وزارت علوم -
چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸ ساعت 12:12

1
1
فهرست اخبار
1398/10/17 - 1398/10/18
اخبار وزير علوم تحقيقات وفناوري
11046888 روزنامه آفرينش
روساي دانشگاه ها
روساي واحدهاي دانشگاهي
روساي آموزش عالي
روساي واحدهاي دانشگاهي
11047158 خراسان
11046885 روزنامه آفرينش
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزير علوم تحقيقات وفناوري
1398/10/17 - 1398/10/18
اخبار وزیر علوم تحقیقات وفناوری
وزیر علوم+غلامی
روزنامه فرهیختگان
1398/10/18
منصور غلامی ، وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری با ابراهیم الدیلمی سفیر یمن در ایران دیدار کرد
منصور غلامی ، وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری با ابراهیم الدیلمی سفیر یمن در ایران دیدار کرد به گفته وزیر علوم ، انتقال دانش و فناوری بین دانشگاه های ایران و یمن راه حل و گزینه بهتری برای تعامل بین دو کشور می تواند باشد غلامی خاطرنشان کرد : «ایران هم اکنون درحال توسعه پارک های علم و فناوری و مراکز رشد در کشور خود است امیدواریم بتوانیم در این زمینه نیز همکاری های خوبی داشته باشیم و کمک قابل توجهی به استقلال یمن و جوانان یمنی کنیم » ابراهیم الدیلمی ، سفیر جدید یمن در ایران نیز در ابتدای سخنان خود با تسلیت شهادت سردار سلیمانی گفت : «این اتفاق ، مصیبتی برای جهان اسلام است متاسفیم که این دیدار در چنین روزی اتفاق می افتد همان طور که در جریان هستید جنگ یمن موجب از بین رفتن برخی زیرساخت های آموزشی در این کشور شده است در سال 2003 توافقی میان ایران و یمن در زمینه آموزش انجام شده است که امیدواریم مجددا بتوانیم به این توافق برگردیم »
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزير علوم تحقيقات وفناوري
1398/10/17 - 1398/10/18
اخبار وزیر علوم تحقیقات وفناوری
وزیر علوم+غلامی
روزنامه آفرینش
1398/10/17

وزیر علوم : آمادگی ایران برای انتقال دانش و فناوری به دانشگاه های یمن غلامی در دیدار با سفیر یمن در ایران گفت : آموزش عالی کشور برای انتقال تجربیات خود به دانشگاه های یمن آمادگی دارد .
وزیر علوم : آمادگی ایران برای انتقال دانش و فناوری به دانشگاه های یمن غلامی در دیدار با سفیر یمن در ایران گفت : آموزش عالی کشور برای انتقال تجربیات خود به دانشگاه های یمن آمادگی دارد
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ، منصور غلامی ، وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری ، در دیدار با ابراهیم الدیلمی سفیر یمن در ایران با بیان اینکه ، جمهوری اسلامی ایران معتقد است مردم یمن باید خود برای آینده کشورشان تصمیم بگیرند ، اظهار کرد : تاریخ معاصر نشان داده که نا آرامی های بسیار در کشور های مختلف ، حاصل دخالت بیگانگان بوده است . تلاش جمهوری اسلامی برقراری صلح پایدار در منطقه است غلامی گفت : انتقال دانش و فناوری بین دانشگاه های ایران و یمن راه حل و گزینه بهتری برای تعامل بین دو کشور می تواند باشد وزیر علوم تاکید کرد : ایران هم اکنون درحال توسعه پارک های علم و فناوری و مراکز رشد در کشور خود است امیدواریم بتوانیم در این زمینه نیز همکاری های خوبی داشته باشیم و کمک قابل توجهی به استقلال یمن و جوانان یمنی کنیم ابراهیم الدیلمی ، سفیر جدید یمن در ایران نیز ، در ابتدای سخنان خود با تسلیت شهادت سردار سلیمانی گفت : این اتفاق ، مصیبتی برای جهان اسلام است متأسف هستیم که این دیدار در چنین روزی اتفاق می افتد جنگ یمن موجب از بین رفتن برخی زیرساخت های آموزشی در این کشور شده است در سال 2003 توافقی میان ایران و یمن در زمینه آموزش انجام شده که امیدواریم مجدداً بتوانیم به این توافق برگردیم
در ادامه نشست حسین سالار آملی ، قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل و رئیس مرکز همکاری های علمی و بین المللی نیز با اشاره به چهار محور سخنان وزیر علوم در همکاری با یمن گفت : بورسیه ، همکاری های دانشگاه با دانشگاه ، اشتغال زایی از طریق دانشگاه های فنی و حرفه ای و انتقال دانش و فناوری چهار محور سخنان وزیر علوم در این دیدار بود . همچنین ما حاضر هستیم برای برگزاری دوره های تعلیم زبان و ادب فارسی به صورت حضوری و مجازی نیز اعلام آمادگی کنیم در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی؛ دستورالعمل آزمون پذیرش دوره های فلوشیپ سال 99 منتشر شد دستورالعمل آزمون پذیرش دوره های فلوشیپ سال 1399 در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی قرار گرفت به گزارش دانشجو ، دستورالعمل آزمون پذیرش دوره های تکمیلی تخصصی (فلوشیپ) سال 1399 در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی قرار گرفت
براین اساس مرحله کتبی آزمون پذیرش در دوره های تکمیلی تخصصی (فلوشیپ) سال 1399 وفق مصوبات شـورای آموزش پزشکی و تخصصی به صورت متمرکز و الکترونیک توسط دانشگاه های مجری برنامه آموزشی در ساعت 9 صبح روز پنجشنبه 29 خردادماه 1399 و مرحله شفاهی (به صورت منفرد یا ترکیبی از روش های OSCE ، PMP ، مصـاحبه ساختارمند یا سایر روش های نوین ارزشیابی و اختصاصی مرتبط با رشته خود) در روز های دوشنبه تا چهارشنبه دوم تا چهارم تیرماه 1399 براساس جدول زمانبندی که متعاقباً اعلام خواهد شد در یکی از دانشگاه های سطح تهران برگزار می شود . جدول زمانبندی شرکت در آزمون شفاهی متعاقباً در هنگام توزیع کارت ورود به جلسه ارائه می شود و همچنین محل برگزاری آزمون کتبی د
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزير علوم تحقيقات وفناوري
1398/10/17 - 1398/10/18
اخبار وزیر علوم تحقیقات وفناوری
وزیر علوم+غلامی
روزنامه آفرینش
1398/10/17
ر هنگام توزیع کارت به اطلاع کلیه داوطلبان رسانده خواهد شد گفتنی است ، انجام مراحل ثبت نام از طریق سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی و بررسی مدارک نیز توسط دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی انجام می شود جزئیات برگزاری امتحانات لغو شده دانشگاه آزاد اسلامی اعلام شد معاونت علوم ، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی ، جزئیات برگزاری امتحانات لغو شده این دانشگاه در روزهای دوشنبه و سه شنبه را تشریح کرد
جواد علمایی معاونت علوم ، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با ایسکانیوز ، درباره زمان برگزاری امتحانات لغو شده واحدهای دانشگاهی در روزهای دوشنبه و سه شنبه به دلیل مراسم تشییع پیکر شهید قاسم سلیمانی اظهار کرد : براساس بخشنامه ای که به واحدها ارسال کرده ایم ، امتحانات لغو شده به روز بعد از آخرین امتحان با نظر رئیس استان موکول خواهد شد . وی افزود : امکان دارد روز بعد از آخرین امتحان جمعه باشد به همین دلیل ، تصمیم درباره برگزاری این امتحانات به رؤسای استان ها واگذار شده است علمایی درباره مجزا شدن امتحاناتی که باید در یک روز برگزار می شد ، گفت : امتحاناتی که قرار بوده در یک روز برگزار شود ، به صورت جداگانه و مجزا برگزار نخواهد شد و طبق همان برنامه قبلی برگزار می شود؛ چرا که برنامه ریزی های صورت گرفته برهم خواهد خورد از سوی روابط عمومی دانشگاه؛ تاریخ جدید امتحانات لغو شده دانشگاه پیام نور اعلام شد مدیرکل روابط عمومی دانشگاه پیام نور گفت : زمان جدید برگزاری امتحانات لغو شده پایان ترم دانشجویان دانشگاه پیام نور اعلام شد به گزارش دانشگاه پیام نور ، امیرحسین بهروز با اشاره به لغو آزمون های روزهای 15 ، 16 و17 دی ماه دانشگاه پیام نور به منظور تسهیل شرکت دانشجویان در مراسم تشییع پیکر سپهبد شهید قاسم سلیمانی ، یادآور شد : امتحانات لغو شده به ترتیب در تاریخ های 25 ، 28 و 29 دی ماه برگزار می شود وی تصریح کرد : براساس برنامه ریزی صورت گرفته ، امتحانات لغو شده 15 دی ماه در تاریخ 25 دی ماه ، امتحانات 16 دی ماه در تاریخ 28 دی ماه و امتحانات مربوط به روز 17 دی ماه در تاریخ 29 دی ماه برگزار خواهد شد مدیر کل روابط عمومی دانشگاه پیام نور افزود : ساعت برگزاری آزمون نیز طبق ساعت قبلی امتحانات لغو شده است وی یادآور شد : ثبت نام و انتخاب واحد نیمسال دوم دانشجویان از ابتدای بهمن ماه در سامانه گلستان دانشگاه پیام نور آغاز خواهد شد
1
گزیده اخبار و رویدادها - روساي دانشگاه ها
1398/10/17 - 1398/10/18
روسای دانشگاه ها
پیام نور
اطلاعات
1398/10/18
مدیرکل روابط عمومی دانشگاه پیام نور زمان جدید برگزاری امتحانات لغو شده پایان ترم دانشجویان این دانشگاه را اعلام کرد
امیرحسین بهروز با اشاره به لغو آزمون های روزهای 15 16 و17 دی ماه دانشگاه پیام نور به منظور تسهیل شرکت دانشجویان در مراسم تشییع پیکر سپهبد شهید قاسم سلیمانی ، یادآور شد : امتحانات لغو شده به ترتیب در تاریخهای 25 28 و29 دی ماه برگزار می‌شود وی در تشریح این تغییرات ، عنوان کرد : براساس برنامه ریزی صورت گرفته ، امتحانات لغو شده 15 دی ماه در تاریخ 25 دی ماه ، امتحانات 16 دی ماه در تاریخ 28 دی ماه و امتحانات مربوط به روز 17 دی ماه در تاریخ 29 دی ماه برگزار خواهد شد بهروز در ادامه افزود : ساعت برگزاری آزمون نیز طبق ساعت قبلی امتحاناتِ لغو شده است به گزارش روابط عمومی دانشگاه پیام نور ، وی یادآور شد : ثبت نام و انتخاب واحد نیمسال دوم دانشجویان از ابتدای بهمن ماه در سامانه گلستان دانشگاه پیام نور آغاز خواهد شد
1
گزیده اخبار و رویدادها - روساي دانشگاه ها
1398/10/17 - 1398/10/18
روسای دانشگاه ها
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی
روزنامه فرهیختگان
1398/10/18

محمدحسین امید ، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در گفت وگو با فارس با اشاره به اینکه این دانشگاه به دولت پیشنهاد می کند 30 درصد از شهریه دانشجویان مهارتی را بپردازد ، گفت : «یکی از گام هایی که ما برای دانشجویان برداشته ایم این است که دولت برای بعضی از رشته های تحصیلی موردنیاز خود در بعضی از مناطقی که تعیین می کند ، 30 درصد از شهریه دانشجویان را پرداخت کند ، چراکه این اتفاق می تواند به عنوان یک راه برون رفت از مشکل بیکاری در راستای کارآفرینی مفید واقع شود .

محمدحسین امید ، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در گفت وگو با فارس با اشاره به اینکه این دانشگاه به دولت پیشنهاد می کند 30 درصد از شهریه دانشجویان مهارتی را بپردازد ، گفت : «یکی از گام هایی که ما برای دانشجویان برداشته ایم این است که دولت برای بعضی از رشته های تحصیلی موردنیاز خود در بعضی از مناطقی که تعیین می کند ، 30 درصد از شهریه دانشجویان را پرداخت کند ، چراکه این اتفاق می تواند به عنوان یک راه برون رفت از مشکل بیکاری در راستای کارآفرینی مفید واقع شود .
» او افزود : «دانشگاه علمی کاربردی سال گذشته در کمیسیون تحقیقات و آموزش مجلس موضوع پرداخت 30 درصد از شهریه دانشجویان را عنوان کرده که مصوب شد و در کمیسیون تلفیق در مرحله اول به تصویب رسید ، اما در مرحله بعد به علت شرایط اقتصادی کشور و کمبود بودجه این پیشنهاد تایید نشد ، این درحالی است که امسال با رئیس کمیسیون تحقیقات و آموزش مجلس صحبت کردیم که احتمال تصویب این پیشنهاد زیاد است . »
1
گزیده اخبار و رویدادها - روساي دانشگاه ها
1398/10/17 - 1398/10/18
روسای دانشگاه ها
پیام نور
رسالت
1398/10/18
|گروه اجتماعی |سال هاست فرآیندی ماشینی در نظام آموزش عالی تکرار می شود و حاصل آن مدرک گرایی است
|گروه اجتماعی |سال هاست فرآیندی ماشینی در نظام آموزش عالی تکرار می شود و حاصل آن مدرک گرایی است گرچه توسعه هر جامعه برآیندی از وضعیت توسعه یافتگی نهاد علم و آموزش عالی آن کشور است چرا که در فرآیند توسعه یافتگی ، علم اساسی ترین نقش را ایفا می کند و در قالب تجربه ، در عرصه مدیریت تبلور می یابد اما منظور ، علمی برآمده از تبِ تند مدرک گرایی نیست بلکه علمی ، نافع و اثربخش است
گویا آدم های امروزی به خودی خود دارای ارزش و اعتبار نیستند و مطابق تعاریف غلط و منسوخی که در جامعه نهادینه شده ، هر فرد با دارا بودن چندین خصیصه در دایره افراد ارزشمند جای می گیرد ، اول از همه ثروت ، بعد زیبایی و سپس مدرک ، اگر افراد تابع این مثلث باشند ، برگ برنده در جیب شان است زیرا آنچه مشخص می کند هر فرد چه کسی است ، همین سه گانه کذایی است .
ما به زیبایی و ثروت کاری نداریم چون هدف از نوشتن این گزارش نقد مدرک گرایی در دل جامعه ای است که افراد به رغم دارا بودن مدارج بالای تحصیل بازهم نسبت به یافتن شغل در بازار کار ناکام می مانند و شاید یکی از مهم ترین عواملی که در زمینه مدرک گرایی تأثیر چشمگیری دارد ، فشارهای خانوادگی برای اخذ مدرک است ، در واقع فرهنگ غلط حاکم بر جامعه و رقابت بین خانواده ها به فشار بر روی فرزندان برای مهندس یا دکتر شدن منجر می شود ، مهندس یا پزشک بودن فرزندان برای والدین و خانواده ها به عنوان افتخاری در جلسات خانوادگی ، خواستگاری و سایر رقابت های زنانه میان خانواده ها به وفور یافت شده و موجب گرایش فرزندان به سوی مدرک گرایی می شود . در اینجا مباحث دیگری هم قابل ذکر است ، از یک سو توسعه درونی دانشگاه ها و از یک سو محدود بودن منابع درآمدی آنان و تأمین بودجه و امکانات الزامی برای دانشگاه ها برای رفع این ناتوانی به جذب بی رویه دانشجو بدون توجه به نیاز بازار تنها برای نیازهای مالی باعث خارج شدن از مسیر اصلی خود شده است
تغییراتی که در بخش های مختلف جامعه به خصوص در ارتباط با محیط های سیاسی ، اجتماعی و صنعتی در بسیاری از کشورها رخ داده ، تقاضاها و انتظارات را افزایش داده و قوانین جدیدی را ایجاد کرده بود که به دنبال آن مؤسسات آموزش عالی را با چالش های متعددی مواجه کرد ، ازجمله مهم ترین دغدغه دولت در تأمین بودجه آموزش عالی در مقایسه با سایر وظایف اصلی اوست . درنهایت راه حلی که مؤسسات آموزش عالی در نظر گرفتند ، کاهش امکانات آموزشی با عنوان صرفه جویی در هزینه ها بدون تدبیر و اولویت بندی نیازها در مؤسسات ، افزایش پذیرش دانشجو بدون در نظر گرفت نیازهای اجتماع و افزایش مدرک گرایی
*یکسان بودن گرایش به مدرک در میان طبقات اجتماعیالبته با توجه به تغییرات تکنولوژی ، وجود تغییرات فرهنگی ، تأثیرات تکنولوژی و نیازهای جدید اقتصادی – فرهنگی افراد جامعه ، نظام آموزش عالی نتوانسته است خود را با این گونه تغییرات هماهنگ کرده و نیازهای جدید را رفع نماید؛ بنابراین برای رفع این عدم هماهنگی میان سیستم نظام آموزش عالی و تغییرات فرهنگی– اقتصادی جامعه نظام آموزش عالی دچار کژ کاری هایی شده است ، که ازجمله آنان می توان به مدرک گرایی ، ضعف ساختار مدیریتی ، ضعف تعهد درونی و حرفه ای و درنهایت ضعف در ارتباط دانشگاه و صنعت اشاره کرد .
*کسب منزلت اجتماعیبهنام صفری در قامت مدرس دانشگاه پیرامون مدرک گرایی صرف در جامعه به« رسالت» می گوید : گرایش به آموزش عالی یا تب مدرک گرایی در میان طبقات اجتماعی مختلف یکسان است و انگیزه های مهم دانشجویان و گرایش به آموزش عالی ، شامل کسب منزلت اجتماعی بالاتر ، کسب معلومات بالاتر ، کسب شغل بالاتر و کسب درآمد بالاتر بوده است .
1
گزیده اخبار و رویدادها - روساي دانشگاه ها
1398/10/17 - 1398/10/18
روسای دانشگاه ها
پیام نور
رسالت
1398/10/18

او در ادامه می افزاید : در کشور ما تقاضا برای ورود به دانشگاه هرسال افزایش می یابد ، این تقاضا متناسب با نیازهای شغلی کشور نیست و به رغم بیکاری بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی ، ورود به دانشگاه هنوز یکی از آرزوهای بزرگ جوانان به شمار می رود ، دست کم در ادوار گذشته ، در میان عموم مردم تنها راهی که برای یک جوان موفقیت تلقی می شد و پاداش می گرفت ، قبولی در دانشگاه بود ، حال آن که امکانات موفقیت در زمینه های شغلی و نظایر آن ها به علت نبود امکان شغل ، محدود بود و از سوی دیگر جامعه غیرقابل انعطاف و یک جانبه اندیش به علت عدم توسعه فرهنگی؛ ابتکارات و نوآوری های دیگر را به رسمیت نمی شناخت و پاداش نمی داد . اما آنچه در سخنان این مدرس دانشگاه اهمیت بیشتری دارد ، مبحث کالایی شدن آموزش است که ارتباط نزدیک و تنگاتنگی با مدرک گرایی در جامعه دارد به باور او ، کالایی سازی آموزش که در ادامه روند پول سازی آموزش به وجود آمده ، زخم کهنه ای است که باید آن را موردنقد و تحلیل جدی قرار داد صفری یادآوری می کند : مروجان کالایی سازی آموزش ، همواره ارائه آموزش را به مثابه یک حق مسلم برای همه اقشار جامعه در نظر نگرفته اند بلکه در این رهگذر تمام همت خویش را به کار گرفته اند تا آموزش ، کالایی برای خرید و فروش و کسب سود اقتصادی باشد بر این اساس آموزش نوعی کالا می شود که قابل خرید و فروش است و بر اساس منطق بازار ، کالا چیزی نیست که به صرف نیاز به کسی عرضه شود بلکه فرد خریدار باید توان مالی برخورداری از آن را هم داشته باشد از سوی دیگر تولید کنندگان کالای آموزش به دنبال کسب سود بیشتر از کالای خود می گردند و بر اساس منطق عرضه و تقاضا هزینه خرید کالای آموزش را به طور دائم افزایش می دهند
* کالایی سازی آموزش ، راهکار خیرخواهانه ! بی تردید کالایی سازی آموزش اغلب به عنوان یک راهکار خیرخواهانه برای کمک به توان آموزشی کشورها و در دسترس قرار گرفتن بیشتر آموزش برای همگان تفسیر یا تعبیر می شود اما تولیدکنندگان این کالا هم مانند هر کالای دیگری برای به دست آوردن سود بیشتر با توسل به بازاریابی و شیوه های مختلف کالا جا را برای کالای رقیب در اینجا آموزش رایگان ، هر روز تنگ تر می کنند تا رقیب از میدان به در شود .
به هر روی آموزش کالایی شده و دیگر غول کنکور هم آن چنان ابهتی ندارد زیرا طراحان کالایی شدن آموزش ، به قدر کفایت موسسه و آموزشگاه پولی تأسیس کرده اند به طوری که مطابق گزارش ارائه شده در سال 1395 ، ایران 5 برابر بیشتر از کشورهای پیشرفته دنیا دانشگاه دارد و نافعان این مسئله ، وسوسه تحصیل در مدارج بالا را میان افراد مختلف جامعه به وجود آورده اند . به هر روی ، بحث پول سازی آموزش تقریبا از 30 سال پیش و در دولت سازندگی و با تصویب قانون تأسیس مدارس غیرانتفاعی در خرداد 1367 آغاز شد و البته پیش از آن هم دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1361 تشکیل شده بود اما همچنان راه پولی شدن آموزش تا مقطع پیش از آموزش عالی بسته بود مدارس غیرانتفاعی که کم جمعیت تر بودند و از معلمان باسابقه و بامعلومات بیشتری استفاده می کردند ، کیفیت آموزشی بهتری داشتند همین موضوع راه را برای ورود به دانشگاه های رایگان دولتی برای قشر مرفه تر جامعه بازتر می کرد اما در همین حال علاوه بر دانشگاه آزاد ، تأسیس دانشگا ه های غیرانتفاعی ، دوره های شبانه و دانشگاه پیام نور هم روند پولی شدن آموزش عالی در ایران را تشدید کرد این روند تا جایی پیش رفت که در اواسط دهه 80 خورشیدی نیمی از دانشجویان در ایران برای تحصیل شهریه پرداخت می کردند و این نسبت در سال های بعد از آن به نفع آموزش پولی بیشتر شد دولت های بعد از سازندگی هم با کندی و تندی متفاوت همگی همان راه را در مورد تنگ تر کردن حوزه آموزش رایگان پیش گرفتند تبدیل دانشگاه ها به بنگاه های تجاری و اقتصادی که با شعارهای دهان پرکنی مانند سودآوری از علم ، خودگردانی دانشگاه ها ، کوچک سازی دولت و از این قبیل پیگیری می شود علاوه
1
گزیده اخبار و رویدادها - روساي دانشگاه ها
1398/10/17 - 1398/10/18
روسای دانشگاه ها
پیام نور
رسالت
1398/10/18
بر منافع اقتصادی ، منافع سیاسی صاحبان قدرت را هم تأمین می کند باوجود اینکه پیشروی سیاسی قدرت در ارکان آموزش پس از انقلاب فرهنگی در ایران تأثیر زیادی بر بی عدالتی آموزشی داشت اما همچنان دانشگا ه ها عرصه ای برای حضور تمامی اقشار جامعه و راه یابی نخبگان به این محیط آموزشی کشور بود پولی سازی آموزش لایه به لایه از ورود «همه اقشار جامعه» که در میان آن ها فعالان سیاسی ، معترضان به ساختار حاکمیت و طبقات فرودستی که به دنبال احقاق حقوق خود هستند کاسته است امروزه روند پولی ساز دانشگاه ها و مدارس درنهایت به کالایی شدن آموزش منجر شده است ، یعنی دیگر آموزش کالایی است که در بازار خرید و فروش می شود و دولت هم هر روز کمتر و کمتر در مقام حمایت از ارزان ماندن آموزش تلاش می کند نگاهی به لیست بلندبالای دانشگاه های پولی ایران و حتی مدارس غیرانتفاعی که سیاسیون آن ها را مدیریت می کنند نشان می دهد آموزش حالا نه فقط به یک کالای معمولی که به کالایی بسیار سودآور تبدیل شده است ظرفیت دانشگاه های دولتی ایران با شیب بسیار ملایمی افزایش یافته است و از قِبَل تلاش برای ورود به این دانشگاه های تقریبا رایگان ، گردش مالی مؤسسات کنکور به گفته فرهاد رهبر ، رئیس سابق دانشگاه آزاد به هشت هزار میلیارد تومان در سال می رسد سودی که باعث شده ، منتفعان از آن که به «مافیای کنکور» شهرت یافته اند با فشار بر دولت و مجلس مانع حذف کنکور شوند در همین حال دانشگا ه های دولتی هم با بهانه های مختلف در حال دریافت شهریه از دانشجویانند مدتی است دانشگاه های دولتی با کاهش سنوات تحصیل تلاش می کنند تا قسمتی از آموزش را پولی کنند بر این اساس دانشجویان در صورتی که در مقطع کارشناسی نتوانند در هشت ترم تحصیلی ، در مقطع کارشناسی ارشد در چهار ترم و در دکتری در هشت ترم تحصیلی فارغ التحصیل شوند ادامه تحصیل آن ها منوط به پرداخت هزینه خواهد بود افزایش بی رویه هزینه های خوابگاه و غذا و برون سپاری این خدمات به پیمانکاران هم باعث افزایش هزینه های تحصیل در ایران شده است داوود فراهانی ازجمله اساتیدی است که در حوزه مدرک گرایی و ارتباط آن با کالایی شدن آموزش و پرستیژ اجتماعی پژوهش هایی انجام داده ، او به« رسالت» می گوید : کالایی شدن هم در مقطع آموزش عالی و هم در سطوح آموزش عمومی قابل مشاهده است نگاهی به آمار افراد بازمانده از تحصیل که اغلب آن ها به دلیل فقر شدید ، نبود مدرسه در روستاها و ناامیدی از امکان کسب مدارج بالاتر ترک تحصیل می کنند تا حدودی نشان دهنده اثر روند کالایی سازی آموزش است از طرفی وزارت آموزش و پروش ایران به شدت با کمبود بودجه برای تأمین نیازهای مالی دانش آموزان مواجه است اما دولت به جای پرداخت بودجه بیشتر ، مدارس را تشویق به دریافت هزینه از والدین می کند این پول ها هرچند با عنوان کمک به مدرسه دریافت می شوند ولی بدون پرداخت این «کمک های داوطلبانه» امکان ثبت نام دانش آموزان در مدارس وجود ندارد و از طرفی این پولی شدن سبب شده به همان نسبت عطش افراد برای مدرک گرایی بیشتر شود
* مراکز تولید مدرک یا دانشگاه؟ او در ادامه عنوان می کند : ما بر روی مراکز تولید مدرک ، نام دانشگاه گذاشته ایم و اکثرا هم خود گردان هستند ، این ها با پول و شهریه مردم می چرخند و نقش زیادی در مدرک گرایی داشته اند به خصوص دانشگاه آزاد که وقتی دانشجو در مقطع لیسانس کاهش یافت ، تبلیغات وسیعی انجام داد و رشته های فوق لیسانس را بدون محابا و امکانات و درنظر گرفتن بازار کار به شدت توسعه داد و برای حفظ خود در این بوق دمید ، لذا دانشگاه های کم کیفیت مثل علمی کاربردی و پیام نور و غیرانتفاعی و حتی آزاد در مقوله مدرک گرایی نقش بسیاری دارند .
او با اشاره به دیگر دلایل مدرک گرایی عنوان می کند : این مسئله ابتدا به ساکن به فرهنگ ما مربوط است ، همواره علم ، فرهنگ و دانش و نشانه های آن ، نظیر مدرک و برچسب دکتر و مهندس در جامعه ، امر ارزشمندی بوده و ما نمی توانیم این مسئله را ظرف 5 تا 10 سال از حافظه تاریخی جامعه پاک بکنیم و از سوی دیگر در دسترس شدن تحصیلات عالی و تسهیل فرآیند تحصیل در مقاطع دکتری و فوق لیسانس به این موضوع انجامیده است .
1
گزیده اخبار و رویدادها - روساي دانشگاه ها
1398/10/17 - 1398/10/18
روسای دانشگاه ها
پیام نور
رسالت
1398/10/18
گرچه این روزها به صرف مدرک نمی توان به شغل مناسب دست یافت اما در پرستیژ و موقعیت اجتماعی افراد هنوز بسیار تأثیر دارد و به هر حال جامعه وزنی به این عدد می دهد نکته بعدی این است که جایگزین دیگری برای این مسئله نداریم یعنی فرد اگر دیپلم بگیرد ، بازهم ناتوان از یافتن شغل و درآمدزایی است و از طرفی ، گروهی به این امید هستند که از طریق مدرک بتوانند شغلی پیدا کنند و این تصور را دارند که می توانند با تحصیلات بالاتر ، شغل بهتری داشته باشند از طرفی ، فرد احساس ناتمامی می کند ، چون در یافتن شغل ناکام می ماند و کار دیگری هم ندارد به ناچار ادامه تحصیل می دهد در این زمینه جبر خانوادگی اجتماعی هم شرط است ، وقتی درصد بالایی از افراد دارای مدرک فوق لیسانس و دکتری هستند ، دیگران هم به این سمت وسو ترغیب می شوند البته طی سالیان آینده ، مقداری از این تب مدرک گرایی کاسته خواهد شد
او با توضیح بیشتر درباره ارتباط پرستیژ اجتماعی و مدرک گرایی تأکید می کند : در همه جای دنیا این مسئله مطرح است ، یعنی اول شغل ، دوم میزان درآمد و سوم میزان تحصیلات به عنوان پرستیژ اجتماعی نام برده می شود و این سه شاخص در سراسر جهان به عنوان شاخص های مهم پرستیژ اجتماعی به شمار می روند ولی در کشور ما ، تب مدرک و تحصیلات و کسب پرستیژ اجتماعی نسبت به سایر نقاط بالاتر است .
1
گزیده اخبار و رویدادها - روساي دانشگاه ها
1398/10/17 - 1398/10/18
روسای دانشگاه ها
پیام نور
دنیای اقتصاد
1398/10/17

فارس : رئیس دانشگاه پیام نور گفت : با توجه به تأ خیر مراسم تدفین سردار شهید قاسم سلیمانی امتحانات روز چهارشنبه 18 دی ماه این دانشگاه در کل کشور لغو شد .
امتحانات فردای دانشگاه پیام نور در کل کشور لغو شد فارس : رئیس دانشگاه پیام نور گفت : با توجه به تأ خیر مراسم تدفین سردار شهید قاسم سلیمانی امتحانات روز چهارشنبه 18 دی ماه این دانشگاه در کل کشور لغو شد محمد رضا زمانی رئیس دانشگاه پیام نور درگفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس با اشاره به لغو امتحانات روز چهارشنبه 18 دی ماه این دانشگاه گفت : با توجه به تاخیر مراسم تدفین سردار شهید قاسم سلیمانی امتحانات روز چهارشنبه 18 دی ماه این دانشگاه در کل کشور لغو شد
* امتحانات روز چهارشنبه 18 دی ماه دانشگاه پیام نور در سراسر کشور لغو شد وی افزود : با توجه به حضور گسترده دانشجویان دانشگاه پیام نور از سراسر کشور در مراسم تشییع پیکر سردار رشید اسلام ، سپهبد حاج قاسم سلیمانی در کرمان و تعویق زمان تدفین آن شهید والامقام ، با عنایت به عدم امکان بازگشت و حضور به موقع دانشجویان به شهرهای محل برگزاری آزمون ، امتحانات روز چهارشنبه 18 دی ماه دانشگاه پیام نور در سراسر کشور لغو شد .
* تاریخ جدید برگزاری آزمون متعاقبا اعلام خواهدشد زمانی تصریح کرد : با توجه به اینکه آزمون های پایان ترم دانشگاه پیام نور به صورت متمرکز و همزمان در سراسر کشور برگزار می شود ، لذا به منظور همراهی با دانشجویان امتحانات در روز چهارشنبه 18 دی ماه لغو و تاریخ جدید برگزاری آزمون متعاقبا اعلام خواهدشد . این مطلب برایم مفید است بلی 12 نفر این پست را پسندیده اند کلمات کلیدی : دانشگاه پیام نور دی ماه کشور لغو امتحانات
1
گزیده اخبار و رویدادها - روساي واحدهاي دانشگاهي
1398/10/17 - 1398/10/18
روسای واحدهای دانشگاهی
رئیس دانشگاه شهید بهشتی
روزنامه فرهیختگان
1398/10/18

سعدالله نصیری قیداری ، رئیس دانشگاه شهید بهشتی در گفت وگو با ایرنا گفته است : «لغو آیین نامه آموزشی پرداخت جریمه برای دروس مردودی و حذف شده باید در جلسه هیات امنا به تصویب برسد و در صورت متقاعدنشدن هیات امنا نمی توان این مصوبه را لغو کرد .
سعدالله نصیری قیداری ، رئیس دانشگاه شهید بهشتی در گفت وگو با ایرنا گفته است : «لغو آیین نامه آموزشی پرداخت جریمه برای دروس مردودی و حذف شده باید در جلسه هیات امنا به تصویب برسد و در صورت متقاعدنشدن هیات امنا نمی توان این مصوبه را لغو کرد » او درباره تجمع چندی پیش دانشجویان این دانشگاه ادامه داد : «مصوبه ای در این خصوص از سال 91 تدوین شده است و از همان زمان هم اجرا می شد ، اما این مصوبه در دوسال اخیر اجرا نشد » وی خاطرنشان کرد : «البته اکنون دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری از این موضوع مستثنی شده اند اعتراض دانشجویان کارشناسی به دلیل این است که در آموزش و سامانه «گلستان» اشکالاتی ایجاد و همچنین درصدی هم به مبلغ گفته شده افزوده شده بود » رئیس دانشگاه شهید بهشتی اعلام کرد به دانشجویان وعده داده است افرادی که درسی را مردودشده یا حذف کرده اند ، هیچ مبلغی را به دانشگاه پرداخت نکنند و ثبت نام ترم آینده آنها نیز با مشکل مواجه نشود
1
گزیده اخبار و رویدادها - روساي آموزش عالي
1398/10/17 - 1398/10/18
روسای آموزش عالی
بودجه دانشگاه
تعادل
1398/10/18
معاون برنامه ریزی و فناوری اطلاعات دانشگاه تهران با اشاره به بودجه 700 میلیارد تومانی بودجه این دانشگاه در سال جاری ، گفت :
معاون برنامه ریزی و فناوری اطلاعات دانشگاه تهران با اشاره به بودجه 700 میلیارد تومانی بودجه این دانشگاه در سال جاری ، گفت : بودجه این دانشگاه به طور متوسط کمتر از نصف بودجه دانشگاه های خارجی مشابه است علی مقاری به آخرین وضعیت تخصیص بودجه دانشگاه تهران اشاره کرده و گفت : دانشگاه تهران به عنوان یکی از دانشگاه های بزرگ کشور در استان های مختلف دارای واحدهای اقماری است به همین جهت 13 ردیف بودجه برای دانشگاه منظور شده که یکی از این ردیف ها ، ردیف بودجه اصلی است حدود 50 درصد کل بودجه دانشگاه در ردیف اصلی دانشگاه قرار گرفته و 12 ردیف دیگر نیز با تصویب مجلس شورای اسلامی بودجه های مستقل دارند وی در ادامه تصریح کرد : براساس ابلاغی که سازمان برنامه و بودجه به خزانه کشور اعلام کرده تاکنون حدود 59 5 درصد از بودجه دانشگاه برای 9 ماه اول سال ابلاغ و تخصیص داده شده است که این میزان از تخصیص بودجه دانشگاه تهران شکننده است در واقع با توجه به اینکه بودجه دانشگاه ها لب مرز قراردارد اگر یک درصد بودجه دانشگاه ها کم شود این مراکز با مشکل مواجه می شوند به گفته مقاری ، با توجه به اینکه بیش از 80 درصد بودجه دانشگاه تهران صرف حقوق پرسنل می شود ، بنابراین اگر تخصیص بودجه به موقع انجام نشود با چالش مواجه می شویم ضمن اینکه تقریبا بخش عمده ای از اعتباری که تاکنون تخصیص داده شده صرف پرداخت حقوق و دستمزد شده است دکتر مقاری در خصوص میزان درآمد اختصاصی دانشگاه تهران نیز گفت : در مجموع ، 13 ردیف دانشگاه تهران حدود 400 میلیارد تومان درآمد اختصاصی برای این دانشگاه دارد که بیشترین میزان درآمد دانشگاه های کشور است همچنین در مجموع سرفصل اعتبارات هزینه ای و تملک دارایی های سرمایه ای مصوب سال جاری دانشگاه 700 میلیارد تومان منظور شده است که با در نظر گرفتن 400 میلیارد تومان درآمد اختصاصی حدود 1100 میلیارد کل بودجه مصوب سال 98 دانشگاه است
معاون برنامه ریزی و فناوری اطلاعات دانشگاه تهران همچنین با تاکید بر اینکه بودجه فعلی کفاف اداره دانشگاه را نمی دهد ، اظهار کرد : اگر این وضعیت بودجه را با یک دانشگاه همسان خارجی مقایسه کنیم به طور متوسط دانشگاه تهران کمتر از نصف بودجه دانشگاه های خارجی هم رده خود را دارد و مطالعاتی که چندین سال قبل داشتیم این میزان کمتر از نصف بود و در حال حاضر که ارزش پول نیز کاهش یافته این میزان کمتر نیز بوده است .
1
گزیده اخبار و رویدادها - روساي آموزش عالي
1398/10/17 - 1398/10/18
روسای آموزش عالی
آموزش عالی
کیهان
1398/10/17

تلویزیون ایران در بخش های مختلف از جمله حوزه دانشجویی نتوانسته آثاری تولید کند که هم جذاب باشد و هم پیام های اخلاقی و فرهنگی را به صورت غیر مستقیم به مخاطب ارائه دهد و تصویری مطلوب از دانشجو به نمایش بگذارد.
تلویزیون ایران در بخش های مختلف از جمله حوزه دانشجویی نتوانسته آثاری تولید کند که هم جذاب باشد و هم پیام های اخلاقی و فرهنگی را به صورت غیر مستقیم به مخاطب ارائه دهد و تصویری مطلوب از دانشجو به نمایش بگذارد آخرین آمار رسمی از جمعیت دانشجویی کشور به دی ماه سال 1397 برمی گردد
بنا بر آمار مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ، 3 میلیون و 616 هزار و 114 دانشجو در سال تحصیلی 97 96 مشغول به تحصیل بوده اند؛ جمعیتی که در سال تحصیلی جاری بنا بر نرخ رشد طبیعی ، طبیعتاً تعدادشان به مرز چهار میلیون نفر رسیده است؛ اما صدا و سیما به عنوان فراگیرترین رسانه کشور ، کمتر برنامه جامع و جذابی برای این قشر عظیم تهیه و پخش کرده است . در حالی که حدود پنج درصد از جمعیت ایران را دانشجویان تشکیل می دهند ، تعداد برنامه های تلویزیونی ویژه این قشر از تعداد انگشتان یک دست تجاوز نمی کند برنامه «نبض دانشجو» یکی از برنامه های دانشجومحور تلویزیون است که چند سالی است روی آنتن شبکه خبر می رود این برنامه سعی می کند به تمام دانشگاه های کشور سر بزند و مشکلات مختلف دانشجویان از وضعیت خوابگاه ها و ازدواج های دانشجویی گرفته تا دغدغه های سیاسی و فرهنگی را بررسی کند
چهار سال پیش سردبیر و مدیر تولید برنامه «نبض دانشجو» از تلاش برای تهیه برنامه ای اقناع کننده و جذاب برای مخاطبان دانشجو صحبت و تأکید کرد رعایت عدالت و تعادل در پیگیری سوژه ها ، مد نظر قرار دارد؛ اما نکته اینجاست جامعه مخاطب چنین برنامه هایی در مقایسه با تولیدات سرگرم کننده و حتی پزشکی تلویزیون ، بسیار محدود است ، تا جایی که بسیاری از اهالی فن و کارشناسان رسانه نیز ، اعلام کردند تاکنون پای برنامه های دانشجومحور تلویزیون ننشسته اند؛ اتفاقی که نشان می دهد رسانه ملی در جذب مخاطب دانشجو و دغدغه مندان حوزه دانشجویی موفق عمل نکرده و به زعم بسیاری ، دانشجویان را در فهرست اولویت های خود قرار نداده است . نگاهی به آمارهای رسمی نشان می دهد برنامه های سرگرم کننده در صدر محبوب ترین و پربیننده ترین برنامه های تلویزیون قرار دارند طبق نظرسنجی انجام شده توسط مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیما که در تیرماه 98 منتشر شد ، «عصر جدید» با کپی برداری از«America›s Got Talent» و البته بهره گیری از حضور کارشناس حوزه رسانه به عنوان داور ، توانست 67 4 درصد مخاطب با میزان رضایت 86 7 درصدی را ثبت کند و در صدر پربیننده ترین برنامه های رسانه ملی قرار بگیرد
نکته جالب ، استقبال داور کارشناس برنامه از ترک تحصیل یکی از فینالیست های برنامه «عصر جدید» در مقطع دوم دبیرستان بود که اعتقاد داشت درس به درد او نمی خورد ! البته بسیاری از حاضران در استودیو نیز با حمایت از تصمیم پسرِ بندباز ، به تشویق او پرداختند؛ لحظه ای که از رسانه ملی برای میلیون ها نفر از جمله کودکان و نوجوانان پخش شد و بسیاری از دانشجویان را نیز با جمله ای قابل تأمل درباره تحصیل مواجه کرد : «آخرش هیچ چیزی نیست ! »اخیراً نیز سریال «فوق لیسانسه ها» در یکی از پرمخاطب ترین ساعات روی آنتن شبکه ای پربیننده می رود . این اثر مجموعه ای طنزآمیز بوده و سعی در انتقاد از سیاست
1
گزیده اخبار و رویدادها - روساي آموزش عالي
1398/10/17 - 1398/10/18
روسای آموزش عالی
آموزش عالی
کیهان
1398/10/17
های مسئولان و مشکلات جامعه به شیوه اغراق آمیز دارد در این مجموعه کمدی ، چهره ای کاریکاتوری از دانشجو به نمایش گذاشته شده و نقدی به چهره دانشجوی امروز وارد می شود به طور مثال شخصیت «مازیار» ، فارغ التحصیل رشته تاریخ ، وقتی به امید پیدا کردن شغل ، دست به دامان مقام مسئولی می شود ، اذعان می کند رشته تحصیلی او بازار کار ندارد همچنین «حبیب» شخصیت محوری سریال نیز پسری عاشق پیشه با رفتارهای غیرمعمولی است در واقع تصویری تأمل برانگیز از دانشجوی تراز به مخاطب ارائه شده و رابطه نحیف دانشجو و صدا و سیما ، با نگاه انتقادی به جامعه دانشجویی به تصویر کشیده می شود
حدود دو دهه پیش سه شبکه ، فعالیت خود را آغاز کرده و توانستند ذائقه مخاطبان داخل کشور را تا حدود زیادی تغییر دهند؛ سریال ها و تولیداتی مملو از صحنه های جذاب که حتی جمعیت قابل توجهی از خانواده های ایرانی را به بینندگان ثابت این مجموعه ها تبدیل کرد ، در حالی که تلویزیون ایران در بخش های مختلف از جمله حوزه دانشجویی نتوانسته آثاری تولید کند که هم جذاب باشد و هم پیام های اخلاقی و فرهنگی را به صورت غیر مستقیم به مخاطب ارائه دهد و تصویری مطلوب از دانشجو به نمایش بگذارد .
در همین رابطه ، یکی از تحلیل گران رسانه ، دلیل بخشی از تعامل ناقص جامعه دانشجویی و رسانه ملی را متوجه جریان دانشجویی و ضعف در عرضه هویت دانشجویی دانست؛ اما تأکید کرد : رسانه ملی نیز دچار مسئله ای به نام سرگرمیزه شدن تلویزیون شده و هرچه امکان سرگرم کردن مردم را داشته باشد ، در صدا و سیما جدی گرفته می شود ، به همین دلیل برنامه هایی مانند «بدون توقف» که در عین تولید محتوای مناسب ، جذابیت های خاصی دارند ، در مقابل برنامه هایی سرگرم کننده حتی با حضور دانشجویان مثل «عصر جدید» و مسابقات اطلاعات عمومی به حاشیه می روند . وی در ادامه گفت : «نبض دانشجو» ، «بدون توقف» و «رادیکال 3» مهم ترین برنامه های دانشجومحور صدا و سیما به شمار می روند که مخاطبان خاص و البته محدودی را جذب کرده اند؛ برنامه هایی که البته بین اهالی فن نیز بینندگان زیادی ندارد البته کارشناسانی هستند که نقاط قوت زیادی را در همین برنامه ها برجسته می دانند؛ اما رویکرد صدا و سیما نسبت به جامعه دانشجویی را نیز از دم تیغ نقد می گذرانند
نامبرده به تأثیر منفی صدا و سیما بر دانشگاه اشاره کرد و با انتقاد از برگزاری برنامه هایی مانند مسابقه استعدادیابی و نمایش علاقه مندان به بازیگری و خوانندگی در دانشگاه شهید بهشتی ، متذکر شد : دانشگاه در حال تبدیل به صدا و سیماست ، در حالی که بنا بر فرموده امام خمینی(ره) قرار بود صدا و سیما نقش دانشگاه را بازی کند .
همچنین به زعم این تحلیل گر رسانه ، صدا و سیما بحث جدی خود را فراموش کرده و بازنمایی چهره تراز دانشجو در رسانه ملی رخ نمی دهد؛ تصویر دانشجویی که در عین شادابی و سرزندگی بتواند چهره ای علمی و اثرگذار در جامعه باشد ، در هیچ کدام از سریال ها یا برنامه های تلویزیونی درجه یک اخیر تلویزیون دیده نمی شود و معمولاً چهره دانشجویانی آس و پاس که مشکلات خوابگاهی دارند به نمایش درمی آید . به نقل از ایسکانیوز ، مدیر گروه مطالعات رسانه پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی نیز تأکید کرد : دانشجو اصلاً مخاطب تلویزیون نیست و اگر صدا و سیما علاقه مند به جذب و تأثیرگذاری بر جامعه دانشجویی است ، باید زمین بازی را عوض کند نامبرده معتقد است : دانشجوی امروز دیگر دانشجویی کنش گر در فضای علمی ، آکادمیک و دانشگاهی نیست؛ اما صدا و سیما نیز نباید رسالت خود را فراموش کند؛ بلکه باید با تولید محتوا حتی در حد ساخت تک برنامه ها به ایجاد گفتمان و جریان سازی بپردازد در همین راستا یک فعال حوزه رسانه اظهار داشت : باید پیمایشی از دانشجویان صورت بگیرد و در مقابل نیز برنامه های دانشجومحور تلویزیون ، با روش تحلیل محتوای کیفی بررسی شوند تا از یک سو علاقه مندی های مخاطب دانشجو و از سوی دیگر عملکرد صدا و سیما مورد ارزیابی قرار بگیرد
صدا و سیما بخش عمده ای از وظیفه تولید محتوا به ویژه محتوای فرهنگی را برعهده دارد؛ اما بی توجهی محسوس و مشهود به مقوله دانشجویی ، خواسته یا ناخواسته جوان دانشجو را از دایره مخاطبان برنامه های تلویزیون خارج کرده و به سوی فضای بی سر و سامان مجازی سوق داده است؛ فضایی که محتواهای بی شماری را بدون هیچ پایش و پالایشی در اختیار کاربران سراسر جهان قرار می دهد .
1
گزیده اخبار و رویدادها - روساي آموزش عالي
1398/10/17 - 1398/10/18
روسای آموزش عالی
آموزش عالی
کیهان
1398/10/17
شبکه های اجتماعی برخلاف تلویزیون و سینما هیچ محدودیت سنی برای ارائه محتوا ندارند و جوانان و حتی نوجوانان و کودکان نیز قدرت انتخاب محتوای مورد علاقه خود را دارند یکی از نقدهای جدی که کارشناسان به صدا و سیما وارد می کنند ، فراموشی مبحثی جدی در حوزه دانشجویی است؛ بازنمایی چهره تراز دانشجو نمایش تصویری از دانشجوی شاداب و سرزنده که بتواند چهره ای علمی و اثرگذار در جامعه باشد ، در برنامه های تلویزیون به چشم نمی خورد و در هیچ کدام از سریال ها یا برنامه های تلویزیونی درجه یک اخیر تلویزیون ، چنین موضوعی دیده نمی شود صدا و سیما حتی در برجسته سازی فعالیت های اجتماعی و انقلابی دانشجویان نیز کم رمق عمل کرده و اتفاقاتی مانند اردوهای جهادی را پوشش رسانه ای نداده است به زعم بسیاری از دانشجویان جهادگر ، جای چنین اردوهایی در رسانه ملی خالی است؛ در حالی که پخش تصاویر حضور دانشجویان در مناطق محروم می تواند بر دانشجویان دیگر نیز اثر مثبتی بگذارد و به تعداد جهادگران دانشگاهی بیفزاید
نکته پایانی آنکه ، رویکرد و عملکرد صدا و سیما در سال های اخیر ، توجه ویژه به جامعه مخاطب دانشجو را نشان نمی دهد و رسانه ملی نخواسته یا نتوانسته تولیدات فرهنگی مناسب و متناسبی را برای دانشجویان تولید کند ، در حالی که مقام معظم رهبری در دیدار سال گذشته جمعی از برنامه سازان صدا و سیما تأکید کردند در بخش فرهنگ و بخش هنر نیاز به طراحی و ابتکار همراه با پشتیبانی مدیریتی است؛ اما صدا و سیما در زمینه تولید محتوای فرهنگی حداقل برای مخاطب دانشجو ، کارنامه درخشانی به جای نگذاشته است .
1
گزیده اخبار و رویدادها - روساي واحدهاي دانشگاهي
1398/10/17 - 1398/10/18
روسای واحدهای دانشگاهی
رئیس دانشگاه حکیم سبزواری
خراسان
1398/10/18

گرامی داشت یاد وخاطره سردار شهید سلیمانی در روزی که در رستاخیزی عظیم پیکرهای مطهر سردار شهید قاسم سلیمانی و همرزمانش درکشور تشییع شد ، تعدادی از کوهنوردان شهرستان بردسکن در یک صعود مناسبتی به غار شیرپناه در ارتفاعات آهوبم این شهرستان ، یاد و خاطره این شهیدان را گرامی داشتند.
گرامی داشت یاد وخاطره سردار شهید سلیمانی در روزی که در رستاخیزی عظیم پیکرهای مطهر سردار شهید قاسم سلیمانی و همرزمانش درکشور تشییع شد ، تعدادی از کوهنوردان شهرستان بردسکن در یک صعود مناسبتی به غار شیرپناه در ارتفاعات آهوبم این شهرستان ، یاد و خاطره این شهیدان را گرامی داشتند همچنین کوهنوردان صعود کننده ، تصویر سردار شهید سلیمانی را در ارتفاع 1570 متری قله مشرف بر غار نصب کردند همچنین مراسم گرامی داشت سردار شهید سلیمانی در روستای جر خشک بخش رضویه برگزار شد مسئول نمایندگی ولی فقیه ناحیه مالک اشتر دراین مراسم گفت : حاج قاسم یک فرد نیست یک جریان است یک تفکر است حشد الشعبی عراق ، انصارا یمن ، لشکر فاطمیون و زینبیون پاکستان ادامه دهنده راه شهید سردار سلیمانی هستند حجت الاسلام علی نوروزی افزود : به فرموده مقام معظم رهبری انتقام سخت در راه است و آن انتقام سخت زوال آمریکا از منطقه غرب آسیاست آغاز جشنواره مردمی فیلم عمار در پردیس سینمایی هویزه دهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در پردیس سینمایی هویزه مشهد با یاد و خاطره سردار شهید قاسم سلیمانی ، بازگشایی شد به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ، جشنواره کشوری و مردمی فیلم عمار ، با توجه به شهادت سردار قاسم سلیمانی ، با چند روز تاخیر در مقایسه با تهران ، روز گذشته در مشهد مقدس آغاز به کار کرد و با نمایش آثاری مرتبط با شهدای مدافع حرم و سردار سپهبد قاسم سلیمانی ، یاد و خاطره سردار دل ها را گرامی داشت این جشنواره با اکران آثار اصلی و برگزیده جشنواره تهران و مستندسازان مشهد تا 21 دی ادامه دارد 40 هزار دانشجوی خارجی در کشور تحصیل می کنند کلاته/مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری گفت : هم اکنون 40 هزار دانشجوی خارجی از 129 ملیت مختلف در دانشگاه های ایران تحصیل می کنند به گزارش خراسان رضوی ، عبدالحمید علیزاده روز سه شنبه در حاشیه بهره برداری از دفتر امور کنسولی دانشگاه حکیم سبزواری گفت : بر مبنای تکلیف برنامه ششم توسعه آمار دانشجویان خارجی را باید به 1 8 درصد جمعیت دانشجویی کشور افزایش دهیم وی تصریح کرد : آمار دانشجویان خارجی در پایان سال تحصیلی 98 97 یک درصد جمعیت دانشجویی کشور بوده که هم پای برنامه ششم توسعه است مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم گفت : از تعداد 40 هزار دانشجوی خارجی کشور29 هزار دانشجو در دانشگاه های زیر پوشش وزارت علوم و سایر دانشجویان در دانشگاه های آزاد اسلامی و دانشگاه های زیر پوشش وزارت بهداشت تحصیل می کنند علیزاده افزود : در راستای تمرکززدایی در وزارت علوم برای ارائه خدمات مناسب در محل به دانشجویان بین المللی دفاتر کنسولی در 15 استان کشور دایر شده که در قالب دفاتر استانی و دانشگاهی شعب یک و دو فعالیت دارند علیزاده ادامه داد : نگاه مثبتی در مدیریت دانشگاه حکیم سبزواری در زمینه جذب و پذیرش دانشجویان خارجی شکل گرفته که نوید بخش افزایش دانشجویان بین الملل در این دانشگاه طی سال های آینده خواهد بود دفتر امور
1
گزیده اخبار و رویدادها - روساي واحدهاي دانشگاهي
1398/10/17 - 1398/10/18
روسای واحدهای دانشگاهی
رئیس دانشگاه حکیم سبزواری
خراسان
1398/10/18
کنسولی دانشجویان غیرایرانی در دانشگاه حکیم سبزواری افتتاح شد با حضور مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم دفتر امور کنسولی دانشجویان خارجی دانشگاه حکیم سبزواری افتتاح شد به گزارش خراسان رضوی ، رئیس دانشگاه حکیم سبزواری در این باره گفت : ایجاد دفاتر امور کنسولی دانشجویان غیرایرانی در دانشگاه ها در زمینه سیاست های وزارت علوم مبنی بر تمرکز زدایی ، مسئولیت سپاری و تفویض اختیار امور مربوط به این دانشجویان است دکتر علی اصغر مولوی افزود : دفتر امور کنسولی این دانشگاه با هدف تسهیل در امور دانشجویان غیر ایرانی شامل صدور گذرنامه و روادید تحصیلی ، مجوز اقامت ، مهاجرت و تمدید اعتبار گذرنامه به بهره برداری رسید وی اظهار کرد : دانشگاه حکیم سبزواری یکی از قطب های دانشگاهی خراسان رضوی به شمار می رود که ظرفیت مطلوبی برای جذب دانشجویانی از کشورهای همسایه افغانستان ، پاکستان ، عراق و کشورهای عربی منطقه دارد مولوی ادامه داد : هم اینک 270 دانشجوی غیرایرانی در دانشگاه حکیم سبزواری مشغول تحصیل هستند که با ایجاد زیرساخت لازم و ارتقای کیفیت آموزشی زمینه افزایش این دانشجویان به 800 نفر تا سال 1400 فراهم می شود برگزاری چهارمین رویداد ملی استارت آپی زعفران در تربت حیدریه شعبانی/ رئیس دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه گفت : چهارمین رویداد استارت آپی و نخستین ماراتن استارت آپی ملی زعفران با رویکرد سلامت در روزهای 17 و 18 بهمن امسال به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه برگزار می شود سعیدرضا قنبرزاده با بیان این که این رویداد در چهار محور برگزار می شود ، افزود : محورها شامل فراوری اجزای گیاه زعفران در حوزه سلامت ، فناوری های نوین در صنعت زعفران ، توسعه بهداشت و تولید محتوا در صنعت زعفران است
وی آخرین مهلت ارسال ایده ها را 10 بهمن اعلام کرد و گفت : نخستین رویداد کارآفرینی با محوریت سلامت و بهداشت در تاریخ 25 و 26 آذر 95 ، دومین استارت آپ بهداشت و سلامت با محوریت هنر و سلامت در تاریخ 23 و 24 آذر 96 و سومین استارت آپ بهداشت و سلامت را در روزهای 21 ، 22 و 23 آذر سال گذشته برگزار کردیم .
1
گزیده اخبار و رویدادها - روساي واحدهاي دانشگاهي
1398/10/17 - 1398/10/18
روسای آموزش عالی
سازمان امور دانشجویان
روزنامه آفرینش
1398/10/17

مدیرکل امور دانشجویان غیر ایرانی : تحصیل 40 هزار دانشجوی خارجی از 129 ملیت در دانشگاه های ایران مدیر کل امور دانشجویان غیر ایرانی سازمان امور دانشجویان گفت : در حال حاضر افزون بر 40 هزار دانشجوی خارجی از 129 ملیت مختلف در دانشگاه های ایران تحصیل می کنند .
مدیرکل امور دانشجویان غیر ایرانی : تحصیل 40 هزار دانشجوی خارجی از 129 ملیت در دانشگاه های ایران مدیر کل امور دانشجویان غیر ایرانی سازمان امور دانشجویان گفت : در حال حاضر افزون بر 40 هزار دانشجوی خارجی از 129 ملیت مختلف در دانشگاه های ایران تحصیل می کنند به گزارش وزارت علوم ، دفتر امور کنسولی دانشجویان خارجی دانشگاه حکیم سبزواری ، با حضور مدیر کل امور دانشجویان غیر ایرانی سازمان امور دانشجویان افتتاح شد عبدالحمید علیزاده در این آیین با اشاره به دیپلماسی فعال علمی جمهوری اسلامی ایران گفت : هم اینک افزون بر 40 هزار دانشجوی خارجی از 129 ملیت مختلف در دانشگاه های ایران تحصیل می کنند وی تصریح کرد : هم اینک هم پای برنامه ششم توسعه در حال حرکت هستیم؛ به طوری که در انتهای سال تحصیلی 98 97 یک درصد جمعیت دانشجویی ، دانشجویان خارجی بوده اند که از مسیرهای کنکور سراسری ، غیربورسیه ، شهریه پرداز و بورسیه وارد دانشگاه های کشور شده اند
مدیر کل امور دانشجویان غیر ایرانی سازمان امور دانشجویان گفت : از مجموع 40 هزار دانشجو خارجی کشور ، 29 هزار دانشجو در دانشگاه های زیر پوشش وزارت علوم و مابقی دانشجویان در دانشگاه های آزاد اسلامی و دانشگاه های زیر پوشش وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در حال تحصیل هستند . علیزاده افزود : در راستای تمرکززدایی در وزارت علوم برای ارائه خدمات مناسب در محل به دانشجویان بین المللی دفاتر کنسولی در 15 استان کشور دایر شده که در قالب دفاتر استانی و دانشگاهی شعب یک و دو فعالیت دارند وی تصریح کرد : امروز سی و یکمین دفتر امور کنسولی دانشجویان خارجی در دانشگاه حکیم سبزواری به بهره برداری رسید که منشا خدمات آسان ، سریع و مطلوب در پذیریش دانشجویان بین المللی فراهم شد علیزاده ادامه داد : نگاه ویژه ای در مدیریت دانشگاه حکیم سبزواری در زمینه جذب و پذیریش دانشجویان خارجی شکل گرفته و چشم انداز مطلوبی برای افزایش دانشجویان بین الملل در این دانشگاه ترسیم شده است واریز سری اول سرانه مدارس شبانه روزی از هفته آینده معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد : از هفته آینده سری اول سرانه مدارس شبانه روزی واریز می شود و تا قبل از سال نیز بخش عمده ای از سرانه مدارس شبانه روزی پرداخت می شود علی الهیار ترکمن در حاشیه سفر به استان هرمزگان با اشاره به سرانه مدارس شبانه روزی ، اظهار کرد : 360 هزار دانش آموز کشور در مدارس شبانه روزی مشغول به تحصیل هستند که فراهم آوردن امکانات رفاهی این دانش آموزان از اولویت های آموزش وپرورش است وی افزود : علی رغم محدودیت های مالی آموزش وپرورش ، در تلاش هستیم تا از همه منابع در دسترس برای بهبود وضعیت مدارس شبانه روزی و تأمین سرانه غذایی و رفاهی آن ها بهره ببریم معاون برنامه ریزی و توسعه منابع خاطرنشان کرد : در سال گذشته توانستیم300 میلیارد تومان از منابع هدفمندی یارانه ها را به سمت مدارس شبانه روزی سوق دهیم و در طرح معیشتی نیز امیدواریم که بتوانیم سهمیه خوبی برای این مدارس بگیریم
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش ، الهیار ترکمن بابیان اینکه سرانه غذایی دانش آموزان مدارس شبانه روزی کمتر از 5 هزار تومان است ، گفت : 300 میلیارد تومان از اعتبارات وزارت آموزش وپرورش مختص مدارس شبانه روزی است که با هماهنگی های انجام شده با سازمان برنامه و خزانه کل کشور ، از هفته آینده مرحله اول سرانه مدارس شبانه روزی واریز می شود و تا قبل از سال نیز بخش عمده ای از سرانه مدارس شبانه روزی پرداخت می شود .
1
گزیده اخبار و رویدادها - روساي واحدهاي دانشگاهي
1398/10/17 - 1398/10/18
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
روزنامه فرهیختگان
1398/10/18
نویسنده : زهرا فریدزادگان ، روزنامه نگار دستاوردهای پژوهشگران ، نخبگان و شرکت های دانش بنیان از جنس دارایی های فکری است
نویسنده : زهرا فریدزادگان ، روزنامه نگار دستاوردهای پژوهشگران ، نخبگان و شرکت های دانش بنیان از جنس دارایی های فکری است به عبارت دیگر ، آنچه پژوهشگران در روند تحقیقات و پژوهش های خود موفق به کشف آن شده اند ، دستاوردی است که در مالکیت فکری آنها قرار دارد ، بنابراین ثبت ، حفظ و حراست از ایده اولیه با هدف جلوگیری از سوءاستفاده و برداشت غیرقانونی از آن امری ضروری است به این اقدام ثبت مالکیت فکری گفته می شود که البته موضوع جدیدی نیست و به گواه تاریخ ، تا زمانی که انسان از قدرت فکر کردن برخوردار است ، مالکیت فکری نیز وجود دارد در این میان با توجه به گسترش شبکه های جهانی و فضاهای مجازی و ارتباطات اینترنتی و در نتیجه قابلیت دسترسی سریع و آسان به تمامی اطلاعات و امکان سوءاستفاده برخی افراد از آثار و دستاوردهای دیگران ، ضرورت حفظ این نوع مالکیت و اعتبار آن دوچندان می شود ضرورت ثبت مالکیت فکری ارائه یک تعریف دقیق از مالکیت فکری ساده نیست ، با وجود این ، با بیان چند مثال ساده می توان به درک درستی از مالکیت فکری و اهمیت آن پی برد هنگام خرید یک دستگاه الکترونیکی ، همواره این نکته پذیرفته شده که مخترع دستگاه مذکور ، مالک اولیه و اصلی ایده و فکر خود است این مالکیت ، مالکیت بر یک شیء نیست ، بلکه در واقع بر فکر و ایده ای است که منجر به نوآوری در صنعت یا رونق یک نام تجاری شده است همین مالکیت باعث می شود به راحتی نتوان یک محصول را با نشان تجاری تقلبی به بازار عرضه کرد البته همچنان ، هستند سودجویانی که به رغم ثبت مالکیت فکری ، با توسل به راه های مختلف ، کالا یا محصول نهایی را کپی برداری کرده و کالای تقلبی را روانه بازار کنند اهمیت مالکیت فکری به اندازه ای است که در سال 1967 سازمانی با عنوان «سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO)» که یکی از 16 آژانس تخصصی سازمان ملل بود ، در استکهلم سوئد تاسیس شد هدف از تاسیس این سازمان تشویق آثار خلاقانه در راستای حمایت از مالکیت معنوی در جهان بود و در حال حاضر 189 کشور عضو این سازمان هستند و 24 معاهده بین المللی را مدیریت می کنند پتنت ها؛ حافظ مالکیت فکری مالکیت فکری ایده های کار آمد عموما برای ثبت و حفظ خود ، باید گواهی ثبت اختراع یا «پتنت» دریافت کنند در واقع پتنت حقی انحصاری است که در یک محدوده جغرافیایی مشخص و در یک محدوده زمانی معین (معمولا 20 سال) به مالک اختراع اعطا می شود این حق انحصاری به مالک اختراع اجازه می دهد تا از استفاده ، تولید ، خرید ، فروش ، اجاره و واردات اختراع به کشوری که در آن ثبت اختراع به ثبت رسیده ، ممانعت کند هر اختراعی قابلیت ثبت ندارد اختراع باید دارای ویژگی های منطبق با قانون کشور مبدا باشد تا ثبت و مورد حمایت حقوقی قرار گیرد صاحبان پتنت می توانند طی این بازه زمانی ، به صورت انحصاری از اختراع خود بهره برداری کنند البته ناگفته نماند که دوره زمانی حق انحصاری ناشی از ثبت پتنت ، محدود است و پس از پایان این مهلت ، همه می توانند از این اختراع برای منافع تجاری استفاده کنند با تشکیل و ایجاد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و توجه به ایده های دانش بنیان و فعالی
1
گزیده اخبار و رویدادها - روساي واحدهاي دانشگاهي
1398/10/17 - 1398/10/18
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
روزنامه فرهیختگان
1398/10/18
ت پژوهش محور ، کانون پتنت ایران نیز در زیرمجموعه این معاونت تشکیل شد و حمایت از مالکیت فکری و به طور خاص موضوع ثبت اختراع خارجی هدف اصلی این کانون قرار گرفت به بیان دیگر ، این کانون تلاش می کند اختراعات مخترعان را طبق معاهده «همکاری ثبت اختراع پیمانی بین المللی» که زیر نظر سازمان جهانی مالکیت فکری یا WIPO فعالیت می کند ، ثبت کند در این راستا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بودجه ای را برای هزینه های ثبت اختراع در اختیار کانون پتنت ایران قرار می دهد و کانون 90 درصد از هزینه های ثبت اختراع در یو اس پتنت مخترعان ایرانی را برعهده می گیرد طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ابتدای سال جاری تاکنون 82 پتنت ایرانی در دفاتر ثبت اختراع خارجی ثبت شده است براساس این گزارش ، همچنین تاکنون هزار و 692 درخواست در سامانه کانون برای دریافت حمایت ثبت شده که از این تعداد 275 پرونده پس از ارزیابی مورد تایید قرار گرفته است اهمیت پتنت ها در پیشبرد اهداف کشور امروزه بسیاری از شرکت ها به ویژه شرکت های دانش بنیان به دنبال ثبت و محافظت از دارایی های فکری خود هستند این امر موجب شده حقوق مالکیت فکری ، تاثیر غیرقابل انکاری بر فضای کسب وکار و همچنین سیاستگذاری های اقتصادی و صنعتی داشته باشد مروری کوتاه بر روند تاثیرگذاری مالکیت فکری بر صنایع ، طی چند دهه اخیر نشان می دهد ثبت و حفاظت از اختراعات ، به حوزه های جدیدی مانند روش های کسب وکارهای اینترنتی ، نرم افزارها و فناوری های زیستی نیز گسترش یافته و دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی پیشگام ثبت اختراع در این حوزه ها بوده اند در این میان بدیهی است که حساسیت صاحبان ایده نسبت به پتنت ها در بخش هایی که نوآوری های جدید با سرمایه گذاری های کلان و صرف بودجه های تحقیقاتی همراه بوده ، بیشتر است و شرکت های فعال و صاحب ایده ، عملا حفاظت از دارایی های فکری را به عنوان یکی از اولویت های خود قرار می دهند از سوی دیگر زمانی که یک شرکت فناور و دانش بنیان تصمیم به توسعه بازار خود ، چه در داخل کشور چه در خارج از مرزهای کشور (صادرات) می گیرد ، اهمیت ثبت پتنت پررنگ تر می شود در این میان شرکت ها باید از این موضوع اطلاع داشته باشند که پیش از آنها شرکتی پتنت مشابهی را در کشور مقصد ثبت نکرده باشد
برای اطلاع از این امور کانون های فعال در این حوزه از جمله کانون پتنت ایران مسئولیت اجرایی ثبت پتنت را در کشورهای مقصد به عهده دارند و طبق گفته مدیر کانون پتنت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، این کانون در کشورهایی مانند چین ، کشورهای جنوب شرق آسیا و کشورهای منطقه دفاتر تجاری سازی راه اندازی کرده است تا به شرکت هایی که قصد صادرات به این کشورها را دارند در این زمینه کمک کند؛ کمکی که انتهای آن درآمدزایی و ارزش افزوده است .
افزایش تعداد پتنت ها در سال های اخیر مهدی ضیغمی در گفت وگو با «فرهیختگان» با اشاره به تاسیس کانون پتنت ایران از اواخر سال 93 می گوید : «در سند جامع علمی کشور که در سال 1384 تدوین شد ، رسیدن به 10 هزار پتنت خارجی تا سال 1404 هدفگذاری شده بود ، اما مسئولیت تحقق این هدف به نهاد یا ارگانی واگذار نشد . تا آن زمان نیز تعداد کل پتنت های ایران در خارج از کشور ، کمتر از 50 پتنت بود در سال 93 تصمیم گرفته شد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این مسئولیت را به عهده بگیرد و لذا تیمی که پیش از آن در حوزه پنتت فعالیت می کرد و تجربه لازم را در این حوزه داشت ، با تشکیل کانون پتنت ایران ، عملا کار خود را از سال 94 آغاز کرد » به گفته وی ، اهمیت پتنت ها در برخی کشورها به حدی است که برخورداری از آن یک الزام است به عبارت دیگر ، اگر شرکت ها موفق به دریافت پتنت نشوند ، امکان ورود به بازار و خرید و فروش محصولات خود را نخواهند داشت ، این درحالی است که اهمیت پتنت ها در ایران هنوز به حد الزام نرسیده و تا پیش از یک دهه گذشته بسیاری از شرکت ها علاقه ای به ثبت پتنت ن
1
گزیده اخبار و رویدادها - روساي واحدهاي دانشگاهي
1398/10/17 - 1398/10/18
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
روزنامه فرهیختگان
1398/10/18
داشتند این امر باعث شد بسیاری از شرکت ها پس از حضور در نمایشگاه های خارج از کشور و مذاکره با شرکت های خارجی ، به دلیل عدم برخورداری از پتنت موفق به معامله و تجارت با شرکت مقابل نشدند در واقع شرکت های خارجی از امضای قرارداد با شرکت های ایرانی که پتنت نداشتند ، امتناع کردند این اتفاقات موجب شد از یک دهه گذشته تاکنون روند ثبت پتنت ها در ایران روند مثبت و روبه رشدی را طی کند و بسیاری از شرکت ها برای تجاری سازی و حضور در بازارهای جهانی و رقابت با همتایان خود ، اقدام به ثبت پتنت کنند کسب اعتبار با استفاده از پتنت ضیغمی ثبت پتنت را به نوعی اعتباردهی به شرکت متقاضی می داند و می گوید : «وقتی یک شرکت دانش بنیان ادعای تولید نوآورانه دارد و برای رقابت با شرکت های بین المللی تلاش می کند ، داشتن پتنت ، نوعی اعتبار برای او به همراه می آورد بدیهی است ، موفقیت شرکت هایی که با در دست داشتن پتنت وارد مذاکره با شرکت های خارجی می شوند ، بیش از شرکت هایی است که گواهی ثبت مالکیت فکری را در اختیار ندارند در واقع پتنت ها به نوعی ، اعتبار شرکت ها در مذاکرات بین المللی را تامین می کنند » مدیر کانون پتنت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه بخش عمده ای از پتنت ها در حوزه نانو و پزشکی است ، ادامه می دهد : «هزینه ثبت یک پتنت از هشت تا 12 هزار دلار برآورد می شود معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری 90 درصد از هزینه پرونده های مربوط به شرکت های دانش بنیان را تامین می کند ، اما هزینه پرونده هایی که مربوط به وزارت علوم است ، به صورت 45 درصد معاونت و 45 درصد وزارت علوم تامین می شود تا پیش از تاسیس کانون پتنت ایران ، شرکت های متقاضی پتنت باید با صرف هزینه های گزاف ، پرونده خود را در اختیار یک وکیل خارجی قرار می دادند ، در حالی که واگذاری پرونده به وکیل خارجی ، در شرایطی که کشور دچار تحریم بود ، روند ثبت پتنت را متوقف می کرد کانون پتنت ایران این روند را با کاهش هزینه ها بومی سازی کرده و با استفاده از نیروهای متخصص و مسلط به ادبیات بین المللی ، مسئولیت پرونده های متقاضی ثبت پتنت را به عهده گرفته است »
1
فهرست