وزارت علوم -
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ ساعت 13:5

1
1
فهرست اخبار
1398/10/24 - 1398/10/25
اخبار مديران وزارت علوم تحقيقات و فناوري
11080394 مردم سالاري
روساي دانشگاه ها
روساي واحدهاي دانشگاهي
11080894 رسالت
روساي آموزش عالي
11081096 روزنامه فرهیختگان
اخبار وزير علوم تحقيقات وفناوري
11080447 روزنامه آفرينش
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار مديران وزارت علوم تحقيقات و فناوري
1398/10/24 - 1398/10/25
اخبار مدیران وزارت علوم تحقیقات و فناوری
موسسات آموزش عالی
مردم سالاری
1398/10/24
دکتر احسان اشراقی از اساتید دانشگاه تهران در گذشت
دکتر احسان اشراقی از اساتید دانشگاه تهران در گذشت به گزارش ایسنا ، دکتر احسان اشراقی ، عضو پیوسته فرهنگستان علوم و از اساتید تاریخ دانشگاه تهران امروز (سه شنبه ، 24 دی) درسن 91 سالگی در بیمارستان مسیح دانشوری درگذشت وی که متولد 1307 قزوین است ، دارای دکترای تخصّصی تاریخ از دانشگاه تهران بود اشراقی به مدت 20 سال مدیریت گروه آموزش تاریخ دانشگاه تهران را برعهده داشت و دو سال نیز معاون آموزشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی این دانشگاه تهران بود وی همچنین عضو پیوسته فرهنگستان علوم و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بوده و به مدت 50 سال در مراکز دانشگاهی و موسسات آموزش عالی تدریس داشت ارائه بیش از 50 مقاله در زمینه تاریخی ، تالیف شش کتاب تاریخی و سه ترجمه از جمله آثار این استاد دانشگاه تهران است
1
گزیده اخبار و رویدادها - روساي دانشگاه ها
1398/10/24 - 1398/10/25
روسای دانشگاه ها
پیام نور
روزنامه فرهیختگان
1398/10/25

حسن علیزاده ، معاون اداری ، مالی و عمرانی دانشگاه پیام نور در نشستی گفته است : «این دانشگاه در دوره ای با توجه به افزایش جمعیت دانشجویی این دانشگاه به یک میلیون و 200 هزار دانشجو ، مانند بسیاری از دانشگاه های دیگر نیازمند جذب نیروی انسانی و تامین خدمات موردنیاز دانشجویان بود ، اما اکنون با کاهش جمعیت دانشجویی در تمامی دانشگاه های کشور ، چالش هایی درخصوص افزایش نیروهای انسانی به وجود آمده که باید بتوانیم با ساماندهی مناسب و همکاری و هم افزایی شرایط مناسبی را برای ساماندهی منابع انسانی فراهم آوریم .

حسن علیزاده ، معاون اداری ، مالی و عمرانی دانشگاه پیام نور در نشستی گفته است : «این دانشگاه در دوره ای با توجه به افزایش جمعیت دانشجویی این دانشگاه به یک میلیون و 200 هزار دانشجو ، مانند بسیاری از دانشگاه های دیگر نیازمند جذب نیروی انسانی و تامین خدمات موردنیاز دانشجویان بود ، اما اکنون با کاهش جمعیت دانشجویی در تمامی دانشگاه های کشور ، چالش هایی درخصوص افزایش نیروهای انسانی به وجود آمده که باید بتوانیم با ساماندهی مناسب و همکاری و هم افزایی شرایط مناسبی را برای ساماندهی منابع انسانی فراهم آوریم .
منطقی سازی و ساماندهی نیروی انسانی وظیفه و رسالت دانشگاه است که در دو سال گذشته اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته و از آن جمله می توان به انتصاب و به کارگیری افراد به پست های مصوب و انسداد پست برای نیروهای قراردادی ، تسهیل برای خروج نیرو مثل بازخرید ، بازنشستگی تشویقی و انتقال به سایر دانشگاه ها اشاره کرد . »
1
گزیده اخبار و رویدادها - روساي واحدهاي دانشگاهي
1398/10/24 - 1398/10/25
روسای واحدهای دانشگاهی
رئیس دانشگاه کاشان
رسالت
1398/10/25
کاشان خبرنگار رسالت : با همت مرکز کارآفرینی و بنیاد حامیان دانشگاه کاشان ، نشست تخصصی توسعه پایدار روستا با محوریت گردشگری در این دانشگاه برگزار شد
کاشان خبرنگار رسالت : با همت مرکز کارآفرینی و بنیاد حامیان دانشگاه کاشان ، نشست تخصصی توسعه پایدار روستا با محوریت گردشگری در این دانشگاه برگزار شد
سرپرست مرکز کارآفرینی دانشگاه کاشان گفت : هدف از این نشست که با حضور رئیس دانشگاه کاشان ، فرماندار شهرستان آران و بیدگل ، معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری ویژه کاشان ، بخشداران و دهیاران روستاهای شهرهای کاشان و آران و بیدگل و اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه برگزار گردید ، بررسی چالش های توسعه پایدار و کارآفرینی روستایی در منطقه کاشان و آران و بیدگل و با تأکید بر ظرفیت های گردشگری عنوان شد .
دکتر محمد نظیفی فرد افزود : تنوع گردشگری متناسب با اقلیم و ظرفیت های موجود در روستاهای کاشان و آران و بیدگل ، مؤلفه های توسعه پایدار با تأکید برگردشگری روستایی ، ضرورت توجه به زیرساخت های توسعه گردشگری روستایی و کشاورزی و چالش ها و راهکارهای پایدارسازی معیشت روستائیان از جمله مواردی بود که در این نشست تخصصی مورد بحث و تبادل نظر متخصصان حاضر در نشست قرار گرفت .
دکتر عباس زراعت رئیس دانشگاه کاشان هم در این نشست ضمن عرض تبریک و تسلیت به مناسبت شهادت سپهبد شهید قاسم سلیمانی به پیشگاه امام زمان (عج) ، مقام معظم رهبری ، ملت شریف و شهیدپرور ایران و جامعه دانشگاهی کشور افزود : دانشگاه می بایست این توانمندی را داشته باشد که مشکلات و معضلات جامعه را به طور شایسته برطرف نماید و آسیب های اجتماعی و موانع توسعه منطقه ای و ملی را شناسایی و راه حل هایی مؤثر برای این مسائل ارائه دهد . دکتر اسماعیل بایبوردی فرماندار شهرستان آران و بیدگل هم در این نشست گفت : توسعه گردشگری به عنوان در دسترس ترین راهکار می تواند نقش ویژه ای در شکل دهی فرآیند توسعه پایدار روستایی و جلوگیری از بحران های مهاجرت و نابودی صنعت کشاورزی کشور داشته باشد در بخش دیگری از این نشست دکتر مرتضی طالع ماسوله از دانش آموختگان دکترای مدیریت توسعه از دانشگاه ژنو سوئیس و از بنیانگذاران سازمان ایرانگردی و جهانگردی گفت : کاشان یکی از مناطق پرجاذبه ایران است که می تواند به تنهایی ظرفیت گردشگری کشوری همچون یونان را داشته باشد مسعود خاندایی معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری ویژه کاشان هم گفت : شهرستان کاشان قابلیت های زیادی در زمینه های مختلف دامپروری ، گل و گیاه ، ماهیان زینتی و کشاورزی دارد که می تواند توسعه گردشگری روستایی این شهر را رونق بخشد
1
گزیده اخبار و رویدادها - روساي واحدهاي دانشگاهي
1398/10/24 - 1398/10/25
روسای واحدهای دانشگاهی
رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان
رسالت
1398/10/25

با حضور شهردار رشت : موضوع تجمیع دکل های مخابراتی در نشستی ویژه بررسی شدرشت خبرنگاررسالت : به گزارش واحد خبر مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت ، دکتر ناصر حاج محمدی در این جلسه گفت : تجمیع این دکل ها از چند بعد لازم و ضروری است اصلی ترین آن بعد سلامت اجتماعی و سلامت محیطی است.
با حضور شهردار رشت : موضوع تجمیع دکل های مخابراتی در نشستی ویژه بررسی شدرشت خبرنگاررسالت : به گزارش واحد خبر مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت ، دکتر ناصر حاج محمدی در این جلسه گفت : تجمیع این دکل ها از چند بعد لازم و ضروری است اصلی ترین آن بعد سلامت اجتماعی و سلامت محیطی است وی ادامه داد : تعدد دکل ها همچنین می تواند در سیما ، منظر و چهره شهر تاثیرگذار باشد و در نحوه خدمات دهی اپراتورهای مختلف هم تأثیر بگذارد همچنین دکتر احمد رمضانپور هم در این نشست خواستار تشکیل جلسه با مدیران اپراتورهای مختلف در استان گیلان شد رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای اسلامی شهر رشت در ادامه گفت : برای ساماندهی این دکل ها باید از امکان بهره گیری از رسانه های گروهی برای اطلاع رسانی ، آگاهی بخشی به جامعه و فرهنگسازی در این زمینه بیشتر بهره بگیریم دکتر فرزاد توکلی مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان هم قول داد که در اولین فرصت امکان برگزاری جلسه مشترک با مدیران اپراتورهای مختلف استان گیلان فراهم شود وی تأکید کرد : ما در این اداره کل از اجرای این طرح استقبال می کنیم
تقدیراز نفرات برتر پانزدهمین جشنواره قرآنی ویژه فرزندان همکاراناراک – خبرنگار رسالتبا حضور مهندس عرفانی نسب سرپرست شرکت آب و فاضلاب شهری و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی و جمعی از معاونان و مدیران 2 شرکت ، مراسم تقدیر از برندگان مرحله استانی و کشوری پانزدهمین جشنواره سراسری قرآن و نماز ویژه فرزندان کارکنان وزارت نیرو در محل تالار آب شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی برگزار شد .
منصور ربیعی مسئول شورای فرهنگی و دینی این شرکت گفت : در پی برگزاری پانزدهمین جشنواره سراسری قرآن و نماز ویژه فرزندان کارکنان وزارت نیرو ، در مرحله استانی این دوره از مسابقات ، 17 نفر از فرزندان دختر و پسر همکاران شرکت آب و فاضلاب شهری و 8 نفر از فرزندان دختر و پسر همکاران شرکت آبفا روستایی در چهار رشته حفظ ، مفاهیم ، آموزه های قرآن و نماز ، قرائت و اذان به مقام های برتر دست یافتند . زمینه های همکاری میان شهرداری و دانشگاه صنعتی اصفهان فراهم استاصفهان– خبرنگاررسالت : نشست بررسی زمینه های همکاری مشترک میان شهرداری و دانشگاه صنعتی اصفهان با حضور شهردار و مدیران شهری اصفهان و هیئت رئیسه دانشگاه صنعتی اصفهان عصرروز شنبه 7 دی ماه برگزار شد رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان در این نشست بطریق تاریخچه این دانشگاه و دستاوردهای ارزشمند آن ، به ظرفیت های کم نظیر این دانشگاه و ساختارهای پژوهشی مناسب آن اشاره کرد وگفت : دانشگاه صنعتی اصفهان هم اینک در رتبه بندی یو اس نیوز دارای رتبه سوم کشور است و مطابق با رتبه بندی تایمز از سال 2014 تاکنون در بین 800 دانشگاه برتر دنیا و یکصد دانشگاه برتر آسیا قرار داریم دکتر سید مهدی ابطحی ، با اشاره به اهداف کلان برنامه تحول دانشگاه در افق 10 سا له ، دستیابی به مرجعیت علمی در آسیا ، سرآمدی در تربیت دانش آموختگانی توانمند در تراز جهانی اخلاق مدار و نقش آفرین در توسعه کشور وتأثیرگذارترین دانشگاه کشور در منطقه پیرامونی خود را از جمله مهم ترین این اهداف
1
گزیده اخبار و رویدادها - روساي واحدهاي دانشگاهي
1398/10/24 - 1398/10/25
روسای واحدهای دانشگاهی
رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان
رسالت
1398/10/25
برشمرد وی افزود : یکی از سه دانشگاه برتر کشور در تحقق جامعه دانایی محور ، برخورداری از فضای علمی و فرهنگی پویا و کیفیت گرا ، بین المللی شدن دانشگاه و دستیابی به منابع مالی پایدار ، از دیگر اهداف برنامه تحول دانشگاه صنعتی اصفهان است
شهردار اصفهان نیز در این نشست ، بابیان این که دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان یکی از معروف ترین دانشگاه های ایران دربخش صنعت و تکنولوژی حرف اول را می زند ، گفت : این دانشگاه به خوبی توانسته با تمرکز بر توانمند سازی فارغ التحصیلان ، کاری کند که وقتی این افراد وارد عرصه های گوناگون می شوند ، به عنوان نیروهایی برتر و توانمند شناخته شوند . افزایش اعتبارآموزش وپرورش دامغان درسال جاریدامغان خبرنگاررسالت : فرماندار دامغان بااعلام این خبرگفت : امسال 7/5 میلیارد تومان اعتبار به آموزش و پرورش دامغان اختصاص یافته که نسبت به پارسال 50 درصد افزایش یافته است علی اصغر مجد در گردهمایی مدیران مدارس شهرستان دامغان افزود : 3 فضای آموزشی 18 کلاسه ، 6کلاسه و 9 کلاسه با اعتبار 5 میلیارد تومان در حال ساخت است که تا سال آینده به بهره برداری می رسد وی درادامه اضافه کرد : امسال 24 کلاس درس به کلاس های درس شهرستان اضافه شده استفرماندار دامغان تصریح کرد : 23 درصد مدارس شهرستان دامغان غیر مقاوم است که باید تخریب شود به مناسبت روز پرستارصورت گرفت؛دیدار مدیریت شهری باقرشهر با خانواده شهید حسین عبدیباقرشهر–خبرنگاررسالت : مدیریت شهری باقرشهر به مناسبت روز پرستار به دیدار خانواده شهید حسین عبدی رفتند
در این دیدارسرنابه سرپرست شهرداری باقرشهر ، آقاپور و پناهنده از اعضای شورای اسلامی باقرشهر ، حجت الاسلام شم آبادی رئیس دفتر ستاد نماز جمعه باقرشهر و هزارخانی از بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان ری به دیدار خانواده شهید حسین عبدی رفته و از زحمات این مادر شهید فداکار که سال ها از پدر شهید عبدی پرستاری می نماید ، قدردانی کردند . در طی این دیدار معنوی مدیریت شهری یک ولیچر به پدر شهید حسین عبدی اهدا نمود و یاد و خاطر فرزند برومندش را گرامی داشتند
1
گزیده اخبار و رویدادها - روساي واحدهاي دانشگاهي
1398/10/24 - 1398/10/25
روسای واحدهای دانشگاهی
رئیس دانشگاه تربیت مدرس
کیهان
1398/10/24
مراسم ازدواج دو دانشجوی روسی مشرف به دین اسلام در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد
دو دانشجوی اهل روسیه به دین مبین اسلام گرویدند و مراسم عقد ازدواج خود را در دانشگاه تربیت مدرس برگزار کردند نیکیتا و داریا دو دانشجوی اهل روسیه طی مراسمی در دانشگاه تربیت مدرس با حضور رئیس دفتر نهاد رهبری در دانشگاه تربیت مدرس ، هیئت رئیسه دانشگاه به دین مبین اسلام مشرف شده و مراسم ازدواج این دو دانشجو با حضور مسئولان دانشگاه برگزار شد نیکیتا که برای دوره کوتاه مدت پست دکتری در دانشگاه تربیت مدرس حضور دارد گفت : هر مومنی می داند که انسان تصمیماتی که در زندگی خود می گیرد یک ماهیت درونی و قلبی دارد و نمی توان علت این تصمیمات را بر زبان یا کلمات آورد وی در ادامه تصریح کرد : اسلام نقطه آخر تکامل ادیان محسوب می شود و یکی از ویژگی های مثبت و بارز دین اسلام این است که پیامبران قبلی خود را نفی نمی کند و این یکی از عواملی بود که من به این سمت گرایش پیدا کردم این دانشجوی پست دکتری با تاکید بر اینکه از طریق دین اسلام احساس کمال به دست می آورم گفت : آشنایی من با دین اسلام از همان دوران مدرسه در کشور خودم روسیه اتفاق افتاد البته از سن 5 سالگی پدرم متون اسلام و قرآن به منظور آشنایی با این دین به من پیشنهاد دادند اما در آن زمان به دلیل سنگینی این متون نتوانستیم آن را بخوانم وی همچنین خاطرنشان کرد : من در یک خانواده علمی در روسیه به دنیا آمدم و همه اعضای خانواده من ریاضیدان هستند و فعلا برای آینده برنامه ریزی بلندمدت نمی کنم اما تصمیم دارم در بهار جاری به روسیه برگردم داریا فدرو همسر نیکیتا نیز ادامه داد : من کارگردانی تئاتر خواندم و خوشحالم که اینجا هستم فدرو ادامه داد : همیشه چیزی در انتهای ذهن انسان ها است که روزی آن را به ظهور می رسانند تشرف به اسلام نیز برای من همین حالت را داشت در ادامه مسئول دفتر نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه تربیت مدرس به مهم ترین ویژگی های دین اسلام در مقایسه با ادیان دیگر اشاره کرد و گفت : یکی از مهم ترین این ویژگی ها این است که دین اسلام همه پیامبران قبل از خود را تایید می کند اما در تکامل ادیان دیگر به هدایت انسان ها می پردازد وی در ادامه هماهنگی دین اسلام و علم را از دیگر ویژگی های این دین عنوان کرد و گفت : دین اسلام به همه نیازهای انسانی مقتضی زمانی و مکانی پاسخ می دهد به طوری که این دین با فطرت عقل انطباق کامل دارد و تنها دینی است که براساس فطرت به مسائل عقلانی آمیخته شده است
نامبرده خاطرنشان کرد : تکریم انسان در اسلام شخصیت بی نظیر پیامبر اسلام عمومی بودن قوانین ، وسعت دایره ایمان و برخوردار بودن از حداقل و حداکثرها جهان شمولی و جاویدان بودن ، تصور تولد پاک برای همه انسان ها و برخی ویژگی های دیگر موجب شده است که دین اسلام در مقایسه با ادیان دیگر شاخص تر و کامل تر باشد . همچنین در این مراسم دانشگاه تربیت مدرس به دو دانشجوی روسی که امروز به دین اسلام مشرف شدند هدیه ازدواج داد رئیس دانشگاه تربیت مدرس در این زمینه گفت : دکتر «نیکیتا» دانشجوی دکتری رشته ریاضی از حدود یک سال پیش مشغول همکاری با دانشگاه تربیت مدرس در دوره پست دکتراست و این همکاری او حدود 6 ماه دیگر ادامه دارد وی در ادامه تصریح کرد :
1
گزیده اخبار و رویدادها - روساي واحدهاي دانشگاهي
1398/10/24 - 1398/10/25
روسای واحدهای دانشگاهی
رئیس دانشگاه تربیت مدرس
کیهان
1398/10/24
در رشته ریاضی دانشگاه تربیت مدرس شرایط استثنایی و جاذبه بسیار بالایی برای جذب دانشجویان خارجی دارد و دانشجویان خارجی برای گذراندن دوره های کوتاه مدت و بلندمدت تحقیقات در رشته ریاضی به این دانشگاه وارد می شود
نامبرده افزود : در واقع در میان کنفرانس های بین المللی که برگزار می شود محققین خارجی زیادی در این دانشگاه حضور دارند و دکتر نیکیتا که دکترای ریاضی خود را از کشور آلمان اخذ کرده بود نیز با ورود به دانشگاه تربیت مدرس ، مصمم شد با عمق تحقیقات ریاضی در این دانشگاه آشنا شود و ما نیز این اجازه را به او دادیم که برای دوره پست دکترا در رشته ریاضی تحقیقات خود را ادامه دهد . به گفته او ، دانشگاه تربیت مدرس با توجه به گرویدن دو دانشجوی فوق به دین اسلام پیشنهاد داد فرصت ادامه تحصیل برای «داریا» که دانشجوی کارگردان رشته تئاتر است را در دوره دکتری و کارشناسی ارشد ایجاد کند رئیس دانشگاه همچنین تصریح نمود : اعلام کردیم آماده جذب و به کارگیری دکتر نیکیتا به عنوان هیئت علمی مهمان در این دانشگاه هستیم و در صورتی که دوره پست دکترای او به پایان برسد می تواند در این دانشگاه حضور داشته باشد در واقع این دو دانشجو تا یک سال فرصت دارند پیشنهاد دانشگاه را مورد بررسی قرار داده و جواب خود را ارائه دهند
1
گزیده اخبار و رویدادها - روساي آموزش عالي
1398/10/24 - 1398/10/25
روسای آموزش عالی
اعضای هیات علمی
روزنامه فرهیختگان
1398/10/25

حسین حسینی ، معاون آموزشی دانشگاه تهران درباره برخورد با اعضای هیات های علمی ای که دچار رکود علمی می شوند ، گفت : «اسامی افرادی که طی سه سال موفق به کسب ترفیع نشده اند ، به رئیس دانشگاه اعلام می شود .
حسین حسینی ، معاون آموزشی دانشگاه تهران درباره برخورد با اعضای هیات های علمی ای که دچار رکود علمی می شوند ، گفت : «اسامی افرادی که طی سه سال موفق به کسب ترفیع نشده اند ، به رئیس دانشگاه اعلام می شود » او در گفت وگو با مهر گفته است : «براساس آیین نامه استخدامی اعضای هیات علمی ، روش نخست این است که اگر عضو هیات علمی ، واجد شرایط بازنشسته شدن باشد ، بازنشسته می شود روش دوم نیز به این صورت است که اگر حداقل 20 سال سابقه خدمت قابل قبول داشته باشد ، با حداقل 20 روز حقوق و مزایا یا هماهنگی صندوق بازنشستگی ذی ربط ، بازنشسته می شود » معاون آموزشی دانشگاه تهران بیان کرد : «درصورتی که فرد شرایط بازنشستگی را نداشته باشد ، سنوات قابل قبول او با پرداخت تا 30 روز حقوق و مزایای مشمول کسور بازنشستگی به ازای هر سال خدمت قابل قبول ، به تشخیص هیات رئیسه به علاوه وجوه مرخصی های ذخیره شده بازخرید می شود »
1
گزیده اخبار و رویدادها - روساي آموزش عالي
1398/10/24 - 1398/10/25
روسای آموزش عالی
فارغ التحصیلان دانشگاهی
روزنامه فرهیختگان
1398/10/25
نویسنده : محمدرضا حیاتی ، دبیر گروه دانشگاه حادثه تلخ سقوط هواپیمای تهران کی یف جدای از متن ماجرا ، حواشی زیادی را به وجود آورد
نویسنده : محمدرضا حیاتی ، دبیر گروه دانشگاه حادثه تلخ سقوط هواپیمای تهران کی یف جدای از متن ماجرا ، حواشی زیادی را به وجود آورد برجسته شدن مساله «مهاجرت» یکی از همین حواشی بود که بازتاب های متفاوتی در رسانه های داخلی و خارجی داشت در این میان ، برخی رسانه ها با اسکی روی این موضوع ، آن را نشانه گستردگی نرخ مهاجرت نخبگان از ایران عنوان کردند و آمارها و عددهای متفاوت و البته متناقضی را برای مخاطبان خود ارائه دادند
اما این عدد و رقم ها چقدر قابل اعتماد است؟ آیا آمارهای قطعی و دقیقی را می توان برای جمعیت دانشجویان بین المللی نه تنها در ایران بلکه در دیگر کشورهای جهان استخراج کرد؟ به طور مثال یکی از این رسانه ها ادعا کرده است : «در سال 1391 حدود 150 هزار دانشجو تقاضای خروج از کشور را کرده اند که بیشترشان دانشجوی دوره دکتری بودند . همچنین 64 درصد دانش آموزان ایرانی مدال آور المپیاد در 14 سال گذشته از ایران مهاجرت کرده اند » این درحالی است که براساس اطلاعات موجود در پایگاه مرکز بنیاد ملی نخبگان «کل دانشجویان بین المللی ایران در جهان در سال 91 ، براساس آمار یونسکو 49457 نفر بوده ، این رقم کمتر از یک سوم رقم ادعایی تقاضای خروج 150 هزار نفری در یک سال است
» رصدخانه مهاجرتی ایران که وابسته به پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف است ، اخیرا چکیده ای از آخرین وضعیت شاخص های کلیدی مهاجرت های بین المللی ایران در قیاس با تراز جهان در حوزه های مختلف جابه جایی دانشجویی ، مهاجرت کاری اقتصادی و مهاجرت اجباری (پناهجویی و اقلیمی) منتشر کرده که این آمارها تا پایان سال 2018 استخراج شده است .
این رصدخانه درباره چرایی انتخاب بازه تاریخی آماری خود نوشته است : «نکته حائز اهمیت اینکه با توجه به دشواری تهیه و همگون سازی داده های متنوع مهاجرت های بین المللی در کشورهای مختلف مهاجرفرست و مهاجرپذیر دنیا ، معمولا یک تاخیر زمانی یک تا دو ساله میان زمان انتشار گزارش های مرجع مهاجرتی و زمان رجوع به داده های آماری وجود دارد . از این حیث ، ارجاع و دسترسی بیشتر گزارش های مهاجرتی سال 2019 به داده های مهاجرتی مربوط به سال 2017 یا حداکثر سال 2018 میلادی بوده است با این حال رصدخانه مهاجرت ایران سعی کرده ضمن ارجاع به اطلاعات معتبرترین گزارش های جهانی مهاجرت در سال 2019 ، داده های آماری مربوط به سال 2019 را از منابع ملی و محلی استخراج یا با امکان سنجی قابلیت اتصال و مقایسه پذیری این داده ها ، آنها را در گزارش پیش رو ارائه کند » نگاه کلی با نگاهی دقیق به این گزارش داده های قابل توجهی استخراج می شود ، به طور نمونه جمعیت دانشجویان ایرانی ساکن آمریکا با کاهش قابل توجهی روبه رو شده ، به این معنی که تعداد دانشجویان ایران از 12783 نفر در پایان سال 2017 به 12142 نفر در پایان سال 2018 رسیده است یا درمورد دیگر رتبه ایران در میان کشورهای دانشجوفرست از رتبه 12 در سال 2012 به رتبه 20 در سال 2017 رسیده است البته این آمارها وجه دیگری نیز دارد و محدودیت های آمریکا باعث شده دانشجویان شاغل به تحصیل در این کشور را به سمت کشورهای کانادا ، آلمان و ترکیه سوق دهد
1
گزیده اخبار و رویدادها - روساي آموزش عالي
1398/10/24 - 1398/10/25
روسای آموزش عالی
فارغ التحصیلان دانشگاهی
روزنامه فرهیختگان
1398/10/25
بخش مهم این گزارش تعداد متخصصان و فارغ التحصیلان بازگشتی به ایران است که آمارها از افزایش 12 برابری نسبت به سال های قبل حکایت دارد کشورهای دانشجوفرست این پژوهش در بخشی از گزارش خود به وضعیت ایران بین کشورهای دانشجوفرست اشاره کرده است سال 2016 ، ایران با 52307 دانشجوی بین المللی در رتبه 18 دنیا قرار دارد و کشورهایی چون چین ، آلمان ، کره جنوبی ، هند ، فرانسه ، عربستان ، اوکراین ، ایتالیا و روسیه در رتبه های بالاتری از ایران قرار دارند البته با نگاهی به بخش دیگر این گزارش جایگاه ایران در سال 2017 نیز بهبود پیدا کرده و با تعداد 52521 دانشجوی بین المللی در رتبه 20 جهان قرار گرفته که در مقایسه با سال 2012 که جمعیت 54556 نفری بوده ، با کاهش حدود 2000 نفری روبه رو شده است افزایش خروج از آمریکا یکی دیگر از نتایج قابل توجه این پژوهش وضعیت تحصیل دانشجویان ایرانی در دانشگاه های آمریکاست براساس داده های این گزارش ، شیب افزایش دانشجویان ایران ساکن در آمریکا که طی سال های 2010 تا 2016 با افزایش قابل توجهی همراه شده بود ، طی سال های اخیر با کاهش روبه رو شده است به این معنی که سال 2015 تعداد 12269 نفر ، در سال 2016 تعداد 12645 نفر ، در سال 2017 تعداد 12783 نفر و سال 2018 تعداد 12142 دانشجوی ایرانی در دانشگاه های آمریکا تحصیل می کردند
این پژوهشکده پیش بینی جالبی درباره آینده حضور دانشجویان ایران در آمریکا کرده و می نویسد : «با توجه به محدودیت های اعمال شده از سوی دولت ترامپ برای ورود اتباع ایرانی به خاک آمریکا ، تعداد دانشجویان ایرانی در آمریکا کاهش یافته و پیش بینی می شود ادامه این روند سهم و تعداد دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در آمریکا را با کاهش روبه رو کند . همچنین پیش بینی می شود کشورهایی چون ترکیه ، کانادا و آلمان تبدیل به مقاصد جایگزین برای دانشجویان ایرانی شود البته آمارحضور ایرانی ها در آمریکا نسبت به دیگر کشورها قابل مقایسه نیست به طور نمونه اگر از چین و هند به دلیل جمعیت زیاد این دو کشور عبور کنیم ، کره جنوبی با 52250 دانشجو ، عربستان با 37080 ، کانادا با 26122 ، ویتنام با 24392 ، ژاپن با 18105 و برزیل با 16059 دانشجو ، در رتبه بالاتری از ایران به لحاظ تعداد دانشجوی حاضر در این کشور قرار دارند » شیفت به کانادا و آلمان؟ یکی دیگر از بخش های این پژوهش ، وضعیت دانشجویان ایرانی ساکن کاناداست ، آمارها نشان می دهد جمعیت دانشجویان ایرانی در سال 2000 از 381 نفر به 3884 نفر در سال 2017 رسیده است البته در بازه زمانی 2013 و 2014 ، تعداد دانشجویان به حداکثر میزان خود یعنی 4254 و 4068 نفر رسیده که در دو سال بعد از آن با کاهش روبه رو بوده ایم البته این آمار در سال 2017 باز افزایش یافته و نزدیک به 150 دانشجو در سال های 2016 و 2017 به دانشگاه های این کشور اضافه شده اند از سوی دیگر میزان علاقه دانشجویان ایرانی به تحصیل در دانشگاه های آلمان افزایش یافته ، به طوری که تعداد دانشجویان ایرانی در این کشور از 3135 نفر در سال 2013 به 4846 دانشجو در سال 2017 رسیده که یک افزایش 54 درصدی بوده است برخی کارشناسان دلیل این افزایش جمعیت دانشجو در کانادا و آلمان را محدودیت های آمریکا عنوان کرده اند و به نوعی شیفت جمعیتی تعبیر شده است
افزایش آمار بازگشت به ایران کاهش علاقه به تحصیل در کشور استرالیا یکی دیگر از نتایج این پژوهش است ، درحالی که موج حضور ایرانی ها در دانشگاه های استرالیا از 236 نفر در سال 2001 به 2817 نفر در سال 2012 رسیده بود ، طی سال های بعد ، این میزان به 2438 نفر در سال 2018 رسیده است که این آمارها از کاهش 13 درصدی خبر می دهند . البته این گزارش یک بخش قابل توجه دیگری نیز دارد و آن هم افزایش بازگشت متخصصان و فارغ التحصیلان دانشگاهی به ایران طی چهار سال گذشته است براساس این آمارها ، در سال 1394 ، تنها 113 فارغ التحصیل دانشگاهی به ایران بازگشته اند که این آمار در سال 1395 به نفر376 ، سال 1396 به 806 ، سال 1397 به 1097 و در آذر سال 1398 به 1402 نفر رسیده که نسبت به سال 94 به عبارتی افزایش 12 برابری داشته است
1
گزیده اخبار و رویدادها - روساي آموزش عالي
1398/10/24 - 1398/10/25
روسای آموزش عالی
فارغ التحصیلان دانشگاهی
کیهان
1398/10/24

عضو هیئت علمی دانشگاه شریف با تاکید بر اینکه متوسط دانش فارغ التحصیلان دانشگاهی کشور کاهش یافته است ، گفت : با توجه به اینکه امروزه افراد زیادی می توانند در دانشگاه تحصیل کنند ، طبیعی است که کیفیت کلی فارغ التحصیلان دانشگاهی کاهش پیدا می کند .

عضو هیئت علمی دانشگاه شریف در نشستی که در سالن اجتماعات دانشگاه شریف برگزار شد به تغییر نسلی دانشجویان اشاره کرد و گفت : درباره تفاوت نسل ها و تغییر نسلی دانشجوها دو کلیشه منفی و مثبت وجود دارد که نسبت دادن مجموعه ای از صفات منفی مثل تنبلی ، تن پروری ، جدی نبودن ، کم کاری و ضعف اخلاقی و دینی به نسل جدید از جمله کلیشه منفی و باهوش تر دانستن نسل جدید نسبت به نسل گذشته نیز از کلیشه های مثبت آنها است . وی در ادامه تصریح کرد : برخی اعتقاد دارند که این تفاوت نسل ها به دلیل تغییرات بیولوژیکی و ژنتیکی است در حالی که از این نظر انسان ها تغییر زیادی نکرده اند و جواب را باید در پارامترهای اجتماعی و فرهنگی پیدا کرد نامبرده اشاره کرد : در گذشته تنها اقلیت نخبه جامعه وارد دانشگاه می شدند و در نتیجه کیفیت خروجی دانشگاه هم بالاتر بود ولی امروزه که افراد زیادی می توانند در دانشگاه تحصیل کنند ، طبیعی است که کیفیت کلی فارغ التحصیلان دانشگاهی کاهش پیدا می کند بنابراین بخشی از کاهش کیفیت آموزش عالی ناشی از همگانی شدن آن و در دسترس قرار گرفتن عمومی آن است این عضو هیئت علمی دانشگاه شریف ادامه داد : متوسط سواد و دانش فارغ التحصیلان دانشگاهی کاهش پیدا کرده این در حالی است که متوسط سواد و دانش کل جامعه رو به رشد بوده است بنابراین از این منظر که نگاه مان باید به کل جامعه باشد و نه فقط دانشگاهیان چرا که نسل فعلی از نسل های گذشته بهتر شده اند افزون بر این ، یکی دیگر از اساتید دانشگاه شریف در ادامه این نشست ، با بیان اینکه تعبیر نسل های مختلف دانشگاهی از خارج وارد ادبیات ما شده است ، گفت : این پدیده ها ناشی از تحولات تکنولوژی و ارتباطات بوده و ارتباط چندانی با دانشگاه های ما ندارد در واقع دانشگاه های ایران از درون نهادهای آموزش سنتی بیرون نیامده و در مقابل آن ساخته شده و نقش دولت در ایجاد آن خیلی پررنگ است به گفته وی ، دارالفنون ، مدرسه علوم سیاسی ، دارالمعلمین عالی ، دانشگاه تهران و دانشگاه تبریز به عنوان نمونه هایی از دانشگاه های اولیه ایران است که با الگوبرداری از دانشگاه های غربی به خصوص فرانسه تأسیس شده است
این دکترای تاریخ علم در ادامه تاکید کرد : دانشگاه ها در فرانسه نتیجه تحول مدارس مذهبی قبل از دوران جدید بوده و به همین دلیل است که توجه زیادی به علوم انسانی داشته ولی بعد از انقلاب فرانسه دولت در مقابل این دانشگاه ها موسساتی به نام مدارس عالی مثل مدرسه پلی تکنیک ایجاد کرد که کارشان تربیت متخصص در علوم و فنون بود ، در حالی که دانشگاه های سنتی بیشتر ادیب و فیلسوف و متفکر تربیت می کردند . وی افزود : دانشگاه های ما در ابتدای تأسیس شبیه دانشگاه های سنتی فرانسه بودند که رشته هایی مثل حقوق ، پزشکی و علوم مذهبی در آنها اهمیت داشت در واقع نسل اول دانشگاه های ایران همین دانشگاه های همه کاره هستند که همه رشته ها را شامل می شود که دانشگاه تهران اولین دانشگاه ایران است که با این روند تاسیس شد و بعد از مدتی براساس الگوی چند دانشگاه دیگر هم شکل گرفت نامبرده یادآور شد : نسل بعدی دانشگاه های ما دانشگاه های صنعتی و پلی تکنیک است که از دهه 40
1
گزیده اخبار و رویدادها - روساي آموزش عالي
1398/10/24 - 1398/10/25
روسای آموزش عالی
فارغ التحصیلان دانشگاهی
کیهان
1398/10/24
آغاز شد و الگوی آمریکایی داشتند این نسل از دانشگاه ها تحولی در آموزش عالی ایران پدید آوردند که حتی نسل اول دانشگاه های ایران را هم تحت تأثیر قرار داد اشکال این نسل از دانشگاه ها این بود که مدارس فنی بودند و همه رشته ها را شامل نمی شدند نبود همه رشته ها در این نوع دانشگاه ها باعث شد که دید اقتصادی و سودگرایانه نسبت به آموزش عالی در جامعه شکل بگیرد در واقع این نسل از دانشگاه ها نخبه گرا بودند و طبقه نخبه جامعه را جذب می کردند
این عضو هیئت علمی دانشگاه شریف افزود : البته تأسیس نسل دوم دانشگاه ها باعث شد سطح آموزش در دوره کارشناسی رشته های علوم و فنون در همه دانشگاه ها افزایش قابل توجهی پیدا کند ولی متأسفانه رشته های سنتی مثل علوم انسانی در همان کیفیت پایین خود باقی ماندند و خودشان را نتوانستند با این رشته ها بالا بیاورند .
به نقل از روابط عمومی دانشگاه شریف ، این استاد دانشگاه سپس به روند شکل گیری نسل سوم دانشگاه در ایران پرداخت و گفت : از اواخر دوره رژیم پهلوی تأسیس مدارس خصوصی در سطح وسیع شروع شد که دانشگاه هایی پولی بودند و ورود به آنها ساده تر بود و در نتیجه نخبه گرایی دانشگاه ها را کاهش داد و این روند بعد از انقلاب هم تشدید شد . نسل چهارم دانشگاه های ایران را هم می توان به آغاز تحصیلات تکمیلی مربوط دانست که اصل و اساس مشکل ما آنجاست؛ پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی در مقیاس زیاد ، نوع رابطه استاد و دانشجو در این قطع و نیز نوع حضور دانشجوها در دانشگاه و کلاس تناسبی با تحول دانشگاه های ما نداشت در ادامه یکی دیگر از اعضای هیئت علمی دانشگاه شریف در خصوص چالش های پیش روی دانشگاه اظهار کرد : در دهه 60 بودجه عمومی دانشگاه ها رو به افول می رود و دولت به جای تزریق پول به دانشگاه وام می دهد و برای این مراکز پروژه تعریف می شد تا هزینه های آن تامین شود در واقع در این دوره دانشگاه از نظر اقتصادی دچار تحول می شود و دانشگاه مجبور است به تقاضای جامعه برای حل مسائل و مشکلات پاسخ دهد تا بتواند خودش را سرپا نگه دارد و نیازهای مالی اش را تأمین کند وی تاکید کرد : روند فوق در اداره دانشگاه ها تا دهه 70 ادامه پیدا می کند بعد از آن تحولاتی پدید می آید که مفهوم دانشگاه را زیر سؤال می برد و فیلسوفان دانشگاهی اصالت ، کارکرد ، نقش و رسالت این مراکز را به چالش کشیدند در واقع در گذشته دانشگاه محل نخبه نشینی بود که کاری به کار جامعه نداشت اما امروزه رقبای دانشگاه ها به میدان آمده اند ، صنعت با دانشگاه ارتباط برقرار می کند و مسائل حکمرانی به دانشگاه ارائه می شود این استاد دانشگاه شریف گفت : امروزه دانشگاه ها با مسائل و تقاضاهای جدید روبه رو می شوند و رقیبانی جدید پیدا می کنند و در زمینه تأمین مالی نیز با مشکل مواجه می شوند ضمن اینکه ظهور فضای مجازی کنشگران و بازیگران عرصه دانش و فناوری را افزایش داده که ابزارهای متنوع و زیادی را هم در دست دارند و برای کسب سود با دانشگاه رقابت می کنند عضو هیئت علمی مرکز فلسفه علم شریف در پایان به رابطه بین علم و تکنولوژی هم اشاره کرد و گفت : روایت دانشگاه از این رابطه یک رابطه مفهومی است ولی در دهه های اخیر نگاه نهادی رواج پیدا کرده و نسبت علم و تکنولوژی در زمان ها و جوامع مختلف متفاوت است
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزير علوم تحقيقات وفناوري
1398/10/24 - 1398/10/25
اخبار وزیر علوم تحقیقات وفناوری
وزیر + وزارت علوم
روزنامه آفرینش
1398/10/24

وزارت بهداشت اعلام کرد : اعلام آخرین مهلت ویرایش تقاضای نقل و انتقال دانشجویان علوم پزشکی مهلت ویرایش تقاضا توسط دانشجویان و دانشگاه های مبداء در سامانه انتقال و میهمانی دانشگاه های علوم پزشکی داخل کشور امروز چهارشنبه 25 دی ماه 98 پایان می یابد .
وزارت بهداشت اعلام کرد : اعلام آخرین مهلت ویرایش تقاضای نقل و انتقال دانشجویان علوم پزشکی مهلت ویرایش تقاضا توسط دانشجویان و دانشگاه های مبداء در سامانه انتقال و میهمانی دانشگاه های علوم پزشکی داخل کشور امروز چهارشنبه 25 دی ماه 98 پایان می یابد به گزارش مهر ، مرکز خدمات آموزشی آخرین مهلت ویرایش تقاضا توسط دانشجویان و دانشگاه های مبداء در سامانه انتقال و میهمانی دانشگاه های علوم پزشکی داخل کشور را اعلام کرد
با توجه به درخواست های متعدد دانشگاه ها و دانشجویان علوم پزشکی داخل کشور در خصوص امکان ویرایش ، رسیدگی و اعلام نتیجه توسط دانشگاه مبدا سامانه اینترنتی نقل و انتقال دانشجویان علوم پزشکی تا امروز چهارشنبه 25 دی ماه 98 به منظور ویرایش تقاضا توسط دانشجویان ، رسیدگی و اعلام نتیجه توسط دانشگاه های مبداء فعال خواهد شد . این مهلت قابل تمدید نخواهد بود قائم مقام وزیر علوم : تقویت کرسی های زبان و ادبیات فارسی در بلاروس قائم مقام وزیرعلوم در امور بین الملل در دیدار با سفیر جدید کشورمان در بلاروس بر تقویت هر چه بیشتر کرسی های زبان و ادبیات فارسی تاکید کرد به گزارش مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم ، حسین سالار آملی قائم مقام وزیر در امور بین الملل و رئیس مرکز همکاری های علمی بین الملل با سعید یاری سفیر جدید کشورمان در بلاروس ملاقات کرد در این دیدار که با حضور معاون مرکز همکاری ها ، کارشناسان مرکز و وزارت امور خارجه برگزار شد ، طرفین بر گسترش هر چه بیشتر همکاری های علمی و فناوری فیمابین دو کشور در حوزه های مختلف تاکید کردند در این دیدار گزارشی از وضعیت برگزاری ششمین کمسیون مشترک همکاری ها در زمینه آموزش عالی ، علم و فناوری مابین کشورمان و جمهوری بلاروس ارائه شد و پیشنهاد شد تمهیدات لازم برای برگزاری هفتمین نشست این کمسیون تا نیمه اول سال آتی فراهم شود
سالار آملی با اشاره بر سیاست های وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در حوزه همکاری با کشوربلاروس برتقویت هر چه بیشتر کرسی های زبان و ادبیات فارسی ، برگزاری نشست روسای دانشگاه های برتر دو کشور ، همکاری پارک های علم و فناوری دو کشور از طریق مشارکت و جایابی شرکت های دانش بنیان بلاروسی در کشورمان و شرکت های دانش بنیان ایرانی در بلاروس ، انجام پروژه های تحقیقاتی مشترک و همچنین امکان تاسیس گروه ، دانشکده یا دانشگاه مشترک مابین دو کشور تاکید کرد .
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزير علوم تحقيقات وفناوري
1398/10/24 - 1398/10/25
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
دولت + وزارت علوم
کیهان
1398/10/24

لایحه بودجه 99 توسط دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی شد و سازمان برنامه و بودجه ، سهم دانشگاه ها از بودجه سال آینده را مشخص کرد؛ سهمی که هرچند روی کاغذ با افزایش 10 درصدی روبرو بوده؛ اما با توجه به رشد قیمت ها بعید است کفاف هزینه های دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی را بدهد .
بودجه وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در لایحه بودجه سال 99 ، مبلغ 209 هزار و 13 میلیارد و 476 میلیون ریال بودجه هزینه ای و تملک دارایی سرمایه ای (عمرانی) است بودجه مصوب امسال وزارت علوم 134 هزار و 287 میلیارد و 11 میلیون ریال بوده و حالا در ظاهر با رشدی قابل توجه روبرو شده؛ اما دانشگاهیان را به آینده ای درخشان امیدوار نمی کند دانشگاه ها با معضلات بسیاری روبرو هستند؛ معضلاتی که تقریباً تمامی آنها ریشه در کسری بودجه دارد افزایش حقوق کارمندان ، استادان و اعضای هیئت علمی در سال آینده را نیز باید به چالش های مدیریت مالی دانشگاه ها اشاره کرد دولت در لایحه بودجه سال آینده ، میزان افزایش حقوق کارمندان را 15 درصد تعیین کرده؛ درصدی که حتی از نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی با وضعیت تورمی منطبق نیست
بیشترین سهم از بودجه وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری به دانشگاه های سطح یک کشور به ویژه دانشگاه های بزرگ پایتخت تعلق می گیرد؛ رقمی که در لایحه بودجه 99 افزایش یافته است؛ اما تعداد بالای دانشجویان و بودجه مورد نیاز برای فعالیت های علمی ، پژوهشی و فرهنگی و البته تأمین امکانات رفاهی سبب شده رؤسای دانشگاه ها همیشه از کمبود یا تأخیر در تخصیص بودجه گلایه کنند . دانشگاه تهران ، دانشگاهی است که بودجه ای به مراتب بیشتر از دیگر دانشگاه ها دریافت می کند این دانشگاه 25 دانشکده ، 9 پردیس و 11 مرکز پژوهشی دارد و بنابر اعلام مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ، بیشترین تعداد دانشجو را در بین دانشگاه های وابسته به وزارت علوم داراست این دانشگاه بیش از 55 هزار دانشجو دارد که تعداد قابل توجهی از آنها ، از شهرستان های دور و نزدیک به پایتخت می آیند و طبیعتاً تأمین خوابگاه ، امکانات رفاهی و البته تغذیه برای این دسته از دانشجویان ، بار مالی سنگینی را به دانشگاه تحمیل می کند بودجه دانشگاه تهران در سال جاری 602 میلیارد و 879 میلیون و 500 هزار تومان بود و در بودجه سال آینده 688 میلیارد و 684 میلیون تومان برای این دانشگاه در نظر گرفته شده است همچنین در حالی که دانشگاه هایی مانند صنعتی شریف ، صنعتی امیرکبیر و علم و صنعت ایران از شهرت بیشتری در بین مردم برخوردارند؛ اما دومین دانشگاه از نظر دریافت بودجه ، دانشگاه شهید بهشتی است این دانشگاه در سال 98 ، ردیف بودجه ای 392 میلیارد و 483 میلیون و 700 هزار تومانی داشت و در سال 99 ، مبلغ 423 میلیارد و 775 هزار و 200 میلیون تومانی دریافت خواهد کرد با توجه به جمعیت 20 هزار نفری دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی ، اوضاع برای این دانشگاه به مراتب بهتر از دانشگاه تهران بوده؛ چراکه تعداد دانشجویان این دانشگاه تقریباً نصف تعداد دانشجویان دانشگاه تهران است
دانشگاه های فردوسی مشهد و دانشگاه تبریز بعد از دانشگاه تهران ، پرجمعیت ترین دانشگاه های دولتی ایران هستند؛ البته دانشگاه های پیام نور ، جامع علمی کاربردی و فنی و حرفه ای بیشترین تعداد دانشجو را دارند؛ اما دانشگاه های تهران ، فردوسی مشهد و تبریز بیشترین تعداد دانشجو را در بین دانشگاه های وابسته به وزارت علوم دارا هستند .
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزير علوم تحقيقات وفناوري
1398/10/24 - 1398/10/25
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
دولت + وزارت علوم
کیهان
1398/10/24
البته نکته مهم این است که تقریباً هیچ دانشگاهی بودجه را به صورت کامل دریافت نمی کند رئیس دانشگاه علم و صنعت آذرماه سال جاری میزان تخصیص بودجه دانشگاه تحت امرش را حدود 54 درصد عنوان و اظهار امیدواری کرد اعتبارات سال 99 به گونه ای باشد که بتوانند برنامه های راهبردی دانشگاه را اجرا کنند
از سوی دیگر مشکلات صنفی دانشجویان با توجه به فراگیری فضای مجازی در سال های اخیر و بازتاب وسیع کوچک ترین اتفاقات در شبکه های اجتماعی بیش از پیش نمود داشته و از تجمع و تحصن در اعتراض به غذاهای بی کیفیت دانشجویی تا ساختمان های فرسوده که هرازگاهی ناامنی دانشگاه را به دانشجویان یادآوری می کند ، به خبرهایی تکراری در رسانه ها تبدیل شده است . براساس اعلام مرکز آمار ، میانگین افزایش قیمت اقلام خوراکی در فروردین 98 نسبت به فروردین 97 برای 10 دهک هزینه ای در سراسر کشور برابر 85/3 درصد بوده است؛ افزایشی که در 10 ماه اخیر نیز با شیب صعودی همراه بوده است طبیعتاً قیمت و کیفیت غذاهای دانشجویی نیز تحت تأثیر تورم قرار گرفته اند نرخ رسمی ژتون غذای دانشجویان برای سال تحصیلی جاری ، رشدی 10 درصدی داشت؛ اما از آنجایی که آشپزخانه و سلف دانشگاه های کشور به صورت مناقصه ای واگذار می شود ، پیمانکاران نیز حاشیه سود را در اولویت قرار می دهند و کیفیت غذا را فدا می کنند دانشجویان دانشگاه های امیرکبیر ، علم و صنعت ایران و سهند تبریز از جمله دانشجویانی بوده اند که در اعتراض به کیفیت نامطلوب غذاهای دانشگاه ، دست به اعتصاب و تحصن زده اند البته دانشجویان تنها معترضان وضعیت متأثر از کمبود بودجه در دانشگاه ها نیستند استادان دانشگاه مانند دیگر اقشار جامعه ، حقوق دریافتی خود را ناکافی می دانند و تصمیم خبرساز مجلس شورای اسلامی نیز بر حجم نارضایتی آنها افزود تابستان سال جاری ، رئیس مجلس شورای اسلامی در مکاتبه با رئیس جمهور ، تبصره ای به ماده 2 و بند 5 قانون مدیریت خدمات کشوری اضافه و تأکید کرد اعضای هیئت علمی دانشگاه ها را دیگر مستثنی از رعایت سقف حقوق نمی داند؛ تبصره ای که با اعتراض جامعه دانشگاهی روبرو بود در عین حال ، تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشگاه های مختلف کشور ، با گلایه از درگیری استادان دانشگاه با دغدغه معیشتی یادآور شدند استادی که از نظر مالی تأمین نباشد ، نه می تواند فارغ التحصیل ماهری تربیت کند و نه فعالیت های پژوهشی باکیفیتی انجام دهد
در همین رابطه معاون اداری ، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم آبان ماه سال 98 صراحتاً اعلام کرد در صورت تخصیص نیافتن حداقل بودجه ، بخشی از دانشگاه ها در پرداخت حقوق استادان با مشکل مواجه می شوند و نمی توانند حقوق کارکنان و قراردادهای مرتبط با پخت وپز سلف ، فضای سبز یا آسانسور را پرداخت کنند . در شرایط تحریم ، نیاز به تکیه بر توانمندی های دانشگاه بیش از پیش احساس می شود
هرچند دولت با برگزاری نشست هایی نشان داده در حال بهره گیری از ظرفیت دانشگاه ها برای مقابله با فشار تحریم های آمریکاست؛ اما وقتی بودجه لازم و کافی برای حمایت از پژوهش به دانشگاه ها اختصاص نیابد ، نمی توان انتظار خروجی های با کیفیت و مطلوب در راستای حل مسائل کشور داشت؛ حتی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و سیاست گذاری پژوهشی وزارت علوم در گفت وگو با اصحاب رسانه ، تأکید کرد نظام ارتقا ، انگیزش ، تشویق و حمایت مالی باید به گونه ای عمل کند که در راستای اهداف عالی و نیازهای اصلی جامعه باشد . به نقل از ایسکانیوز؛ پژوهش موتور محرک هر جامعه ای است؛ به ویژه وقتی صاحبان قدرت ، کشوری را در تنگنا قرار می دهند و راه های ارتباطی را محدود و مسدود می کنند ، توان داخلی تنها روزنه امید برای برون رفت از بحران و کاهش فشار اقتصادی بر مردم است در چنین شرایطی دولت باید نگاهی ویژه به وزارتخانه های آموزش و پرورش و علوم ، تحقیقات و فناوری به عنوان متولیان آموزش در کشور داشته باشد؛ اما لایحه بودجه 99 نشانی از امیدواری به آینده آموزش عالی در کشور ندارد !
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزير علوم تحقيقات وفناوري
1398/10/24 - 1398/10/25
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
اتحاد ملت
1398/10/25

شاید این که در مقاله های مستخرج از پایان نامه اسم دانشجو اول بیاید یا استاد راهنما چندان مهم به نظر نرسد اما وقتی پای امتیازدهی به مولفان مقاله وسط بیاید ماجرا فرق می کند . به گزارش ایسنا ، فرآیند نگارش پایان نامه و دفاع از آن احتماا از دشوارترین مراحل تحصیل یک دانشجوی مقطع تحصیات تکمیلی به حساب می آید
اگر دانشجویان بخواهند از پایان نامه خود مقاله منتشر کنند ممکن است با چالشی در زمینه ی نوشتن ترتیب نام نویسندگان نیز روبه رو شوند چرا که پایان نامه عموما محصول مشترک دانشجو و استاد است و در برخی امتیازدهی ها ترتیب نام نویسندگان مقاله مهم است .
هر چند که ترتیب قرار گرفتن نام استاد در ارتقای وی تاثیری ندارد اما برای چاپ مقاله در نشریات ترتیب قرار گرفتن اسامی مهم است و همین موضوع می تواند باعث ایجاد یک چالش میان استاد و دانشجو شود . یکی از کاربران توئیتر درباره همین موضوع می گوید : « استاد راهنما در مقاله نوشتن اصا کاری نداره اما حتما باید اسم اون هم نوشته بشه
شاید این که در مقاله های مستخرج از پایان نامه اسم دانشجو اول بیاید یا استاد راهنما چندان مهم به نظر نرسد اما وقتی پای امتیازدهی به مولفان مقاله وسط بیاید ماجرا فرق می کند به گزارش ایسنا ، فرآیند نگارش پایان نامه و دفاع از آن احتماا از دشوارترین مراحل تحصیل یک دانشجوی مقطع تحصیات تکمیلی به حساب می آید اگر دانشجویان بخواهند از پایان نامه خود مقاله منتشر کنند ممکن است با چالشی در زمینه ی نوشتن ترتیب نام نویسندگان نیز روبه رو شوند چرا که پایان نامه عموما محصول مشترک دانشجو و استاد است و در برخی امتیازدهی ها ترتیب نام نویسندگان مقاله مهم است هر چند که ترتیب قرار گرفتن نام استاد در ارتقای وی تاثیری ندارد اما برای چاپ مقاله در نشریات ترتیب قرار گرفتن اسامی مهم است و همین موضوع می تواند باعث ایجاد یک چالش میان استاد و دانشجو شود یکی از کاربران توئیتر درباره همین موضوع می گوید : « استاد راهنما در مقاله نوشتن اصا کاری نداره اما حتما باید اسم اون هم نوشته بشه » کاربر دیگری در جواب وی نوشته : « این اشکال به دانشجو نیز باز می گردد چون او باید استاد راهنما را درگیر مقاله و پایان نامه و رساله کند »در همین رابطه ، چندی پیش ، هیات عمومی دیوان عدالت اداری به دنبال شکایت یکی از دانشجویان دانشگاه عامه طباطبایی درخصوص بخشی از شیوه نامه نظارت بر اجرای دوره دکترای آموزشی ـ پژوهشی این این دانشگاه ، رای به ابطال قسمتی از تبصره یک ماده 11شیوه نامه داد در قسمت مذکور آمده : « تنها مقااتی برای اخذ مجوز دفاع قابل قبول است که توسط استاد راهنما تایید و استاد راهنما به عنوان نویسنده مسئول مقاله معرفی شده باشد
»این دانشجوی دانشگاه عامه طباطبایی در متن درخواست خود می گوید : « متن مصوبه مذکور در بند راهنمای دانشجویان برای انتخاب یک نشریه معتبر 12برای دفاع از رساله دکترا نیز تکرار شده و در راهنمای مذکور بیان شده : «ضروری است نام استاد راهنمای اول به عنوان نویسنده مسئول ذکر شود و کلیه مکاتبات از طریق ایشان صورت پذیرد . »رئیس دانشگاه عامه طباطبایی هم پس از این شکایت ، توضیحی درباره این موضوع به دیوان عدالت اداری ارسال می کند و در دفاعیه با اشاره به قوانین مربوطه مطرح می کند که تصویب شیوه نامه مورد شکایت ، کاما در صاحیت دانشگاه بوده و هر ایرادی در این خصوص ، محکوم به رد است رئیس دانشگاه عامه طباطبایی در ادامه ، با اشاره به قوانین توسعه چهارم و پنجم از لزوم استقال دانشگاه ها در تدوین مقررات و ضوابط خاص آموزشی و پژوهشی دفاع می کند پس از آن ، در تاریخ اول مرداد سال جاری ، هیئت عمومی دیوان عدالت اداری تشکیل شد و بعد از بحث و بررسی با اکثریت آراء رای به ابطال تبصره یک ماده 11 شیوه نامه نظارت بر اجرای دوره دکترای آموزشی ـ 1394 داد پژوهشی دانشگاه عامه طباطبایی مصوب البته نکته قابل توجه این است که این شیوه نامه پس از گذشت حدود چهار ماه از صدور رای دیوان عدالت اداری هنوز در وب سایت دانشگاه عامه طباطبایی اصاح نشده است
اما ببینیم وزارت علوم در این باره چه می گوید ، در دستورالعمل نحوه بررسی تخلفات پژوهشی و مصادیق تخلفات پژوهشی وزارت علوم آمده که عدم رعایت ترتیب درج اسامی در مقاات مستخرج از پایان نامه که ترتیب آن ، اسم دانشجو ، استاد(ان) راهنما و استاد(ان) مشاور است ، مصداق عدم رعایت حقوق مالکیت معنوی و مسئولیت پژوهش انجام شده به شمار می آید .
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزير علوم تحقيقات وفناوري
1398/10/24 - 1398/10/25
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
اتحاد ملت
1398/10/25
عاوه بر آن ، در منشور موازین اخاق پژوهش که توسط مرکز برنامه ریزی و سیاستگذاری پژوهشی وزارت علوم منتشر شده ، نیز آمده است : «در مقاات مستخرج از پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری ، به ترتیب اسم دانشجو ، استاد(ان) راهنما و استاد(ان) مشاور آورده می شود »دانشگاه آزاد اسامی نیز در این زمینه ، با وزارت علوم 73/398365هم نظر است براساس بخشنامه شماره 28 دانشگاه آزاد اسامی در مورد درج نام /10/مورخ 88نویسندگان در مقاله های مستخرج از پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکترای حرفه ای و رساله دکترای تخصصی نویسنده اول دانشجو و به نام واحد محل تحصیل دانشجو و استاد راهنما عهده دار مکاتبات است در رساله های دکترای تخصصی که دارای دو استاد راهنما یا بیشتر هستند تصمیم در خصوص مسئول مکاتبات با توافق استادان راهنما انجام خواهد گرفت اما آن طور که به نظر می رسد ترتیب نوشتن اسامی نویسندگان دانشگاه به دانشگاه می تواند متفاوت باشد معاون پژوهشی دانشگاه تهران در همین رابطه به ایسنا می گوید : « برای هر مقاله ای که منتشر می شود معموا افرادی که مقاله را تهیه می کنند با یکدیگر تفاهم می کنند که مشخص شود اسم چه کسی اول بیاید و نام چه فردی دوم آورده شود »دکتر محمد رحیمیان ادامه می دهد : با توجه به حجم فعالیتی که مولفان دارند و میزان تاثیرگذاری آن ها در مقاله ای که نوشته اند ، خود افراد ترتیب اسامی را مشخص می کنند برای استاد تفاوتی ندارد که نامش اول بیاید یا دوم وی با بیان این که معموا نام دانشجو را در ابتدای مقاله می آورند ، می گوید : این که اسم استاد اول بیاید یا دوم برای کسب امتیاز توسط آن ها تاثیری ندارد گاهی دانشجویان اصرار دارند که نام استادشان اول بیاید به طور کلی ، با توجه به روحیات دانشجو ، استادان ، حجم کار انجام شده و تاثیرگذاری افراد ممکن است ترتیب قرار گرفتن اسامی تغییر کند عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه می دهد : در دانشگاه تهران آئین نامه ای در خصوص این که اسم دانشجو باید اول باشد یا استاد نداریم اگر مقاله ای در دانشگاه تهران منتشرشود ما کاری به این که نویسنده اول دانشجو ، استاد یا فرد ثالث دیگری باشد نداریم چرا که ممکن است فرد ثالثی وجود داشته باشد که تاثیرگذاری او بر مقاله بیشتر از استاد و دانشجو باشد اصل این است که بین مولفان این تفاهم وجود داشته باشد که هر فردی که بیشترین تاش را برای نگارش مقاله کرده او به عنوان نویسنده اول معرفی شود این استاد دانشگاه با بیان این که معموا نام استاد نفر دوم یا آخر است و استاد به عنوان نویسنده مسئول استاد بعنوان ِمطرح می شود می افزاید : اگر نام دانشجوینویسنده اول بیاید تاثیری بر ارتقای استاد ندارد براساس آن چه در آئین نامه ها آمده ، اگر نام دانشجوی استاد راهنما اول است مانند این است که خود استاد نامش در اول آمده و تفاوتی در امتیازدهی به استاد ندارد این موضوع در آئین نامه ارتقای استادان وجود دارد و خاص دانشگاه تهران نیست
اما دانشگاه عامه طباطبایی در این میان تنها نیست ، در دستورالعمل دفاع از پایان نامه دانشجویان مقاطع تحصیات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که مصوب پنجمین صورت جلسه شورای تحصیات تکمیلی آمده که در مقاات منتج از پایان نامه باید استاد راهنمای اول پژوهشی(یا یکی از استادان راهنما با موافقت کتبی استاد اول راهنما) به عنوان نویسنده مسئول و دانشجو نفر اول و یا دوم نویسندگان باشد .
این در حالی است که در راهنمای اخاق در انتشارات علمی که معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران منتشر کرده با اشاره به این که ترتیب نویسندگان با بر اساس توافق مشخص می شود ، بیانگر ًاینکه معموانقش هر یک از نویسندگان در مقاله است گفته شده : « نویسنده مسئول کسی است که مسئولیت تیم تحقیقاتی و صحت کل کار را می پذیرد . در بخش دیگری از این راهنما آمده است : « توافق در مورد ترتیب اسامی باید بر اساس سهم هر یک از نویسندگان در نگارش مقاله
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزير علوم تحقيقات وفناوري
1398/10/24 - 1398/10/25
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
اتحاد ملت
1398/10/25
و نه بر اساس جایگاه افراد یا سوابق آنها صورت گیرد از تعیین مولف افتخاری (ذکر نام فردی که هیچ گونه نقشی در جنبه های علمی پژوهش نداشته) و حذف مولف حقیقی ( حذف اسامی افرادی که نقش بسزایی در جنبه های علمی پژوهش داشته اند) ، باید خودداری شود در صورت امکان توصیه می شود طرحی برای تالیف مقاات هنگام شروع پروژه تحقیقاتی تهیه شود در صورت دریافت گزارش قابل اثبات در زمینه تخلف در تالیف ، دانشگاه اقدامات ازم را انجام خواهد داد »هر چند ترتیب آمدن نام نویسندگان مقاله ممکن است موضوع چندان مهمی در قیاس با کان پژوهش به نظر نرسد اما گاهی اتفاق نظر نداشتن بر سر این که نام استاد راهنما اول بیاید یا نام دانشجو می تواند باعث شکل گیری جدال هایی بین این دو شود که نتیجه اش هدر رفتن وقت و انرژی و یا ناامیدی دانشجو از کار پژوهشی است به نظر می رسد کمیته های اخاق در پژوهش دانشگاه ها می توانند سازوکاری را طراحی کنند که طی آن نویسنده ای که نقش فعاانه تری در نگارش مقاله داشته مشخص شود و نهایتا از ضایع شدن حقوق افراد ممانعت به عمل آید
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزير علوم تحقيقات وفناوري
1398/10/24 - 1398/10/25
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
جوان
1398/10/24

رییس پردیس های دانشگاه تبریز گفت : پردیس بین المللی ارس وابسته به این دانشگاه درصدد جذب دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی برای بهمن ماه 98 است .

سید صمد حسینی اظهار داشت : پردیس بین المللی ارس دانشگاه تبریز به پشتوانه بیش از 7 دهه پیشینه موثر دانشگاه تبریز در زمینه آموزش و پژوهش با مجوز رسمی از وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری از بین داوطلبان داخلی و خارجی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی ناپیوسته دانشجو جذب می کند . وی افزود : جذب دانشجو برای مقطع کارشناسی ارشد از طریق بررسی سوابق آموزشی ، پژوهشی و برای مقطع دکتری از طریق برگزاری آزمون اختصاصی با نظارت سازمان سنجش و سوابق آموزشی و پژوهشی برای رشته های مختلف علوم انسانی ، فنی مهندسی ، علوم پایه انجام می شود رییس پردیس های دانشگاه تبریز خاطرنشان کرد : جذب دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در 31 رشته تحصیلی و در مقطع دکترای تخصصی در 25 رشته تحصیلی خواهد بود حسینی اعلام کرد : محتوای آموزشی برنامه های پردیس بین المللی ارس دانشگاه تبریز مطابق با محتوای برنامه و نظام آموزشی دانشگاه تبریز خواهد بود وی اضافه کرد : طول مدت دوران تحصیل برای مقطع کارشناسی ارشد حداقل 2 و حداکثر 3 سال تحصیلی و برای مقطع دکتری تخصصی نیز حداقل 3 و حداکثر 4 سال خواهد بود رییس پردیس های دانشگاه تبریز در پایان گفت : علاقه مندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و ثبت نام می توانند به وب سایت www arasp tabrizu ac ir مراجعه کنند
1
فهرست