وزارت علوم -
یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ ساعت 11:59

1
1
فهرست اخبار
1398/06/30 - 1398/06/31
اخبار وزير علوم تحقيقات وفناوري
اخبار معاون وزير علوم تحقيقات و فناوري
اخبار مديران وزارت علوم تحقيقات و فناوري
روساي واحدهاي دانشگاهي
روساي آموزش عالي
10431496 روزنامه فرهیختگان
اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزير علوم تحقيقات وفناوري
1398/06/30 - 1398/06/31
اخبار وزیر علوم تحقیقات وفناوری
وزیر علوم+غلامی
شهروند
1398/06/31
> وزیر علوم با تأکید بر این‌که پدیده‌ای به عنوان فروش صندلی در دانشگاه‌های دولتی نداریم ، گفت : اگر هم موردی در این زمینه مشاهده شود جرم متخلفان از طریق قوه قضائیه قابل پیگیری است .
> وزیر علوم با تأکید بر این‌که پدیده‌ای به عنوان فروش صندلی در دانشگاه‌های دولتی نداریم ، گفت : اگر هم موردی در این زمینه مشاهده شود جرم متخلفان از طریق قوه قضائیه قابل پیگیری است .
; دکتر منصور غلامی در گفتگو با ایسنا با تأکید بر این‌که پرونده فروش صندلی در دانشگاه‌ها قابل ارجاع به قوه قضائیه است ، تصریح کرد : دانشگاه‌های دولتی با توجه به این‌که بر اساس ضوابط و آیین‌نامه‌های مدیریتی اداره می‌شوند و سلسله مراتب اداری در این مراکز وجود دارد ، بنابراین هیچ کسی صاحب امضای طلایی نیست که بخواهد تخلفی با عنوان فروش صندلی انجام دهد .
وزیر علوم تأکید کرد : انتظار ما از دانشگاه‌های غیر دولتی این است که پیرو ضوابط و آیین‌نامه‌های موجود عمل کنند و ما شاهد چنین پدیده‌هایی با عنوان فروش صندلی نباشیم .
اگرچه ممکن است به دلایل مختلف نظیر ضعف مدیریت و ضعف حضور افراد اصلح در دانشگاهی چنین اتفاقاتی بیفتد اما این موضوع به شدت قابل پیگرد است .
دکتر غلامی تأکید کرد : اگر موردی با عنوان فروش صندلی در دانشگاه‌های دولتی مشاهده کنیم با آنها به شدت برخورد خواهیم کرد و اگر این تخلف از سوی اعضای هیأت علمی رخ داده باشد در کمیته تخلفات اعضای هیأت علمی و هیأت انتظامی و … پیگیری می‌شود .
استخدام بازرسان ویژه حسن وکیلیان ، مدیرکل لوایح ، تدوین و تنقیح قوانین وزارت علوم هم در گفتگو با مهر گفت : قرار است افرادی به عنوان «بازرسان ویژه» از مؤسسات آموزشی و پژوهشی که احیانا در تولید و توزیع فروش پایان‌نامه نقش دارند ، بازدید کنند .
وی با تأکید بر این‌که این بازرسان در واقع ضابطان خاص دادگستری هستند ، افزود : برای این افراد حکمی رسمی از سوی وزیر و یا معاون وزیر علوم صادر می شود .
وکیلیان در تشریح وظایف این بازرسان گفت : در جریان روند بازرسی‌ها ، چنانچه شواهدی مبنی بر اقدام مؤسسه‌ای به فروش پایان نامه یافت شود ، این بازرسان می‌توانند با حضور در محل ، ادله جرم را ضبط و حتی به عنوان ضابط دادگستری ، شکایتی را مطرح کنند .
وی ضمن اشاره به این‌که این افراد این اختیار را دارند که با هماهنگی دادستان ، مؤسسه متخلف را پلمب کنند ، افزود : در حال حاضر این طرح تدوین و دستورالعمل تکالیف بازرسان مشخص شده است و ان شاءالله ظرف یک ماه آینده ابلاغ خواهد شد .
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزير علوم تحقيقات وفناوري
1398/06/30 - 1398/06/31
اخبار وزیر علوم تحقیقات وفناوری
وزیر علوم+غلامی
امتیاز
1398/06/31
> وزیر علوم با تاکید بر اینکه پدیده ای به عنوان فروش صندلی در دانشگاه های دولتی نداریم ، گفت : اگر هم موردی در این زمینه مشاهده شود جرم متخلفان از طریق قوه قضائیه قابل پیگیری است.
> وزیر علوم با تاکید بر اینکه پدیده ای به عنوان فروش صندلی در دانشگاه های دولتی نداریم ، گفت : اگر هم موردی در این زمینه مشاهده شود جرم متخلفان از طریق قوه قضائیه قابل پیگیری است .
دکتر منصور غلامی ضمن بیان این مطلب ، در خصوص فروش امتیاز صندلی در دانشگاه های زیر مجموعه وزارت علوم ، گفت : ما پدیده ای به عنوان فروش صندلی در دانشگاه های زیر مجموعه خود نداریم چرا که این موضوع جرم و تخلف محسوب می شود و وقوع چنین پدیده ای در زیرمجموعه ما امکان ندارد .
وی با تاکید بر اینکه پرونده فروش صندلی در دانشگاه ها قابل ارجاع به قوه قضائیه است ، تصریح کرد : دانشگاه های دولتی با توجه به اینکه بر اساس ضوابط و آئین نامه های مدیریتی اداره می شوند و سلسله مراتب اداری در این مراکز وجود دارد ، بنابراین هیچ کسی صاحب امضای طلایی نیست که بخواهد تخلفی با عنوان فروش صندلی انجام دهد .
وزیر علوم خاطرنشان کرد : انتظار ما در دانشگاه های غیر دولتی نیز این است که پیرو ضوابط و آئین نامه های موجود عمل کنند و ما شاهد چنین پدیده هایی با عنوان فروش صندلی نباشیم .
اگرچه ممکن است به دلایل مختلف نظیر ضعف مدیریت و ضعف حضور افراد اصلح در دانشگاهی چنین اتفاقاتی بیفتد ، اما این موضوع به شدت قابل پیگرد است .
دکتر غلامی تاکید کرد : اگر موردی با عنوان فروش صندلی در دانشگاه های دولتی مشاهده کنیم با آن ها به شدت برخورد خواهیم کرد و اگر این تخلف از سوی اعضای هیات علمی رخ داده باشد در کمیته تخلفات اعضای هیات علمی و هیات انتظامی .
پیگیری می شود .
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزير علوم تحقيقات وفناوري
1398/06/30 - 1398/06/31
اخبار وزیر علوم تحقیقات وفناوری
وزیر علوم+غلامی
اعتماد
1398/06/31
> دو روز پیش از آغاز رسمی سال تحصیلی جدید ، دومین وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم در اولین نشست خبری خود به سوال های خبرنگاران پاسخ داد؛ از کنکور و رتبه بندی معلمان گرفته تا موضوع خصوصی و واگذاری املاک آموزش و پرورش.
> دو روز پیش از آغاز رسمی سال تحصیلی جدید ، دومین وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم در اولین نشست خبری خود به سوال های خبرنگاران پاسخ داد؛ از کنکور و رتبه بندی معلمان گرفته تا موضوع خصوصی و واگذاری املاک آموزش و پرورش .
محسن حاجی میرزایی در پاسخ به سوال «اعتماد» توضیحاتی در مورد ماده 78 قانون مالیاتی و لزوم پرداخت مالیات از سوی آستان قدس و سازمان های وابسته به نیروهای مسلح داد .
قانونی که به گفته او با گذاشتن دو شرط ، عملا دایره شرکت های ملزم به پرداخت مالیات به آموزش و پرورش را بسیار محدود کرده است و به همین دلیل چندان کاربردی ندارد .
ماه گذشته بود که منصور غلامی وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری گفت که باید دیوار دانشگاه ها برداشته شود و کمی بعد ناچار به توضیح شد : «در برداشت دیوار دانشگاه ها منظورم این بود که ارتباط بیشتری بین مردم و جامعه تشکیل شود و مردم از خدمات و مشاوره های علمی استفاده کنند .
» حالا محسن حاجی میرزایی ، وزیر آموزش و پرورش هم همان حرف را تکرار می کند .
حاجی میرزایی روز گذشته در نشست خبری خود گفت : «ایده مدرسه بدون دیوار که مطرح کردیم به دنبال پیوند بین مدرسه و جامعه است .
جامعه باید نیازهایش را در مدرسه جست وجو کند .
هرقدر این پیوندها نزدیک تر و گسترده تر باشد هم افزایی ها افزایش پیدا خواهد کرد .
» حاجی میرزایی صحبت های خود را با هشت محوری شروع کرد که در دستور کار وزارتخانه تحت نظارت او قرار دارد و به صورت مفصل از تحولاتی که باید در معیشت معلمان ، بهبود مدیریت ، اقتصاد آموزش و پرورش ، عدالت آموزشی و غیره صورت بگیرد صحبت کرد .
وزیر آموزش و پرورش که چند روز پیش تر و در سخنرانی اش در مجلس دانش آموزی گفته بود نمی توانیم کنکور را برداریم ، روز گذشته در این مورد گفت : «پدیده کنکور منحصرا در انتهای جریان آموزشی قرار دارد و تمام نظام آموزشی ما را به گروگان گرفته است چون تمام تحرکات در آخر فقط در یک بعد مورد سنجش قرار می گیرند برای همین باید در شیوه سنجش و ارزشیابی بازنگری شود .
» کلیاتی که او در مورد این موضوع بیان کرد البته تکرار همه حرف هایی بود که اغلب وزرای آموزش و پرورش پیش از او هم بیان کرده بودند .
سوال های مطرح شده از سوی خبرنگاران کمی پاسخ های حاجی میرزایی را روشن تر کرد .
او که در میان صحبت های خود اشاره کرده بود آیین نامه طرح باید به تصویب هیات دولت برسد در مورد زمان اجرایی شدن این طرح گفت : «وزیر آموزش و پرورش درباره طرح رتبه بندی معلمان که آیا از اول مهرماه اجرا می شود یا نه نیز گفت : آیین نامه این طرح که از سوی آموزش و پرورش تنظیم شده است باید در دولت به تصویب سپس برای اجرا به دست این وزارتخانه برسد .
ممکن است حتی تصویب آن یک ماه طول بکشد اما زمان اعمال این طرح از اول مهرماه خواهد بود .
» به گفته او برای این طرح 2 هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده که تنها قرار است به همین موضوع تعلق گیرد : «برخلاف اینکه برخی شبکه های مجازی عنوان می کنند این اعتبار برای طرح های دیگر هزینه خواهد شد ، این موضوع صحت ندارد .
» وزیر آموزش و پرورش در ادامه به توضیحاتی در مورد طرح خرید خدمت و البته موضوع واگذاری املاک آموزش و پرورش پرداخت : «خصوصی سازی آموزش و پرورش صحت ندارد و تحت هیچ شرایطی امکان پذیر نیست چون آموزش و پرورش یک امر حاکمیتی است و قابل واگذاری به بخش خصوصی نیست .
در تمام مدارس موضوع خرید خدمات نیز روشی است که برای برخی مناطق که با کمبود نیرو و مشکل مواجه هستیم اجرا می شود .
در این مدارس از استانداردهای آموزشی عدول نخواهد شد .
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزير علوم تحقيقات وفناوري
1398/06/30 - 1398/06/31
اخبار وزیر علوم تحقیقات وفناوری
وزیر علوم+غلامی
اعتماد
1398/06/31

» او در پاسخ به سوالی در مورد اردوگاه باهنر تاکید کرد که این اردوگاه متعلق به آموزش و پرورش است : «ما ملکی را نمی فروشیم و به دنبال چوب حراج زدن به املاک نیستیم ، ما می خواهیم دارایی ها را بهینه مصرف کنیم و از آن برای حل مشکلات بهره ببریم .
اردوگاه باهنر نیز متعلق به آموزش و پرورش بوده و خواهد بود و با اطمینان در اختیار آموزش و پرورش باقی خواهد ماند .
» #تحول_واقعی محسن حاجی میرزایی که از زمان معرفی اش به عنوان گزینه وزارت آموزش و پرورش به مجلس ، مجددا فعالیت در توییتر را آغاز کرد ، در توییت هایش از هشتگ تحول واقعی استفاده می کند .
سابقه تغییرات مدیریتی آموزش و پرورش نشان می دهد که بی ثباتی در صندلی وزارت حتی در نیمه پایانی دولت روحانی هم دور از ذهن نیست .
با فرض اینکه حاجی میرزایی آخرین وزیر آموزش و پرورش این دولت هم باشد باز حدود دو سال فرصت دارد تا تصمیماتش را در این وزارتخانه اعمال کند و این دو سال چقدر می تواند منجر به «تحول واقعی» باشد؟ وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به «اعتماد» گفت : «بله همین طور است .
تحول واقعی نیازمند زمان طولانی است .
آموزش و پرورش یک نهاد بزرگ و پهن پیکری است که در تمام نقاط کشور گسترش پیدا کرده و تحول فرهنگی هم تحول بخشنامه ای و دستورالعملی نیست و باید تمام شرایط و تمهیدات لازم برای آن فراهم شود بنابراین من که از تحول واقعی صحبت می کنم یعنی اینکه باید هسته های اصلی این تحول شکل بگیرد .
باید گام های مهمی در جهت این تحول برداشته شود .
در هر یک از آن 8 محوری که گفتم تحولاتی را آغاز خواهیم کرد و امیدواریم موضوع را پیش ببریم .
» اما سوال اصلی در مورد ظرفیت هایی است که همین حالا برای تقویت اقتصادی آموزش و پرورش وجود دارد و با این وجود این وزارتخانه و مدرسه های کشور را به کمک های مردمی و مشارکت خیران نیازمند نگه داشته است .
یکی از این ظرفیت ها ماده 78 قانون مالیاتی کشور است که می گوید : «آستان قدس رضوی ، ستاد اجرایی فرمان امام و بنگاه های اقتصادی زیرمجموعه نیروهای مسلح ، به منظور اجرای عدالت آموزشی و اجرای اصل سی ام قانون اساسی و با اولویت بر مناطق محروم و روستاها ، مکلف به پرداخت مالیات مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده هستند .
» حدود 4 سال از تصویب این ماده می گذرد و هنوز تکلیف آیین نامه اجرایی آن هم در هیات دولت مشخص نشده است .
حالا دبیر سابق هیات دولت و وزیر فعلی آموزش و پرورش می گوید که این ماده در واقع منفعت خاصی را نصیب آموزش و پرورش نمی کند : «یکی از اولین کارهایی که من در این مسوولیت مورد توجه قرار دادم همین ظرفیتی است که در قانون برای مالیات آستان قدس و نیروهای مسلح در نظر گرفته شده ، یعنی خواستن عملکرد این دستگاه ها از سازمان مالیاتی و بررسی آنها .
این کار نیازمند به تامل بیشتری است چون در قانون قید شده آن دسته از نهادهایی مشمول پرداخت این مالیات می شوند که دو شرط را نداشته باشند .
اول اینکه اذن رهبری نداشته باشند و دوم اینکه تاکنون مالیات پرداخت نکرده باشند .
وقتی این دو شرط را اعمال می کنیم این دایره بسیار محدود می شود .
چون بسیاری نیروهای مسلح و ستاد اجرایی فرمان امام مالیات خودشان را پرداخت می کردند و چون مالیات می دادند تنها آن بخشی از درآمدشان شامل این قانون می شود که تاکنون بابت آن مالیات پرداخت نشده که رقم قابل ملاحظه ای نخواهد شد .
آن مورد اذن رهبری هم که عملا آنها را مستنثنی می کند .
بنابراین عملکرد این حکم قانونی چندان کارساز نبوده است و باید به فکر راه هایی برای پایدار کردن منابع آموزش و پرورش بود .
الان بحث لایحه مالیات بر ارزش افزوده در مجلس شورای اسلامی مطرح است و شاید بشود با تلاش هایی سهمی را هم متوجه آموزش و پرورش کرد . »
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزير علوم تحقيقات وفناوري
1398/06/30 - 1398/06/31
اخبار وزیر علوم تحقیقات وفناوری
وزیر علوم+غلامی
دنیای اقتصاد
1398/06/31
> ایرنا نوشت : منصور غلامی وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری گفت : تاکنون دانشجویی که در کنکور شرکت نکرده و ادعای قبولی در دانشگاه های دولتی داشته باشد ، وارد مراکز آموزش عالی کشور نشده است .
وی در مورد امکان فروش صندلی های دانشگاه های دولتی اظهار کرد : دانشجوی تقلبی در دانشگاه های دولتی نداریم و این قبیل متقلبان فاقد کد قبولی سازمان سنجش آموزش کشور هستند .
> تکذیب حضور دانشجوی تقلبی دردانشگاه های دولتی ایرنا نوشت : منصور غلامی وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری گفت : تاکنون دانشجویی که در کنکور شرکت نکرده و ادعای قبولی در دانشگاه های دولتی داشته باشد ، وارد مراکز آموزش عالی کشور نشده است .
وی در مورد امکان فروش صندلی های دانشگاه های دولتی اظهار کرد : دانشجوی تقلبی در دانشگاه های دولتی نداریم و این قبیل متقلبان فاقد کد قبولی سازمان سنجش آموزش کشور هستند .
این مطلب برایم مفید است بلی 0 نفر این پست را پسندیده اند کلمات کلیدی : آموزش عالی سازمان سنجش آموزش کشور علوم تحقیقات و فناوری کنکور دولتی.
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار معاون وزير علوم تحقيقات و فناوري
1398/06/30 - 1398/06/31
اخبار معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری
وزیر + وزارت علوم
روزنامه فرهیختگان
1398/06/31
> حسن وکیلیان ، مدیرکل لوایح ، تدوین و تنقیح قوانین و مقررات وزارت علوم در گفت وگو با مهر ، از تدوین طرحی به منظور بازرسی وزارت علوم از موسسات آموزشی و پژوهشی خبر داد و اظهار کرد : «قرار است وزارت علوم ، افرادی را به عنوان «بازرسان ویژه» برای بازدید از موسسات آموزشی و پژوهشی که احیانا در تولید ، توزیع و فروش پایان نامه نقش دارند ، به کار بگیرد.
> حسن وکیلیان ، مدیرکل لوایح ، تدوین و تنقیح قوانین و مقررات وزارت علوم در گفت وگو با مهر ، از تدوین طرحی به منظور بازرسی وزارت علوم از موسسات آموزشی و پژوهشی خبر داد و اظهار کرد : «قرار است وزارت علوم ، افرادی را به عنوان «بازرسان ویژه» برای بازدید از موسسات آموزشی و پژوهشی که احیانا در تولید ، توزیع و فروش پایان نامه نقش دارند ، به کار بگیرد .
» او با تاکید بر اینکه این بازرسان در واقع ضابطان خاص دادگستری هستند ، افزود : «برای این افراد حکمی رسمی از سوی وزیر یا معاون وزیر علوم صادر می شود؛ در جریان روند بازرسی ها ، چنانچه شواهدی مبنی بر اقدام موسسه ای به فروش پایان نامه یافت شود ، این بازرسان می توانند با حضور در محل ، ادله جرم را ضبط و حتی به عنوان ضابط دادگستری ، شکایتی را مطرح کنند .
» وی ضمن اشاره به اینکه این افراد این اختیار را دارند که با هماهنگی دادستان ، موسسه متخلف را پلمب کنند ، اظهار کرد : «در حال حاضر این طرح تدوین و دستورالعمل تکالیف بازرسان مشخص شده است و ان شاءالله ظرف یک ماه آینده ابلاغ خواهد شد . »
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار مديران وزارت علوم تحقيقات و فناوري
1398/06/30 - 1398/06/31
اخبار مدیران وزارت علوم تحقیقات و فناوری
فرزانه شمیرانی+مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی
روزنامه فرهیختگان
1398/06/31
> فرزانه شمیرانی ، مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی در گفت وگو با مهر با اشاره به حذف پذیرش دانشجو از طریق سوابق تحصیلی در برخی موسسات غیرانتفاعی غیردولتی در سال جاری گفت : «برنامه وزارت علوم برای موسسات غیرانتفاعی و غیردولتی کیفی سازی این موسسات است که در سال جاری حدود 60 تا 70 موسسه غیرانتفاعی و غیردولتی به دلیل تخلفی که داشته اند مجوز آنها لغو شده یا اینکه ظرفیت پذیرش دانشجوی آنها صفر شده است.
> فرزانه شمیرانی ، مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی در گفت وگو با مهر با اشاره به حذف پذیرش دانشجو از طریق سوابق تحصیلی در برخی موسسات غیرانتفاعی غیردولتی در سال جاری گفت : «برنامه وزارت علوم برای موسسات غیرانتفاعی و غیردولتی کیفی سازی این موسسات است که در سال جاری حدود 60 تا 70 موسسه غیرانتفاعی و غیردولتی به دلیل تخلفی که داشته اند مجوز آنها لغو شده یا اینکه ظرفیت پذیرش دانشجوی آنها صفر شده است .
» مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی افزود : «موسساتی که ظرفیت پذیرش دانشجوی آنها صفر شده است ، در صورتی که به سمت ارتقای کیفیت حرکت کنند ، می توانند مجددا اقدام به پذیرش دانشجو کنند .
» گفتنی است ، اخیرا سازمان سنجش آموزش کشور ظرفیت پذیرش 17 موسسه غیرانتفاعی را برای پذیرش دانشجو از طریق سوابق تحصیلی صفر کرد .
1
گزیده اخبار و رویدادها - روساي واحدهاي دانشگاهي
1398/06/30 - 1398/06/31
روسای واحدهای دانشگاهی
رئیس دانشگاه خلیج فارس
روزنامه فرهیختگان
1398/06/31
> به نظر می رسید با افزایش نیروهای دانشگاهی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی ، دانشگاه ها به سمت حل مسائل کشور رفته و بتوانند باری از دوش جامعه بردارند ، اما سال های اخیر نشان داده که دانشگاه ها نقش خاصی در برطرف کردن مشکلات صنعت و جامعه نداشته اند .
> به نظر می رسید با افزایش نیروهای دانشگاهی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی ، دانشگاه ها به سمت حل مسائل کشور رفته و بتوانند باری از دوش جامعه بردارند ، اما سال های اخیر نشان داده که دانشگاه ها نقش خاصی در برطرف کردن مشکلات صنعت و جامعه نداشته اند .
هرچند مشکلات مختلفی باعث عدم نتیجه گرفتن دانشگاه ها در این زمینه بوده ، اما به نظر می رسد یکی از دلایل مهم آن ، نوع سیاستگذاری های پژوهشی کشور بوده است .
توجه به مجلات خارجی و قائل شدن امتیازات خاص برای مقالاتی که در مجلات خارجی چاپ می شود ، باعث شده نگاه به مقالات ، خارجی محور و براساس مباحث کشورهای توسعه یافته باشد و همین موضوع باعث شده مقالات کمتری به بررسی مشکلات داخلی کشور ازجمله مسائل صنعتی بپردازند .
در گفت وگو با پنج عضو دانشگاهی به بررسی نتایج نگاه مثبت به مجلات خارجی و البته مشکل بودن چاپ مقالات در مجلات داخلی می پردازیم .
باید به سمت مجلات داخلی باکیفیت برویم سعدالله نصیری سرپرست دانشگاه شهید بهشتی چندین سال است که از مجلات ISI استفاده می کنیم و همین موضوع یکی از آمارهایی است که براساس آن رتبه علمی ما در منطقه مشخص می شود و این به این معنا نیست که به شرایط داخل کشور توجه نکنیم ، بلکه باید به سمت تولید مجلات باکیفیت و وزین برویم تا از این طریق بتوانیم رغبت لازم را برای اساتید بنام کشور به وجود آوریم که از این طریق مقالات معتبر خود را در مجلات داخلی منتشر کنند .
برای مثال ما در تهیه مجله ای برای انجمن نجوم ایران حضور داشتیم و اکنون مقالاتی را از سایر کشور ها برای چاپ در این مجله دریافت می کنیم و این می تواند نشان دهنده موفقیت مجلات معتبری باشد که در درون کشور و به صورت باکیفیت منتشر می شود .
نکته اینجاست که تهیه چنین مجلاتی زمان بر است .
ما از سال 68 که دوره دکتری را در کشور راه اندازی کردیم ، هرساله رشد علمی خوبی داشته ایم .
به مرور نیز می توانیم در داخل کشور مجلاتی را با جایگاهی بین المللی ایجاد کنیم تا بزرگان علمی کشور مقالات خود را در آن منتشر کنند .
یکی از مسائل مجلات داخلی فرآیند طولانی آن است عبدالحمید صالح رئیس دانشگاه خلیج فارس یکی از الزاماتی که برای حضور در مجلات خارجی وجود دارد ، رتبه بندی دانشگاه های کشور براساس مقالات چاپ شده در این مجلات است و در صورت کاهش مقالات ، رتبه بندی دانشگاه ها و جایگاه علمی کشور دچار آسیب می شود .
از طرفی استفاده از زبان فارسی برای مرجعیت بخشی به این زبان برای ما اهمیت دارد و در این زمینه با یک دوگانگی مواجه هستیم .
از طرف دیگر استقبال کم از مقالات فارسی بیش از آنکه مربوط به مسائل مالی باشد ، معطوف به فرآیند طولانی و زمان بر آن است ، البته نه الزاما به مفهوم وجود رابطه های پنهان ، بلکه بروکراتیک بودن آن باعث شده تا چاپ یک مقاله دو تا سه سال طول بکشد و همین امر موجب شده افراد ، چاپ مقاله در مجلات خارجی را که حداکثر هفت ماه به طول می انجامد و عملکردی شفاف تر دارند ترجیح دهند .
اما به صورت کلی حرکت به سمت مجلات فارسی می تواند رتبه بندی دانشگاه های کشور در جهان را دچار تزلزل کند که باید برای آن به دنبال راهکار بود .
امتیازی برای ارتباط دانشگاه با صنعت وجود ندارد غلامحسین خواجه رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز ما پیرامون مجلات مختلف ISI ، ISC ، مجلات خارجی و داخلی با مسائل متعددی مواجه هستیم .
1
گزیده اخبار و رویدادها - روساي واحدهاي دانشگاهي
1398/06/30 - 1398/06/31
روسای واحدهای دانشگاهی
رئیس دانشگاه خلیج فارس
روزنامه فرهیختگان
1398/06/31

در گام اول به دلیل آنکه دانشگاه های ما با یکدیگر رقابت دارند و سعی می کنند رتبه های بهتری را در رتبه بندی های دانشگاهی کسب کنند ، به همین دلیل است زمانی که از ورود 40دانشگاه به رتبه بندی تایمز می گوییم ، به نوعی به آن افتخار می کنیم ، درحالی که اگر اساس رتبه بندی تایمز را بررسی کنیم ، متوجه می شویم که تقریبا بیش از 70 درصد اساس رتبه بندی آن را مسائل پژوهشی دربرمی گیرد که این نوع مسائل را بیشتر در مجلات خارجی می توانیم ببینیم .
در نتیجه اگر ما به دنبال چاپ مقالات خود در مجلات معتبر خارجی نباشیم ، طبیعتا نمی توانیم امتیازی را در این رتبه بندی دریافت کنیم و در نتیجه دانشگاه های ما وارد رتبه بندی نخواهند شد و همین موضوع می تواند آسیب هایی را برای دانشگاه ها و رتبه علمی کشور در رتبه بندی ها داشته باشد .
از طرفی دیگر زمانی که از رویکرد دانشگاه ها به سمت جامعه و صنعت صحبت می کنیم ، پس باید امتیازاتی را برای مقالاتی که به بررسی این دو بخش می پردازند قائل شویم و به چنین مقالاتی اهمیت بیشتری بدهیم ، اما اکنون بیشترین امتیازات را برای مقالاتی در نظر می گیریم که در مجلات خارجی چاپ می شود .
برای مثال امسال دانشگاه شهید چمران توانسته است رتبه ششم را از بین 40 دانشگاه برتر ایران در رتبه بندی تایمز از نظر ارتباط با صنعت کسب کند ، اما می بینیم که ارتباط دانشگاه با صنعت امتیازی در رتبه بندی داخلی دانشگاه ها ندارد .
در واقع زمانی که سیاست ما بر این است که بگوییم دانشگاه ها باید مشکلات جامعه و صنعت را حل کنند ، پس دانشگاهی که این کار را انجام می دهد باید امتیاز بیشتری دریافت کند ، اما وقتی وارد واقعیت ها می شویم ، این اتفاق نمی افتد و امتیازها به گونه ای چیده شده که بیشترین امتیازها برای مقالاتی است که در خارج از ایران چاپ می شود و حتی برای رتبه بندی داخلی دانشگاه ها امتیازاتی برای ارتباط دانشگاه با صنعت وجود ندارد .
این نوع رفتار نوعی دوگانگی و تضاد در سیاستگذاری و عمل را نشان می دهد ، زیرا اگر بنای ارتباط ما بر ارتباط دانشگاه با صنعت باشد ، باید امتیاز ارتباط با صنعت و جامعه را در نظام های رتبه بندی داخلی ، چه بین دانشگاهی و چه برای ارتقای اساتید مشاهده کنیم ، ولی وقتی هیچ امتیازی برای این موضوع در نظر گرفته نشده است ، عملا تمایلی برای حرکت به این سمت وجود ندارد و از طرفی دانشگاه ها به دلیل تمایل به رقابت و ارتقا در نظام های رتبه بندی مختلف سعی می کنند مقالات خود را در مجلات ISI چاپ کنند که امتیازات بالایی را در نظام های رتبه بندی دارند ، هرچند درعین حال ما باید با دانشگاه های خارج از کشور رقابت کنیم و در کنار مسائل داخلی به مجلات خارجی نیز توجه کنیم .
نظام ارتقا افراد را به مجلات خارجی سوق می دهد اسدالله تیموری یانسری رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری عیب اصلی در مورد نگاه به مقالات ، نگاه کمیت محور به عنوان ابزار و شاخص اصلی اساتید ، دانشجویان و .
است و در این کمیت گرایی بیشترین تاکید بر نوشتن مقالات است .
درصورتی که ماموریت اصلی دانشگاه و هیات علمی را باید در نگاه حل مساله ای بدانیم که با جامعه ارتباط داشته باشد .
در این راه باید امتیازهایی برای ارتقای اعضای هیات علمی در نظر بگیریم تا آنهایی که می توانند مسائل جامعه بومی خود را حل کنند بتوانند امتیاز مناسب برای ارتقا و ترفیع خودشان را دریافت کنند .
شاید بتوان این عیب اساسی را در بلندمدت رفع کرد اما واقعیت امر این است که همه شاخص های ما بر اساس مجلاتی است که IF یا (impact factor) ی بالایی دارند و معمولا این امر در مجلات خارج از کشور بیشتر پیدا می شود و از طرفی کمیت و کیفیت مجلات داخلی هم چندان بالا نیست و مورد اقبال قرار نمی گیرد ، اکثر اعضای هیات علمی مجبورند به نوعی برای دریافت امتیازات به سمت چاپ مقالات در مجلات با IFبالا یا ISI بروند .
البته از این جهت که تولید علم در اینجا صورت می گیرد و نشر آن با آدرس و مرجعیت محققان داخلی کشورمان و دانشگاه های داخلی انجام می شود کار خوبی است و این کاری است که همه دانشگاه های دنیا در حال انجام آن هستند ولی واقعیت این است عموما مسائلی که در این مقالات بررسی می شوند مسائل جامعه ، صنعت و تولید ما نیستند ، این مسائل مربوط به دانشگاه ها ، محققان و صنعت خارج از کشور ما هستند و ما در حال حل کردن مسائل آنها با هزینه های خودمان هستیم .
1
گزیده اخبار و رویدادها - روساي واحدهاي دانشگاهي
1398/06/30 - 1398/06/31
روسای واحدهای دانشگاهی
رئیس دانشگاه خلیج فارس
روزنامه فرهیختگان
1398/06/31

اما اگر امتیازاتی را برای افرادی که بتوانند مسائل بومی کشور را حل کنند و راهکارهای بومی بدهند در نظر بگیریم ، منفعت بیشتری برای کشور خواهد داشت .
نشریات داخلی از لحاظ کمی محدودند ، همچنین ظرفیت مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری کشور به میزانی افزایش داشته است که شاید بیش از حد برای چاپ مقالات مشتری داریم .
مجلات هم محدودیت خاص خود را از نظر تعداد نشر در سال ، تعداد مقاله در هر جلد و .
دارند .
امروزه کمیت زیاد دانشجویان تحصیلات تکمیلی ارشد و دکتری و تولید مقالات آنها ظرفیت خوبی برای امور تحقیقاتی ایجاد کرده است اما هنوز ظرفیتی برای انتشار نتایج این تحقیقات در کشور نداریم .
البته معاونت پژوهشی وزارت علوم ، نشر مجلات و مجوز آنها را به دانشگاه ها واگذار کرده و این واگذاری در مرحله اول می تواند محدودیت های زیاد چاپ مجلات و مقالات را برطرف کند ، اما در عین حال باید حساسیت ها و نظارت پیرامون مجلات را افزایش داد .
رانت های پژوهشی وجود دارد اما عمومی نیست عزیز حبیبی ینگجه رئیس دانشگاه محقق اردبیلی ابتدا باید در نظر داشته باشیم که نباید از چاپ مقالات در JCR نگران باشیم ، چراکه کشورهای مختلف دستاوردهای خود را در این نوع مقالات به اشتراک می گذارند و این مشارکت برای توسعه و گسترش مرزهای دانش مورد نیاز است .
البته مجلات داخلی در 10 ، 12سال اخیر روند خوبی را پیش گرفته اند اما هنوز تعداد آنها محدود است و تخصص های آنها گسترش پیدا نکرده و دست پژوهشگران برای ارائه دستاوردهای خودشان در مجلات داخلی چندان باز نیست .
باید از این زاویه به مجلات خارجی نگاه کرد که انتشار دستاوردهای علمی می تواند اقتدار علمی دانشگاه ها را نشان دهد و وجهه علمی کشور را افزایش دهد ، درحالی که استفاده از مجلات داخلی به علت محدود بودن و چاپ آنها به زبان فارسی احتمال ارجاع به مقالات داخلی را کاهش خواهد داد و زمانی که مقالات خود را با یک زبان بین الملل ارائه می دهیم باعث افزایش ارجاعات به مقالات خواهیم شد ، از طرفی افزایش ارجاع مقاله باعث افزایش رتبه دانشگاه ها می شود و این چرخه در ارتباط با یکدیگر ارتباط مستمر دارند ، بنابراین ضمن اینکه باید جایگاه مقالات علمی کشور تقویت شود ، در عین حال باید به مجلات بین المللی توجه شود و بحث مشارکت در دانش جهانی و تولید دانش جهانی ادامه پیدا کرده و جدی گرفته شود .
در همه کشورها اقداماتی را برای حل مسائل و مشکلات صنعت و حوزه اقتصاد و جامعه انجام و درکنار آن مرزهای توسعه و دانش را مورد توجه قرار می دهند .
پژوهشگران ما باید در کنار چاپ مقالات با ارزش علمی که توان علمی دانشگاه ها را نشان می دهد و در نشریات بین الملل چاپ می شود ، برای حل مسائل و مشکلات جامعه وقت لازم را بگذارند .
البته رانت هایی در مجلات داخلی وجود دارد که نمی توان آن را عمومیت داد ، پیشنهاد من این است که نگاه به مجلات داخلی و مجلات معتبر بین المللی داشته باشیم ، زیرا به کمک اینها می توانیم توان علمی خود را به دیگر کشورها نشان دهیم و از طرفی مجلات داخلی را تقویت کنیم؛ چراکه هرچه میزان این مجلات افزایش پیدا کند ، این رانت ها هم محدودتر می شود .
1
گزیده اخبار و رویدادها - روساي آموزش عالي
1398/06/30 - 1398/06/31
روسای آموزش عالی
آموزش عالی
روزنامه فرهیختگان
1398/06/31
> نیویورک تایمز در خبری اعلام کرد ویزای 12 دانشجوی ایرانی که قرار بود برنامه های تحصیلات تکمیلی خود را در رشته های مهندسی و علوم رایانشی آغاز کنند ، در ماه جاری لغو و از پرواز آنها به ایالات متحده آمریکا جلوگیری شده است.
> نیویورک تایمز در خبری اعلام کرد ویزای 12 دانشجوی ایرانی که قرار بود برنامه های تحصیلات تکمیلی خود را در رشته های مهندسی و علوم رایانشی آغاز کنند ، در ماه جاری لغو و از پرواز آنها به ایالات متحده آمریکا جلوگیری شده است .
این درحالی است که وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده هیچ تغییری در سیاست های مربوط به ویزای دانشجویی انجام نداده است .
از سوی دیگر مقامات آموزش عالی این کشور نیز اعلام کرده اند مشکلات مربوط به ویزا در فصل پاییز برای صدها هزار دانشجوی بین المللی که در دانشگاه ها و کالج های آمریکایی تحصیل می کنند ، به وجود می آید .
اما این گروه از دانشجویان ایرانی که بیشتر آنها در سیستم دانشگاهی ایالت کالیفرنیا تحصیل می کنند ، اعلام کرده اند ویزای آنها در آخرین لحظه و بدون هیچ گونه توضیحی لغو شده است .
بیشتر آنها در ایران از سفر به آمریکا منع شده اند و از سفر برخی دیگر در پروازهای کشورهای حوزه خلیج فارس جلوگیری به عمل آمده است .
یکی از دانشجویان نیز در «فرودگاه بین المللی بوستون لوگان» دستگیر و دیپورت شد .
به گفته بیشتر این دانشجویان طبق یکی از صفحات وب سایت وزارت امور خارجه آمریکا ، پرونده های ویزای آنها 30 آگوست آپدیت شده و از پرواز آنها به آمریکا در اوایل سپتامبر جلوگیری شده است .
1
گزیده اخبار و رویدادها - روساي آموزش عالي
1398/06/30 - 1398/06/31
روسای آموزش عالی
اعضای هیات علمی
روزنامه فرهیختگان
1398/06/31
> آنچه در ادامه می خوانید ، خلاصه کتاب « انتقادی به دانشگاه هاروارد» نوشته هری لویس است که بخش سوم آن در ادامه آمده است : رابطه دانشجویان و دانشگاه در حال تبدیل شدن به رابطه خریدار و فروشنده کالا و خدمات گران قیمت است.
> آنچه در ادامه می خوانید ، خلاصه کتاب « انتقادی به دانشگاه هاروارد» نوشته هری لویس است که بخش سوم آن در ادامه آمده است : رابطه دانشجویان و دانشگاه در حال تبدیل شدن به رابطه خریدار و فروشنده کالا و خدمات گران قیمت است .
مشتری انتظار بازگشت سرمایه بیش از آن را دارد ، ولی دانشگاه ها می توانند چشم انداز دیگری از نقش خود در قبال دانشجویان داشته باشند ، کما اینکه به دانشجویان کمک می کردند استانداردهایی درباره رفتار شخصی شان وضع و مطابق آرمان های شرافتمندانه و صادقانه زندگی کنند .
نظام انضباطی : این نظام که درواقع نوعی ابزار برای تسهیل آموزش بود ، به شدت زیر پرونده های مرتبط با مسائل غیراخلاقی قرار گرفته و گویی به موضوعی مستقل و مورد توجه عموم تبدیل شده است .
دستگاه نظام انضباطی قدیم تعریفش از خود حل وفصل بی احتیاطی های نوجوانان بود ، ولی واکنش های جدید هاروارد به این مسائل و تعریف جدید از مسائل غیراخلاقی و ایجاد فرآیندهای قضایی برای پاسخ به اتهامات با هدف تسکین خشم زنان کاملا بیانگر این مساله است و اینکه دانشگاه های بزرگ تا چه اندازه نقش اولیه خود را که تربیت دانشجویان به افراد بزرگسال و بالغ است ، به فراموشی سپرده اند .
به عبارتی دانشگاه ها برنامه های خود را حول خواسته های دانشجویان طراحی می کنند و بازار تحصیلات عالی به نفع دانشجویان طبقه بالا و به ضرر دانشجویان دانشگاه های سطح دوم و دانشگاه های دولتی پیش می رود .
دانشگاه ها ادعا می کنند طبق نیاز دانشجویان عمل می کنند ، اما شاهد عدم تناسب برنامه ها با دنیای واقعی هستند .
بسیاری از دانشجویان فهمیده اند که اقتصادهای کاپیتالیستی از طریق درخواست های شرکت هایی که مشتاق استخدام دانش آموختگان هاروارد هستند ایجاد شغل می کنند .
باید اذعان کنیم که جایی از کار نظام آموزشی ما می لنگد و به عنوان مثال کشمکش پول و دانشجویان در مسابقات ورزشی و فرهنگی در دوره کارشناسی در تمام دانشگاه ها مشاهده می شود .
اصلا چرا گفته می شود پول دانشجویان را فاسد می کند ، ولی چنین حرفی درباره دانشگاه ها زده نمی شود؟ چنین پرسش هایی به شدت با دانشگاه های آیوی لیگ مرتبط است .
متاسفانه سیاست ها و شیوه عمل دانشگاه ها نتوانسته اند با واقعیت های تغییریافته که بدنه دانشجویی را شکل می دهد ، تطابق پیدا کند .
آنها فهمی سطحی و ضعیف از هدف ماموریت آموزشی خود در دوره کارشناسی دارند .
دانشگاه ها معمولا درباره اینکه باید چه چیزی را تدریس کنند سردرگمند و در پاسخ دادن به مشکلات نامطمئن و حتی دچار هرج ومرج هستند .
دو نیروی عمده در ایجاد این شرایط دردسرساز نقش دارند؛ رقابت و مصرف گرایی .
رقابت به خودی خود نه خوب است نه بد ، اما پیامد های مثبت و منفی دارد .
این رقابت موجب می شود هر دوی این گروه ها از جهات مهمی بهتر از قبل شوند .
به طوری که اساتید برای کسب موقعیت تدریس یا گرفتن ترفیع در دانشگاه های پژوهش محور بزرگ در رقابتند و استخدام رسمی در این دانشگاه ها بیشتر برمبنای بعد کمی و کیفیت تحقیقاتی که انجام داده اند و در درجه دوم برمبنای توانایی و حسن سابقه تدریس صورت می گیرد ، اما هرکس ضوابط استخدام و گرفتن ترفیع در دانشگاه های بزرگ را مورد بررسی قراردهد ، درعجب خواهد بود که چرا هنوز عده ای از اساتید به رغم فقدان مشوق و انگیزه به دانشجویان توجه دارند .
1
گزیده اخبار و رویدادها - روساي آموزش عالي
1398/06/30 - 1398/06/31
روسای آموزش عالی
اعضای هیات علمی
روزنامه فرهیختگان
1398/06/31

بالا بردن استاندار دهای علمی و پژوهشی برای استخدام رسمی و دائمی در دانشگاه ، معیار های انتخاب را محدود تر ساخته و موجب شده مردان و زنانی که در برنامه تحقیقاتی خود فاضل ترند ، اما به طور کلی به خیر و صلاح دانشجویان کمتر اهمیت می دهند ، به دانشگاه ها راه یابند ، البته استثناهایی هم وجود دارد .
تمرکز اعضای هیات علمی بر موضوعات تخصصی روند دور شدن از دانشجویان و تمرکز بر اذهان و افکار آنها ، نتیجه طبیعی مسیری است که امروزه اساتید برگزیده اند .
اساتید در قبال دانشجویان مسئول هستند و باید آنها را یاری کنند .
این موارد نتیجه فشار هایی است که می خواهند این نظر را به کرسی بنشانند که افرادی باید در هاروارد استخدام شوند که اکتشافات علمی بعدی جهان دانش قرار است به دست آنها اتفاق بیفتد .
در این بین نگاه خانواده ها بی تاثیر نیست .
بسیاری از والدین تعلیم و تربیت لیبرال را دروازه ای به یک آینده روشن در دنیای تجارت و سرمایه ، پزشکی یا حقوق می بینند و پذیرش در دانشگاه های برتر ، موفقیت بزرگی تلقی می شود و دانشجویان دانشگاه آدم های نرمالی نیستند .
اینکه کسی درحد دانشجوی هاروارد باهوش باشد ، نرمال نیست .
هوش بالا ، داستان های فردی و جاه طلبی پرهیجان در بین همه آنها مشترک است و بسیاری از دانشجویان پس از گذراندن یکی دو سال در دانشگاه احساس می کنند درحال رفتن روی تردمیلی هستند که آنها را به ناکجاآباد می رساند .
1
گزیده اخبار و رویدادها - روساي آموزش عالي
1398/06/30 - 1398/06/31
روسای آموزش عالی
اعضای هیات علمی
جوان
1398/06/30
> معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه کاشان گفت : دانشگاه کاشان در نظام رتبه بندی تایمز 2020 در بین دانشگاه های جامع کشور در جایگاه دوم و در بین کل دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی وزارت علوم و علوم پزشکی کشور در جایگاه سوم قرار گرفت .
> دکتر مجید منعم زاده افزود : دانشگاه کاشان همچنین در این نظام رتبه بندی در جایگاه 501 تا 600 جهان قرار گرفته است و گواهی 600 دانشگاه برتر جهان را از سوی موسسه رتبه بندی تایمز دریافت کرد .
وی خاطر نشان کرد : رتبه بندی شامل 1396 دانشگاه از 92 کشور جهان است ، در رتبه بندی سال گذشته 1258 دانشگاه از 86 کشور جهان حضور داشت و تعداد کل دانشگاه های شرکت کننده در رتبه بندی سال 2020 میلادی 1820 دانشگاه/ موسسه بود .
وی گفت : شاخص های عملکردی در 5 حوزه آموزش (محیط آموزشی با وزن 30 درصد ) ، پژوهش (حجم ، درآمد و شهرت با وزن 30 درصد ) ، استنادها (تاثیر پژوهش با وزن 30 درصد) ، چشم انداز بین المللی (اعضای هیات علمی ، دانشجویان و پژوهش با وزن 7/5 درصد ) ، و درامد صنعتی (انتقال دانش با وزن 2/5 درصد ) گروه بندی شده است .
تعداد دانشگاه های برتر جمهوری اسلامی در بین 1396 دانشگاه برتر جهان 40 دانشگاه است .
1
گزیده اخبار و رویدادها - روساي آموزش عالي
1398/06/30 - 1398/06/31
روسای آموزش عالی
آموزش عالی
باختر
1398/06/30
> مدیر امور پژوهشی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت : دانشگاه رازی اساساً در نظام رتبه بندی 2020 تایمز ثبت نام و شرکت نکرده ، به همین دلیل اظهار نظر در خصوص جایگاه و رتبه دانشگاه رازی در نظام رتبه بندی تایمز معنایی ندارد.
> مدیر امور پژوهشی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت : دانشگاه رازی اساساً در نظام رتبه بندی 2020 تایمز ثبت نام و شرکت نکرده ، به همین دلیل اظهار نظر در خصوص جایگاه و رتبه دانشگاه رازی در نظام رتبه بندی تایمز معنایی ندارد .
به گزارش باختر و به نقل از ایسنا ، دکتر شهبازی ، در خصوص برخی انتقادات مبنی بر عدم حضور دانشگاه رازی در جمع 40 دانشگاه برتر کشور طبق نظام رتبه بندی2020 تایمز ، توضیحاتی ارائه داد .
شهبازی به بیان برخی دستاوردهای پژوهشی دانشگاه در نظام های رتبه بندی طی سالهای اخیر پرداخت و با اشاره به جایگاه این دانشگاه در نظام های رتبه بندی داخلی و خارجی گفت : سال 2019 دانشگاه رازی موفق شد در نخستین نظام رتبه بندی بین المللی « ISC » در بین دانشگاه های جامع کشور در رتبه 5 تا 10 قرار بگیرد .
وی افزود : همچنین این دانشگاه اخیراً برای اولین بار به همراه 25 دانشگاه دیگر کشور موفق به کسب رتبه در نظام رتبه بندی «لایدن» شده و در جمع دانشگاه های برتر جهان قرار گرفته است .
مدیر امورپژوهشی دانشگاه رازی با اشاره به اینکه سال گذشته نیز بر اساس نظام رتبه بندی «یو اس نیوز» ، دانشگاه رازی رتبه ششم را در بین دانشگاه های جامع ایران به دست آورد ، اظهار کرد : همچنین این دانشگاه موفق شده در رشته مهندسی شیمی برای دومین سال متوالی در سال 2019 در بین 500 دانشگاه برتر جهان قرار گیرد که موفقیتی ارزشمند است و در سال 2018 در ارزیابی نظام رتبه بندی سایویژنز رتبه دهم را بین دانشگاه های جامع به دست آورد .
وی تصریح کرد : اخیراً نیز رتبه «وبومتریک» دانشگاه رازی بهبود یافته و دربین دانشگاه های جامع رتبه 13 را کسب کرده است .
شهبازی با بیان اینکه تولیدات علمی دانشگاه در پایگاه های استنادی نظیر WOS (کلاریویت آنالیتیکز) و Scopus در وضعیت خوبی قرار دارد ، یادآوری کرد : در سال 2018 ، بیش از 650 مدرک در پایگاه WOS و 720 مدرک در پایگاه Scopus نمایه شده و بر این اساس دانشگاه رازی از بهترین دانشگاه همجوار ، در همان بازه زمانی بیش از 100 مدرک علمی بیشتر دارد .
وی اضافه کرد : بر اساس اعلام پایگاه ESI که مقالات برتر دانشگاه ها را رصد می کند ، 28 مقاله از دانشگاه رازی هم اکنون در رده مقالات برتر (Top papers) قرار دارند و شاخص هرش دانشگاه رازی در پایگاه های WOS هم اکنون 92 است که بر این اساس رتبه دانشگاه رازی در میان دانشگاه های جامع کشور هشتم است .
این مسئول در ادامه به ارائه توضیحاتی در خصوص نظام های معتبر رتبه بندی دنیا پرداخت و گفت : اصولاً نظام های رتبه بندی در دنیا منابع اطلاعاتی خود را به سه طریق گرداوری می کنند که شامل پایگاه های اطلاعاتی مستقل ، پرسشنامه خود اظهاری دانشگاه ها و نظرسنجی معروفیت از صاحبنظران است .
وی با بیان اینکه نظام های رتبه بندی مانند لایدن ، شانگهای و سایویژنز نظام هایی هستند که صرفاً از پایگاه های اطلاعاتی مستقل برای گردآوری داده های خود استفاده می کنند ، گفت : امکان بروز خطا در چنین نظام هایی کمتر است ، اما نظام های رتبه بندی مانند تایمز وکیو .
اس علاوه بر پایگاه های اطلاعاتی مستقل ، اطلاعات خود را برمبنای پرسشنامه خود اظهاری موسسه و نظرسنجی معروفیت از صاحبنظران کسب می کنند .
1
گزیده اخبار و رویدادها - روساي آموزش عالي
1398/06/30 - 1398/06/31
روسای آموزش عالی
آموزش عالی
باختر
1398/06/30

شهبازی اضافه کرد : برای مثال در نظام رتبه بندی تایمز حدود 30 درصد اطلاعات رتبه بندی بر اساس پرسشنامه خود اظهاری از سوی دانشگاه مربوطه گردآوری می شود که نمی توان اعتبارآن را با داده های استخراج شده از پایگاه های اطلاعاتی مقایسه کرد و همچنین 33 درصد داده ها از طریق نظرسنجی معروفیت از صاحبنظران بدست می آید ، شیوه ای که روش شناسی اینگونه نظام ها را با انتقادهای قابل ملاحظه پژوهشگران روبه رو کرده است و شبهاتی در خصوص جایگاه واقعی دانشگاه ها ایجاد می کند .
وی ادامه داد : براین اساس ، دانشگاه رازی در نظام هایی که داده های خود را کاملا بر اساس پایگاه های اطلاعاتی مستقل گردآوری می کنند عملکرد و رتبه مطلوبی داشته و اساساً در نظام رتبه بندی تایمز ثبت نام و شرکت نکرده ، به همین دلیل اظهار نظر در خصوص جایگاه و رتبه دانشگاه رازی در نظام رتبه بندی تایمز معنایی ندارد .
شهبازی افزود : بر اساس داده های موجود در پایگاه های مذکور وضعیت تولیدات پژوهشی دانشگاه رازی هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی از تعداد قابل ملاحظه ای از دانشگاه های ایرانی موجود در لیست نظام رتبه بندی 2020 تایمز مطلوب تر است .
شهبازی ادامه داد : اگر چه نظام های رتبه بندی معیارها و شاخص های نسبتاً مناسبی برای ارزیابی عملکرد دانشگاه ها هستند ، اما قطعاً خالی از ایراد نیستند و نمی توانند در برگیرنده عملکرد کلی یک موسسه یه طور مطلق باشند .
با این وجود دانشگاه رازی به منظور تقویت سیاست های فرابخشی و فرامرزی آموزش عالی خود اقدام به ثبت نام در نظام رتبه بندی تایمز سال 2021 کرده و همگان شاهد عملکرد دانشگاه رازی در سال آینده خواهند بود .
و با بیان اینکه حوزه معاونت پژوهش وفناوری دانشگاه آماده رفع هرگونه ابهام و سوء برداشت در این خصوص است ، اظهار امیدواری کرد تنها منبع قابل اتکا جهت قضاوت در این خصوص اظهار نظر افراد صاحب صلاحیت باشد و از همکاران عضو هیات علمی تقاضا کرد حوزه پژوهشی دانشگاه را از نظرات و پیشنهادات مفید و سازنده خود بهره مند سازند .
1
گزیده اخبار و رویدادها - روساي آموزش عالي
1398/06/30 - 1398/06/31
روسای آموزش عالی
آموزش عالی
وقایع اتفاقیه
1398/06/30
> وزارت امورخارجه امریکا مدعی شد : هیچ تغییری در مورد ویزای دانشجویی صورت نگرفته و مقامات آموزش عالی می گویند که مشکلات در این خصوص برای هر صدها هزار دانشجوی بین المللی که برای شرکت در کالج ها و دانشگاه های آمریکایی سفر میکنند ، در هر پاییز ایجاد می شود .
> روزنامه آنلاین وقایع اتفاقیه : یک روزنامه آمریکایی روز شنبه نوشت : دولت آمریکا در یک ماه اخیر از ورود 12دانشجوی ایرانی به این کشور ممانعت کرده است .
به گزارش روزنامه نیویورک تایمز ، دستکم 12 دانشجوی ایرانی که قرار بود برنامه های تحصیلات تکمیلی خود را در رشته های مهندسی و علوم کامپیوتر در سال تحصیلی جدید شروع کنند ، روادید آنان به طور ناگهانی لغو و از پرواز آنها به آمریکا ممانعت شده است .
برخلاف گزارش نیویورک تایمز ، وزارت امورخارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد ، هیچ تغییری در سیاست آمریکا بوجود نیامده و بیشتر دانشجویان خارجی در سال تحصیلی جدید قصد ادامه تحصیل در مدارس دانشگاه کالیفرنیا را دارند .
وزارت امورخارجه امریکا مدعی شد : هیچ تغییری در مورد ویزای دانشجویی صورت نگرفته و مقامات آموزش عالی می گویند که مشکلات در این خصوص برای هر صدها هزار دانشجوی بین المللی که برای شرکت در کالج ها و دانشگاه های آمریکایی سفر میکنند ، در هر پاییز ایجاد می شود .
با این حال دانشجویانی که بیشتر آنها راهی دانشگاه کالیفرنیا شده بوده اند ، می گویند روادید آنها بدون هیچ گونه اطلاعیه و توضیحی در آخرین لحظه باطل شد .
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1398/06/30 - 1398/06/31
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
دولت + وزارت علوم
جمهوری اسلامی
1398/06/31
> وزیر آموزش و پرورش در آستانه آغاز سال تحصیلی 99 98 از اعلام فراخوان استخدام 18 هزار نیرو همزمان با آغاز سال تحصیلی خبر داد.
> وزیر آموزش و پرورش در آستانه آغاز سال تحصیلی 99 98 از اعلام فراخوان استخدام 18 هزار نیرو همزمان با آغاز سال تحصیلی خبر داد .
محسن حاجی میرزایی دیروز با بیان اینکه ضروری می دانم از خدمات کسانی که در چهاردهه گذشته دستاوردهای درخشانی در حوزه تعلیم و تربیت داشته اند قدردانی کنم گفت : همچنین در آستانه هفته دفاع مقدس نام غیورمردانی که جان خود را در راه ایران و اسلام هدیه کردند گرامی می داریم .
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در ابتدای مهر همه مدارس از معلم برخوردار خواهند بود و دغدغه ای برای بازگشایی مدارس وجود ندارد گفت : 14 میلیون و 600 هزار دانش آموز با احتساب پیش دبستانی ها ثبت نام شده اند و 98 .
5 درصد افراد لازم التعلیم تحت پوشش قرار گرفته اند و دو درصد رشد دانش آموز دردوره ابتدایی داشته ایم .
وی ادامه داد : 480 هزار دانش آموز اتباع داریم .
570 هزار کلاس و 110 هزار واحد آموزشی آماده بازگشایی مدارس اند .
از این تعداد 45 هزار مدرسه کمتر از 50 دانش آموز دارند .
همچنین 51 درصد مدارس ما در مناطق روستایی قرار دارد درحالی که 20 درصد دانش آموزان روستایی هستند .
حاجی میرزایی با بیان اینکه 142 میلیون جلد کتاب در یکهزار عنوان آماده و توزیع شده است گفت : کتب به دلیل تخصیص ارز دولتی تا 70 درصد یارانه گرفته اند .
بیش از 30 میلیارد تومان نیز برای توزیع رایگان کتب در مناطق محروم صرف شده است .
وی درباره طرح خریدخدمات آموزشی و خصوصی سازی در آموزش و پرورش گفت : خصوصی سازی در آموزش و پرورش صحت ندارد و تحت هیچ شرایطی امکان پذیر نیست و امری حاکمیتی است .
خرید خدمات طرحی برای تامین آموزش در مناطق محروم است و معلم باید تابع شرایط و گزینش آموزش و پرورش باشد .
دیدگاه هایی درباره خرید خدمات وجود دارد و ارزیابی هایی را در دستور کار داریم .
وی درباره کنکور و برنامه اش برای مقابله با مافیای کنکور اظهار کرد : در قانون سنجش و پذیرش مسئولیت تدبیر درباره کنکور برعهده وزارت علوم است ، اما به نظر می رسد اراده ای برای اجرای این قانون وجود ندارد و نیازمند آن هستیم کنکور را عمیق تر در دستورکار قرار دهیم آن هم به میزانی که بتوانیم نیازهای جامعه را به شکل مناسبتری پاسخ دهیم .
در این صورت نظام آموزشی ما هدفمندتر حرکت خواهد کرد .
وی با بیان اینکه این علم آموختنی و کسب کردنی است و ما تلاش می کنیم تا دانش آموزان را به حدی از توانمندی در ساحت های شش گانه برسانیم اظهار کرد : یکی از مواردی که سیستم آموزش و پرورش از آن رنج می برد ارزشیابی های منحصر به سنجش محدود و تک ساحتی دانش آموزان است که کنکور از آن جمله است و تمام فعالیت ها و تحرکات ما را گروگان گرفته است .
وزیر آموزش و پرورش درباره اجرای رتبه بندی معلمان گفت : آیین نامه رتبه بندی در دولت باید به تصویب برسد و برای اجرا به دست ما برسد .
تلاش ما تسریع فرایند است .
رتبه بندی قطعا از اول مهر اجرا می شود و احکام از اول مهر خواهد بود ، اما شاید مصوبه دیرتر به دستمان برسد .
2000 میلیارد تومان تخصیصی فقط برای رتبه بندی است و در جای دیگری هزینه نمی شود .
وی در ادامه گفت : منابع انسانی فوق العاده اهمیت دارد .
هماهنگی هایی با سازمان برنامه انجام شده تا وضعیت نیروی انسانی مورد مطالعه قرار بگیرد .
باید به درک مشترکی برای نیروی انسانی برسیم .
امیدواریم نتایج آن کمک خوبی به ساماندهی نیروی انسانی کند .
برای استخدام18 هزار و 30 نفر فراخوان در مهر اعلام می شود .
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1398/06/30 - 1398/06/31
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
دولت + وزارت علوم
جمهوری اسلامی
1398/06/31

به گزارش ایسنا وزیر آموزش و پرورش ضمن اعلام اینکه با مدارس خشت و گلی در ابتدای مهر ماه خداحافظی خواهیم کرد افزود : البته حذف مدارس خشت و گلی در استان سیستان و بلوچستان تا آبان ماه به اتمام می رسد .
مدارس کپری نیازمند سازه های متناسب با اقلیم هستند که در دستور کار و اولویت بعدی سازمان نوسازی قرار دارد .
هر مدرسه ای که علمک گاز به آنجا رفته باشد بخاری گازسوز جایگزین می شود و در مدارسی که گازکشی ندارند بخاری های دیگری جایگزین می شوند .
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1398/06/30 - 1398/06/31
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
روزنامه فرهیختگان
1398/06/31
> رئیس موسسه لغت نامه دهخدا و مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی دانشگاه تهران از سازمان سنجش درخواست کرد همچنان برگزاری آزمون «سامفا» (سنجش استانداردهای مهارت های فارسی) توسط این سازمان انجام شود.
> رئیس موسسه لغت نامه دهخدا و مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی دانشگاه تهران از سازمان سنجش درخواست کرد همچنان برگزاری آزمون «سامفا» (سنجش استانداردهای مهارت های فارسی) توسط این سازمان انجام شود .
علی درزی در گفت وگو با ایسنا ، از برگزاری پنجمین دوره آزمون «سامفا» در این موسسه خبر داد و گفت : «این آزمون را سازمان سنجش برای دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در ایران برگزار می کند که مورد تایید وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری نیز هست .
»وی با بیان اینکه مدرک این آزمون مشابه مدرک تافل و آیلتس برای دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در خارج از کشور است ، گفت : «زمان اعلام نتایج آزمون سامفا توسط سازمان سنجش (سازمان برگزارکننده) تعیین می شود .
مقرر است این آزمون سالی چندین بار برای دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در کشور برگزار شود ، زیرا بنا بر قانون سازمان دانشجویان شرط فارغ التحصیلی دانشجویان خارجی مشغول به تحصیل در ایران شرکت در این آزمون تا قبل از پایان تحصیل آنان است .
» گفتنی است پیش از این زمزمه هایی مبنی بر درخواست برخی سازمان ها و مراکز مرتبط با زبان و ادبیات فارسی درخصوص درخواست کسب مجوز برگزاری این آزمون مطرح شده بود .
1
فهرست