وزارت علوم -
سه شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ ساعت 12:13

1
1
فهرست اخبار
1398/12/12 - 1398/12/13
اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1398/12/12 - 1398/12/13
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
وزارت علوم
1398/12/12
20:32

دکتر منصور غلامی ، وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری ، در پیامی درگذشت دکتر سیدمحمد میرمحمدی عضو فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام و استاد دانشگاه علامه طباطبایی را تسلیت گفت .

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم ، متن پیام دکتر غلامی به شرح زیر است : انا للّه و انا الیه راجعون درگذشت اندوهبار دکتر سیدمحمد میرمحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که همواره استادی دلسوز و حامی آموزش عالی بود و با عضویت در هیئت امنای دانشگاه های علامه طباطبایی و پیام نور ، نهاد آموزش عالی علاوه بر مقام استادی ایشان از راهنمایی های دلسوزانه وی در هیات های امنا نیز برخوردار بود ، موجب تألم و تأثر اینجانب شد . این ضایعه را به خانواده محترم ایشان و همچنین جامعه علمی و دانشگاهی کشور تسلیت می گویم و از خداوند متعال برای آن مرحوم ، غفران الهی و علو درجات و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل آرزومندم ل م 54/ ع ع 57
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1398/12/12 - 1398/12/13
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
فارس نیوز
1398/12/13
00:05

وزیر علوم گفت : یکی از مهم ترین برنامه هایی که در سال 98 در آموزش عالی اجرایی شد طرح فرصت مطالعاتی 6 ماهه اجباری اعضای جوان هیات علمی در صنعت بود که وزارت علوم با این کار ، نسلی نو از اساتید را با نگاه کاربردی کردن علم وارد دانشگاه ها می کند .
گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس ، فاطمه سامعی؛ سال 98 سال پرفراز و نشیبی برای کشور بود که اثرات حوادث مختلف در این سال ، همه فعالیت های کشور را تحت تاثیر خود قرار داد باوجود اتفاقات خوب و بد امسال ، مدیران وزارت علوم تلاش کردند برنامه های در نظر گرفته شده برای این وزارت را عملیاتی کنند یکی از این برنامه های جدی وزارت علوم ، تحقق هدف حرکت به سمت کاربردی کردن علم و پژوهش دانشگاهی بود که این برنامه امسال پیگیری شد ویدئوی زیر اطلاعاتی را درباره اقدامات وزارت علوم در این زمینه در اختیار می گذارد امسال تغییرات بزرگی در مسیر کاربردی کردن دانش در کشور رقم خورد اکنون سکان وزارت علوم در دست منصور منصور غلامی ، عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینای همدان با مرتبه استادی و دارای مدرک دکترای تخصصی در رشته کشاورزی است غلامی ریاست دانشگاه همدان را در دولت های هفتم و هشتم و دولت های یازدهم و دوازدهم برعهده داشته است وی مدرک کارشناسی خود را در سال 1355 در رشته کشاورزی از مدرسه عالی کشاورزی همدان دریافت کرد و از سال 1359 تا 1360 به عنوان عضو جهاد سازندگی همدان و مسئول اردوگاه روستایی مشغول فعالیت شد غلامی در سال 1364 مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته علوم باغبانی از دانشگاه تربیت مدرس دریافت کرد و در سال 1370 ، برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری به دانشگاه آدلاید استرالیا رفت و در سال 1374 در مقطع دکتری در رشته علوم باغبانی از این دانشگاه فارغ التحصیل شد در حاشیه برنامه های خبری فرصت گفت وگو با منصور غلامی وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری را مغتنم شمرده ایم و از او درباره مهم ترین برنامه های سالی که رو به پایان است سوال پرسیده ایم وی در این گفت وگوها به سوالاتی درباره مهم ترین برنامه های علمی امسال وزارت علوم پاسخ داده و وضعیت علمی ایران در منطقه و جهان و جایگاه ایران در عرصه های بین المللی را شرح داده است
آنچه در گفت وگو با منصور غلامی وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری می خوانید : *ایران کشور اول منطقه از نظر تولید علم و دانش *ایران در رتبه پانزدهمین دنیا در رتبه بندی علمی جهانی *جایگاه تثبیت شده ایران در تولید علم و دانش در منطقه و جهان *مراکز رشد دانشگاهی و پارک های علم و فناوری ، محلی برای تحقق ایده ها و کاربردی کردن علم و پژوهش *دانشگاه ها برای رفع نیازهای صنعت و جامعه وارد میدان می شوند *سرمایه ای انسانی که وزارت علوم برای آینده سرمایه گذاری می کند *حمایت تمام قد وزارت علوم از فرصت مطالعاتی اجباری 6 ماهه برای اعضای هیات علمی در صنعت *تغییر کلی روح معیارهای ارتقاء اساتید دانشگاه از مقاله به پژوهش های کاربردی *اساتید دانشگاه برای انجام پژوهش های کاربردی مشوق می گیرند *عملیاتی شدن سیاست علمی بازگشت نخبگان ایرانی به کشور *وزیر علوم : رتبه ایران در رتبه بندی های علمی در منطقه و جهان فارس : طبق اعلام وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در حال حاضر ایران رتبه 16 را در رده بندی های علمی جهانی در اختیار دارد و پیش از این پیش بینی شده بود رتبه ایران در در جدیدترین رتبه بندی های علمی جهانی با یک پله پیشرفت به رتبه 15 برسد .
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1398/12/12 - 1398/12/13
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
فارس نیوز
1398/12/13
00:05

وضعیت فعلی ایران از نظر جایگاه در رتبه بندی های علمی در منطقه و جهان را چگونه ارزیابی می کنید؟ غلامی : همان طور که پیش از این هم اعلام شده در حال حاضر در میان کشورهای منطقه ایران رتبه نخست در جایگاه علمی منطقه را در اختیار دارد و با فاصله خوبی از کشورهای منطقه قرار دارد و در سال های گذشته توانسته جایگاه برتر علمی خود را در منطقه به خوبی ثابت کند . در رتبه بندی های جهانی هم ایران از نظر رتبه علمی در جایگاه شانزدهم دنیا ایستاده است که با توجه به پیشرفت های علمی اخیر در کشور که مورد تایید مراجع جهانی بوده اند پیش بینی می کنیم در تازه ترین رتبه بندی های جهانی رتبه ایران به رتبه 15 در جهان تغییر کند
ایران سال هاست که از نظر علمی جایگاه خود را در رتبه بندی های بین المللی در منطقه و جهان ثابت کرده است و همچنان که همواره حفظ و ارتقای جایگاه علمی از اولویت های علمی کشور بوده است در سال های اخیر پس از اینکه توانسته ایم به جایگاه تثبیت شده در رتبه بندی های علمی جهانی برسیم ، رویکرد کاربردی کردن علم و دانش بدست آمده در کشور هم در اولویت قرار گرفته است و برای آن تلاش می کنیم .
وضعیت خوب ایران در تولید علم و دانش در منطقه و جهان به اثبات رسیده است و جایگاه ایران در رتبه بندی های جهانی در مسیر پیشرفت روز افزون قرار دارد ، در این مرحله در کنار توجه به توسعه دانش در کشور ، استفاده عملی از این دانش هم در دستور کار جدی قرار گرفته است *حمایت دانشگاه ها از ایده های دانشجویی و کاربردی کردن تحقیقات فارس : کاربردی کردن دانش دانشگاهی و استفاده عملی از نتایج پژوهش ها در توسعه کشور از برنامه های وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری اعلام شده است ، چه برنامه ای برای عملیاتی شدن علم آکادمیک در کشور دارید و این برنامه قرار است از چه طریق اجرایی شود؟ زمانی رسیدن کشور به جایگاه های برتر علمی از مهم ترین اهداف بود ، چند سالی است این سوال مطرح می شود که نتیجه عملی تلاش های علمی در دانشگاه ها برای کشور چیست؟ غلامی : عملیاتی شدن علم آکادمیک در کشور از برنامه های جدی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری است و در سال های اخیر برنامه هایی متناسب با این هدف اجرا شده است . از جمله اینکه اکوسیستمی برای رشد ایده ها ایجاد شده که از فراهم کردن امکانات برای عملیاتی کردن تحقیقات کوچک دانشگاهی آغاز می شود و در مسیر حمایت ها ، ایده ها و شرکت ها رشد می کنند و وارد محیط های بزرگ تری می شوند در حال حاضر در اغلب دانشگاه های کشور مراکز رشد وجود دارد که این مراکز از ایده های جدید حمایت می کنند گروه های ارایه دهنده ایده می کنند که این حمایت ها شامل حمایت مالی و اختصاص فضای فیزیکی مناسب برای آغاز فعالیت تیمی است در ادامه راه ، این تیم ها ممکن است در به بلوغ رساندن ایده و عملیاتی کردن طرح خود موفق شوند و سپس در مرحله بعد حتی بتوانند برای آن مشتری پیدا کنند پس از یافتن مشتری و رسیدن به درآمد ، زمانی است که تیم موفق شده روی پای خود بایستند و در این زمان از مراکز رشد خارج می شود در این مرحله پارک های علم و فناوری وارد فرآیند می شوند و اگر ایده تیم در پارک علم و فناوری مورد استقبال واقع شود ، می توانند در پارک مستقر شوند حضور تیم ها در پارک های علم و فناوری به صورت یک دوره است یا علاوه بر این ، تیم می تواند چندین دوره در قالب شرکت فعال دارای کسب و کار در پارک علم و فناوری مستقر شود در حال حاضر 3 و نیم میلیون دانشجو در 197 مرکز آموزش عالی کشور تحصیل می کنند بیش از 43 پارک علم و فناوری در کشور وجود دارد و در هر استان حداقل یک پارک علم و فناوری احداث شده که اغلب این پارک ها در کنار دانشگاه ها واقع شده اند این نزدیکی ، فرصت مناسبی را برای حضور دانشجویان و فارغ التحصیلان در محیط های عملیاتی و کاربردی دانش فراهم می کنند 4 هزار و 600 شرکت های دانش بنیان تاسیس شده اند که با کمک در حل مشکلات بومی
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1398/12/12 - 1398/12/13
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
فارس نیوز
1398/12/13
00:05
و کشوری ، اشتغال ایجاد کرده اند و شرکت های دانش بنیان توسط این پارک ها حمایت می شوند 3 و نیم میلیون دانشجو در 197 مرکز آموزش عالی کشور تحصیل می کنند
بیش از 43 پارک علم و فناوری در کشور وجود دارد و 4 هزار و 600 شرکت های دانش بنیان تاسیس شده اند *فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی در صنعت ، سرمایه گذاری علمی در آینده فارس : وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری امسال طرحی را به نام فرصت مطالعاتی اجباری در صنعت برای اعضای جوان هیات علمی جوان ، اجرا کرد که حتی برآورد هزینه زیادی برای آن اعلام شد اما وزارت علوم با جدیت این طرح را دنبال می کند . این طرح در چه وضعیتی است؟ غلامی : طرح فرصت مطالعاتی اجباری اعضای جوان هیات علمی جوان در صنعت ، کارشناسی شده است و منافع درازمدت آن را می بینیم هیات علمی جوان که به بخش صنعت می رود ، مسائل و مشکلات بخش صنعت را از نزدیک لمس می کند و با مجموعه مدیریتی و حتی تحقیقاتی در بخش صنعت ارتباط برقرار می کند و وقتی به دانشگاه خود باز می گردد ، برای حل مسائل و مشکلات آن صنعت و صنایع وابسته به آن مجموعه تلاش می کند با پیش فرض اثرگذاری بلندمدت ، سرمایه گذاری برای فرصت مطالعاتی 6 ماهه سرمایه گذاری زیادی نیست
استادی که 6 ماه با مشکلات صنعت دست و پنجه نرم کرده ، در بازگشت به دانشگاه هم برای حل آن مشکلات تلاش می کند وزارت علوم با پرداخت حقوق اعضای هیات علمی ، آنان را به مدت 6 ماه به فرصت مطالعاتی اجباری در صنعت اعزام می کند ، زیرا قصد دارد اساتید با نگاهی نزدیک تر به صنعت وارد دانشگاه شوند و فعالیت هایشان در دانشگاه بیشتر با نیازهای صنعت منطبق و همسو شود این طرح از ابتدای سال تحصیلی جاری اجرا شد و برای اولین سال اجرا ، آمار اعضای هیات علمی که به فرصت مطالعاتی در صنعت رفتند خوب بود ، حدود 50 نفر به این فرصت مطالعاتی رفتند و پیش بینی می کنیم که با پاگرفتن بیشتر این طرح ، در سال های آینده آمار اعضای هیات علمی که به فرصت مطالعاتی در صنعت خواهند رفت به مرور افزایش یابد . از سوی دیگر اعزام شدن به این فرصت مطالعاتی یکی از مراحلی است که اعضای جوان هیات علمی برای تکمیل فرآیند استخدام باید پشت سر بگذارند
امروز می بینیم که اساتید جوان برای ارتقا و پیشرفت تمایل زیادی دارند و در گذشته شخصی که برای کار در عرصه آموزش و علم وارد دانشگاه می شد تا سال ها متوجه موضوع ارتقاء و افزایش رتبه نبود اما اکنون می بینیم که این بسیاری از افرادی که وارد دانشگاه می شوند در ابتدای ورود از روش های ارتقای رتبه و تغییر درجه سوال می کنند . این رو معتقدیم که باید فرهنگ ارتقاء رتبه اساتید و اعضای هیات علمی هم تغییر کند و برای عملی شدن این کار هم باید مشوق بیشتری ایجاد کنیم باید فرهنگ ارتقاء کلاسیک با امتیاز ، مقاله و سال را به وزن تاثیر گذاری عضو هیات علمی و مرجعیت وی حداقل در یک زمینه تغییر دهیم مرجعیت در یک زمینه به این معنی که بتوانیم بگوییم وی متخصص فلان موضوع است که این کار باعث پر بار تر شدن فضای علمی دانشگاه ها خواهد شد از این رو در آیین نامه ارتقای اساتید و اعضای هیات علمی هم بازنگری شد و آیین نامه به دانشگاه ها ابلاغ شد آیین نامه قبلی اساتید به مباحث نظری و تولیدات مکتوب بیشتر توجه داشت که آیین نامه جدید به فعالیت های عملی و پایان نامه های کاربردی توجه بیشتری کرده است
همچنین برای ارتباط نزدیک تر و کاربردی تر دانشگاه و صنعت ، به نحوی که دانشگاه ها در مسیر برآورده کردن نیازهای واقعی صنعت و جامعه قدم بردارند ، طرح ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه اجرا شده است که تقویت ارتباط دانشگاه ها با جامعه و صنعت از طریق تجمیع پتانسیل و راهبردهای وزارت علوم و دستگاه های اجرایی در این طرح مدنظر است . در طرح ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه تاکید داریم که همه اساتید و متخصصان علوم نظری در ا
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1398/12/12 - 1398/12/13
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
فارس نیوز
1398/12/13
00:05
ین طرح باید در کنار متخصصان صنعت باشند اساتید و اعضای هیات علمی در حوزه های نظری و گروه های علوم انسانی باید توجه داشته باشند که به نظرات کارشناسی آنان در این طرح نیاز است و تصور نکنند که در طرح ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه نمی توانند کمکی ارایه دهند *مشوق های عملی برای بازگشت نخبگان ایرانی نخبگانی که از خارج از کشور بازگردند فرآیندهای استخدام را سریع تر طی می کنند فارس : یکی از سیاست های کلان کشور در حوزه علم و دانش ، تلاش برای بازگشت نخبگان و جذب دانشجویان خارج از کشور در پست های داخلی عنوان شده بود
این برنامه به کجا رسید؟ یکی از برنامه های جدی در کشور در حوزه علم و توسعه دانش ، بازگشت نخبگان و تحصیل کردگان ایرانی از خارج به کشور است و تسهیلاتی هم به عنوان مشوق برای افرادی که باز می گردند دیده شده است ، از جمله اینکه این افراد به سرعت در پست های پژوهشی و تحقیقاتی که برای آنان در نظر گرفته شده است جذب می شوند غلامی : مسئولیت اصلی اجرای این برنامه را معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری برعهده دارد که این معاونت فرایند جذب نخبگان ایرانی تحصیل کرده در خارج ، در حال تحصیل یا مقیم در کشورهای دیگر را از چندی پیش آغاز کرده است . در این اقدامات ، برنامه های ویژه و تسهیلاتی برای افرادی که انتخاب می کنند که به کشور بازگردند دیده شده است هدف از ارایه این تسهیلات ، جذب نخبگان و ایجاد مشوق برای بازگشت متخصصان به کشور است در این طرح ، امکان بازگشت افراد نخبه و متخصص با عنوان محقق یا استاد دانشگاه دیده شده است تسهیلات در نظر گرفته شده هم به این صورت است که این افراد در فرایند کوتاه تری از حد معمول در پست هایی که برای آنها مناسب است جذب خواهند شد هدف از این تسهیلات این است که بازگشت و حضور این افراد در کشور تسریع شود و این افراد منشا اثرات علمی برای کشور شوند انتهای پیام/
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1398/12/12 - 1398/12/13
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
دانشجو
1398/12/13
10:18
وزیر علوم تحقیقات و فناوری با صدور پیامی درگذشت دکتر سید محمد میرمحمدی عضو فقید تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو ، به نقل از وزارت علوم منصور غلامی ، وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری ، در پیامی درگذشت دکتر سیدمحمد میرمحمدی عضو فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام و استاد دانشگاه علامه طباطبایی را تسلیت گفت
متن پیام دکتر غلامی به شرح زیر است : انا للّه و انا الیه راجعوندرگذشت اندوهبار دکتر سیدمحمد میرمحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که همواره استادی دلسوز و حامی آموزش عالی بود و با عضویت در هیئت امنای دانشگاه های علامه طباطبایی و پیام نور ، نهاد آموزش عالی علاوه بر مقام استادی ایشان از راهنمایی های دلسوزانه وی در هیات های امنا نیز برخوردار بود ، موجب تألم و تأثر اینجانب شد . این ضایعه را به خانواده محترم ایشان و همچنین جامعه علمی و دانشگاهی کشور تسلیت می گویم و از خداوند متعال برای آن مرحوم ، غفران الهی و علو درجات و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل آرزومندم
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1398/12/12 - 1398/12/13
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
مهر
1398/12/13
09:00
معاون آموزشی وزیر علوم گفت : براساس اعلام برخی از دانشگاه ها دروس 30 تا 67 درصد به صورت الکترونیکی ارائه شده است
علی خاکی صدیق در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تشکیل «کارگروه تخصصی آموزش های الکترونیکی» گفت : کارگروهی با مدیریت دکتر سید علی اکبر صفوی عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز تشکیل شده است که 7 نفر از بهترین متخصصان آموزش الکترونیکی کشور عضو این کارگروه هستند
وی به هدف از تشکیل «کارگروه تخصصی آموزش های الکترونیکی» اشاره کرد و افزود : هدف از تشکیل این کارگروه جمع آوری لیست امکانات آموزش الکترونیکی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی است و اینکه دانشگاه هایی که می خواهند از آموزش الکترونیکی استفاده کنند ولی زیرساخت لازم را ندارند می توانند به این کارگروه مراجعه کرده و در صورت امکان از ظرفیت دیگر دانشگاه ها استفاده کنند .
اتصال دانشگاه های ضعیف به دانشگاه های برخوردار از امکانات آموزش های الکترونیکی معاون آموزشی وزارت علوم افزود : همچنین اگر دانشگاه ها در زمینه آموزش های الکترونیکی با مشکل مواجه شده ، سوال یا ابهامی در آموزش الکترونیکی داشته باشند می توانند از این کارگروه مشاوره بگیرند . وی تاکید کرد : درواقع ما امیدواریم که این کارگروه به صورت یک محور عمل کرده و دانشگاه های برخوردار از آموزش الکترونیک را به دانشگاه هایی که در این زمینه ضعیف بوده و یا امکانات لازم را ندارند ، وصل کنند و این دانشگاه ها بتوانند از ظرفیت دانشگاه های دارای امکانات استفاده کنند
تهیه آمار و اطلاعات مربوط به زیرساخت های آموزش الکترونیکی خاکی صدیق درباره اینکه چند درصد از دانشگاه ها دارای زیرساخت های آموزش الکترونیک هستند ، افزود : هنوز آمار و درصدی نداشته و در حال جمع آوری اطلاعات هستیم ولی خیلی از دانشگاه ها آموزش های مجازی را شروع کرده اند در برخی از دانشگاه ها ، بر اساس اعلام خود دانشگاه ها ، از 30 درصد تا 67 درصد دروس به صورت آموزش الکترونیکی ارائه شده است . وی ادامه داد : البته الزامی برای برگزاری آموزش های الکترونیکی نیست چون برخی از دانشگاه ها زیرساخت های اجرا را ندارند ، ممکن است برخی از اعضای هیئت علمی آمادگی ارائه دروس به صورت آموزش الکترونیکی را نداشته باشند و یا دانشجو دسترسی به آموزش الکترونیکی نداشته باشد
خاکی صدیق افزود : در حال حاضر اجرای این دوره به دانشگاه ها توصیه شده است اما چون آموزش الکترونیک برای شرایط عادی دانشگاه ها نیز مناسب است ، برگزاری این دوره می تواند برای دانشگاه ها فرصت باشد و همه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی از نظر دانش و فناوری آموزش الکترونیکی خود را آماده کرده به وضعیت مطلوب برسانند . احتمال تغییر تقویم آموزشی معاون آموزشی وزیر علوم درباره اینکه آیا امکان تغییر تقویم آموزشی دانشگاه ها وجود دارد گفت : برای اظهار نظر در این مورد هنوز زود است امیدواریم این مبارزه با کرونا موفقیت آمیز باشد و ما بتوانیم سال آینده به صورت عادی کلاس ها را برگزار کنیم در این صورت شاید نیاز به تغییر تقویم آموزشی دانشگاه ها نباشد و با کلاس جبرانی ، جبران شود وی ادامه داد : اما اگر دانشگاهی نتواند جبران کند ، احتمال تغییر تقویم دانشگاه مذکور وجود دارد
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1398/12/12 - 1398/12/13
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
اعتماد آنلاین
1398/12/12
16:52

اعتمادآنلاین| ناصر مطیعی ، رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم از تدوین طرح بازنگری وام های دانشجویی و تجمیع این وام ها خبر داد و گفت : در حال حاضر بیش از 20 نوع وام داریم که با اجرای این طرح تعداد آنها به 5 تا 6 نوع وام خواهد رسید .
اعتمادآنلاین| ناصر مطیعی ، رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم از تدوین طرح بازنگری وام های دانشجویی و تجمیع این وام ها خبر داد و گفت : در حال حاضر بیش از 20 نوع وام داریم که با اجرای این طرح تعداد آنها به 5 تا 6 نوع وام خواهد رسید وی در خصوص اجرای طرح تجمیع وام های دانشجویی و بازنگری در رویه های پرداخت و بازپرداخت وام ها نیز تاکید کرد : بررسی ابعاد مختلف طرح تجمیع وام های دانشجویی هنوز به اتمام نرسیده و پس از نهایی شدن و اخذ تائیدیه های لازم برای اجرا ابلاغ خواهد شد در واقع این اقدام به منزله ی حذف وام های دانشجویی نیست ، بلکه در راستای تسهیل و تسریع در پرداخت وام ها و تلاش برای حمایت بیشتر از دانشجویان ، این طرح اجرا خواهد شد به گزارش روابط عمومی صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم ، دکترمطیعی در پایان یادآور شد : تا زمان نهایی شدن طرح و طی مراحل قانونی ، پرداخت وام بر مبنای همان روال قبلی استمرار خواهد داشت منبع : ایسنا
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1398/12/12 - 1398/12/13
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
ایسنا
1398/12/12
12:55

رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم از بازنگری و هدفمند سازی وام های دانشجویی خبر داد و گفت : با اجرای طرح تجمیع وام های دانشجویی ، این وام ها بازنگری و هدفمند می شوند .
به گزارش ایسنا ، دکتر ناصر مطیعی ضمن بیان این مطلب از تدوین طرح بازنگری وام های دانشجویی و تجمیع این وام ها خبر داد و گفت : در حال حاضر بیش از 20 نوع وام داریم که با اجرای این طرح تعداد آنها به 5 تا 6 نوع وام خواهد رسید وی در خصوص اجرای طرح تجمیع وام های دانشجویی و بازنگری در رویه های پرداخت و بازپرداخت وام ها نیز تاکید کرد : بررسی ابعاد مختلف طرح تجمیع وام های دانشجویی هنوز به اتمام نرسیده و پس از نهایی شدن و اخذ تائیدیه های لازم برای اجرا ابلاغ خواهد شد در واقع این اقدام به منزله ی حذف وام های دانشجویی نیست ، بلکه در راستای تسهیل و تسریع در پرداخت وام ها و تلاش برای حمایت بیشتر از دانشجویان ، این طرح اجرا خواهد شد به گزارش روابط عمومی صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم ، دکترمطیعی در پایان یادآور شد : تا زمان نهایی شدن طرح و طی مراحل قانونی ، پرداخت وام بر مبنای همان روال قبلی استمرار خواهد داشت انتهای پیام
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1398/12/12 - 1398/12/13
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
فارس نیوز
1398/12/12
15:54

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با اشاره به وضعیت ناهمگون دانشگاه ها از نظر زیرساخت های رفاهی ، تهیه سند آمایش خدمات دانشجویی را از ضروریات روز خدمات رفاهی دانشگاه ها اعلام کرد .

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم ، ناصر مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم از اقدام صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم برای تنظیم سند آمایش خدمات دانشجویی در کشور خبر داد . وی با اشاره به بررسی های انجام شده درباره وضعیت ناهمگونی بین دانشگاه ها از نظر زیرساخت های رفاهی ، تهیه سند آمایش خدمات دانشجویی را از ضروریات امروز خدمات رفاهی دانشگاه ها دانست و اظهار امیدواری کرد که تا اواسط سال آینده این سند آماده شود رئیس صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم گفت : رویکرد عدالت در توزیع امکانات همواره در دستور کار صندوق رفاه دانشجویان قرار دارد ادعای عدالت هم سنگین و هم اجرای آن سخت است و عملیاتی کردن آن به ساز و کارهای ویژه ی خود نیاز دارد وی افزود : سند آمایش خدمات رفاهی کشور می تواند کمکی بزرگ و اثربخش به عدالت محوری در توسعه زیرساخت های رفاهی در دانشگاه های مختلف داشته باشد رئیس صندوق رفاه دانشجویان یادآورشد : بیش از 98 درصد اعتبارات صندوق صرف پرداخت وام و کمک به ارتقاء سراهای دانشجویی و آشپزخانه ها می شود وی ادامه داد : صندوق در صدد استقرار سامانه یکپارچه خوابگاهی در کشور است و انتظار دارد دانشگاه ها در این زمینه همکاری بیشتری داشته باشند مطیعی خاطرنشان کرد : از دیگر موارد قابل بحث نظارت بر خوابگاه های غیر دولتی است همکاری مراجع و نهادهای نظارتی شهر و استان در نظارت بر این گونه خوابگاه ها در کنار نظارت شوراهای نظارت و ارزیابی شهرستان یکی از الزامات عملکرد صحیح در خوابگاه های غیردولتی و حقوق دانشجویان ساکن در آن است انتهای پیام/
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1398/12/12 - 1398/12/13
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
فارس نیوز
1398/12/13
11:30
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری اعلام کرد : دسترسی رایگان به مقالات در پایگاه اطلاعاتی تا پایان فروردین ماه 99 تمدید شد
به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از وزارت علوم ، مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری اعلام کرد : دسترسی رایگان به مقالات در پایگاه های اطلاعات علمی تا پایان فروردین ماه 99 تمدید شد
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری اعلام کرد : با هدف ایفای نقشی هرچند کوچک در شرایط خاص پیش آمده ، دسترسی به صورت مجازی به منابع اطلاعات علمی تمام متن این مرکز ، برای اساتید ، پژوهشگران ، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و سایر هموطنان ، به مدت 2 ماه (بدون نیاز به کد شناسایی و کلمه عبور) خواهد بود تا جامعه علمی کشور بدون مراجعه حضوری ، نسبت به تأمین اطلاعات علمی مورد نیاز خود اقدام کنند .
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری ، با دارا بودن طیف وسیعی از پایگاه ها و منابع اطلاعات علمی (نظیر پایگاه اطلااتی مجلات علمی معتبر کشور ، پایگاه اطلاعاتی مقالات همایش های علمی ملی و بین المللی و سایر منابع علمی مورد نیاز پژوهشگران) نقش مهمی را در تأمین نیازهای اطلاعات علمی جامعه علمی جمهوری اسلامی ایران و کشورهای منطقه ایفا می کند . عمده این اطلاعات و منابع به صورت برخط تهیه شده و از طریق وبگاه سازمان به آدرس www ricest ac ir قابل دسترس است انتهای پیام/
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1398/12/12 - 1398/12/13
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
ایرنا
1398/12/13
10:39

تهران ایرنا رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری ، از تمدید دسترسی رایگان به مقالات در پایگاه های اطلاعات علمی تا پایان فروردین ماه 99 خبر داد .

محمدجواد دهقانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا اظهار داشت : با هدف ایفای نقشی هر چند کوچک در شرایط خاص پیش آمده در کشور به دلیل شیوع بیماری کرونا ، دسترسی به صورت مجازی به منابع اطلاعات علمی تمام متن این مرکز برای استادان ، پژوهشگران ، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و سایر هموطنان به مدت 2 ماه رایگان شد . وی تاکید کرد : این دسترسی بدون نیاز به کد شناسایی و کلمه عبور امکانپذیر است تا جامعه علمی کشور بدون مراجعه حضوری ، نسبت به تأمین اطلاعات علمی مورد نیاز خود اقدام کنند
رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت : این مرکز با دارابودن طیف وسیعی از پایگاه ها و منابع اطلاعات علمی مانند پایگاه اطلاعات مجلات علمی معتبر کشور ، پایگاه اطلاعات مقالات همایش های علمی ملی و بین المللی و سایر منابع علمی مورد نیاز پژوهشگران نقش مهمی در تأمین نیازهای اطلاعات علمی جامعه علمی جمهوری اسلامی ایران و کشورهای منطقه ایفا می کند . دهقانی خاطرنشان کرد : عمده این اطلاعات و منابع به صورت برخط تهیه شده و از طریق وبگاه سازمان به آدرس www ricest ac ir قابل دسترس است وی با اشاره به تعداد مقالات ، کتاب ها ، نشریات و طرح های پژوهشی در دسترس گفت : در مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (رایسست) ، 13 هزار و 239 نشریه ، 37 هزار و 499 طرح پژوهشی ، هفت میلیون و 688 هزار و 494 مقاله و 86 هزار و 122 کتاب قرار داده شده است به گزارش ایرنا ، مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (رایسست) بر اساس تفاهم نامه منعقد شده میان وزارت علوم و فرهنگستان علوم جهان سوم در سال 1369 دایر و لایحه تأسیس آن در چارچوب ضوابط و مقررات آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسیده است این مرکز با هدف تأمین مدارک علمی مورد نیاز دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و نیز اعضای هیات علمی و پژوهشگران کشورهای منطقه ایجاد شده است
از فعالیت های مهم این مرکز علمی می توان به برقراری نظام مبادله الکترونیکی اطلاعات بین پژوهشگران ایرانی و کشورهای منطقه ، ایجاد انواع پایگاه های اطلاعاتی ، چاپ و انتشار گزارش های پژوهشی ، نشریات علمی و کتاب های فارسی و غیرفارسی ، حمایت از پژوهش های داخلی و منطقه ای در حوزه های علوم و فناوری ، برقراری ارتباط و همکاری علمی با بخش های صنعتی ، خدماتی و آموزشی برای شناسایی نیازها و تأمین اطلاعات مورد نیاز آنها اشاره کرد . در حال حاضر ، مرکز منطقه ای با وجود متخصصان مختلف در حوزه مدیریت و فناوری اطلاعات ، یکی از بزرگ ترین مراکز تأمین اطلاعات علمی مورد نیاز دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ایران و کشورهای منطقه است
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1398/12/12 - 1398/12/13
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
ایرنا
1398/12/13
10:32

سمنان ایرنا معاون فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری استان سمنان گفت : این پارک برای تولید یکهزار بسته حاوی ماسک ، دستکش و موادضدعفونی برای وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری انتخاب شده است .
خلیل راحتی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت : پارک علم و فناوری استان سمنان با همکاری سه شرکت دانش بنیان در داخل استان تهیه یکهزار بسته بهداشتی شامل ماسک ، دستکش و محلول ضدعفونی برای وزارت علوم را عهده دار شده است وی ادامه داد : پیش بینی می شود یکهزار بسته بهداشتی تا چهارشنبه هفته جاری تولید و به وزارت علوم تحویل داده شود معاون فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری استان سمنان گفت : تقویت همکاری با دانش بنیان ها برای تهیه بسته بهداشتی به منظور مقابله با کرونا در دستور کار و در حال پیگیری روند اداری است 25 نفر تا روز دوشنبه هفته جاری در استان سمنان به کرونا مبتلا شده و سه تن از این جمع نیز فوت شده است شیوع ویروس کرونا اواخر دسامبر گذشته(آذر/دی) از کشور چین آغاز شد و تاکنون هزاران نفر در چین به این ویروس مبتلا شدند و صدها نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند این بیماری ، قابل پیشگیری است و به راحتی و با راهکارهای ساده می توان از شیوع و ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1398/12/12 - 1398/12/13
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
فصل تجارت
1398/12/13
10:30

فصل تجارت فناوران پارک علم و فناوری کردستان موفق به طراحی محصولی شده اند که راهکاری سالم تر برای پرداخت و دریافت وجه در زمان شیوع اپیدمی محسوب می شود.
فصل تجارت فناوران پارک علم و فناوری کردستان موفق به طراحی محصولی شده اند که راهکاری سالم تر برای پرداخت و دریافت وجه در زمان شیوع اپیدمی محسوب می شود این محصول دارای خدمات پرداخت و دریافت وجه بدون کارت و بدون تماس است که براساس اسکن کد QR و خدمات کوتاه برد Bluetooth طراحی شده است خدمات این محصول بدون اپلیکیشن نیز قابل استفاده بوده و تنها با یک اسکن ساده QR وارد فرآیند پرداخت خواهد شد علاوه بر آن ، این تیم دستگاه هایی با قابلیت ویرایش مبلغ تولید کرده که برای کسب وکارهای مختلف قابل استفاده هستند مهندس نویدی ، مدیرعامل شرکت فناور طراح این محصول گفت : این محصول به دلیل اینکه نیازی به تبادل کارت و ورود رمز بر روی دستگاه کارت خوان ندارد ، می تواند به کاهش پخش ویروس در کسب وکارها و در حین انجام عملیات خرید (پرداخت و دریافت وجه) کمک کند وی در مورد نحوه انجام عملیات اظهار کرد : نحوه انجام عملیات خرید به این صورت است که در محل فروشگاه یا هر نوع کسب وکار دیگر ، کد QR نصب شده یا یکی از دستگاه های تولیدی این شرکت قرار می گیرد سپس مشتری (دارنده کارت) از طریق تلفن همراه کد مورد نظر را اسکن کرده و به صفحه پرداخت هدایت می شود نهایتاً مشتری با ورود اطلاعات کارت بر روی تلفن همراه خود ، پرداخت را انجام می دهد بنابراین تماس فیزیکی از طریق کارت بانکی بین فروشگاه و مشتری اتفاق نمی افتد بر اساس اعلام وزارت علوم ، مهندس نویدی در ادامه گفت : بنابراین در جهت پیشگیری کرونا؛ مراکز درمانی و دارویی ، تاکسی و حمل و نقل و هر نوع کسب و کاری که دارای صف و شلوغی باشد ، می توانند از این خدمت استفاده کنند
در حالت عادی تمامی کسب و کارهای اینترنتی ، سازمان های عضوپذیر ، برنامه نویسان کامپیوتری ، تاکسیرانی ، پیک و پست ، تفریحات دریایی ، آژانس مسافرتی ، عوارض راه ، طلا و سکه فروشی ، داروخانه ، عمده فروشی ، بازاریابی مستقیم ، موسسات مالی و صرافی ، آژانس املاک ، نمایشگاه اتومبیل ، باشگاه های خصوصی ، مراکز آموزش مجازی و مکاتبه ای ، موسسات خیریه و خدمات اجتماعی می توانند از خدمات این محصول استفاده کنند . انتهای پیام
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1398/12/12 - 1398/12/13
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
ایسنا
1398/12/13
10:00
فناوران پارک علم و فناوری کردستان موفق به طراحی محصولی شده اند که راهکاری سالم تر برای پرداخت و دریافت وجه در زمان شیوع اپیدمی محسوب می شود
به گزارش ایسنا ، این محصول دارای خدمات پرداخت و دریافت وجه بدون کارت و بدون تماس است که براساس اسکن کد QR و خدمات کوتاه برد Bluetooth طراحی شده است خدمات این محصول بدون اپلیکیشن نیز قابل استفاده بوده و تنها با یک اسکن ساده QR وارد فرآیند پرداخت خواهد شد علاوه بر آن ، این تیم دستگاه هایی با قابلیت ویرایش مبلغ تولید کرده که برای کسب وکارهای مختلف قابل استفاده هستند مهندس نویدی ، مدیرعامل شرکت فناور طراح این محصول گفت : این محصول به دلیل اینکه نیازی به تبادل کارت و ورود رمز بر روی دستگاه کارت خوان ندارد ، می تواند به کاهش پخش ویروس در کسب وکارها و در حین انجام عملیات خرید (پرداخت و دریافت وجه) کمک کند وی در مورد نحوه انجام عملیات اظهار کرد : نحوه انجام عملیات خرید به این صورت است که در محل فروشگاه یا هر نوع کسب وکار دیگر ، کد QR نصب شده یا یکی از دستگاه های تولیدی این شرکت قرار می گیرد سپس مشتری (دارنده کارت) از طریق تلفن همراه کد مورد نظر را اسکن کرده و به صفحه پرداخت هدایت می شود نهایتاً مشتری با ورود اطلاعات کارت بر روی تلفن همراه خود ، پرداخت را انجام می دهد بنابراین تماس فیزیکی از طریق کارت بانکی بین فروشگاه و مشتری اتفاق نمی افتد بر اساس اعلام وزارت علوم ، مهندس نویدی در ادامه گفت : بنابراین در جهت پیشگیری کرونا؛ مراکز درمانی و دارویی ، تاکسی و حمل و نقل و هر نوع کسب و کاری که دارای صف و شلوغی باشد ، می توانند از این خدمت استفاده کنند
در حالت عادی تمامی کسب و کارهای اینترنتی ، سازمان های عضوپذیر ، برنامه نویسان کامپیوتری ، تاکسیرانی ، پیک و پست ، تفریحات دریایی ، آژانس مسافرتی ، عوارض راه ، طلا و سکه فروشی ، داروخانه ، عمده فروشی ، بازاریابی مستقیم ، موسسات مالی و صرافی ، آژانس املاک ، نمایشگاه اتومبیل ، باشگاه های خصوصی ، مراکز آموزش مجازی و مکاتبه ای ، موسسات خیریه و خدمات اجتماعی می توانند از خدمات این محصول استفاده کنند . انتهای پیام
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1398/12/12 - 1398/12/13
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
مهر
1398/12/13
09:00
معاون آموزشی وزیر علوم گفت : براساس اعلام برخی از دانشگاه ها دروس 30 تا 67 درصد به صورت الکترونیکی ارائه شده است
علی خاکی صدیق در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تشکیل «کارگروه تخصصی آموزش های الکترونیکی» گفت : کارگروهی با مدیریت دکتر سید علی اکبر صفوی عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز تشکیل شده است که 7 نفر از بهترین متخصصان آموزش الکترونیکی کشور عضو این کارگروه هستند
وی به هدف از تشکیل «کارگروه تخصصی آموزش های الکترونیکی» اشاره کرد و افزود : هدف از تشکیل این کارگروه جمع آوری لیست امکانات آموزش الکترونیکی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی است و اینکه دانشگاه هایی که می خواهند از آموزش الکترونیکی استفاده کنند ولی زیرساخت لازم را ندارند می توانند به این کارگروه مراجعه کرده و در صورت امکان از ظرفیت دیگر دانشگاه ها استفاده کنند .
اتصال دانشگاه های ضعیف به دانشگاه های برخوردار از امکانات آموزش های الکترونیکی معاون آموزشی وزارت علوم افزود : همچنین اگر دانشگاه ها در زمینه آموزش های الکترونیکی با مشکل مواجه شده ، سوال یا ابهامی در آموزش الکترونیکی داشته باشند می توانند از این کارگروه مشاوره بگیرند . وی تاکید کرد : درواقع ما امیدواریم که این کارگروه به صورت یک محور عمل کرده و دانشگاه های برخوردار از آموزش الکترونیک را به دانشگاه هایی که در این زمینه ضعیف بوده و یا امکانات لازم را ندارند ، وصل کنند و این دانشگاه ها بتوانند از ظرفیت دانشگاه های دارای امکانات استفاده کنند
تهیه آمار و اطلاعات مربوط به زیرساخت های آموزش الکترونیکی خاکی صدیق درباره اینکه چند درصد از دانشگاه ها دارای زیرساخت های آموزش الکترونیک هستند ، افزود : هنوز آمار و درصدی نداشته و در حال جمع آوری اطلاعات هستیم ولی خیلی از دانشگاه ها آموزش های مجازی را شروع کرده اند در برخی از دانشگاه ها ، براساس اعلام خود دانشگاه ها ، از 30 درصد تا 67 درصد دروس به صورت آموزش الکترونیکی ارائه شده است . وی ادامه داد : البته الزامی برای برگزاری آموزش های الکترونیکی نیست چون برخی از دانشگاه ها زیرساخت های اجرا را ندارند ، ممکن است برخی از اعضای هیئت علمی آمادگی ارائه دروس به صورت آموزش الکترونیکی را نداشته باشند و یا دانشجو دسترسی به آموزش الکترونیکی نداشته باشد
خاکی صدیق افزود : در حال حاضر اجرای این دوره به دانشگاه ها توصیه شده است اما چون آموزش الکترونیک برای شرایط عادی دانشگاه ها نیز مناسب است ، برگزاری این دوره می تواند برای دانشگاه ها فرصت باشد و همه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی از نظر دانش و فناوری آموزش الکترونیکی خود را آماده کرده به وضعیت مطلوب برسانند . احتمال تغییر تقویم آموزشی معاون آموزشی وزیر علوم درباره اینکه آیا امکان تغییر تقویم آموزشی دانشگاه ها وجود دارد گفت : برای اظهار نظر در این مورد هنوز زود است امیدواریم این مبارزه با کرونا موفقیت آمیز باشد و ما بتوانیم سال آینده به صورت عادی کلاس ها را برگزار کنیم در این صورت شاید نیاز به تغییر تقویم آموزشی دانشگاه ها نباشد و با کلاس جبرانی ، جبران شود وی ادامه داد : اما اگر دانشگاهی نتواند جبران کند ، احتمال تغییر تقویم دانشگاه مذکور وجود دارد
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1398/12/12 - 1398/12/13
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
فارس نیوز
1398/12/13
02:47

رئیس دانشگاه صدا و سیما از تصویب رشته رسانه و سلامت در مقطع دکتری از سال 94 در وزارت علوم خبر داد و گفت : متاسفانه تاکنون مجوز لازم برای راه اندازی این رشته دریافت نشده است .

شهاب اسفندیاری رئیس دانشگاه صدا و سیما در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه راه اندازی رشته رسانه و سلامت در انتظار صدور مجوز از وزارت علوم است ، گفت : دانشگاه صدا و سیما در سال 94 رشته رسانه و سلامت را در مقطع دکتری در وزارت علوم مورد تصویب قرار داد . اما طی 4 سال گذشته متاسفانه نتوانستیم به دلیل نبود استادیار و دانشیار مورد قبول این وزارتخانه مجوز لازم را دریافت کنیم * دانشگاه صدا و سیما دارای استادیار و 10 دانشیار است وی افزود : در حال حاضر دانشگاه صدا و سیما برای راه اندازی رشته رسانه و سلامت همه شرایط و ضوابط لازم را دارا است اکنون این دانشگاه دارای استادیار و 10 دانشیار است که می تواند به راحتی این رشته تحصیلی را تاسیس کرده و فعالیت کند
* پذیرش دانشجو در مقطع دکترا برای رشته رسانه و سلامت اسفندیاری تصریح کرد : با توجه به اینکه این دانشگاه تمامی ضوابط و قوانین را برای راه اندازی و پذیرش دانشجو در مقطع دکترا برای رشته رسانه و سلامت دارد از وزارت علوم درخواست داریم مجوز نهایی راه اندازی این رشته را صادر کرده تا ما بتوانیم در مهر ماه سال آینده دانشجو پذیرش کنیم . انتهای پیام/
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1398/12/12 - 1398/12/13
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
کسب و کار
1398/12/12

کسب و کار نیوز به منظور کمک به آموزش غیرحضوری ، تعرفه ترافیک دسترسی به سامانه های آموزش مجازی دانشگاه های کشور با اینترنت همراه اول به یک سوم کاهش می یابد .

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران ، با گسترش ویروس کرونا در راستای مسؤولیت اجتماعی و حفظ سلامت دانشجویان ، همراه اول به عنوان اپراتور پیشرو در ارائه خدمات نوین ، تعرفه دسترسی به سامانه های آموزش مجازی تمامی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی زیر نظر وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری را به یک سوم کاهش می دهد . براساس این اطلاعیه ، دانشگاه های متقاضی استفاده از این طرح می توانند با ارسال درخواست خود به ایمیل eLearning@mci ir نسبت به ثبت نام اقدام کنند استفاده از شبکه اینترنت پرسرعت همراه اول پس از ارسال درخواست و انجام مراحل ثبت نام تا اطلاع ثانوی همراه با تخفیف خواهد بود دانشجویان می توانند وضعیت تعرفه استفاده از ترافیک سامانه های آموزش مجازی را از درگاه های اطلاع رسانی دانشگاه متبوع خود پرس و جو کنند
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1398/12/12 - 1398/12/13
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
مهر
1398/12/12
13:22
دوازدهمین قسمت از فصل جدید از برنامه تلویزیونی «مصیر» به موضوع «اندیشه و عمل علامه سید منیرالدین حسینی» اختصاص یافت
به گزارش خبرگزاری مهر ، دوازدهمین قسمت از فصل جدید از برنامه تلویزیونی «مصیر» کاری از گروه اجتماعی شبکه چهار سیما ، یک شنبه 11 اسفند ماه با موضوع «اندیشه و عمل علامه سید منیرالدین حسینی» روی آنتن رفت مهمانان این قسمت از برنامه حجت الاسلام سید معزالدین حسینی ، برادر آیت الله سید منیرالدین حسینی و سید داوود ساجدی ، عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی بودند سید معزالدین حسینی درباره آیت الله سید منیرالدین حسینی گفت : زمان انقلاب هرگاه از ایشان می پرسیدند نقش شما در انقلاب چیست میگفت من فیلسوف انقلاب هستم حقیقتاً فلسفه انقلاب اسلامی بدون توجه به افکار ایشان کامل نمی شود ایشان رسیدن از ساخت فردی احکام اسلامی به ساخت اجتماعی احکام را طراحی کردند و اگر به کمال اجرایی برسد بسیاری از مشکلات را شاهد نخواهیم بود حسینی درباره ی شرایط خانوادگی آیت الله سید منیرالدین حسینی گفت : خانواده ی ما یک خانواده ی روحانی به شدت سیاسی بودند امام بارها به هر روحانی متهعدی می گفتند آخوند سیاسی جد ما چهرهمشروطه مشروعه فارس هستند پدر ما به واسطه ی پرورشی که نزد جدشان داشتند یک روحانی سیاسی بسیار پخته بودند پخته به این معنا که دارای افکار منسجم و قوی و عملکرد مناسب در دوران مشروطه بودند روحیه برادر من هم پرورده نوع اخلاقی است که پدر داشتند و باورها و آرمان هایی که از پدر به او انتقال پیدا کرده است یکی از چیزهای مهمی که آموختند اصالت احکام الله است تا پایان عمر نسبت به اینکه احکام اسلامی حقیقی و حقانیت و دربردارنده سعادت دنیا و آخرت همه انسان ها است باور داشتند دوم دستیابی به احکام الهی از طریق اجتهادی که در حوزه های علمیه به صورت یک امر علمی پذیرفته شده و نتیجه آن در سخن امام فقه صاحب جواهری است سوم اینکه اسلام در هر شرایط تاریخی قابل تحقق است وی ادامه داد : ایشان سال 1346 به نجف مشرف شدند در آن زمان سوسیالیسم وجه روشنفکری بود ایشان متوجه شدند که فهم اقتصاد اسلامی یک پایه اساسی برای ایجاد ممکلت اسلامی است هنگامی که به ایران برگشتند و در ایران هم با فعالیت های سوسیالیستی مواجه شدند ، 10 سال به ضروریات انقلاب پرداختند سال 1352 از شیراز به قم آمدیم ایشان آماده شروع سلسله جلسات روحانیون بودند و این موقعیت را فراهم کردند افرادی چون آیت الله یوسف طباطبایی ، حسین طباطبایی و حجت کشفی و… در این جلسات حضور داشتند ایشان همزمان هم در کلاس درس آیت الله مرتضی حائری شرکت می کردند درس ولایت فقیه امام شروع یک روشنفکری و روشن بینی عمیق تر از دیدگاه سیاسی و اجتماعی به احکام اسلام بود آیت الله سید منیرالدین حسینی گمشده خود را در آنجا پیدا کرد نظام فکری تو براساس ولایت فقیه امام منعقد شد داوود ساجدی درباره آشنایی خود با آیت الله سید منیرالدین حسینی گفت : سال 55 با ایشان آشنا شدم یک دانشجو بودم که جریان های مارکسیستی نفوذ زیادی داشتند و طبعاً سوالات زیادی داشتم و به دنبال پاسخ آنها بودم در تهران افراد زیادی بودند اما شخصاً به دنبال پاسخی بودم که من را قانع کند و بتوانم عکس العمل مناسبی داشته باشم از طریق دوستان و آشنایان با ایشان آشنا
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1398/12/12 - 1398/12/13
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
مهر
1398/12/12
13:22
شدم آنچه باعث شد نزد ایشان بمانیم و سایر مباحث را هم ادامه دهیم ، ویژگی های ممتاز ایشان بود برای مثال تا قبل از این به ما زیاد خواندن را یاد میدادند اما ایشان می گفتند چرا بزرگی شخصیت ها باعث می شود خودتان را نادیده بگیرید ببینید به نظرتان کدام درست و حق است و از آن حرف بزنید بخوانید اما حرف بزنید و تفکر کنید یک ویژگی دیگر ایشان این بود که معتقد بودند روش شما در برخورد با موارد مختلف مهم است با یک روش نمی توانید به سراغ هر چیزی رفت ایشان روش اجتهاد را منتقل می کردند رویکرد ایشان مصون سازی در برابر این هجوم سوسیالیسم در جامعه بود به محض شروع انقلاب رویکرد ایشان تغییر کرد تلاش برای رفع خلا تئوریک انقلاب اسلامی برای اداره جامعه مطالبه جدی ایشان از ما بود و دغدغه ایشان بود ساجدی ادامه داد : تشکیل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی یکی از دغدغه های ما بعد انقلاب بود زیرا تهدیدهایی وجود داشت اما نیروی مسلحانه منسجمی وجود نداشت و ناگزیر شدیم این سازمان را تشکیل دهیم دغدغه بعدی بحث قانون اساسی بود یک پیشنویس از قانون اساسی تهیه شده بود و یک نسخه هم به ایشان داده بودند برای آنکه اصلاح کنند و نظرشان را بگویند ایشان به ما گفتند که این پیشنویس کاملاً غربی است وباید حدود 70 درصد تغییر کند من و یکی از دوستان و ایشان ، 3 نفری به یک مسافرخانه رفتیم و بدون آنکه کسی خبر داشته باشد و طی 10 روز تغییرات را اعمال کردیم برای مثال ولایت فقیه را تحت قوه رهبری اضافه کردیم و… زمانی که قرار بود مجلس خبرگان قانون اساسی تشکیل شود ، حس کردیم برخی بزرگان به اهمیت قانون اساسی واقف نیستند و ممکن است در مجلس حضور نیابند بنابراین همین جمع حرکت کردیم و به خدمت بزرگان شیراز ، اصفهان ، یزد و همدان رفتیم وی درباره نقش آیت الله سید منیرالدین حسینی در انقلاب فرهنگی بیان کرد : دانشگاه در آن زمان توسط نیروهای معاند و به تعبیر آن زمان چریکی تسخیر شد ما ناچار به تعطیلی دانشگاه شدیم به همین دلیل عده زیادی از دانشجویان و اساتید متدین آواره شدند تعدادی از آنها به سراغ ما آمدند و می پرسیدند تکلیف چیست؟ یک همایش سه روزه در فیضیه با حمایت جامعه مدرسین برگزار شد و بزرگان زیادی مانند آیت الله یزدی ، آیت الله نوری همدانی و … حضور داشتند و صحبت کردند آیت الله سید منیرالدین حسینی در آن جلسه از همه خواست افشاگری کنند افشاگری نه به معنای رایج آن زمان که شخصیت خائن یک فرد برملا می شد بلکه به این معنا که تعارضات و ضعف های علوم انسانی در برابر علوم وحیانی را پنهان نکنند و بیان کنند ایشان معتقد بودند این شیوه های حکومت داری منطبق بر آموزه های غربی با یک اعتقادات دیگری است و با آموزه های وحیانی تعارض دارد و ما باید خودمان تولید کنیم نتیجه این سمینار سه روز درخواست تشکیل ستاد انقلاب فرهگی بود و خد ایشان هم در آن جلسات شرکت کردند در آن جلسات طرح میشد که علما و دانشمندان به توصیف می پردازند و مصلحان اجتماعی به باید ها و نبایدها و ارزش ها میپردازند آیت الله سید منیرالدین حسینی مخالف بود و بعد از چند جلسه دیدند که نمی توانند با این افراد به ادامه کار بپردازند در کمیته های این ستاد می رفتیم و بحث می کردیم ساجدی اضافه کرد : با وجود این بحث ها تصمیم گرفتیم دوره گردی فرهنگی داشته باشیم تا این بحث ها همه گیر شود 6 سمینار در 6 نقطه کشور داشتیم و این تبدیل شد به مجامع مقدماتی فرهنگستان علوم اسلامی ایشان در نظر داشتند یک فرهنگستانی به معنای کار تولیدی و فکری سنگینی شکل بگیرد که یک مقدماتی می خواهد بعد تصمیم گرفته شد به برنامه ریزی دولت نزدیک شویم و ما هته ای یک روز در سازمان برنامه در شورای برنامه ریزی جمع می شدیم در ادامه تصمیم گرفتند در کنار این دو کار ، یک کار متمرکز را در قم سامان بدهیم با دستور دولت و وزارت علوم به دانشگاه ها ابلاغ شد اساتیدی که علاقه مند هستند در جریان یک بحث فکری در قم شرکت کنند ، بیایند و این مرکز متمرکز دفتر مجامع مقدماتی فرهنگستان نام گرفت ایشان تاکید داشتند که فکر نکنید با سرعت می توان علوم مورد نیاز زا تولید کرد و ما فقط در مقدمات هستیم در این برنامه بخش هایی از سخنان ایشان و خاطرات افراد دیگر از علامه سید منیرالدین حسینی پخش شد مجموعه ی «مصیر» به تهیه کنندگی کاوه امیری جاوید و پژوهشگری هدی محمدی و اجرای محمدمهدی ابراهیمی نصر در گروه اجتماعی شبکه چهار سیما تولید می شود
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1398/12/12 - 1398/12/13
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
دانشجو
1398/12/12
13:09
دفتر گسترش آموزش وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری فعالیت یک موسسه آموزش عالی را غیرقانونی اعلام کرد

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو ، بر اساس استعلام مرکز نظارت ، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری و بنا به اعلام دفتر گسترش آموزش عالی ، تاکنون مجوزی از سوی شورای گسترش آموزش عالی برای ایجاد واحدی تحت عنوان «موسسه آموزش عالی مهر ماکو» صادر نشده است . پیش از این نیز ، شورای گسترش و برنامه ریزی آموزش عالی موافقت خود را با لغو مجوز و انحلال 5 مؤسسه آموزش عالی غیر دولتی غیرانتفاعی اعلام کرده بود
یکی از وظایف اصلی مرکز نظارت ، ارزیابی و تضمین کیفیت عتف ، نظارت و ارزیابی فعالیت مؤسسات و مراکز آموزشی ، پژوهشی و فناوری آموزش عالی اعم از دولتی و غیردولتی است که با اتکا به ظرفیت هیئت های استانی و بازدید های میدانی صورت می گیرد و گزارش نظارت و ارزیابی انجام شده در اختیار حوزه های ذیربط قرار می گیرد .
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1398/12/12 - 1398/12/13
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
ایرنا
1398/12/12
11:41
تهران ایرنا فعالیت موسسه آموزش عالی مهر ماکو از سوی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری غیرمجاز اعلام شد

به گزارش روز دوشنبه وزارت علوم ، عبدالرضا اوحدی مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی این وزارتخانه با ارسال نامه ای به مرکز نظارت و ارزیابی این وزارتخانه اعلام کرد که موسسه آموزش عالی مهر ماکو تاکنون مجوزی برای فعالیت از وزارت علوم دریافت نکرده است .
به گزارش ایرنا ، پیش از این شورای گسترش و برنامه ریزی آموزش عالی با لغو مجوز مؤسسات آموزش عالی غیر دولتی غیر انتفاعی ارس و عین القضات در استان آذربایجان شرقی ، مؤسسه زرینه در استان آذربایجان غربی و مؤسسه مهر اراک در استان مرکزی و انحلال مؤسسه آموزش عالی غیر دولتی غیر انتفاعی ساریان در استان مازندران موافقت کرده بود . یکی از وظایف اصلی مرکز نظارت ، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم ، نظارت و ارزیابی فعالیت مؤسسات و مراکز آموزشی ، پژوهشی و فناوری آموزش عالی اعم از دولتی و غیردولتی است که با اتکا به ظرفیت هیأت های استانی و بازدید های میدانی انجام می شود
1
فهرست