وزارت علوم -
یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت 14:20

1
1
فهرست اخبار
1398/09/16 - 1398/09/17
اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1398/09/16 - 1398/09/17
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
مهر
1398/09/17
11:02

در راستای شناسایی و انتخاب دبیر بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران ، اداره کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری فراخوانی را منتشر کرد .
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ، همزمان با روز دانشجو فراخوان دبیری بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران با هدف شناسایی و انتخاب دبیر این دوره از جشنواره منتشر شد علاقه مندان در این خصوص می توانند با در نظر گرفتن شرایط زیر از تاریخ 22 تا 30 آذر ماه 1398 ، با مراجعه به سایت جشنواره به آدرس www iiutf ir نسبت به ثبت نام اولیه به صورت الکترونیکی اقدام کرده و رزومه و طرح اجرایی پیشنهادی خود را در وب سایت جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران بارگزاری کنند
شرایط اولیه انتخاب دبیر به شرح زیر است : شرایط عمومی : دارا بودن تابعیت جمهوری اسلامی ایران عدم محکومیت کیفری در محاکم قضایی جمهوری اسلامی ایران برخورداری از حسن شهرت عدم اشتغال همزمان به شغل دولتی یا غیر دولتی تمام وقت عدم اشتغال به خدمت سربازی و دارا بودن کارت پایان خدمت ، معافیت تحصیلی و یا معافیت دائم از خدمت سربازی شرایط اختصاصی : دانشجوی شاغل به تحصیل در یکی از رشته های تخصصی هنرهای نمایشی در دانشگاه های تابعه وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری باشد . عدم محکومیت انضباطی منجر به صدور حکم کمیته انضباطی دانشگاه و درج در پرونده دانشجویی عدم سابقه مشروطی در پرونده آموزشی داشتن حسن سابقه در زمینه تئاتر و هنرهای نمایشی (تجربه اجرایی در جشنواره های دانشجویی و غیر دانشجویی در اولویت قرار دارد دبیر بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران پس از بررسی سوابق متقاضیان از طریق شورایی متشکل از اساتید و خبرگان تئاتر دانشگاهی و نمایندگان دانشجویی ، انتخاب و توسط اداره کل امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم معرفی می شود علاقه مندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام ، از روز جمعه 22 آذرماه 98 به وب سایت www iiutf ir مراجعه کنند
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1398/09/16 - 1398/09/17
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
دانشجو
1398/09/17
10:49
سومین رویداد ملی ایده بازار خوراک و نوشیدنی با شعار «فناوری سلامت ، اقتصاد دانش بنیان و توسعه سلامت ملی» در بهمن ماه سال جاری برگزار می شود
به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ، سومین رویداد ملی ایده بازار خوراک و نوشیدنی با شعار «فناوری سلامت ، اقتصاد دانش بنیان و توسعه سلامت ملی» در بهمن ماه سال جاری برگزار می شود این رویداد با همکاری معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، سازمان غذا و دارو ، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و بخش خصوصی در محل دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار خواهد شد هدف از برگزاری این رویداد ، شناسایی و همسو نمودن ظرفیت های ناشناخته ، در جهت حل مسائل موجود در حوزه سلامت و اقتصاد کشور است ایده بازار خوراک و نوشیدنی در تلاش است با شناسایی ایده ها و طرح های برتر این حوزه و هدایت آن ها به سمت جامعه سرمایه گذاران کشور ، با حمایت مادی و معنوی طرح ها و در راستای تجاری سازی آن ها ، گامی مؤثر در مسیر ارتقای سلامت و اقتصاد غذایی کشور بردارد ایده پردازان و فناوران می توانند با مراجعه به تارنمای رویداد به نشانی http : //food ideasbazaar ir ، حداکثر تا پایان آذرماه نسبت به ارسال طرح های خود اقدام نمایند ایده بازار امیرکبیر به عنوان کارگزار رسمی دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت ، مسئولیت شناسایی و راهنمایی طرح ها به کمیته غذای این دفتر را برعهده دارد وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ، سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی ، انجمن صنایع غذایی ، ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی ، اتاق تعاون ایران و بخش خصوصی کشور ، حامیان این رویداد هستند
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1398/09/16 - 1398/09/17
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
پانا نیوز
1398/09/17
10:48
شهرری(پانا) مراسم گرامیداشت شهدای دانشجو با حضور جمعی از دانشجویان بر سر مزار سه شهید دانشجو در امامزاده عبدالله شهرری برگزار شد
شهرری(پانا) مراسم گرامیداشت شهدای دانشجو با حضور جمعی از دانشجویان بر سر مزار سه شهید دانشجو در امامزاده عبدالله شهرری برگزار شد
در این مراسم غلامرضاغفاری معاون فرهنگی وزارت علوم در سخنانی با بیان اینکه روز دانشجو یادآور سه تن از دانشجویان دانشگاه تهران است که در راستای استکبارستیزی در سال 1332 به شهادت رسیده اند ، اظهار کرد : در تقویم سیاسی و اجتماعی تاریخ معاصر ایران دانشگاه ها و دانشجویان سهم مهمی دارند . او در ادامه افزود : در روز دانشجو باید زمینه ای فراهم شود که جامعه دانشگاهی نسبت به تاریخ معاصر ایران بر مبنای اتفاقات سال 1332 بازخوانی داشته باشند غفاری با اشاره به اینکه استکبار جهانی همواره به دنبال این است که کشورهای دیگر را زیر سلطه خود دربیاورد ، گفت : دانشجویان و فرهیختگان کشور ما هرگز سلطه بیگانگان را نمی پذیرند و در راستای استقلال طلبی همواره در صف اول مبارزه با استعمار هستند قرائت فاتحه ، عطرافشانی ، نثار گل و قرائت بیانیه دانشجویی از دیگر برنامه های مراسم گرامیداشت شهدای دانشجو بود /خبرنگار : حناعباسی/ روز دانشجو ناحیه دو شهر ری
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1398/09/16 - 1398/09/17
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
تسنیم
1398/09/17
10:26

کوروش فتحی ، معاون پژوهشی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت) گفت : وقتی کتاب درسی را از یک کشور دیگر انتخاب و ترجمه می کنید ، در حقیقت محتوای فرهنگی از آن کشور می آورید .
اخبار رسانه ها به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم ، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها با نام اختصاری سمت سازمانی دولتی پژوهشی وابسته به وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در ایران است که به تدوین کتاب های مبنایی و درسی در سطح دانشگاهی می پردازد پس از درگذشت احمد احمدی که بنیانگذار این سازمان بود ، محمد ذبیحی مدیریت این سازمان را به عهده گرفت پس از گذشت چندماه از دوره سرپرستی وی ، تغییر و تحولات مدیریتی و سازمانی اتفاق افتاد که یکی از آنها انتصاب کوروش فتحی به عنوان معاون پژوهشی این سازمان بود وی علاوه براینکه سال گذشته در ششمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه سرمایه انسانی به عنوان چهره ماندگار علمی آموزش و توسعه سرمایه انسانی شناخته شد ، مولف آثار بسیاری در حوزه علوم تربیتی ، مدیریت و برنامه ریزی آموزشی است فتحی در حال حاضر علاوه بر مسئولیتی که در سمت به عهده دارد در دانشگاه شهید بهشتی هم به عنوان استاد تمام مشغول تدریس است
در آستانه فرا رسیدن هفته پژوهش با این پژوهشگر گفتگو کردیم که در ادامه می خوانید؛*چه شد که از فضای دانشگاهی و علمی وارد این فضای کاری مدیریتی در سازمان سمت شدید؟سازمان سمت ، سازمان شناخته شده ای برای دانشگاه ها و اساتید است و به همین جهت اغلب دانشگاهیان دوست دارند به نوعی با این سازمان ارتباط داشته باشند . از خود من هم قبلاً توسط سازمان «سمت» کتاب منتشر شده اگرچه در چندین مورد هم رد شده است که اشکالی هم ندارد بنابراین آشنایی من با سازمان «سمت» به واسطه مولف بودن و چاپ کتاب هایم است ، ولی در چندماه اخیر به واسطه آشنایی با آثار و رزومه من ، ابتدا به عضویت شورای سازمان درآمدم و سپس معاون پژوهشی سازمان شدم *برنامه تان برای این معاونت چیست؟سازمان «سمت» با نیامدن من هم یک سازمان معتبر است و بودن و نبودن من تغییرات آنچنانی ایجاد نمی کند من در دوران مرحوم احمدی هم همکاری هایی با این سازمان داشتم
کاراصلی سازمان «سمت» این است که کتاب های درسی حوزه علوم انسانی را در اختیار دانشگاه قرار بدهد که این موضوع بسیار مهمی است ، چون محتوای کتاب های درسی به نوعی محتوای فرهنگی برخاسته از فرهنگ بومی یک کشور هستند و اگر اینگونه نباشد و ما کتابی را از برنامه درسی کشور دیگری در کشور خودمان منتشر کنیم ، فقط علم را منتشر نمی کنیم ، بلکه علم را با توجه به فرهنگش منتشر می کنیم . مخصوصاً درس های مربوط به علوم انسانی که خیلی به فرهنگ وابسته اند در حال حاضر 75% کتاب های سازمان «سمت» تألیف است که به نظرم آمار امیدوار کننده ای است
من حامی رویکرد بومی سازی علوم هستم ، ولی بومی سازی مستلزم مفهوم «رسش» است؛ یعنی باید زمان آن برسد تا انجام شود؛ تحمل و بردباری می خواهدبنابراین به نظر می رسد که فلسفه تأسیس سازمان «سمت» هم این بوده که کتاب هایی متناسب با فرهنگ کشورمان آماده کند ، ولی به نظرم می توانسته در طول 34 سال فعالیتش درحوزه مطالعه و پژوهش بیشتر کار کند .
مثلاً اینکه من به عنوان استاد باید چگونه فلسفه را تدریس کنم؟ چه کنم که ضریب نفوذ یادگیرندگان زیاد شود؟ روش های طراحی متون فلسفی چطور است؟ آیا همانطور که متون مدیریتی را طراحی می کنیم ، متون فلسفه را هم باید طراحی کنیم؟ به عبارتی سازمان «سمت» باید به این جهت برود که آماده سازی و بسته بندی محتوای آموزشی را متناسب با فرهنگ کشور انجام دهد .
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1398/09/16 - 1398/09/17
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
تسنیم
1398/09/17
10:26
به نظرم لازم است این سازمان به سمت یک سازمان دوزیستی حرکت کند ، یعنی مطالعات و تحقیقات ما نه فقط متناسب با تحقیق در جهت پیشبرد دانش باشد ، بلکه باید در جهت پیشبرد آموزش دانش درحوزه های خاص هم تحقیق کنیم کار«سمت» ایستادن در فضاهای بینابینی است و من یکی از برنامه هایم در این معاونت همین است که بین این دو فضا حرکت کنیم تا بتوانیم بهترین محتوا را برای فرزندان این آب و خاک فراهم کند سازمان «سمت» در بحث انتشارات خوب عمل کرده ولی در بعد پژوهشی باید یک نهضت جدی را شروع کند
محتوای کتاب های درسی به نوعی محتوای فرهنگی برخاسته از فرهنگ بومی یک کشور هستند و اگر اینگونه نباشد و ما کتابی را از برنامه درسی کشور دیگری در کشور خودمان منتشر کنیم فقط علم را منتشر نمی کنیم بلکه علم را با توجه به فرهنگش منتشر می کنیم*با توجه به اینکه سالها در فضای علمی و دانشگاهی فعالیت کردید ، نگران این نیستید که ورود به کار اجرایی باعث توقف کارهای علمی تان شود و شما را از مسیر اصلی که این سالها که داشتید منحرف کند؟آنچه که در دانشگاه ها اتفاق می افتد به قول پدیدار شناسان برای سازمان ها یک امکان است و از آن سو خدماتی که در سازمان ها اتفاق می افتد می تواند برای دانشگاه ها یک امکان باشد . بنابراین برای من حضور در سمت یک امکان است که باعث می شود نحوه ارائه خدمات تازه را یاد بگیرم ، ولی این را می پذیرم که ما در دانشگاه ، آزادی عمل بیشتری داشتیم و راحت تر موضع گیری می کنیم ، چون تحمل دانشگاه بیشتر است با توجه به رشته تخصصی من که در حوزه طراحی و تدوین و آموزش است ، ارتباط مستقیمی با کارهای علمی ام دارد علاوه بر این ، مدیریت پژوهشی یکی از دوره های پس از دکتری من بوده که در آن تحصیل و کار کرده ام *اشاره کردید که در طول این سالها در بعد پژوهشی آنگونه که باید عمل نکردید ، برنامه تان برای پیشبرد و بهتر شدن این حوزه چیست؟یکی از اقداماتی که طراحی کردیم ، جذب هدفمند هیئت علمی جدید در «سمت» است می خواهیم پژوهشکده را توسعه دهیم و بُعد پژوهشی سازمان را تقویت کنیم یکی دیگر از کارهایی که مشغول انجام آن هستیم ، طراحی دوره ای شبیه کارشناسی ارشد برای طراحی و تدوین متون و کتب در دانشگاه ها برای اساتید خودمان است به این شکل که اساتید بیایند و این دوره حدود یکساله را بگذرانند و بعد یک طرح تحقیقاتی انجام دهند از آن دفاع کنند و گواهینامه ای دریافت کنند که با آن بتوانند فعالیت های طراحی ، تدوین و پژوهشی سازمان را انجام دهند *یکی از انتقاداتی که به «سمت» می شود ، بحث محتوای کتاب های درسی است که خیلی قدیمی و تکراری است برنامه ای برای این مورد دارید؟ معمولاً کتاب های درسی باید بین 3 تا 5 سال یکبار بازبینی شود ما این نقص را نمی خواهیم به گردن استاد بیندازیم ، ولی واقعیت این است که همین الان هم درباره بسیاری از کتاب ها این بازبینی صورت می گیرد ، ولی درباره بسیاری از کتاب ها هم این بازبینی معنا ندارد
مثلاً کتابی مثل نظریه های کلاسیک هم لازم است منتشر شود و هم اینکه دلیلی ندارد آن را تغییر دهیم و یا چیزی به آن اضافه کنیم ، بنابراین دائماً تجدید چاپ می شود ، یا مثلاً کتابی مثل تاریخ فلسفه را نمی توانیم تغییری دهیم و به آن چیزی اضافه یا از آن چیزی کم کنیم ، ولی درست است که در مواردی هم یک کتاب سال ها بازبینی نمی شود و چاپ می شود که لازم است در این زمینه دقت بیشتری کنیم .
من فکر می کنم در برخی عرصه ها تولید داخلی و بی نیاز شدن از منابع ترجمه ای شدنی است ولی دربرخی حوزه ها شدنی نیست و ما نیاز به سرمایه گذاری پژوهشی داریم*بسیاری از کتاب های سمت ، ترجمه است تا تألیف و همیشه نسبت به این موضوع موضع گیری های می شده است ، نظرتان در این باره چیست؟درحیطه برنامه ریزی درسی ما بحثی با عنوان colonisation استعمار داریم؛ به این معنا که استعمار همیشه به معنای لشکرکشی و حضور سرباز نیست و یک کتاب درسی هم می تواند ابزار استعمار باشد . وقتی شما کتاب درسی را از یک کشو
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1398/09/16 - 1398/09/17
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
تسنیم
1398/09/17
10:26
ر دیگر انتخاب و ترجمه می کنید ، در حقیقت محتوای فرهنگی از آن کشور می آورید بنابراین لازم است در این بازه خیلی احتیاط کنیم ، ولی سوالی که پیش می آید این است که جایگزین ما برای نداشتن ترجمه و استفاده نکردن از آثار ترجمه ای چیست
اگر از آنها استفاده نکنیم از چه منابعی استفاده کنیم؟ مثلاً درباره درسی مثل نظریه های مدیریت آموزش یا برنامه ریزی درسی ، نظریه و الگو از کجا بیاوریم؟ به خاطر همین باز هرچه می خواهیم بنویسیم به اندیشمندان امریکایی یا غربی رجوع می کنیم و بعد از آن استفاده می کنیم ، مگر اینکه مراکز پژوهشی و دانشگاه ها دانش تجمع یافته را فراهم کنند ، ولی این کار ، کار امروز و فردا نیست که یک شبه آماده شود . معمولاً کتاب های درسی باید بین 3 تا 5 سال یکبار بازبینی شود
ما این نقص را نمی خواهیم به گردن استاد بیندازیم ، ولی واقعیت این است که همین الان هم درباره بسیاری از کتاب ها این بازبینی صورت می گیرد ، ولی درباره بسیاری از کتاب ها هم این بازبینی معنا نداردبه طور کلی من فکر می کنم در برخی عرصه ها تولید داخلی و بی نیاز شدن از منابع ترجمه ای شدنی است ، ولی دربرخی حوزه ها شدنی نیست و ما نیاز به سرمایه گذاری پژوهشی داریم . ممکن است از 50 پژوهش ما در سمت یک دیدگاه تولید شود در حال حاضر 75% کتاب های سازمان «سمت» تألیف است که به نظرم آمار امیدوار کننده ای است من حامی رویکرد بومی سازی علوم هستم ، ولی بومی سازی مستلزم مفهوم «رسش» است؛ یعنی باید زمان آن برسد تا انجام شود؛ تحمل و بردباری می خواهد *اولویت تان برای فعالیت در این معاونت چیست؟اولین اولویت من در جایگاهی که قرار گرفته ام ، تغییر سیستم و چرخه است به این معنی که شیوه و چرخه جذب کتاب و آثار را تغییر دهیم و علاوه براین ما خودمان برویم سراغ محافل علمی و دانشگاه ها یکی از رویکردهای جدیدی که در پیش گرفتیم اینکه سراغ انجمن های علمی برویم و ارتباطمان را با آنها قوی کنیم تاکنون با انجمن هایی مثل مدیریت منابع دولتی ، مدیریت منابع انسانی ، مطالعات برنامه های درسی ، انجمن منطق و مذاکراتی انجام دادیم و قرار است در آینده ارتباطمان قوی تر هم شود به این صورت که ما آثاری که آنها تولید کرده اند را ازشان بخواهیم و به نوعی به سرچشمه ها وصل می شویم ما با حدود 150 مرکز دانشگاهی و پژوهشی تفاهم نامه داریم ، ولی ارتباطمان با انجمن ها باید تقویت شود استعمار همیشه به معنای لشکرکشی و حضور سرباز نیست و یک کتاب درسی هم می تواند ابزار استعمار باشد وقتی شما کتاب درسی را از یک کشور دیگر انتخاب و ترجمه می کنید ، در حقیقت محتوای فرهنگی از آن کشور می آوریدمن می خواهم به طورکلی فرایند دریافت و انتخاب نهایی اثر را روان و مدت زمان ارزیابی وگزینش نهایی اثر را کوتاه تر کنم یکی دیگر از تلاش های ما این است که به سمت پژوهشگاه شدن حرکت کنیم توسعه چاپ و نشر دیجیتال هم از دیگر برنامه های ماست ضمن اینکه در برنامه مان است که کتاب هایی که خودمان تولید کردیم هم برای کشورهای دیگر ترجمه کنیم *در این خصوص تفاهم نامه یا ارتباطی با دانشگاه های خارجی دارید؟با مراکز و محافل خارجی تفاهم نامه داریم ، ولی جای کار بیشتری دارد ، اما اگر امکانش باشد می خواهیم در سیاست هایمان ابتکار عمل بیشتری داشته باشیم حتماً از بین این همه کتابی که منتشر شده تعدادی از آنها قابلیت ترجمه شدن برای کشورهای دیگر را دارد کشورهایی که فعلاً مدنظرمان است ، کشورهای همسایه است اگر این کار را انجام دهیم تأثیرش از خیلی فعالیت های دیگر بیشتر است ، چون نشان می دهیم که در چه وضعیت علمی قرار داریم و هم آموزش نسل جوان کشورهای همسایه و تهیه منابع علمی زمینه ساز تبادل فرهنگی و حتی تضمین کننده امنیت کشور ایران است ، ولی پیش نیاز همه اینها این است که بُعد پژوهشی مان تقویت شود اعتقاد داریم «سمت» هم می تواند بطور مثال مانند سازمان پژوهش های علمی ، صنعتی که زیر مجموعه وزارت علوم است و هفت
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1398/09/16 - 1398/09/17
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
تسنیم
1398/09/17
10:26
پژوهشکده در رشته های مختلف دارد ، در حوزه های مختلف علوم انسانی بیش از یک پژوهشکده داشته باشد باید اراده جدی برای بین المللی شدن سمت صورت بگیرد ، چون معنای این کار یک نوع مداخله فرهنگی است اگر بتوانیم منابع درسی و کتاب های درسی کشورهای دیگر را فراهم کنیم هم خدمت فرهنگی کردیم هم یک کار اقتصادی و امنیتی است
قصد داریم از سال آینده دبیرخانه دائمی با موضوع اعطای نشان سمت یا «نشان مرحوم دکتر احمد احمدی» دایر کنیم که براساس آن به کسانی که آثار برجسته ای در حوزه علوم انسانی در ایران و جهان منتشر کرده اند این نشان را اعطا می کنیم*باتوجه به اینکه در آستانه هفته پژوهش قرار داریم ، برنامه های سازمان سمت برای این هفته چیست؟برای هفته پژوهش ، برنامه های متعددی در نظرگرفتیم؛ به عنوان نمونه روز شنبه 23 آذرماه جلسه نقد کتاب خواهیم داشت ، پس از آن برنامه اصلی ما روز دوشنبه 25 آذرماه همزمان با روز پژوهش برگزار می شود که در آن علاوه بر سخنرانی ریاست سازمان سمت ، بنده راجع به جایگاه پژوهش در سازمان سمت صحبت می کنم و سپس عباسی ، نماینده مجلس در خصوص نگاه به پژوهش در علوم انسانی از نگاه مجلس سخنرانی می کند . همچنین در این مراسم از چند نفر ازپژوهشگران برتر سازمان سمت تجلیل و دو یا سه اثر برتر پژوهشی سمت هم تقدیر می شود روز سه شنبه 26 آذرماه هم نشستی با موضوع آسیب شناشی پژوهش در سازمان را خواهیم داشت که در آن مدیرکل دفترپژوهش سازمان و چند نفر دیگر از اساتید راجع به موضوع ذکرشده سخنرانی می کنند ضمناً قصد داریم از سال آینده دبیرخانه دائمی با موضوع اعطای نشان سمت یا «نشان مرحوم دکتر احمد احمدی» دایر کنیم که براساس آن به کسانی که آثار برجسته ای در حوزه علوم انسانی در ایران و جهان منتشر کرده اند این نشان را اعطا می کنیم منبع : مهرانتهای پیام/بازگشت به صفحه رسانه ها
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1398/09/16 - 1398/09/17
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
آریا
1398/09/17
10:02
خبرگزاری آریا معاون بنیاد مستضعفان از پرداخت 34 میلیارد و 800 میلیون تومان وام دانشجویی قرض الحسنه و بدون کارمزد به ویژه دانشجویان محروم خبر داد
خبرگزاری آریا معاون بنیاد مستضعفان از پرداخت 34 میلیارد و 800 میلیون تومان وام دانشجویی قرض الحسنه و بدون کارمزد به ویژه دانشجویان محروم خبر داد
به گزارش خبرگزاری آریا از روابط عمومی بنیاد مستضعفان ، آقای محسن منصوری افزود : وام دانشجویی بنیاد مستضعفان موسوم به وام بنیاد علوی در مقاطع کاردانی ، کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری از طریق وزارت علوم و وزارت بهداشت در سراسر دانشگاه های کشور به دانشجویان واجد شرایط پرداخت می شود . وی با اشاره به پرداخت این وام در هر ترم به دانشجویان واجد شرایط گفت : تاکنون بیش از 34 میلیارد و 800 میلیون تومان وام دانشجویی قرض الحسنه و بدون کارمزد به بیش از 64 هزار دانشجو در 100 دانشگاه وزارت علوم و 56 دانشگاه زیرمجموعه وزارت بهداشت پرداخت شده است معاون بنیاد مستضعفان خاطرنشان کرد : بازپرداخت این وام ها پس از اتمام تحصیل دانشجویان و بعد از گذشت 6 ماه از تاریخ فارغ التحصیلی آغاز می شود و برای دانشجویان پسر نیز تنفس 2 ساله برای پایان دوره خدمت سربازی منظور شده است آقای منصوری در خصوص مبلغ وام دانشجویی این بنیاد نیز گفت : در توافق صورت گرفته با وزارتخانه های بهداشت و وزارت علوم ، دانشجویان مجرد واجد شرایط این وام در هر ترم 600 هزار تومان و برای دانشجویان متاهل در هر ترم 800 هزار تومان دریافت می کنند وی خاطرنشان کرد : در سال 98 نیز بیش از 3 هزار و 850 فقره وام قرض الحسنه دانشجویی از سوی بنیاد مستضعفان به دانشجویان واجد شرایط پرداخت شده است به گزارش روابط عمومی بنیاد مستضعفان ، سهم دانشجویان مشغول تحصیل در مقاطع کارشناسی از این وام قرض الحسنه 48 درصد و سهم دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد نیز 26 درصد بوده است
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1398/09/16 - 1398/09/17
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
دانشجو
1398/09/17
09:42

اداره کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در نظر دارد از بین دانشجویان علاقه مند ، فعال و واجد شرایط دبیر بیست و سومین جشنواره تئاتر دانشگاهی را انتخاب کند .
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو ، همزمان با روز دانشجو ، فراخوان دبیری بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران با هدف شناسایی و انتخاب دبیر این دوره از جشنواره منتشر شد علاقمندان در این خصوص می توانند با در نظر گرفتن شرایط زیر از تاریخ 22 تا 30 آذر ماه 1398 ، با مراجعه به سایت جشنواره به آدرس www iiutf ir نسبت به ثبت نام اولیه به صورت الکترونیکی اقدام نموده و رزومه و طرح اجرایی پیشنهادی خود را در وب سایت جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران بارگزاری نمایند
شرایط اولیه انتخاب دبیر بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران به شرح زیر است : شرایط عمومی : دارا بودن تابعیت جمهوری اسلامی ایران عدم محکومیت کیفری در محاکم قضایی جمهوری اسلامی ایران برخورداری از حسن شهرت عدم اشتغال همزمان به شغل دولتی یا غیر دولتی تمام وقت عدم اشتغال به خدمت سربازی و دارا بودن کارت پایان خدمت ، معافیت تحصیلی و یا معافیت دائم از خدمت سربازی شرایط اختصاصی : دانشجوی شاغل به تحصیل در یکی از رشته های تخصصی هنر های نمایشی در دانشگاه های تابعه وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری باشد .
عدم محکومیت انضباطی منجر به صدور حکم کمیته انضباطی دانشگاه و درج در پرونده دانشجویی عدم سابقه مشروطی در پرونده آموزشی داشتن حسن سابقه در زمینه تئاتر و هنر های نمایشی (تجربه اجرایی در جشنواره های دانشجویی و غیر دانشجویی در اولویت قرار دارد) گفتنی است ، دبیر بیست و سومین جشنواره بین المللی تئا تر دانشگاهی ایران پس از بررسی سوابق متقاضیان از طریق شورایی متشکل از اساتید و خبرگان تئاتر دانشگاهی و نمایندگان دانشجویی ، انتخاب و توسط اداره کل امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم معرفی می شود . علاقمندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام ، از روز جمعه 22 آذرماه 98 به وب سایت www iiutf ir مراجعه نمایند
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1398/09/16 - 1398/09/17
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
مهر
1398/09/17
05:47

کوروش فتحی ، معاون پژوهشی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت) گفت : وقتی کتاب درسی را از یک کشور دیگر انتخاب و ترجمه می کنید ، در حقیقت محتوای فرهنگی از آن کشور می آورید .
خبرگزاری مهر ، گروه دین و اندیشه_سارا فرجی : سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها با نام اختصاری سمت سازمانی دولتی پژوهشی وابسته به وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در ایران است که به تدوین کتاب های مبنایی و درسی در سطح دانشگاهی می پردازد پس از درگذشت احمد احمدی که بنیانگذار این سازمان بود ، محمد ذبیحی مدیریت این سازمان را به عهده گرفت پس از گذشت چندماه از دوره سرپرستی وی ، تغییر و تحولات مدیریتی و سازمانی اتفاق افتاد که یکی از آنها انتصاب کوروش فتحی به عنوان معاون پژوهشی این سازمان بود وی علاوه براینکه سال گذشته در ششمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه سرمایه انسانی به عنوان چهره ماندگار علمی آموزش و توسعه سرمایه انسانی شناخته شد ، مولف آثار بسیاری در حوزه علوم تربیتی ، مدیریت و برنامه ریزی آموزشی است فتحی در حال حاضر علاوه بر مسئولیتی که در سمت به عهده دارد در دانشگاه شهید بهشتی هم به عنوان استاد تمام مشغول تدریس است
در آستانه فرا رسیدن هفته پژوهش با این پژوهشگر گفتگو کردیم که در ادامه می خوانید؛ *چه شد که از فضای دانشگاهی و علمی وارد این فضای کاری مدیریتی در سازمان سمت شدید؟ سازمان سمت ، سازمان شناخته شده ای برای دانشگاه ها و اساتید است و به همین جهت اغلب دانشگاهیان دوست دارند به نوعی با این سازمان ارتباط داشته باشند . از خود من هم قبلاً توسط سازمان «سمت» کتاب منتشر شده اگرچه در چندین مورد هم رد شده است که اشکالی هم ندارد بنابراین آشنایی من با سازمان «سمت» به واسطه مولف بودن و چاپ کتاب هایم است ، ولی در چندماه اخیر به واسطه آشنایی با آثار و رزومه من ، ابتدا به عضویت شورای سازمان درآمدم و سپس معاون پژوهشی سازمان شدم *برنامه تان برای این معاونت چیست؟ سازمان «سمت» با نیامدن من هم یک سازمان معتبر است و بودن و نبودن من تغییرات آنچنانی ایجاد نمی کند من در دوران مرحوم احمدی هم همکاری هایی با این سازمان داشتم
کاراصلی سازمان «سمت» این است که کتاب های درسی حوزه علوم انسانی را در اختیار دانشگاه قرار بدهد که این موضوع بسیار مهمی است ، چون محتوای کتاب های درسی به نوعی محتوای فرهنگی برخاسته از فرهنگ بومی یک کشور هستند و اگر اینگونه نباشد و ما کتابی را از برنامه درسی کشور دیگری در کشور خودمان منتشر کنیم ، فقط علم را منتشر نمی کنیم ، بلکه علم را با توجه به فرهنگش منتشر می کنیم . مخصوصاً درس های مربوط به علوم انسانی که خیلی به فرهنگ وابسته اند در حال حاضر 75% کتاب های سازمان «سمت» تألیف است که به نظرم آمار امیدوار کننده ای است من حامی رویکرد بومی سازی علوم هستم ، ولی بومی سازی مستلزم مفهوم «رسش» است؛ یعنی باید زمان آن برسد تا انجام شود؛ تحمل و بردباری می خواهد بنابراین به نظر می رسد که فلسفه تأسیس سازمان «سمت» هم این بوده که کتاب هایی متناسب با فرهنگ کشورمان آماده کند ، ولی به نظرم می توانسته در طول 34 سال فعالیتش درحوزه مطالعه و پژوهش بیشتر کار کند
مثلاً اینکه من به عنوان استاد باید چگونه فلسفه را تدریس کنم؟ چه کنم که ضریب نفوذ یادگیرندگان زیاد شود؟ روش های طراحی متون فلسفی چطور است؟ آیا همانطور که متون مدیریتی را طراحی می کنیم ، متون فلسفه را هم باید طراحی کنیم؟ به عبارتی سازمان «سمت» باید به این جهت برود که آماده سازی و بسته بندی محتوای آموزشی را متناسب با فرهنگ کشور انجام دهد .
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1398/09/16 - 1398/09/17
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
مهر
1398/09/17
05:47
به نظرم لازم است این سازمان به سمت یک سازمان دوزیستی حرکت کند ، یعنی مطالعات و تحقیقات ما نه فقط متناسب با تحقیق در جهت پیشبرد دانش باشد ، بلکه باید در جهت پیشبرد آموزش دانش درحوزه های خاص هم تحقیق کنیم کار«سمت» ایستادن در فضاهای بینابینی است و من یکی از برنامه هایم در این معاونت همین است که بین این دو فضا حرکت کنیم تا بتوانیم بهترین محتوا را برای فرزندان این آب و خاک فراهم کند سازمان «سمت» در بحث انتشارات خوب عمل کرده ولی در بعد پژوهشی باید یک نهضت جدی را شروع کند
محتوای کتاب های درسی به نوعی محتوای فرهنگی برخاسته از فرهنگ بومی یک کشور هستند و اگر اینگونه نباشد و ما کتابی را از برنامه درسی کشور دیگری در کشور خودمان منتشر کنیم فقط علم را منتشر نمی کنیم بلکه علم را با توجه به فرهنگش منتشر می کنیم*با توجه به اینکه سالها در فضای علمی و دانشگاهی فعالیت کردید ، نگران این نیستید که ورود به کار اجرایی باعث توقف کارهای علمی تان شود و شما را از مسیر اصلی که این سالها که داشتید منحرف کند؟ آنچه که در دانشگاه ها اتفاق می افتد به قول پدیدار شناسان برای سازمان ها یک امکان است و از آن سو خدماتی که در سازمان ها اتفاق می افتد می تواند برای دانشگاه ها یک امکان باشد . بنابراین برای من حضور در سمت یک امکان است که باعث می شود نحوه ارائه خدمات تازه را یاد بگیرم ، ولی این را می پذیرم که ما در دانشگاه ، آزادی عمل بیشتری داشتیم و راحت تر موضع گیری می کنیم ، چون تحمل دانشگاه بیشتر است با توجه به رشته تخصصی من که در حوزه طراحی و تدوین و آموزش است ، ارتباط مستقیمی با کارهای علمی ام دارد علاوه بر این ، مدیریت پژوهشی یکی از دوره های پس از دکتری من بوده که در آن تحصیل و کار کرده ام *اشاره کردید که در طول این سالها در بعد پژوهشی آنگونه که باید عمل نکردید ، برنامه تان برای پیشبرد و بهتر شدن این حوزه چیست؟ یکی از اقداماتی که طراحی کردیم ، جذب هدفمند هیئت علمی جدید در «سمت» است می خواهیم پژوهشکده را توسعه دهیم و بُعد پژوهشی سازمان را تقویت کنیم یکی دیگر از کارهایی که مشغول انجام آن هستیم ، طراحی دوره ای شبیه کارشناسی ارشد برای طراحی و تدوین متون و کتب در دانشگاه ها برای اساتید خودمان است به این شکل که اساتید بیایند و این دوره حدود یکساله را بگذرانند و بعد یک طرح تحقیقاتی انجام دهند از آن دفاع کنند و گواهینامه ای دریافت کنند که با آن بتوانند فعالیت های طراحی ، تدوین و پژوهشی سازمان را انجام دهند *یکی از انتقاداتی که به «سمت» می شود ، بحث محتوای کتاب های درسی است که خیلی قدیمی و تکراری است برنامه ای برای این مورد دارید؟ معمولاً کتاب های درسی باید بین 3 تا 5 سال یکبار بازبینی شود ما این نقص را نمی خواهیم به گردن استاد بیندازیم ، ولی واقعیت این است که همین الان هم درباره بسیاری از کتاب ها این بازبینی صورت می گیرد ، ولی درباره بسیاری از کتاب ها هم این بازبینی معنا ندارد
مثلاً کتابی مثل نظریه های کلاسیک هم لازم است منتشر شود و هم اینکه دلیلی ندارد آن را تغییر دهیم و یا چیزی به آن اضافه کنیم ، بنابراین دائماً تجدید چاپ می شود ، یا مثلاً کتابی مثل تاریخ فلسفه را نمی توانیم تغییری دهیم و به آن چیزی اضافه یا از آن چیزی کم کنیم ، ولی درست است که در مواردی هم یک کتاب سال ها بازبینی نمی شود و چاپ می شود که لازم است در این زمینه دقت بیشتری کنیم .
من فکر می کنم در برخی عرصه ها تولید داخلی و بی نیاز شدن از منابع ترجمه ای شدنی است ولی دربرخی حوزه ها شدنی نیست و ما نیاز به سرمایه گذاری پژوهشی داریم*بسیاری از کتاب های سمت ، ترجمه است تا تألیف و همیشه نسبت به این موضوع موضع گیری های می شده است ، نظرتان در این باره چیست؟ درحیطه برنامه ریزی درسی ما بحثی با عنوان colonisation استعمار داریم؛ به این معنا که استعمار همیشه به معنای لشکرکشی و حضور سرباز نیست و یک کتاب درسی هم می تواند ابزار استعمار باشد . وقتی شما کتاب درسی را ا
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1398/09/16 - 1398/09/17
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
مهر
1398/09/17
05:47
ز یک کشور دیگر انتخاب و ترجمه می کنید ، در حقیقت محتوای فرهنگی از آن کشور می آورید بنابراین لازم است در این بازه خیلی احتیاط کنیم ، ولی سوالی که پیش می آید این است که جایگزین ما برای نداشتن ترجمه و استفاده نکردن از آثار ترجمه ای چیست
اگر از آنها استفاده نکنیم از چه منابعی استفاده کنیم؟ مثلاً درباره درسی مثل نظریه های مدیریت آموزش یا برنامه ریزی درسی ، نظریه و الگو از کجا بیاوریم؟ به خاطر همین باز هرچه می خواهیم بنویسیم به اندیشمندان امریکایی یا غربی رجوع می کنیم و بعد از آن استفاده می کنیم ، مگر اینکه مراکز پژوهشی و دانشگاه ها دانش تجمع یافته را فراهم کنند ، ولی این کار ، کار امروز و فردا نیست که یک شبه آماده شود . معمولاً کتاب های درسی باید بین 3 تا 5 سال یکبار بازبینی شود
ما این نقص را نمی خواهیم به گردن استاد بیندازیم ، ولی واقعیت این است که همین الان هم درباره بسیاری از کتاب ها این بازبینی صورت می گیرد ، ولی درباره بسیاری از کتاب ها هم این بازبینی معنا ندارد به طور کلی من فکر می کنم در برخی عرصه ها تولید داخلی و بی نیاز شدن از منابع ترجمه ای شدنی است ، ولی دربرخی حوزه ها شدنی نیست و ما نیاز به سرمایه گذاری پژوهشی داریم . ممکن است از 50 پژوهش ما در سمت یک دیدگاه تولید شود در حال حاضر 75% کتاب های سازمان «سمت» تألیف است که به نظرم آمار امیدوار کننده ای است من حامی رویکرد بومی سازی علوم هستم ، ولی بومی سازی مستلزم مفهوم «رسش» است؛ یعنی باید زمان آن برسد تا انجام شود؛ تحمل و بردباری می خواهد *اولویت تان برای فعالیت در این معاونت چیست؟ اولین اولویت من در جایگاهی که قرار گرفته ام ، تغییر سیستم و چرخه است به این معنی که شیوه و چرخه جذب کتاب و آثار را تغییر دهیم و علاوه براین ما خودمان برویم سراغ محافل علمی و دانشگاه ها یکی از رویکردهای جدیدی که در پیش گرفتیم اینکه سراغ انجمن های علمی برویم و ارتباطمان را با آنها قوی کنیم تاکنون با انجمن هایی مثل مدیریت منابع دولتی ، مدیریت منابع انسانی ، مطالعات برنامه های درسی ، انجمن منطق و مذاکراتی انجام دادیم و قرار است در آینده ارتباطمان قوی تر هم شود به این صورت که ما آثاری که آنها تولید کرده اند را ازشان بخواهیم و به نوعی به سرچشمه ها وصل می شویم ما با حدود 150 مرکز دانشگاهی و پژوهشی تفاهم نامه داریم ، ولی ارتباطمان با انجمن ها باید تقویت شود استعمار همیشه به معنای لشکرکشی و حضور سرباز نیست و یک کتاب درسی هم می تواند ابزار استعمار باشد وقتی شما کتاب درسی را از یک کشور دیگر انتخاب و ترجمه می کنید ، در حقیقت محتوای فرهنگی از آن کشور می آورید من می خواهم به طورکلی فرایند دریافت و انتخاب نهایی اثر را روان و مدت زمان ارزیابی وگزینش نهایی اثر را کوتاه تر کنم یکی دیگر از تلاش های ما این است که به سمت پژوهشگاه شدن حرکت کنیم توسعه چاپ و نشر دیجیتال هم از دیگر برنامه های ماست ضمن اینکه در برنامه مان است که کتاب هایی که خودمان تولید کردیم هم برای کشورهای دیگر ترجمه کنیم *در این خصوص تفاهم نامه یا ارتباطی با دانشگاه های خارجی دارید؟ با مراکز و محافل خارجی تفاهم نامه داریم ، ولی جای کار بیشتری دارد ، اما اگر امکانش باشد می خواهیم در سیاست هایمان ابتکار عمل بیشتری داشته باشیم حتماً از بین این همه کتابی که منتشر شده تعدادی از آنها قابلیت ترجمه شدن برای کشورهای دیگر را دارد کشورهایی که فعلاً مدنظرمان است ، کشورهای همسایه است اگر این کار را انجام دهیم تأثیرش از خیلی فعالیت های دیگر بیشتر است ، چون نشان می دهیم که در چه وضعیت علمی قرار داریم و هم آموزش نسل جوان کشورهای همسایه و تهیه منابع علمی زمینه ساز تبادل فرهنگی و حتی تضمین کننده امنیت کشور ایران است ، ولی پیش نیاز همه اینها این است که بُعد پژوهشی مان تقویت شود اعتقاد داریم «سمت» هم می تواند بطور مثال مانند سازمان پژوهش های علمی ، صنعتی که زیر مجموعه وزارت علو
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1398/09/16 - 1398/09/17
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
مهر
1398/09/17
05:47
م است و هفت پژوهشکده در رشته های مختلف دارد ، در حوزه های مختلف علوم انسانی بیش از یک پژوهشکده داشته باشد باید اراده جدی برای بین المللی شدن سمت صورت بگیرد ، چون معنای این کار یک نوع مداخله فرهنگی است اگر بتوانیم منابع درسی و کتاب های درسی کشورهای دیگر را فراهم کنیم هم خدمت فرهنگی کردیم هم یک کار اقتصادی و امنیتی است
قصد داریم از سال آینده دبیرخانه دائمی با موضوع اعطای نشان سمت یا «نشان مرحوم دکتر احمد احمدی» دایر کنیم که براساس آن به کسانی که آثار برجسته ای در حوزه علوم انسانی در ایران و جهان منتشر کرده اند این نشان را اعطا می کنیم*باتوجه به اینکه در آستانه هفته پژوهش قرار داریم ، برنامه های سازمان سمت برای این هفته چیست؟ برای هفته پژوهش ، برنامه های متعددی در نظرگرفتیم؛ به عنوان نمونه روز شنبه 23 آذرماه جلسه نقد کتاب خواهیم داشت ، پس از آن برنامه اصلی ما روز دوشنبه 25 آذرماه همزمان با روز پژوهش برگزار می شود که در آن علاوه بر سخنرانی ریاست سازمان سمت ، بنده راجع به جایگاه پژوهش در سازمان سمت صحبت می کنم و سپس عباسی ، نماینده مجلس در خصوص نگاه به پژوهش در علوم انسانی از نگاه مجلس سخنرانی می کند . همچنین در این مراسم از چند نفر ازپژوهشگران برتر سازمان سمت تجلیل و دو یا سه اثر برتر پژوهشی سمت هم تقدیر می شود روز سه شنبه 26 آذرماه هم نشستی با موضوع آسیب شناشی پژوهش در سازمان را خواهیم داشت که در آن مدیرکل دفترپژوهش سازمان و چند نفر دیگر از اساتید راجع به موضوع ذکرشده سخنرانی می کنند ضمناً قصد داریم از سال آینده دبیرخانه دائمی با موضوع اعطای نشان سمت یا «نشان مرحوم دکتر احمد احمدی» دایر کنیم که براساس آن به کسانی که آثار برجسته ای در حوزه علوم انسانی در ایران و جهان منتشر کرده اند این نشان را اعطا می کنیم
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1398/09/16 - 1398/09/17
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
ایرنا
1398/09/16
14:47

تهران ایرنا فعالیت ورزش شهروندی و دانشجویی با هدف توسعه ورزش همگانی در پایتخت امروز (شنبه) با حضور سرپرست سازمان ورزش و مدیرکل تربیت بدنی وزارت علوم و تحقیقات فناوری انجام شد .
‍ به گزارش روز شنبه روابط عمومی سازمان ورزش شهرداری ، در دیدار مجید رباطی سرپرست سازمان ورزش و محمدحسین علیزاده مدیر کل تربیت بدنی وزارت علوم زمینه برای آغاز همکاری های مشترک و استفاده از همه ظرفیت های شهری برای توسعه ورزش همگانی بین اقشار مختلف ، فراهم شد
همچنین رباطی به فعالیت های سازمان متبوع خود ، از یکپارچه سازی ورزش همگانی در تهران به عنوان یک ضرورت یاد کرد و گفت : بدون شک ، ورزش یکی از مهم ترین ابزارها برای ایجاد سلامت و نشاط در جامعه است که بر این اساس ما وظیفه داریم از تمام امکانات به منظور فراگیر کردن آن و تشویق مردم به حضور در عرصه های ورزشی استفاده کنیم . وی ادامه داد : این موضوعی است که مقام معظم رهبری نیز به آن تأکید ویژه دارند و در دیداری کوتاه که با ایشان داشتم ، با بیان این رهنمود که ورزش را در همه ی فضاها رونق دهید" از اهمیت این مسئله پرده برداشتند
وی افزود : در حال حاضر به دلیل عدم وجود مدیریت یکپارچه شهری ، تعامل دستگاه های مختلف ، ضروری است و ما در همین راستا پیشنهاد تشکیل کمیته ای با حضور نهادهای مختلف از جمله آموزش و پرورش ، وزارت علوم ، بسیج ، سپاه را ارائه داده و با احصای سرانه های ورزشی از سوی همه دستگاه ها ، آن را پیگیری می کنیم . رباطی به پیشنهاد یک همکاری مشترک همچون برگزاری لیگ دانشگاهی در رشته های پرطرفدار همچون شنا و فوتسال را ارائه که با استقبال مدیر کل تربیت بدنی وزارت علوم مواجه شد سرپرست سازمان ورزش شهرداری تهران همچنین فقدان مطالعات علمی در زمینه ورزش محلات را آسیبی جدی برای ورزش همگانی شهر تهران برشمرد و از مدیر کل تربیت بدنی وزارت علوم خواست تا در این زمینه به کمک ورزش شهروندی بیایند رباطی گفت : گسترش زیرساخت ها ، بدون مطالعه کارشناسی ، می تواند آسیب هایی به دنبال داشته باشد ، واقعیت این است که ما رویداد محور شده ایم و برای جبران این نقیصه ، به کمک های علمی از سوی جامعه دانشگاهی نیاز داریم همچنین علیزاده تصریح کرد : ما می توانیم در زمینه های گوناگون تعامل و همکاری خوبی داشته باشیم و برنامه های مشترک و مفید زیادی را اجرا کنیم
وی افزود : همچنین در بخش ایستگاه های تندرستی که مخاطبان فراوانی دارد ، طرح هایی ارائه خواهیم داد تا کیفیت کار در ایستگاه ها افزایش یافته و آسیب های ناشی از بی اطلاعی شهروندان از چگونگی کار با دستگاه های پارکی به حداقل ممکن برسد و در مقابل خواستار ایجاد برنامه های مشترک با سازمان ورزش برای استفاده از ظرفیت این نهاد شهری و ورزشی هستیم . علی حبیب اللهی مدیر کل تربیت بدنی دانشگاه تهران نیز که علیزاده را در این دیدار همراهی می کرد ، پیشنهاد تدوین تقویم مشترک ورزشی را ارائه داد که با استقبال سرپرست سازمان ورزش مواجه شد
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1398/09/16 - 1398/09/17
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
مهر
1398/09/16
14:02
ری مراسم گرامیداشت شهدای دانشجو باحضور دانشجوبان و مسئولین وزارت علوم در امام زاده عبدالله شهرری برگزار شد
به گزارش خبرنگار مهر ، پیش از ظهر پنجشنبه مراسم گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانشجو با حضور دانشجویان و جمعی از مسئولین وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در مزار شهدای گرانقدر مصطفی بزرگ نیا ، احمد قندچی و آذر شریعت رضوان که در امام زاده عبدالله شهرری برگزار شد تکمیل می شود
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1398/09/16 - 1398/09/17
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
ایسنا
1398/09/16
13:44

در نشست مشترک سازمان ورزش با مدیر کل تربیت بدنی وزارت علوم ، زمینه برای آغاز همکاری های مشترک و استفاده از تمام ظرفیت های شهری برای توسعه ورزش همگانی بین اقشار مختلف مطرح شد .

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی سازمان ورزش شهرداری تهران ، با حضور "محمدحسین علیزاده "مدیر کل تربیت بدنی وزارت علوم ، در دفتر "مجید رباطی" سرپرست سازمان ورزش شهرداری تهران ، زمینه برای آغاز همکاری های مشترک و استفاده از همه ی ظرفیت های شهری برای توسعه ورزش همگانی بین اقشار مختلف ، فراهم شد . در ابتدای این دیدار ، رباطی ضمن اشاره ای کوتاه به فعالیت های سازمان متبوع خود ، از یکپارچه سازی ورزش همگانی در تهران به عنوان یک ضرورت یاد کرد و گفت : بدون شک؛ ورزش یکی از مهم ترین ابزارها برای ایجاد سلامت و نشاط در جامعه است بر این اساس ما وظیفه داریم از تمام امکانات به منظور فراگیر کردن آن و تشویق مردم به حضور در عرصه های ورزشی استفاده کنیم این موضوعی است که مقام معظم رهبری نیز به آن تأکید ویژه دارند و در دیداری کوتاه که با ایشان داشتم ، با بیان این رهنمود که : " ورزش را در همه ی فضاها رونق دهید" از اهمیت این مسئله پرده برداشتند وی افزود : در حال حاضر به دلیل عدم وجود مدیریت یکپارچه شهری ، تعامل دستگاه های مختلف ، ضروری است ما در همین راستا پیشنهاد تشکیل کمیته ای با حضور نهادهای مختلف از جمله آموزش و پرورش ، وزارت علوم ، بسیج ، سپاه و را ارائه داده و با احصای سرانه های ورزشی از سوی همه ی دستگاه ها ، آن را پیگیری می کنیم رباطی در ادامه پیشنهاد یک همکاری مشترک همچون برگزاری لیگ دانشگاهی در رشته های پرطرفدار همچون شنا و فوتسال را ارائه داد که با استقبال مدیر کل تربیت بدنی وزارت علوم مواجه شد سرپرست سازمان ورزش شهرداری تهران همچنین فقدان مطالعات علمی در زمینه ورزش محلات را آسیبی جدی برای ورزش همگانی شهر تهران برشمرد و از مدیر کل تربیت بدنی وزارت علوم خواست تا در این زمینه به کمک ورزش شهروندی بیایند رباطی گفت : گسترش زیرساخت ها ، بدون مطالعه ی کارشناسی ، می تواند آسیب هایی به دنبال داشته باشد واقعیت این است که ما رویدادمحور شده ایم و برای جبران این نقیصه ، به کمک های علمی از سوی جامعه دانشگاهی نیاز داریم علیزاده نیز با تأیید اظهارات رباطی در بخش های مختلف ، تصریح کرد : ما می توانیم در زمینه های گوناگون تعامل و همکاری خوبی داشته باشیم و برنامه های مشترک و مفید زیادی را اجرا کنیم
وی در پایان افزود : در بخش ایستگاه های تندرستی که مخاطبان فراوانی دارد ، طرح هایی ارائه خواهیم داد تا کیفیت کار در ایستگاه ها افزایش یافته و آسیب های ناشی از بی اطلاعی شهروندان از چگونگی کار با دستگاه های پارکی به حداقل ممکن برسد و در مقابل خواستار ایجاد برنامه های مشترک با سازمان ورزش برای استفاده از ظرفیت این نهاد شهری و ورزشی هستیم . انتهای پیام
1
فهرست