وزارت علوم -
دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸ ساعت 12:7

1
1
فهرست اخبار
1398/10/22 - 1398/10/23
اخبار مديران وزارت علوم تحقيقات و فناوري
11068545 روزنامه آفرينش
روساي دانشگاه ها
روساي واحدهاي دانشگاهي
روساي آموزش عالي
11068544 روزنامه آفرينش
اخبار وزير علوم تحقيقات وفناوري
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار مديران وزارت علوم تحقيقات و فناوري
1398/10/22 - 1398/10/23
اخبار مدیران وزارت علوم تحقیقات و فناوری
موسسات آموزش عالی
مردم سالاری
1398/10/23

سری سوم رشته های پذیرش بدون آزمون دوره های روزانه ، نوبت دوم (شبانه) ، پیام نور ، غیرانتفاعی ، مجازی و پردیس خودگردان دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی در آزمون سراسری سال 1398 اعلام شد .
سری سوم رشته های پذیرش بدون آزمون دوره های روزانه ، نوبت دوم (شبانه) ، پیام نور ، غیرانتفاعی ، مجازی و پردیس خودگردان دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی در آزمون سراسری سال 1398 اعلام شد به گزارش خبرنگار مهر ، رشته های جدید ( سری سوم) برای مرحله تمدید پذیرش در رشته های تحصیلی صرفاً با سوابق تحصیلی دوره های روزانه ، نوبت دوم (شبانه) ، پیام نور ، غیرانتفاعی ، مجازی و پردیس خودگردان دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی در آزمون سراسری سال 1398 اعلام شد به دنبال انتشار اطلاعیه های 27 آبان و 19 آذر درباره مرحله تمدید پذیرش رشته های تحصیلی صرفاً با سوابق تحصیلی آزمون سراسری سال 1398 ، داوطلبان واجد شرایط علاقه مند به تحصیل در رشته های تحصیلی می توانند رشته های جدید را انتخاب کنند
با توجه به اعلام برخی رشته های جدید علاوه بر رشته های موجود در اطلاعیه های قبلی برخی از دانشگاهها و موسسات آموزش عالی علاقمندان می توانند با مشخص کردن رشته و موسسه آموزش عالی مورد علاقه خود ، با همراه داشتن مدارک و موارد اعلام شده در اطلاعیه 27 آبان 98 حداکثر تا تاریخ 30 دی ماه 98 به دانشگاهها و موسسات آموزش عالی محل پذیرش رشته مورد تقاضا مراجعه کنند .
داوطلبانی که قبلا براساس اطلاعیه های 27 آبان و 19 آذر در یکی از رشته محل های اعلام شده در دانشگاه و موسسه آموزش عالی ثبت نام مشروط کرده اند ، می توانند در صورتی که متقاضی ثبت نام در یکی از کدرشته محل های جدید اعلام شده هستن باید با مراجعه به موسسه ای که قبلاً در آن ثبت نام کرده اند نسبت به انصراف از ثبت نام اقدام کرده و پرینتی از تقاضانامه ثبت نامی را از آن موسسه قبلی دریافت کنند و به موسسه جدید تحویل دهند . رشته های تحصیلی جدید شامل رشته ها و دانشگاه های مرتبط در اطلاعیه سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شده است
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار مديران وزارت علوم تحقيقات و فناوري
1398/10/22 - 1398/10/23
اخبار مدیران وزارت علوم تحقیقات و فناوری
موسسات آموزش عالی
روزنامه فرهیختگان
1398/10/23

حسن روحانی با ابلاغ بخشنامه ای وزارتخانه ها و شرکت های تابعه دولتی یا وابسته به دولت را موظف کرد از ظرفیت دانشگاه ها و مراکز پژوهشی برای تقویت توان تولیدی و خدماتی و حمایت از کالای ایرانی استفاده کنند .
حسن روحانی با ابلاغ بخشنامه ای وزارتخانه ها و شرکت های تابعه دولتی یا وابسته به دولت را موظف کرد از ظرفیت دانشگاه ها و مراکز پژوهشی برای تقویت توان تولیدی و خدماتی و حمایت از کالای ایرانی استفاده کنند در این بخشنامه آمده است : «در مقطع خاص کنونی ، بیش از هر زمان دیگری ، تقویت انسجام ملی و استفاده از توان نیروهای متخصص متعهد به جمهوری اسلامی ایران از هر قوم ، طایفه ، نژاد ، دین و گرایش سیاسی اهمیت دارد شورای عالی عتف مسئولیت سیاستگذاری و برنامه ریزی کلان در حوزه پژوهش ، فناوری و نظارت بر نحوه اجرای سیاست ها را برعهده دارد » براساس این بخشنامه ، دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی ، نهادها و شرکت های تابعه دولتی اعم از اینکه از امکانات دولتی و وجوه عمومی یا از درآمدهای خود استفاده کنند ، موظف شده اند برنامه ها و فعالیت های خود را اصلاح و اجرا کنند روحانی در این بخشنامه به پنج مورد در زمینه تعامل و ارتباط دستگاه ها ، صنعت ، شرکت ها و نهادها با دانشگاه ها اشاره کرده است
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار مديران وزارت علوم تحقيقات و فناوري
1398/10/22 - 1398/10/23
اخبار مدیران وزارت علوم تحقیقات و فناوری
موسسات آموزش عالی
روزنامه فرهیختگان
1398/10/23

30 دی ماه آخرین فرصت ثبت نام در تمام دوره های بدون آزمون دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی ، پیام نور ، کاردانی نظام جدید فنی و حرفه ای و کاردانی به کارشناسی است .
30 دی ماه آخرین فرصت ثبت نام در تمام دوره های بدون آزمون دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی ، پیام نور ، کاردانی نظام جدید فنی و حرفه ای و کاردانی به کارشناسی است به نوشته رسانه ها ، مرحله تکمیل ظرفیت رشته های تحصیلی صرفا با سوابق تحصیلی دوره های روزانه ، نوبت دوم (شبانه) ، پیام نور ، غیرانتفاعی ، مجازی و پردیس خودگردان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در آزمون سراسری سال 1398 در 30 دی ماه پایان می یابد این مرحله که از 27 آبان ماه آغاز شده ، در دو مرحله با اعلام رشته های جدید ادامه یافته است و افرادی که متقاضی تحصیل در رشته های تحصیلی صرفا با سوابق تحصیلی آزمون سراسری سال 1398 می توانند تا 30 دی ماه با مراجعه به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی محل پذیرش رشته مورد تقاضا مراجعه کنند داوطلبان باید در یکی از رشته محل های اعلام شده در دانشگاه و موسسه آموزش عالی ثبت نام کنند و پس از تایید نهایی به عنوان دانشجو پذیرفته می شوند
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار مديران وزارت علوم تحقيقات و فناوري
1398/10/22 - 1398/10/23
اخبار مدیران وزارت علوم تحقیقات و فناوری
موسسات آموزش عالی
روزنامه فرهیختگان
1398/10/23

30 دی ماه آخرین فرصت ثبت نام در تمام دوره های بدون آزمون دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی ، پیام نور ، کاردانی نظام جدید فنی و حرفه ای و کاردانی به کارشناسی است .
30 دی ماه آخرین فرصت ثبت نام در تمام دوره های بدون آزمون دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی ، پیام نور ، کاردانی نظام جدید فنی و حرفه ای و کاردانی به کارشناسی است به نوشته رسانه ها ، مرحله تکمیل ظرفیت رشته های تحصیلی صرفا با سوابق تحصیلی دوره های روزانه ، نوبت دوم (شبانه) ، پیام نور ، غیرانتفاعی ، مجازی و پردیس خودگردان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در آزمون سراسری سال 1398 در 30 دی ماه پایان می یابد این مرحله که از 27 آبان ماه آغاز شده ، در دو مرحله با اعلام رشته های جدید ادامه یافته است و افرادی که متقاضی تحصیل در رشته های تحصیلی صرفا با سوابق تحصیلی آزمون سراسری سال 1398 می توانند تا 30 دی ماه با مراجعه به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی محل پذیرش رشته مورد تقاضا مراجعه کنند داوطلبان باید در یکی از رشته محل های اعلام شده در دانشگاه و موسسه آموزش عالی ثبت نام کنند و پس از تایید نهایی به عنوان دانشجو پذیرفته می شوند
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار مديران وزارت علوم تحقيقات و فناوري
1398/10/22 - 1398/10/23
اخبار مدیران وزارت علوم تحقیقات و فناوری
موسسات آموزش عالی
روزنامه آفرینش
1398/10/22

دبیرخانه شورای انقلاب فرهنگی در بیانیه ای خواستار شد؛ رسیدگی به چرایی خطای انسانی و پاسخگویی علت تاخیر در اطلاع رسانی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن عرض تسلیت و همدردی نسبت به سانحه هوائی و شهادت عزیزان ملت ایران ، خواستار رسیدگی جدی به چرایی خطای انسانی و پاسخگویی نسبت به علت تاخیر در اطلاع رسانی شد .

دبیرخانه شورای انقلاب فرهنگی در بیانیه ای خواستار شد؛ رسیدگی به چرایی خطای انسانی و پاسخگویی علت تاخیر در اطلاع رسانی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن عرض تسلیت و همدردی نسبت به سانحه هوائی و شهادت عزیزان ملت ایران ، خواستار رسیدگی جدی به چرایی خطای انسانی و پاسخگویی نسبت به علت تاخیر در اطلاع رسانی شد .
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی ، متعاقب حادثه تاسف بار سقوط هواپیمای مسافربری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با صدور بیانیه ای ضمن تسلیت به بازماندگان این حادثه غم انگیز و شریک دانستن خود در این مصیبت بزرگ و قدردانی از صداقت ستاد کل نیروهای مسلح و فرمانده هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر لزوم پیگیری جدی این حادثه و اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از حوادث مجدد تاکید کرد و از تاخیر در اطلاع رسانی اظهار تاسف جدی کرد . طی اطلاعیه ای؛ سری سوم رشته محل های جدید دوره های کاردانی نظام جدید سال 98 اعلام شد اطلاعیه سازمان سنجش در رابطه با رشته محل های جدید مرحله تمدید پذیرش دوره های کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی و حرفه ای و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی اعلام شد
به گزارش دانشجو ، با توجه به اعلام برخی رشته محل های جدید (سری سوم) برای مرحله تمدید پذیرش دوره های روزانه ، نوبت دوم (شبانه) و غیرانتفاعی کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی و حرفه ای و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی سال 1398 ، کلیه داوطلبان می توانند براساس جداول حاوی اطلاعات رشته محل ها و همچنین شرایط و ضوابط مندرج در دفترچه راهنمای مذکور مندرج در سایت سازمان سنجش ، ضمن مشخص کردن رشته و موسسه آموزش عالی مورد علاقه خود ، با همراه داشتن مدارک لازم حداکثر تا 30 دی ماه 98 به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی محل پذیرش رشته مورد تقاضا مراجعه کنند .
داوطلبانی که پیش از این در یکی از رشته محل های اعلامی در دانشگاه و موسسه آموزش عالی ثبت نام مشروط کرده اند ، در صورتی که متقاضی ثبت نام در یکی از کدرشته محل های جدید اعلام شده باشند باید با مراجعه به موسسه ای که قبلاً در آن ثبت نام کرده اند ، نسبت به انصراف از ثبت نام اقدام کرده و پرینتی از تقاضانامه ثبت نامی را از آن موسسه قبلی دریافت کنند و به موسسه جدید تحویل دهند .
1
گزیده اخبار و رویدادها - روساي دانشگاه ها
1398/10/22 - 1398/10/23
روسای دانشگاه ها
پیام نور
خراسان
1398/10/23

حقدادی مراسم تکریم و معارفه رئیس دانشگاه پیام نور باحضور معاون اجرایی ، حراست دانشگاه پیام نور استان و فرماندار تربت جام در محل این دانشگاه برگزار شد.
حقدادی مراسم تکریم و معارفه رئیس دانشگاه پیام نور باحضور معاون اجرایی ، حراست دانشگاه پیام نور استان و فرماندار تربت جام در محل این دانشگاه برگزار شد در این مراسم خالقی به عنوان رئیس جدید دانشگاه پیام نور تربت جام معرفی شد و از خدمات طائر رئیس قبلی این دانشگاه قدردانی به عمل آمد فرماندار تربت جام با تقدیر ازخدمات طائر و تبریک انتصاب خالقی به سمت ریاست دانشگاه پیام نور واحدتربت جام گفت : بعد از شهادت سردار سلیمانی مسئولیت ما سنگین تر شده است و باید از قبل بهتر و با انرژی بیشتر تلاش کنیم که مدیون خون شهدا به خصوص این شهید بزرگوار نشویم حمیدی افزود : با توجه به توانمندی های مدیریت جدید انتظار می رود در جهت تقویت سطح علمی و ارتقای فعالیت های دانشگاه پیام نور در شهرستان و همچنین پیگیری مسائل ومشکلات تلاش بیشتری به عمل آید وی تصریح کرد : به منظور تقویت جایگاه آموزش عالی در شهرستان و حل مسائل و مشکلات دانشگاه ها باید بین مسئولان مساعدت ، پیگیری و همفکری لازم صورت گیرد
1
گزیده اخبار و رویدادها - روساي واحدهاي دانشگاهي
1398/10/22 - 1398/10/23
روسای واحدهای دانشگاهی
رئیس دانشگاه بوعلی سینا
رسالت
1398/10/23

همدان خبرنگار رسالت : سید سعید شاهرخی با انتقاد از مدیریت ضعیف دانشگاه بوعلی سینا و عدم حضور مدیر این دانشگاه در جلسه شورای اشتغال گفت : از پیوند ضعیف مدیریت این دانشگاه با دستگاه های اجرایی استان گلایه مندم.
همدان خبرنگار رسالت : سید سعید شاهرخی با انتقاد از مدیریت ضعیف دانشگاه بوعلی سینا و عدم حضور مدیر این دانشگاه در جلسه شورای اشتغال گفت : از پیوند ضعیف مدیریت این دانشگاه با دستگاه های اجرایی استان گلایه مندم ایشان در کارگروه اقتصادی اشتغال استان ، با تأکید بر این که برای استفاده درست از ظرفیت های علمی و تبدیل آن به ثروت باید ارتباط نزدیکی بین دستگاه ها و مراکز علمی و دانشگاه ها داشته باشیم ، اظهار داشت : همکاری مدیریت دانشگاه بوعلی در این بخش ضعیف است وی با بیان این که به خاطر عدم حضور رئیس دانشگاه بوعلی سینا در این جلسه ، به او تذکر می دهم ، تصریح کرد : وضعیت اساتید و سطح این دانشگاه بسیار بالا و رضایت بخش است ، اما مدیریت این دانشگاه ضعیف عمل می کند و انتظارات ما را برآورده نمی کند استاندار همدان با بیان این که رسالت یک دانشگاه فقط برگزاری کلاس برای دانشجویان نیست ، ابراز کرد : مدیریت این مجموعه باید در جلسات اجرایی استان هم حضور داشته و احساس مسئولیت کنند شاهرخی با تأکید بر این که رئیس دانشگاه مهره کلیدی پیوند دانشگاه و با دستگاه های اجرایی است ، گفت : اگر این روش مدیریتی اصلاح نشود خودم اقدام به اصلاح می کنم استاندار همدان با بیان این که امسال اولین سال اجرای این برنامه استانی است ، اظهار داشت : از نظر رفع بیکاری در استان آمار خوبی وجود دارد اما این به معنای رفع کامل بیکاری نیست و هنوز 60 هزار نیروی کار بیکار در استان وجود دارد وی در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت گردشگری و استفاده از ظرفیت های استان اشاره کرد و افزود : دغدغه امور آب بیشتر از همه دستگاه هاست و برای ذخیره و استفاده بهینه از آب ، هزینه های بسیاری شده است
1
گزیده اخبار و رویدادها - روساي آموزش عالي
1398/10/22 - 1398/10/23
روسای آموزش عالی
فارغ التحصیلان دانشگاهی
تفاهم
1398/10/23

مدیرکل پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت : برای رسیدن به رونق تولید در راستای اقتصاد مقاومتی باید دانشگاه ها با برگزاری استارتاپ های اقتصادی ، چراغ تحول اقتصاد کشور را روشن کنند .

محمد حسین موسی زاده در گفت ‍ وگو با فارس در خصوص اینکه دانشگاه ها چه نقشی در رشد و تحول اقتصاد مقاومتی دارند ، گفت : به عقیده من باید از ظرفیت و پتانسیل جوانان برای رونق تولید در راستای اقتصاد مقاومتی استفاده کرد ، به طوری که امروز مهم ترین گام در رسیدن به منویات مقام معظم رهبری ، بهره مندی از توان نخبگان و فارغ التحصیلان دانشگاهی است در واقع مراکز آموزشی و دانشگاه ها می توانند با یک نگاه استارتاپی با محوریت رونق تولید ، اقتصاد مقاومتی را در همه شهرها و استان های کشور فعال کند که در این رابطه تنها باید از علم جوانان استفاده شود ، چرا که اگر تولیدات علمی وارد حوزه صنعت شوند ، شاهد یک انقلاب اقتصادی خواهیم بود این در حالی است که مسیر رسیدن به پرچم داری علمی جهان فقط با رشد علم و فناوری و اعتماد صنعت به دانشگاه است .
وی در مورد چگونگی رونق اقتصاد در تمامی شهرها و استان های کشور بیان کرد : تنها راه حل منطقی و قابل استناد برای تحول اقتصاد در کشور استفاده از توان نخبگان و فارغ التحصیلان با نگاه به ظرفیت داخلی و تبدیل علم به محصولات و برندسازی است که می تواند در قالب یک طرح جهادی همگانی به عنوان راه برون رفت از گره های اقتصادی گسترش یابد ، از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که باید همه مراکز علمی و دانشگاه ها ظرفیت ها و پتانسیل اقتصادی هر شهر و استان را شناسایی کنند و با تمرکز بر اقتصاد موجود نسبت به تبدیل آن به محصولات متنوع گام بردارند ، چرا که وقتی دانش وارد اقتصاد می شود و از نگاه علمی مورد بررسی قرار می گیرد امکان رونق تولید و همچنین اشتغال و درآمدزایی در سایه مهارت افزایی یک تحول اساسی را رقم خواهد زد .
مدیرکل پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود : نقش محوری و اصلی فعالیت های رونق اقتصادی به مراکز علمی مربوط می شود ، به طوری که تاکنون آنگونه که باید دانشگاه های ما در شهرهای مختلف بر روی فعالیت اقتصادی هر یک از بخش های مختلف کاری انجام نداده اند ، این در حالی است که برای رونق تولید باید دانشگاه ها از منظر علمی باعث ارتقاء و رشد محصولات داخلی شوند .
; وی با بیان اینکه نخستین گام در تحول اقتصاد مقاومتی ، نگاه استارتاپی به مقوله اقتصاد است ، گفت : اگر تاکنون در این زمینه موفق نبوده ایم به خاطر عدم سرمایه گذاری مناسب است ، به طوری که دانشگاه ها امروز بیش از هر زمان دیگری باید به کمک اقتصاد داخلی کشور بیایند به این معنی که ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در شهر های مختلف کشور را با نگاه دانشی به جامعه معرفی کرده تا سرمایه گذاران مشارکت کنند؛ در واقع باید خرده اقتصاد های موجود در شهرهای مختلف زنده شود تا بتوان به معنای واقعی ، اقتصاد داخلی را رونق بخشید . وی ادامه داد : نخستین گام در برگزاری استارتاپ ها مقوله نیازمحور بودن فعالیت های دانشگاهی است؛ برای مثال ، مراکز علمی و دانشگاهی می توانند وضعیت سوخت کشور را مورد بررسی قرار داده و ایده های علمی خود را عنوان کنند که این کار می تواند کمک زیادی به مقوله سوخت کشور کند
; موسی زاده اظهار داشت : دومین نگاه استارتاپی که باید در قالب طرح تحول اقتصادی انجام شود ، مقوله پتانسیل محور بودن فعالیت ها است ، به طوری که در این رابطه باید بگویم در حال حاضر 50 درصد ایده های نوآورانه و خلاق مربوط به افرادی است که دارای تجربه کاری بالا هستند و تنها 13 درصد ایده ها مربوط به دانشگاهیان است که در این میان یک حلقه گمشده وجود دارد که باید دانشگاه آن را با برداشتن گام های کاربردی رفع کند .
1
گزیده اخبار و رویدادها - روساي آموزش عالي
1398/10/22 - 1398/10/23
روسای آموزش عالی
فارغ التحصیلان دانشگاهی
تفاهم
1398/10/23

; مدیرکل پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی در پاسخ به این سوال که خلاء اصلی در تحول اقتصادی با تکیه بر دانشگاه چیست؟ گفت : همان گونه که باید دین را به زبان مردم تبلیغ کرد ، باید محصولات و ظرفیت های داخلی را به زبان مردم تولید کرد و تنوع بخشید که با این کار ما می توانیم دانش محصولات خود را بفروشیم و درآمد حاصل از آن را وارد کشور کنیم . در واقع دانشگاه ها باید با استفاده از تکنولوژی پول واقعی را وارد جیب مردم کنند و همچنین جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی را با برگزاری استارتاپ ها ، آینده شان را تضمین کرد این درحالی است که یکی از مشکلات اساسی در اقتصاد کشور این است که ما دارای ثروت فراوان در خاک ایران هستیم ، اما متاسفانه به دنبال دلالی می رویم به طور مثال به جای آنکه از ظرفیت های داخلی استفاده شود و محصولات جدیدی وارد بازار کنیم ، محصولات دیگر کشورها را با پرداخت هزینه بالایی وارد کشور می کنیم در این رابطه باید استانداران ، تولیدکنندگان هر شهر را دور یکدیگر جمع کنند و با استفاده از دانش علمی توسط دانشگاه ها نوآوری ایجاد کرده و در نهایت محصولات داخلی را پشتیبانی کنند
1
گزیده اخبار و رویدادها - روساي آموزش عالي
1398/10/22 - 1398/10/23
روسای آموزش عالی
کارکنان دانشگاه
جوان
1398/10/23

شورای صنفی کل دانشجویان دانشگاه تهران اعلام کرده که منتشر نشدن نتایج ارزشیابی اساتید باعث شده است این فرآیند رفته رفته به عملی نمایشی و بی حاصل تبدیل شود . از طرف دیگر نظرسنجی هایی که دیگر دانشگاه ها هم در این باره انجام دادند ، حاکی از اجبار و بی میلی دانشجویان برای انجام این کار است حال آنکه طبق قانون این ارزیابی ها برای ارتقای اساتید ضروری است
سرویس دانشگاه جوان آنلاین : یکی از دغدغه های دانشگاه ها این است که فرآیند ارزیابی اساتید تا چه اندازه برای دانشجویان اهمیت دارد و آن ها تا چه حد نسبت به پر کردن دقیق فرم متعهد هستند در بعضی ارزیابی ها هم فرم های کاغذی منسوخ شده است و فرآیند ارزشیابی به صورت الکترونیک در سامانه شخصی دانشجویان انجام می گیرد که این روش نیز به رغم سهولت و سرعت مناسب ، با مخاطراتی همراه است پر کردن این فرم الکترونیک مستلزم ورود با نام کاربری دانشجویی است و عملاً فرآیند محرمانه بودن زیر سؤال می رود اجتناب از ارزشیابی در کنار این مسئله ، موضوع دیگر نحوه سوق دادن دانشجویان برای انجام ارزشیابی است در واقع دانشجو نه با هدف ارزشیابی اساتید ، بلکه مثلاً برای مشاهده ریز نمرات خود به حساب کاربری در سامانه مدیریت آموزش وارد و آنجا با پیامی مواجه می شود که برای مشاهده ریزنمرات باید فرآیند ارزشیابی را طی کند این موضوع نمایانگر علاقه کم دانشجویان و اهمیت پایین موضوع ارزشیابی اساتید نزد آنهاست ضمن اینکه در صورت فقدان چنین اجباری بسیاری از دانشجویان از انجام ارزشیابی اجتناب می کنند ، چون نتیجه مفیدی از آن ندیده اند در دانشگاه های خارج از کشور همچون کانادا معمولاً این ارزشیابی ها بعد از فارغ التحصیلی صورت می گیرند که اگر یک استاد به دانشجو نمره ندهد ، مشکلی برای دانشجویان پیش نیاید طبق قوانین دانشگاه «ارزشیابی اساتید» چنان ضروری و حیاتی شمرده می شود که شرکت در امتحانات پایان ترم ، اخذ واحد در ترم آینده و استفاده از امکاناتی مانند خوابگاه و تغذیه منوط به مشارکت دانشجو در این فرآیند است هدف اصلی «ارزشیابی اساتید» هم باید بهبود عملکرد استادان گروه های آموزشی و ارتقای کیفیت کلاس ها باشد ، نه اجبار دانشجویان به شرکت در فرآیندی بیهوده و ملال آور اعتراض دانشگاه تهرانی هادر همین زمینه شورا های صنفی و انجمن های علمی دانشگاه تهران در باره شفافیت ارزشیابی اساتید بیانیه ای مشترک صادر کردند این بیانیه منتشر نشدن نتایج ارزشیابی اساتید را به وضوح نقض غرض دانست و تصریح کرد : «اگر بناست دانشجویان در قالب ارزشیابی اساتید درباره شایستگی علمی و اخلاقی استادان قضاوت کنند ، بی شک محق ترین افراد برای آگاهی از نتایج ارزشیابی خودِ دانشجویان هستند همانگونه که دانشجویان در طول یک ترم مورد ارزیابی قرار می گیرند ، اساتید و کارمندان نیز باید مورد ارزیابی قرار گیرند ، ولی ارزیابی موقعی درست است که فرآیند آن دارای یک مسیر روشن و درست باشد متأسفانه در ارزیابی های فعلی ارتباط زیادی بین برخورد استاد با دانشجو از نظر نمره دهی و اینکه یک استاد چقدر با دانشجو کنار می آید ، وجود دارد؛ به این معنا که بعضاً ملاک درس دادن کمتر در این ارزیابی ها لحاظ می شود از سوی دیگر بعضی از شاخص ها در فرم های ارزیابی وجود دارد که این ها هیچ ارتباطی با استاد ندارد مثلاً اینکه دکوراسیون کلاس مناسب است یا نه؟ یا اینکه استاد دیر یا زود در کلاس حاضر می شود؟نحوه اجرای این ارزشیابی هم جای انتقاد دارد مثلاً سر جلسه امتحان این فرم ها توزیع می شود و لحظه ای بودن این ارزشیابی قطعاً نتایج موردنظر را نخواهد داد ب
1
گزیده اخبار و رویدادها - روساي آموزش عالي
1398/10/22 - 1398/10/23
روسای آموزش عالی
کارکنان دانشگاه
جوان
1398/10/23
ه طور مثال ، شاید یک دانشجو در همان لحظه ارزشیابی دارای مشکلات روحی ، روانی و حتی خانوادگی باشد یا حتی این امکان وجود داشته باشد که از یک استاد به دلایل غیردرسی ناراحتی باشد چندی قبل کانال تلگرام خبرگزاری دانشجو هم از دانشجویان خواست نظرشان را درباره تأثیرگذار بودن این کار ابراز کنند بیش از 90 درصد 650 شرکت کننده در این نظرسنجی باور داشتند که این ارزشیابی هیچ تأثیری ندارد بر خلاف دانشجویان ، مسئولان معتقدند این نظرسنجی ها اثرگذار هستند وثوقی معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف درباره نتیجه نظرسنجی می گوید : «اینطور هم نیست نظرسنجی دانشجویان برای ارتقای پایه اساتید مورد توجه قرار می گیرد و براساس نمرات دانشجویان اساتید ارزیابی می شوند شاید دلیل بی اعتمادی دانشجویان نامحسوس بودن تأثیر نظرات آن ها در نظرسنجی ارزیابی اساتید است که روی آن کم کار شده است » قانون چه می گوید؟در ماده یک آیین نامه ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و مؤسسه های آموزش عالی ، پژوهشی و فناوری آمده است : «برای ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی «مؤسسه» های آموزشی به مرتبه استادیاری ، دانشیاری و استادی به ترتیب کسب حداقل 14 ، 15 و 16 از امتیاز کل کیفیت تدریس ضروری است » البته نظرسنجی از دانشجویان بخشی از این امتیاز کیفی است ارزیابی دانشجویان ممتاز و کارکنان دانشگاه هم در این فرآیند مؤثر است دلیل بی اعتمادی دانشجویان نامحسوس بودن تأثیر نظرات آن ها در نظرسنجی ارزیابی اساتید است که روی آن کم کار شده است ، اما اگر براساس نظرسنجی استادی نمره کمتر از حد نصاب را کسب کند آن دانشکده یا دانشگاه موظف است درس مورد نظر را به آن استاد ارائه ندهد احساس بی عدالتی در فضای آموزشی تأثیر نابجایی دارد؛ چراکه دانشجو را نسبت به پویایی محیط دانشگاه دلسرد می کند
1
گزیده اخبار و رویدادها - روساي آموزش عالي
1398/10/22 - 1398/10/23
روسای آموزش عالی
سازمان امور دانشجویان
روزنامه آفرینش
1398/10/22

آئین نامه تدوین کتاب های مرجع و درسی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با صدور بخشنامه ای جزئیات آئین نامه «تدوین کتاب های مرجع و درسی علوم انسانی و هنر» این دانشگاه را اعلام کرد .
آئین نامه تدوین کتاب های مرجع و درسی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با صدور بخشنامه ای جزئیات آئین نامه «تدوین کتاب های مرجع و درسی علوم انسانی و هنر» این دانشگاه را اعلام کرد به گزارش دانشگاه آزاد اسلامی ، محمدمهدی طهرانچی رئیس این دانشگاه طی بخشنامه ای آئین نامه «تدوین کتاب های مرجع و درسی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی» را به رؤسای استان ها ، واحدها ، مراکز آموزشی و معاونت آموزش های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ کرد طهرانچی در این بخشنامه تأکید کرده نظر به سیاست های کلان دانشگاه و با توجه به عناصر اساسی روزآمدی ، بومی سازی و حکمی سازی محتوای کتاب های درسی آئین نامه «تدوین کتاب های مرجع و درسی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی» برای اجرا ابلاغ می شود آئین نامه «تدوین کتاب های مرجع و درسی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی» به منظور بهبود کمی و کیفی کتاب های مرجع ، درسی و کمک درسی و ایجاد فرصت های جدید با هدف توسعه فعالیت های تحقیقاتی و روزآمدسازی محتواهای آموزشی تدوین شده است
از جمله سیاست های تدوین «تدوین کتاب های مرجع و درسی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی» ، توجه به عناصر اساسی روزآمدی ، بومی سازی و حکمی سازی محتوای کتابهای درسی ، توسعه همکاری و استفاده از توان سایر مؤسسات و شخصیت های علمی ملی و بین المللی در تألیف کتابهای درسی ، پیراستگی متون درسی از القائات استعماری ، الحادی و سکولاریستی و الگوسازی ، مدل سازی ، مفهوم سازی و نظریه پردازی با الهام از علوم بومی و اسلامی و نمادسازی و معرفی اندیشه ورزان و دانشمندان ایرانی و مسلمان و پیوند بین علم و عمل و توجه به رویکردهای کاربردی ، فناورانه ، اشتغال زایی و کارآفرینی به منظور تقویت مهارت های خلاقیت و اندیشه ورزی ، استدلال و استنتاج و . است اول بهمن؛ آغاز ثبت نام تاسیس موسسات اعزام دانشجو به خارج از کشور سازمان امور دانشجویان اعلام کرد : ثبت نام تأسیس موسسات و شرکت های خدمات اعزام دانشجو به خارج از کشور از اول بهمن 98 آغاز می شود به گزارش سازمان امور دانشجویان ، به دنبال درخواست های مکرر متقاضیانِ تاسیسِ موسسات و شرکت های اعزام دانشجو ، سامانه ثبت در خواست‎ها ، به نشانی Portal saorg ir ، از تاریخ سه شنبه یک بهمن 98 تا پایان روز یکشنبه 20 بهمن 98 فعال است و متقاضیانِ واجد شرایط میتوانند ، ضمن توجه به نکات ذیل ، در خواست های خود را در سامانه مذکور ثبت کرده و از این طریق ، مراحل کار را پیگیری کنند این مهلت قابل تمدید نیست و به درخواست های ناقص ، ترتیب اثر داده نخواهد شد همچنین مسئولیت صحت اطلاعاتِ ارائه شده با متقاضی بوده و در صورت ارایه اطلاعات غیر واقعی و نادرست در هر مرحله از فرایند ثبت نام ، از ادامه آن ممانعت به عمل خواهد آمد
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزير علوم تحقيقات وفناوري
1398/10/22 - 1398/10/23
اخبار وزیر علوم تحقیقات وفناوری
منصور غلامی
مردم سالاری
1398/10/23
معاون اداری مالی وزارت علوم از عدم افزایش حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه ها در بودجه سال 99 خبر داد
معاون اداری مالی وزارت علوم از عدم افزایش حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه ها در بودجه سال 99 خبر داد محمد تقی نظرپور در گفتگو با خبرنگار مهر درباره افزایش حقوق اعضای هیئت علمی در بودجه سال 99 گفت : حقوق اعضای هیئت علمی در بودجه 99 افزایشی نداشته و همانند سال 98 اعمال می شود
وی درباره همترازی حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه های وزارت علوم با وزارت بهداشت نیز گفت : حقوق اعضای هیئت علمی که در دانشگاه های وزارت علوم تدریس می کنند با حقوق اعضای هیئت علمی که در همان رشته و مرتبه در دانشگاه های علوم پزشکی تدریس می کنند ، متفاوت است .
معاون اداری مالی وزارت علوم افزود : بر همین اساس برخی از اساتید دانشگاه ها خواستار اصلاح حقوق اعضای هیئت علمی ، تحت عنوان متناسب سازی حقوق اعضای هیئت علمی با دریافتی اعضای هیئت علمی در دانشگاه های علوم پزشکی هستند که این موضوع همچنان پیگیری می شود ولی هنوز موفقیتی حاصل نشده است . به گزارش مهر ، پیش از این منصور غلامی درباره همترازی حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه های وزارت علوم با وزارت بهداشت به مهر گفته بود : چندین سال است که افزایش حقوق هیئت علمی نداشته ایم وی افزود : بررسی راهکارهایی برای افزایش حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه های وزارت علوم آغاز شده تا جامعه علمی ما بتوانند با قوت و دلگرمی بیشتری در حد شأنشان حمایت شوند و کارشان را همچنان که مؤثر بوده ادامه دهند غلامی ادامه داد : در این بررسی ها به نتیجه رسیدیم که بعضی تفاوت ها بین حقوق اساتید فعال شاغل در حوزه علوم پایه پزشکی است و یک آیتمی بیشتر از اعضای هیئت علمی وزارت علوم دارند که هیئت امنای آن دانشگاه ها برای آنها تصویب کرده اند تقاضای ما از معاون اول رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه این است که این اجازه را بدهند تا این افزایش برای اعضای هیئت علمی وزارت علوم نیز تأمین شود وی اظهار داشت : نظر موافق و مساعد آنها در حال بررسی است که امیدواریم به نتیجه مورد نظر برسد
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزير علوم تحقيقات وفناوري
1398/10/22 - 1398/10/23
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
روزنامه فرهیختگان
1398/10/23

مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری وزارت علوم از ارائه گرنت یا پژوهانه آزمایشگاهی به دانشگاه ها خبر داد .
مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری وزارت علوم از ارائه گرنت یا پژوهانه آزمایشگاهی به دانشگاه ها خبر داد
عبدالساده نیسی در گفت وگو با مهر با اشاره به دستورکار قرار گرفتن بحث ارائه «گرنت آزمایشگاهی» به دانشگاه ها در وزارت علوم اظهار کرد : «آیین نامه گرنت آزمایشگاهی به زودی به دانشگاه ها ابلاغ می شود؛ بر این اساس دانشگاه های بزرگی که اعتبار خرید تجهیزات آزمایشگاهی را دریافت می کنند ، باید دانشگاه های کوچک را از لحاظ ارائه خدمات آزمایشگاهی مورد حمایت قرار دهند . » او افزود : «در علوم پایه و به طور مثال در فیزیک یک سری مراکزی هستند که در واقع سوال اصلی علم را تعیین و طراحی می کنند؛ مثل مرکز «سِرن» یا همان سازمان اروپایی پژوهش های هسته ای ما آیین نامه ای را برای حمایت از اساتیدی که می خواهند با مرکز سِرن همکاری کنند ، تدوین کرده و کارگروهی را شکل داده ایم »
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزير علوم تحقيقات وفناوري
1398/10/22 - 1398/10/23
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
روزنامه آفرینش
1398/10/22

معاون آموزشی دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد محمود فرشچیان از پذیرش دانشجو در این دانشگاه از بهمن ماه خبر داد و گفت : در سه رشته فرش و سفالگری (چوب و سفال) دانشجو پذیرش می کنیم و تدریس در کلاس ها به شیوه استاد شاگری خواهد بود .
معاون آموزشی دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد محمود فرشچیان از پذیرش دانشجو در این دانشگاه از بهمن ماه خبر داد و گفت : در سه رشته فرش و سفالگری (چوب و سفال) دانشجو پذیرش می کنیم و تدریس در کلاس ها به شیوه استاد شاگری خواهد بود میثم یزدی در گفت وگو با ایسنا درباره پذیرش دانشجو در دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد محمود فرشچیان توضیح داد : ان شاء الله قرار است که از بهمن ماه ، بدون کنکور و از طریق یک آزمون ، در رشته های فرش و صنایع دستی (در دو بخش چوب و سفال) پذیرش دانشجو داشته باشیم وی با بیان اینکه در این رابطه اطلاعیه ها و فراخوان های لازم را اعلام خواهیم کرد ، گفت : در هر گرایش بین 15 تا 20 نفر دانشجو پذیرش خواهیم کرد
معاون آموزشی دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد محمود فرشچیان درباره آزمون ورودی پذیرش دانشجو در این دانشگاه گفت : این آزمون به صورت عملی و همراه با ارائه پورتفولیو یا مجموعه ای از نمونه کارهای فرد خواهد بود ، همچنین اساتید هنرمند با متقاضیان تحصیل در این دانشگاه یک مصاحبه حضوری خواهند داشت که در این مصاحبه مهارت ها ، انگیزه ها ، سلایق ، علایق و نگاه دانشجو به رشته سنجیده می شود .
یزدی در پاسخ به اینکه آیا وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری شیوه تدریس استاد شاگردی در این دانشگاه را به رسمیت پذیرفته است یا خیر ، تصریح کرد : این موضوع هنوز به طور رسمی در وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری تصویب نشده و مدت زمان زیادی بر سر آن بحث بوده است . ما کلاس ها را با شیوه استاد شاگردی پیش خواهیم برد و از همان بدو امر اساتید مشخص به همراه دستیاران حرفه ای آن استاد ، با روش های معمول در شیوه استاد شاگردی شروع به کار خواهند کرد
1
فهرست