وزارت علوم -
دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸ ساعت 12:33

1
1
فهرست اخبار
1398/09/10 - 1398/09/11
اخبار وزير علوم تحقيقات وفناوري
اخبار معاون وزير علوم تحقيقات و فناوري
10834150 روزنامه فرهیختگان
روساي آموزش عالي
10831590 مردم سالاري
اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزير علوم تحقيقات وفناوري
1398/09/10 - 1398/09/11
اخبار وزیر علوم تحقیقات وفناوری
وزیر علوم+غلامی
روزنامه فرهیختگان
1398/09/11
> منصور غلامی ، وزیر علوم در نشست شورای نظارت و ارزیابی کیفیت علوم گفته است : «لازم است شورا برای ارائه یک پیشنهاد اجرایی درباره ادامه فعالیت پردیس های خودگردان دانشگاه ها از نظرات اساتید و دانشجویان نیز در تکمیل گزارش ارزیابی بهره برد ، زیرا به لحاظ کارشناسی و ضرورتی که براساس آن پردیس ها ایجاد شده بود ، اهداف ایجاد پردیس ها منتفی است ، لذا برای ادامه فعالیت پردیس ها باید اهداف جدید تعریف شود .
> منصور غلامی ، وزیر علوم در نشست شورای نظارت و ارزیابی کیفیت علوم گفته است : «لازم است شورا برای ارائه یک پیشنهاد اجرایی درباره ادامه فعالیت پردیس های خودگردان دانشگاه ها از نظرات اساتید و دانشجویان نیز در تکمیل گزارش ارزیابی بهره برد ، زیرا به لحاظ کارشناسی و ضرورتی که براساس آن پردیس ها ایجاد شده بود ، اهداف ایجاد پردیس ها منتفی است ، لذا برای ادامه فعالیت پردیس ها باید اهداف جدید تعریف شود .
در موضوع توجه به ماده 30 قانون اساسی نیز باید تلاش کنیم بحث خودکفایی در آموزش عالی را با مراجع ذی ربط تعریف کنیم .
اگر این تعریف شکل بگیرد ، می توانیم در گسترش آموزش عالی و تخصیص ظرفیت ها از آن استفاده کنیم ، به گونه ای که ظرفیت آموزش عالی کم نشود .
گفتنی است در پردیس های خودگردان دانشگاه های کشور ، هزار و 685 رشته محل ایجاد شده است که از این تعداد ، 645 مورد آن مربوط به دوره دکتری تخصصی و هزار و 40 رشته محل مربوط به دوره های کارشناسی ارشد است . »
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزير علوم تحقيقات وفناوري
1398/09/10 - 1398/09/11
اخبار وزیر علوم تحقیقات وفناوری
وزیر علوم+غلامی
روزنامه آفرینش
1398/09/10
> وزیر علوم گفت : لازم است شورای نظارت برای ارائه یک پیشنهاد اجرایی درباره ادامه فعالیت پردیس های خودگردان دانشگاه ها از نظرات اساتید و دانشجویان در تکمیل گزارش ارزیابی بهره ببرد .
> وزیر علوم گفت : لازم است شورای نظارت برای ارائه یک پیشنهاد اجرایی درباره ادامه فعالیت پردیس های خودگردان دانشگاه ها از نظرات اساتید و دانشجویان در تکمیل گزارش ارزیابی بهره ببرد .
به گزارش وزارت علوم ، نهمین جلسه شورای نظارت و ارزیابی کیفیت علوم ، تحقیقات و فناوری با حضور منصور غلامی وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری ، معاونان وزیر و روسای برخی دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور با محوریت تحلیل راهبردی فعالیت پردیس های خودگردان دانشگاه های دولتی برگزار شد .
غلامی در این جلسه اظهار داشت : به طور حتم نتایج جلسات ارزیابی باید به سمت اجرا در واحدهای ذی ربط سوق یابد و موضوع و پیشنهادهای شورای نظارت به شورای گسترش آموزش عالی و معاونت آموزشی برای پیگیری منعکس شود چرا که این امر به اصلاح موارد کمک می کند .
وی تأکید کرد : تاثیر نظارت و ارزیابی در تصمیم گیری ها و اجرای برنامه ها باید محسوس باشد و همکاران لازم است در بخش های مختلف همکاری نزدیک با مرکز نظارت ، ارزیابی و تضمین کیفیت داشته باشند چراکه بدون نظارت و ارزیابی ، اجرا و اصلاح برنامه ها و پاسخ گویی با موفقیت همراه نخواهد شد .
وزیر علوم ، تاکید کرد : لازم است شورا برای ارائه یک پیشنهاد اجرایی درباره ادامه فعالیت پردیس های خودگردان دانشگاه ها از نظرات اساتید و دانشجویان نیز در تکمیل گزارش ارزیابی بهره برد .
زیرا به لحاظ کارشناسی و ضرورتی که بر اساس آن پردیس ها ایجاد شده بود ، اهداف ایجاد پردیس ها منتفی است لذا اگر بخواهد فعالیت پردیس ها ادامه پیدا کند باید اهداف جدید تعریف شود .
غلامی تاکید کرد : در موضوع توجه به ماده 30 قانون اساسی نیز باید تلاش کنیم بحث خودکفایی در آموزش عالی را با مراجع ذیربط تعریف کنیم .
اگر این تعریف شکل بگیرد می توانیم در گسترش آموزش عالی و تخصیص ظرفیت ها از آن استفاده کنیم ، به گونه ای که ظرفیت آموزش عالی کم نشود .
در ابتدای این جلسه دکتر سعدان زکایی رئیس مرکز نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم ، نتایج ارزیابی این مرکز از وضعیت پردیس های خودگردان دانشگاه ها را ارائه کرد .
زکایی اظهار داشت : برای ارزیابی روند فعالیت پردیس های خودگردان دانشگاه ها علاوه بر بازدیدهای میدانی ، با روسا و مدیران و اعضای هیئت علمی این مراکز نیز مصاحبه صورت گرفته است .
در ادامه جلسه ، صفری ، معاون مرکز نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم ، در خصوص وضعیت پردیس های خودگردان گفت : درحال حاضر 54 پردیس دانشگاهی در کشور وجود دارد که از این تعداد ، 14 پردیس مربوط به دانشگاه های شهر تهران و 40 پردیس مربوط به دانشگاه های سایر استان ها هستند .
وی خاطرنشان کرد : در پردیس های خودگردان دانشگاه های کشور هزار و 685 رشته محل ایجاد شده است که از این تعداد 645 مورد آن مربوط به دوره دکتری تخصصی و هزار و 40 رشته محل مربوط به دوره های کارشناسی ارشد است .
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار معاون وزير علوم تحقيقات و فناوري
1398/09/10 - 1398/09/11
اخبار معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری
وزیر + وزارت علوم
روزنامه فرهیختگان
1398/09/11
> محمدتقی نظرپور ، معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در گفت وگو با ایرنا درباره علت حذف بورس خارج دکتری از دفترچه کنکور 99 این مقطع ، اظهار داشت : «بورس خارج دکتری با تصمیم شورای مرکزی بورس از دفترچه کنکور دکتری 99 حذف شد .
> محمدتقی نظرپور ، معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در گفت وگو با ایرنا درباره علت حذف بورس خارج دکتری از دفترچه کنکور 99 این مقطع ، اظهار داشت : «بورس خارج دکتری با تصمیم شورای مرکزی بورس از دفترچه کنکور دکتری 99 حذف شد .
» وی افزود : «براین اساس مقرر شد برای دانشجویان دکتری از امکان فرصت های مطالعاتی 6 و 9 ماهه استفاده شود .
» معاون وزیر علوم گفت : «اگر دانشجویان دکتری پروژه های بزرگ آزمایشگاهی دارند که در داخل کشور امکان انجام آن نیست ، در قالب فرصت های مطالعاتی به دانشگاه های خارج از کشور معرفی می شوند .
» به گزارش ایرنا ، در دفترچه سال 98 کنکور دکتری شرایط اعطای بورس خارج به دانشجویان دکتری برخلاف سال های قبل به طور کامل توضیح داده نشد و صرفا به شرط نیاز دانشگاه ها به بورسیه اشاره شده بود .
اما در دفترچه کنکور دکتری 99 بخش مربوط به بورسیه های دکتری به طور کامل حذف شده است .
فرآیند ثبت نام در آزمون دکتری سال 99 دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور از ششم آذرماه در پایگاه سازمان سنجش آموزش کشور آغاز شد و به مدت یک هفته ادامه دارد .
1
گزیده اخبار و رویدادها - روساي آموزش عالي
1398/09/10 - 1398/09/11
روسای آموزش عالی
رئیس سازمان سنجش
روزنامه آفرینش
1398/09/10
> مشاور عالی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از ثبت نام بیش از 34 هزار نفر در آزمون دکتری سال 1399 خبر داد .
> مشاور عالی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از ثبت نام بیش از 34 هزار نفر در آزمون دکتری سال 1399 خبر داد .
حسین توکلی مشاور عالی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در گفت وگو با فارس ، گفت : ثبت نام داوطلبان برای شرکت در آزمون نیمه متمرکز دکتری سال 1399 از 6 آذرماه آغاز شده و تا فردا 12 آذرماه ادامه دارد .
توکلی توصیه کرد داوطلبانی که ثبت نام نکرده اند سریع تر برای ثبت نام اقدام کنند .
آزمون دکتری تخصصی (Ph .
D) نیمه متمرکز سال 1399 در 7 گروه آموزشی و 245 کدرشته امتحانی شامل 63 کدرشته امتحانی گروه علوم انسانی ، 45 کدرشته امتحانی گروه علوم پایه ، 60 کدرشته امتحانی گروه فنی مهندسی ، 35 کدرشته امتحانی گروه کشاورزی و منابع طبیعی ، 7 کدرشته امتحانی گروه هنر ، 26 کدرشته امتحانی گروه دامپزشکی و9 کدرشته امتحانی گروه زبان برگزار می شود .
1
گزیده اخبار و رویدادها - روساي آموزش عالي
1398/09/10 - 1398/09/11
روسای آموزش عالی
پیام نور
روزنامه فرهیختگان
1398/09/11
> مدیرکل روابط عمومی دانشگاه پیام نور ، زمان توزیع کارت آزمون پایان ترم را از 23 آذرماه اعلام کرد و گفت : «دانشجویان برای دریافت کارت آزمون ملزم به پرداخت کامل بدهی خود هستند .
> مدیرکل روابط عمومی دانشگاه پیام نور ، زمان توزیع کارت آزمون پایان ترم را از 23 آذرماه اعلام کرد و گفت : «دانشجویان برای دریافت کارت آزمون ملزم به پرداخت کامل بدهی خود هستند .
» امیرحسین بهروز در گفت وگویی با رسانه ها اظهار داشت : «کارت آزمون در تاریخ فوق الذکر برای آن دسته از دانشجویانی که بدهی شهریه خود را تسویه کرده اند ، در سیستم جامع گلستان به نشانی reg .
pnu .
ac .
ir قابل دسترسی است و با توجه به اینکه دارا بودن کارت آزمون در زمان برگزاری آزمون ها الزامی است ، همه دانشجویان باید تا زمان دریافت کارت نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام کنند .
دانشگاه پیام نور از ابتدای سال تحصیلی جدید با پرداخت وام های بانکی متنوع پرداخت شهریه دانشجویان را تسهیل کرده و براین اساس دانشجویان می توانند با مراجعه به بانک و تشکیل پرونده ، از وام شهریه بهره مند شده و شهریه خود را پرداخت کنند . »
1
گزیده اخبار و رویدادها - روساي آموزش عالي
1398/09/10 - 1398/09/11
روسای آموزش عالی
پیام نور
روزنامه آفرینش
1398/09/10
> زمان آغاز ثبت نام غیرحضوری پذیرفته شدگان تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور فردا 12 آذر ماه اعلام شده است .
> زمان آغاز ثبت نام غیرحضوری پذیرفته شدگان تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور فردا 12 آذر ماه اعلام شده است .
به گزارش دانشگاه پیام نور ، تاریخ شروع ثبت نام غیرحضوری(اینترنتی) پذیرفته شدگان از طریق سیستم جامع گلستان از تاریخ 12 تا 17 آذرماه امسال است .
پذیرفته شدگان تصویر مدارک را با فرم jpg یا jpeg و حجم هر تصویر حداکثر 250 کیلوبایت در سامانه آموزشی ( گلستان ) به آدرس reg .
pnu .
ac .
ir بارگذاری کنند .
تصویر صفحه اول ، صفحه توضیحات شناسنامه ، پشت و روی کارت ملی ، عکس 4×3 با زمینه روشن ، اصل مدرک کارشناسی مدارک لازم برای ثبت نام پذیرفته شدگان است .
همچنین دارندگان مدرک کارشناسی ناپیوسته لازم است اصل مدرک کاردانی و استفاده کنندگان از سهمیه باید تاییدیه سهمیه را ارائه کنند .
پذیرفته شدگانی که دارای کد قبولی قبلی در شهریور و مهر 98دانشگاه پیام نور باشند و در نیمسال اول 99 98 انتخاب واحد کرده اند ، نیازی به ثبت نام غیر حضوری ندارند و در نیم سال دوم 99 98 ثبت نام آنها در رشته محل جدید فعال می شود .
1
گزیده اخبار و رویدادها - روساي آموزش عالي
1398/09/10 - 1398/09/11
روسای آموزش عالی
آموزش عالی
جمهوری اسلامی
1398/09/11
> یزد ـ خبرنگارروزنامه جمهوری اسلامی : معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علم و هنر یزد گفت : الگوی جدید آموزش عالی از مهرماه سال آینده در دانشگاه علم و هنر یزد اجرا و این دانشگاه به دانشگاه نوآفرین تبدیل می شود.
> یزد ـ خبرنگارروزنامه جمهوری اسلامی : معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علم و هنر یزد گفت : الگوی جدید آموزش عالی از مهرماه سال آینده در دانشگاه علم و هنر یزد اجرا و این دانشگاه به دانشگاه نوآفرین تبدیل می شود .
محسن برزگری در نشستی خبری با اشاره به ارائه الگوی جدید دانشگاه به عنوان دانشگاه نوآفرین ازسوی وزارت علوم اظهار داشت : دانشگاه های نوآفرین در راستای ایده پروری و تجاری سازی پژوهش های کاربردی دانشجویان فعالیت می کنند .
وی افزود : با توجه به بهبودی که در سطح الگوی آموزشی درحال ایجاد است و با توجه به نقشه راه جهاد دانشگاهی و ماموریتی که به آموزش عالی جهاد دانشگاهی اعطا شد ، الگوی دانشگاه نوآفرین شکل گرفت و از مهر ماه آینده با تصویب شورای گسترش آموزش عالی ، این الگوی آموزشی اجرا خواهد شد .
برزگری ادامه داد : مهمترین سیاست هایی که در اجرای این الگو وجود دارد این است که دانشجویان علم و هنر در سال آخر دانشجویی در محیط کسب و کار مشغول به کار می شوند که این اشتغال پایدار است و در این فضا که عمدتا فضای پژوهشی ، فناوری و کلینیک های تخصصی هر رشته است ، کارشان را آغاز کرده و در این محیط رشد پیدا می کنند .
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علم و هنر یزد یادآور شد : با توجه به ارتباطی که دانشجویان با محیط های کسب و کار پیدا می کنند ، بعد از پایان دوره دانشجویی جذب این محیط ها می شوند و موظفند با تسهیلاتی که از دانشگاه دریافت می کنند ، برای خود شغل ایجاد کنند که این شغل باید الزاما پایدار و کارآفرینانه باشد .
وی با اشاره به اینکه تسهیلات مادی و بسته های حمایتی به این دانشجویان ارائه می شود ، عنوان کرد : این دانشجویان از سال سوم در فضای کاری خود حقوق دریافت می کنند و در صورت تمایل می توانند این دوره را به صورت پیوسته تا کارشناسی ارشد ادامه دهند .
برزگری با بیان اینکه دانشجویان می توانند به سمت اشتغال پایدار و تولید ثروت حرکت کنند ، گفت : پژوهش هایی که سال آخر در محیط کار انجام می شود ، تجاری سازی می شود بر این اساس ، دانشجویانی که وارد دانشگاه علم و هنر می شوند ، شغل آنها تضمین شده است .
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علم و هنر عنوان کرد : این طرح درحال حاضر به صورت پایلوت در رشته های گردشگری ، روانشناسی ، حقوق و مهندسی صنایع از مهر ماه آینده اجرا می شود .
، درحال حاضر 6 هزار و 200 دانشجو در دانشگاه علم و هنر یزد در 78 رشته در چهار مقطع مشغول به تحصیل هستند و تاکنون نیز 35 هزار دانشجو از این دانشگاه فارغ التحصیل شده اند .
1
گزیده اخبار و رویدادها - روساي آموزش عالي
1398/09/10 - 1398/09/11
روسای آموزش عالی
فارغ التحصیلان دانشگاهی
روزنامه مردم سالاری
1398/09/11
> معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در در حاشیه اجلاس«پکن 25» اعلام کرد : میزان مشارکت زنان از سال 2014 تا 2018 ، شش درصد رشد داشته است.
> معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در در حاشیه اجلاس«پکن 25» اعلام کرد : میزان مشارکت زنان از سال 2014 تا 2018 ، شش درصد رشد داشته است .
به گزارش وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ، عیسی منصوری در دومین روز اجلاس «پکن 25» که از 6 آذر سال جاری به مدت سه روز در بانکوک برگزار شد ، در یک نشست تخصصی با عنوان«تشریح توانمندی اقتصادی زنان ایرانی با رویکرد اشتغال مشاغل خانگی» گفت : میزان مشارکت زنان در سال 2014 ، 12 درصد بوده که این میزان در سال 2018 به 18 درصد رسیده است .
منصوری با بیان اینکه ورود زنان به بازار کار یکی از ظرفیت های قابل توجه برای توسعه اقتصادی است گفت : این در حالی است که نرخ مشارکت زنان در فعالیت های اقتصادی با اختلاف قابل توجهی نسبت به مردان پایین تر است .
وی افزود : دلایل متفاوتی برای دوری زنان از بازار کار وجود دارد و مهم ترین آن مسئولیت های شخصی و خانوادگی آنها است .
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد : به دلیل فرصت های فراهم شده برای زنان در کشور سطح تحصیلی آنها نسبت به گذشته افزایش قابل توجهی پیدا کرده است به طوری که هم اکنون حدود 60 درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی و تحصیلات عالی ، زنان هستند اما کم بودن سطح مهارت یکی از مشکلات زنان برای پیوستن به بازارکار است .
وی با اشاره به اینکه برای غلبه بر این مشکلات در سطح ملی تصمیماتی اتخاذ شده است اشاره داشت : یکی از این تصمیمات افزایش ظرفیت کار در خانه است و دیگری افزایش مهارت فارغ التحصیلان با آموزش تکنیکی و فنی و حرفه ای است .
در ادامه این نشست تخصصی محمد رضا بیجندی رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان به تشریح طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با همکاری معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی پرداخت و دستاوردهای این طرح را ارائه کرد .
1
گزیده اخبار و رویدادها - روساي آموزش عالي
1398/09/10 - 1398/09/11
روسای آموزش عالی
اعضای هیات علمی
تعادل
1398/09/11
> عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف گفت : «صاحبان کسب وکارهایی که فعالیت آنها ارتباط مستقیمی به علوم کامپیوتر ندارد.
> عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف گفت : «صاحبان کسب وکارهایی که فعالیت آنها ارتباط مستقیمی به علوم کامپیوتر ندارد هم اهمیت استفاده از هوش مصنوعی را دریافته اند و کاربردها و تاثیرگذاری هوش مصنوعی به قدری گسترده شده که برخی معتقدند هوش مصنوعی را می توان جزو نشانه های مهم انقلاب صنعتی چهارم به شمار آورد .
» مهدیه سلیمانی در گفت وگو با ایسنا در تعریف هوش مصنوعی گفت : به طور کلی هوش مصنوعی را می توان به عنوان راهی در جهت خودکار کردن حل مسائل درنظر گرفت .
بنابراین این شاخه به خاطر ابزارهای عامی که برای خودکارسازی حل مسائل دارد ، این قابلیت را دارد که با نفوذ در جنبه های مختلف مهندسی و حتی علوم ، نحوه حل مسائل را تحت تاثیر قرار دهد .
در دهه اخیر بسیاری از صنایع و شرکت های بزرگ دنیا به این نتیجه رسیده اند که باید هوش مصنوعی را به عنوان ابزاری راه گشا به کار گیرند؛ یعنی حتی صاحبان شرکت ها و کسب وکارهایی که فعالیت آنها ارتباط مستقیمی به علوم کامپیوتر ندارد هم اهمیت استفاده از هوش مصنوعی را دریافته اند .
» وی افزود : «الان کاربردها و تاثیرگذاری هوش مصنوعی به قدری گسترده شده که برخی معتقدند هوش مصنوعی را می توان جزو نشانه های مهم انقلاب صنعتی چهارم به شمار آورد .
دامنه صنایعی که هوش مصنوعی می تواند در آنها به کار گرفته شود ، به هیچ وجه محدود نیست .
از این بین می توان به کامپیوتر ، فناوری اطلاعات ، ارتباطات ، انرژی ، سلامت و وسایل خودران اشاره کرد .
» عضو هیات علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد : «درباره میزان استفاده بخش دولتی از هوش مصنوعی اطلاع زیادی ندارم ، ولی آن طور که به نظر می رسد ، با دنیا در این زمینه فاصله داریم .
همچنین هوش مصنوعی در بخش دولتی دیرتر وارد شده ، اما در بخش خصوصی بسیاری از استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان حوزه کامپیوتر و فناوری اطلاعات چند سالی است که استفاده از هوش مصنوعی را به طور جدی آغاز کرده اند و به نظر می رسد که اهمیت آن را به خوبی درک کرده اند .
در واقع شاخه یادگیری ماشین و تحلیل داده در حوزه هوش مصنوعی با رشد داده های در دسترس این شرکت ها مورد توجه آنها قرار گرفته است .
در کل رشد داده ها در دهه اخیر یکی از عوامل مهم گسترش استفاده از یادگیری ماشین و ورود هوش مصنوعی به دنیای صنایع و شرکت ها بوده است .
» سلیمانی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا با توجه به اهمیت این حوزه نیاز به افزایش پذیرش دانشجویان در گرایش هوش مصنوعی است ، گفت : «افزایش تعداد دانشجویان در این رشته بدون فراهم کردن بستر لازم برای آن می تواند تبعات زیادی داشته باشد .
یعنی به طور متناسبی افزایش اعضای هیات علمی در این حوزه و همچنین فراهم سازی بستر سخت افزاری و پردازشی برای پژوهش این دانشجویان لازم است .
در حال حاضر محققان داخل کشور که در حوزه هوش مصنوعی و به خصوص یادگیری ماشین فعالیت می کنند ، بسیاری از مواقع چون دسترسی به توان محاسباتی لازم را ندارند ، امکان رقابت پژوهشی در سطح دنیا را از دست می دهند .
این فاصله هم ظاهرا روزبه روز در حال بیشتر شدن است .
از طرف دیگر ، بعید می دانم در دانشگاه های کشورهای پیشرفته همچنین باشد که به خاطر تاثیرگذاری و اهمیت این زمینه تعداد خیلی زیادی دانشجوی هوش مصنوعی پذیرش شود و تنها به کمک تعداد زیاد دانشجویان مشکلات خود در زمینه بهره گیری از هوش مصنوعی را حل کنند .
در حال حاضر ، به نظر می رسد در دنیا تربیت بخش قابل توجهی از نیروی کار متخصص در این زمینه ها از طریق دوره های آموزشی و حرفه ای (بیشتر آنلاین) صورت می گیرد .
1
گزیده اخبار و رویدادها - روساي آموزش عالي
1398/09/10 - 1398/09/11
روسای آموزش عالی
اعضای هیات علمی
تعادل
1398/09/11

» وی با اشاره به آموزش آنلاین هوش مصنوعی ، افزود : «در چند سال اخیر ، اخذ آنلاین مدرک در حوزه های مرتبط با یادگیری ماشین و تحلیل داده نیز رواج پیدا کرده است .
چند کمپانی بزرگ آموزش آنلاین با تدریس دروس مرتبط با یادگیری ماشین و تحلیل داده آغاز به کار کردند و به تدریج دامنه این دروس گسترش یافته است .
» عضو هیات علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا تلاشی برای تامین سخت افزارهای هوش مصنوعی در داخل ایران شده یا خیر ، گفت : «ظاهرا در زمینه سخت افزارهای پردازشی لازم ، تولیدات داخلی نداریم . »
1
گزیده اخبار و رویدادها - روساي آموزش عالي
1398/09/10 - 1398/09/11
روسای آموزش عالی
فارغ التحصیلان دانشگاهی
تعادل
1398/09/11
> معاون اشتغال وزیر کار از رشد 6 درصدی مشارکت زنان در اقتصاد خبر داد و مسوولیت های خانوادگی و شخصی را از جمله علل دوری زنان از بازار کار عنوان کرد .
به گزارش ایسنا ،.
> معاون اشتغال وزیر کار از رشد 6 درصدی مشارکت زنان در اقتصاد خبر داد و مسوولیت های خانوادگی و شخصی را از جمله علل دوری زنان از بازار کار عنوان کرد .
به گزارش ایسنا ، عیسی منصوری گفت : ورود زنان به بازار کار یکی از ظرفیت های قابل توجه برای توسعه اقتصادی است این در حالی است که نرخ مشارکت زنان در فعالیت های اقتصادی با اختلاف قابل توجهی نسبت به مردان پایین تر است .
وی در اجلاس پکن 25 که در بانکوک تایلند برگزار شد ضمن تشریح توانمندی های اقتصادی زنان ایرانی در حوزه اشتغال خانگی ، میزان مشارکت زنان در سال 2014 را 12 درصد ذکر کرد و گفت : این میزان با 6 درصد رشد به 18 درصد در سال 2018 رسیده است .
معاون اشتغال وزیر کار به چالش ها و راهکارهای وزارت کار در حوزه اشتغال اشاره کرد و گفت : برنامه های اجرا شده در معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار در راستای شناسایی مشکلات زنان ، مشاکت زنان برای حضور در بازار کار و نقش آفرینی آنها در توسعه اقتصادی بوده است .
منصوری در عین حال مسوولیت های شخصی و خانوادگی را از جمله علل دوری زنان از بازار کار عنوان کرد و گفت : به دلیل فرصت های فراهم شده برای زنان در کشور ، سطح تحصیلی آنها نسبت به گذشته افزایش قابل توجهی پیدا کرده است به نحوی که هم اکنون حدود 60 درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی و دارندگان تحصیلات عالی ، زنان هستند اما کم بودن سطح مهارت یکی از مشکلات زنان برای پیوستن به بازارکار است .
به گفته وی افزایش ظرفیت کار در خانه و افزایش مهارت فارغ التحصیلان با آموزش تکنیکی و فنی و حرفه ای از جمله تصمیمات اتخاذ شده برای کاهش مشکلات زنان در ورود به بازار کار بوده است .
1
گزیده اخبار و رویدادها - روساي آموزش عالي
1398/09/10 - 1398/09/11
روسای آموزش عالی
آموزش عالی
مردم سالاری
1398/09/10
> با انتشار دفترچه راهنمای ثبت نام در آزمون ورودی دوره دکتری (نیمه متمرکز Ph .
D) سال 1399 مشخص شد که امسال بورس خارج دانشگاه ها حذف شده است .
> با انتشار دفترچه راهنمای ثبت نام در آزمون ورودی دوره دکتری (نیمه متمرکز Ph .
D) سال 1399 مشخص شد که امسال بورس خارج دانشگاه ها حذف شده است .
به گزارش خبرنگار مهر ، در چند سال اخیر پذیرش گرفتن بورس خارج از کشور منوط به شرکت داوطلبان در آزمون ورودی دوره دکتری (نیمه متمرکز Ph .
D) شده است اما در دفترچه راهنمای ثبت نام در آزمون ورودی دوره دکتری (نیمه متمرکز Ph .
D) سال 99 بند شرایط مربوط به بورس خارج حذف شده است و در دفترچه راهنما موضوعی در این خصوص ذکر نشده است .
در دفترچه راهنمای ثبت نام در آزمون ورودی دوره دکتری (نیمه متمرکز Ph .
D) سال 99 تنها شرایط اختصاصی و عمومی برای ثبت نام اعلام شده است .
این در حالی است که در دو سال گذشته در بند 8 دفترچه راهنمای ثبت نام (شماره یک) آزمون ورودی دوره دکتری (نیمه متمرکز Ph .
D) سال 98 آمده بود : «پذیرش بورس خارج از کشور : در صورت اعلام ظرفیت پذیرش برای رشته های تحصیلی بورس خارج از کشور توسط دانشگاه ها ، شرایط و ضوابط مربوط به این رشته ها در دفترچه راهنمای انتخاب رشته (دفترچه شماره 2) اطلاع رسانی خواهد شد .
» همچنین پیش از این در دفترچه راهنمای ثبت نام (شماره یک) آزمون ورودی دوره دکتری (نیمه متمرکز Ph .
D) سال 97 تمامی شرایط اختصاصی ویژه بورس خارج از کشور اعلام شده بود .
این شرایط شامل حداقل میانگین (معدل) نمره های دروس کارشناسی و کارشناسی ارشد ناپیوسته ، حداکثر سن داوطلب در زمان ثبت نام جهت شرکت در آزمون دکتری و سایر شرایط کسب حد نصاب علمی لازم بود .
اما امسال برای آزمون دکتری سال 99 چنین موضوعی اعلام نشده است .
پیش از این برخی از مسئولان آموزش عالی مسائل ارزی را دلیل کاهش بورس های خارج از کشور در دوره های تحصیلات تکمیلی را اعلام کرده بودند .
1
گزیده اخبار و رویدادها - روساي آموزش عالي
1398/09/10 - 1398/09/11
روسای آموزش عالی
سازمان سنجش آموزش کشور
جوان
1398/09/11
> ثبت نام و شرکت در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 99 و المپیاد علمی دانشجویی کشور از روز شنبه 16 آذر آغاز می شود .
> سرویس جامعه جوان آنلاین : ثبت نام و شرکت در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 99 و المپیاد علمی دانشجویی کشور از روز شنبه 16 آذر آغاز می شود و تا دوشنبه هفته بعد 25 آذر ادامه دارد .
ثبت نام برای شرکت در آزمون مذکور منحصراً بصورت اینترنتی از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور به نشانی www .
sanjesh .
org صورت می گیرد .
داوطلبان باید پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنما به پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه و نسبت به ثبت نام اقدام کنند .
پیش بینی می شود ثبت نام در این آزمون نهایتا 2 روز تمدید مجدد شود .
آزمون کارشناسی ارشد 99 در روز های 28 پنج شنبه و 29 جمعه فرودین ماه 99 در سراسر کشور برگزار خواهد شد .
1
گزیده اخبار و رویدادها - روساي آموزش عالي
1398/09/10 - 1398/09/11
روسای آموزش عالی
سازمان سنجش آموزش کشور
روزنامه آفرینش
1398/09/10
> تاریخ ثبت نام در آزمون دوره های کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 1399 و بیست و پنجمین دوره المپیاد علمی دانشجویی کشور اعلام شد .
> تاریخ ثبت نام در آزمون دوره های کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 1399 و بیست و پنجمین دوره المپیاد علمی دانشجویی کشور اعلام شد .
به گزارش مهر ، متقاضیان ثبت نام و شرکت در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 1399 و المپیاد علمی دانشجویی کشور می توانند از شنبه 16 آذر 98 تا دوشنبه 25 آذر 98 با مراجعه به سایت سازمان سنجش در این آزمون ثبت نام کنند .
متقاضیان باید در مهلت در نظر گرفته شده و پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنمای ثبت نام (همزمان با شروع ثبت نام بر روی پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش قرار خواهد گرفت) و فراهم کردن مدارک و اطلاعات مورد نیاز ثبت نام به پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www .
sanjesh .
org مراجعه و نسبت به ثبت نام آزمون مذکور اقدام کنند .
اطلاعیه تکمیلی سازمان سنجش درباره جزئیات ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 1399 در روز شنبه 16 آذرماه 98 در سایت سازمان سنجش منتشر خواهد شد .
آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 1399 در روزهای 28 و 29 فروردین ماه سال 1399 برگزار می شود .
1
گزیده اخبار و رویدادها - روساي آموزش عالي
1398/09/10 - 1398/09/11
روسای آموزش عالی
سازمان سنجش آموزش کشور
بهار
1398/09/10
> گروه جامعه : تاریخ ثبت نام در آزمون دوره های کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 1399 و بیست و پنجمین دوره المپیاد علمی دانشجویی کشور اعلام شد .
> متقاضیان ثبت نام و شرکت در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 1399 و المپیاد علمی دانشجویی کشور می توانند از شنبه 16 آذر 98 تا دوشنبه 25 آذر 98 با مراجعه به سایت سازمان سنجش در این آزمون ثبت نام کنند .
متقاضیان باید در مهلت در نظر گرفته شده و پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنمای ثبت نام (همزمان با شروع ثبت نام بر روی پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش قرار خواهد گرفت) و فراهم کردن مدارک و اطلاعات مورد نیاز ثبت نام به پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www .
sanjesh .
org مراجعه و نسبت به ثبت نام آزمون مذکور اقدام کنند .
اطلاعیه تکمیلی سازمان سنجش درباره جزئیات ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 1399 در روز شنبه 16 آذرماه 98 در سایت سازمان سنجش منتشر خواهد شد .
آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 1399 در روزهای 28 و 29 فروردین ماه سال 1399 برگزار می شود .
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1398/09/10 - 1398/09/11
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
رئیس پژوهشگاه
بهار
1398/09/10
> گروه اقتصادی : رئیس پژوهشگاه صنعت نفت از طرح ملی میزبانی این پژوهشگاه از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری خبر داد و گفت : قرار است بر اساس این طرح در پنج سال پژوهشگاه ، 500 دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری از دانشگاه های برتر را میزبانی کند .
> دکتر جعفر توفیقی در هفتمین گردهمایی دانشگاه ها و پژوهشگاه های عضو طرح اقتصاد مقاومتی ، نشست تشریح و ارائه گزارش عملکرد یک ساله پروژه ارتقای 5 دانشگاه و 5 پژوهشگاه به تراز جهانی که امروز در سالن جهاد وزارت علوم برگزار شد ، با تاکید بر اینکه پژوهشگاه صنعت نفت در زنجیره تجاری سازی علم در حلقه های آخر سطوح آمادگی فناوری قرار دارد که منجر به تولید تکنولوژی می شود ، گفت : این پژوهشگاه از نظر زنجیره ارزشی فعالیت ها یک ویترین از تمام فعالیت های صنعت نفت و گاز است که به عنوان پژوهش و فناوری صورت می گیرد .
وی در ادامه اظهار کرد : از جمله پروژه های صنعت نفت می توان به مطالعات یک پارچه مخزنی در کشور در ناحیه دشت آبادان اشاره کرد که به برآورد میلیاردها شبکه نفت جدید منجر شده است و پژوهشگاه می تواند در این طرح با دانشگاه ها همکاری کند .
رئیس پژوهشگاه صنعت نفت در خصوص طرح اکتشافی در تمام پهنه خلیج فارس با تقاضای شرکت نفت نیز گفت : این طرح در یک دوره ای بزرگترین طرح پژوهشی کشور بود که به شناخت هیدروکربنی منجر شده است .
در واقع همه طرح های پژوهشگاه صنعت نفت باید حتما متقاضی صنعتی داشته باشند گرچه این پژوهشگاه در فناوری های آینده هم با هزینه های خود فعالیت می کند .
به گفته وی ، از دیگر طرح هایی که توسط پژوهشگاه صنعت نفت در حال انجام است می توان به شناسایی ، مطالعه و ارزیابی منابع شیل گازی در ناحیه لرستان ، تهیه و طراحی پایلوت ازدیاد برداشت و خدمات آزمایشگاهی لازم برای توسعه میدان نفتی یادآوران ، طرح دوغاب سیمان سبک وزن ، تفاهم نامه با شرکت مپنا برای تحول در صنعت گاز ، حل مشکل استفاده سوخت ناوگان کشتیرانی ، طرح حوزه کاتالیست ها و طرح صرفه جویی در مصرف آب و .
اشاره کرد .
وی در ادامه از طرح ملی میزبانی پژوهشگاه صنعت نفت از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه های برتر خبر داد و تصریح کرد : قرار است بر اساس این طرح در پنج سال پژوهشگاه ، 500 دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری از دانشگاه های برتر را میزبانی کند .
در واقع پروژه هایی که توسط این دانشجویان تحصیلات تکمیلی در این پژوهشگاه ارائه می شود در جهت توسعه زیرساخت های علمی کشور خواهد بود .
توفیقی در پایان با اشاره به اثربخشی پژوهش های پژوهشگاه صنعت نفت در اقتصاد تاکید کرد : پژوهش هایی که در این پژوهشگاه صورت گرفته 400 میلیون دلار در اقتصاد نفت اثربخشی داشته است گرچه اثربخشی پژوهش های پژوهشگاه بیش از این است .
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1398/09/10 - 1398/09/11
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
روزنامه تجارت
1398/09/11
> شرکت سهامی بیمه ایران و وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری تفاهمنامه همکاری امضا کردند .
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از شرکت سهامی بیمه ایران ، این تفاهم نامه همکاری یکشنبه دهم آذر در ساختمان مرکزی وزارت علوم ، باحضور اعضای هیات مدیره بیمه ایران و مدیران ارشد دوطرف به امضای آقایان دکتر رضایی سرپرست بیمه ایران و نظرپور معاون اداری ، مالی و مدیریت منابع وزرات علوم ، تحقیقات وفناوری رسید .
> بر اساس این گزارش ، تفاهم نامه همکاری بیمه ایران و وزارت علوم با هدف تقویت همکاری ، هماهنگی و هم افزایی ، کارآمد سازی و ارتقاء توانمندیهای تخصصی و اجرایی و به اشتراک گذاری ظرفیت ها ، دانش و تجربیات و بهره گیری از قابلیتها در جهت پیشبرد اهداف اسناد توسعه ای و ماموریتهای محوله در حوزه های مختلف بیمه ای ، فناوری ، علمی ، آموزشی و پژوهشی ، و بطور کلی ایجاد چارچوب براساس محوریت ارتقاء و ترویج فرهنگ بیمه و افزایش ضریب نفوذ آن با بهره گیری از ظرفیتهای دانشگاهیان همچنین ایجاد کسب و کار بیمه ای با استفاده از ظرفیتهای هر دو طرف ، مورد توافق دوطرف قرار گرفت .
1
فهرست