وزارت علوم -
چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت 13:59

1
1
فهرست اخبار
1399/02/09 - 1399/02/10
اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1
فهرست اخبار
1399/02/09 - 1399/02/10
1
فهرست اخبار
1399/02/09 - 1399/02/10
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1399/02/09 - 1399/02/10
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
ایرنا
1399/02/10
12:20

تهران ایرنا وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری در نامه ای به رؤسای دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی ، پژوهش و فناوری کشور بر ضرورت اقدام در قالب تشکیل «صندوق نیکوکاری دانشگاهیان» تاکید کرد .

به گزارش روز چهارشنبه وزارت علوم ، در متن نامه منصور غلامی به روسای دانشگاه ها آمده است : با عنایت به نقش قابل توجه دانشگاهیان و مشارکت گسترده ایشان در امور خیر و عام المنفعه و با عنایت به ضرورت انسجام بخشی و ساماندهی آن و در راستای تحقق فرمایش رهبر معظم انقلاب در طرح مواسات ، همدلی و کمک مؤمنانه ، دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی ، پژوهش و فناوری با هدف ، عمل به ایده دانشگاه اجتماعی و مسوولیت اجتماعی این نهاد در ایام و لیالی پربرکت ماه مبارک رمضان برای شرکت در پویش ملی "زندگی دست یاریگر توست" در قالب تشکیل «صندوق نیکوکاری دانشگاهیان» اقدام لازم را معمول دارند . وزیر علوم در ادامه این نامه تاکید کرده است : این اقدام به منظور مشارکت مالی و داوطلبانه دانشگاهیان و فراهم آوردن منابع برای تامین بخشی از نیازهای ضروری دانشگاهیان درگیر پیامدهای درمانی ، اقتصادی و روانی بیماری کووید 19 انجام می شود غلامی در این نامه تصریح کرده است : بدیهی است که در برخی دانشگاه ها و مراکز ، در این خصوص ظرفیتی وجود دارد که می تواند از آن استفاده شود و کار را تسهیل کند
به گزارش ایرنا ، غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم پیش از این در گفت و گو با ایرنا ، از تشکیل این صندوق خبر داد و گفت : دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ، پژوهش و فناوری با دریافت این دستورالعمل و با هدف عمل به ایده دانشگاه اجتماعی و مسوولیت اجتماعی این نهاد در روزهای ماه رمضان به منظور شرکت در پویش ملی «زندگی دست یاریگر توست» در قالب تشکیل صندوق نیکوکاری دانشگاهیان ، اقدام لازم را باید انجام دهند . وی این اقدام را به منظور مشارکت مالی و داوطلبانه دانشگاهیان برای تامین بخشی از نیازهای ضروری سایر دانشگاهیان درگیر پیامدهای درمانی ، اقتصادی و روانی کرونا اعلام کرد
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1399/02/09 - 1399/02/10
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
ایسنا
1399/02/09
17:18

دکتر منصور غلامی ، وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری در نشست مجازی معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها اعلام کرد : در شرایط امروز ، همه دانشگاه ها باید انعطاف پذیری و چابکی در بخش آموزش را حفظ کنند و در هر صورت سیستم آموزش دانشگاه ها باید فعال باشد .

به گزارش ایسنا ، در نشست فوق العاده و مجازی معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور که صبح امروز (سه شنبه) در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد ، دکتر غلامی با تبریک پیشاپیش روز معلم و تقدیر از اساتید نمونه در فرصتی مناسب ، اظهار داشت : حرکت جدید در حوزه آموزش عالی و تغییر از کلاس های درس حضوری به آموزش های الکترونیکی در فاصله زمانی خیلی کوتاه و بدون آمادگی قبلی ، یک دستاورد بزرگ در کشور و اتفاقی خیلی خوب و قابل توجه بوده است .
وزیر علوم با بیان اینکه استفاده از آموزش های مجازی در این مدت محدود ، دستاورد بسیار بزرگی است ، گفت : همگی باید در حفظ و ارتقای این دستاورد ، بیش از پیش کوشا باشیم و در این راستا معاونان آموزشی دانشگاه ها باید گروه های آموزشی را فعال تر کنند زیرا این گروه ها به دلیل ارتباط انسانی نزدیک تر و شناخت علمی بیشتر می توانند در این خصوص عملکرد موثرتری داشته باشند . دکتر غلامی با اشاره به لزوم انعطاف پذیری در آیین نامه ها و برنامه های آموزشی دانشگاه ها در دوران کرونایی گفت : لازم است که اهمیت دستاوردهایی که در ارائه آموزش های غیرحضوری به دست آمده ، حتماً ذکر شود و فعالیت همکارانی که در ارائه دروس غیرحضوری فعال بوده اند ، قابل تقدیر است
وی همچنین با تاکید بر تقدیر ازاستادان فعال و پرتلاش که در شرایط دشوار اخیر کلاس های خود را در قالب آموزش های الکترونیکی با کیفیت خوبی برگزار و به دانشگاه و دانشجویان کمک کرده اند ، گفت : تشکیل جلسات و شوراهای مختلف در دانشگاه ها با حضور جمعی اعضای هیات علمی و مسئولان مرتبط باید به شکل جدی مورد نظارت قرار گیرد . وزیر علوم با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی دقیق و هماهنگ درخصوص مسائل آموزشی دانشگاه ها گفت : مسئولان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی باید با اطلاع رسانی شفاف تر و اقدامات دقیق تر ، نگرانی های دانشجویان عزیز و خانواده های محترم شان را برطرف کنند در خصوص ویروس کرونا ، اخبار و اطلاعات ستاد ملی کرونا می تواند اطمینان بخش باشد و ما هم اعلام کرده ایم که تابع تصمیمات این ستاد هستیم تا بدین وسیله از بروز شایعات و نگرانی ها کاسته شود
دکتر غلامی با بیان اینکه لازم است دانشگاه ها هم ستادی برای ارائه اطلاعات صحیح داشته باشند ، اظهار داشت : باید در هر صورت با پوشش کامل برنامه آموزش دانشگاه ها را به پیش ببریم ، اینکه احتمال دارد در آینده نزدیک آموزش حضوری داشته باشیم ، رد نمی شود ولی در هر صورت باید برای ارائه هر دو نوع آموزش حضوری و غیرحضوری آمادگی کامل داشته باشیم .
وی با تاکید بر آموزش های ترکیبی در دانشگاه ها گفت : حفاظت و حراست از دستاوردها وتجربه های خوب برگزاری آموزش های الکترونیک در دانشگاه ها لازم و ضروری است و تلاش و برنامه ریزی جدی و دقیق برای کم کردن نواقص موجود سخت افزاری و نرم افزاری و استفاده از این روش به عنوان یک مدل آموزشی در کنار روش های آموزش حضوری در شرایط پس از کرونا باید انجام شود . دکتر غلامی افزود : ضروری است که با استفاده از ظرفیت های ایجاد شده و تجربه های به دست آمده ، یک سامانه ملی و جامع آموزش های الکترونیکی ایجاد شود و اقدامات انجام شده در این زمینه در آن جمع آوری شده و برای کمک به همه موسسات آموزش عالی مورد استفاده گیرد تجربه جهانی هم به همین شکل است که دانشگاه های بزرگ جهان هم در کنترل شرایط فعلی به تجربیات قبلی شان متکی می شوند تا نقطه ضعف ها و نقص هایشان را رفع کنند به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم ، وی با انتقاد از القاء تعطیل شدن دانشگاه ها گفت : به هیچ وجه نباید این القاء در جامعه شکل بگیرد که دانشگاه ها تعطیل هستند؛
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1399/02/09 - 1399/02/10
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
ایسنا
1399/02/09
17:18
خیر دانشگاه ها به هیچ وجه تعطیل نیستند فقط کلاس های درس به صورت حضوری برگزار نمی شود و فعلاً آموزش های برخط و مجازی جایگزین آن شده است سایر بخش های دانشگاه ها اعم از اداری ، پژوهشی ، آزمایشگاه ها و بخش های دیگر فعال و مشغول ارائه خدمات هستند وزیر علوم در پایان سخنان خود بر مساعدت دانشگاه ها در خصوص ارائه دفاع از پایان نامه ها به صورت غیرحضوری ، همکاری بیشتر با دانشجویان کارشناسی ارشد که ترم آخرشان را می گذرانند وانجام امور فارغ التحصیلی دانشجویان کارشناسی تاکید کرد انتهای پیام
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1399/02/09 - 1399/02/10
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
ایرنا
1399/02/09
14:27

تهران ایرنا وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری گفت : به هیچ وجه نباید این القاء در جامعه شکل گیرد که دانشگاه ها تعطیل هستند؛ دانشگاه ها به هیچ وجه تعطیل نیستند .
به گزارش روز سه شنبه وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ، منصور غلامی در نشست مجازی معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها تاکید کرد : فقط کلاس های درس به صورت حضوری برگزار نمی شود و فعلا آموزش های آنلاین و مجازی جایگزین آن شده است سایر بخش های دانشگاه ها اعم از اداری ، پژوهشی ، آزمایشگاه ها و بخش دیگر فعال و مشغول ارائه خدمات هستند وزیر علوم اظهار داشت : استادان فعال و پرتلاش که در شرایط دشوار اخیر ، کلاس های خود را در قالب آموزش های الکترونیکی با کیفیت خوبی برگزار و به دانشگاه و دانشجویان کمک کرده اند باید تقدیر شوند غلامی افزود : تشکیل جلسات و شوراهای مختلف در دانشگاه ها با حضور جمعی اعضای هیات علمی و مسوولان مرتبط باید به شکل جدی مورد نظارت قرار گیرد
وی خاطرنشان کرد : لزوم حفاظت و حراست از دستاوردها و تجربه های خوب برگزاری آموزش های الکترونیک در دانشگاه ها ، تلاش و برنامه ریزی جدی و دقیق برای کم کردن نواقص موجود سخت افزاری و نرم افزاری ، همچنین استفاده از این روش به عنوان یک مدل آموزشی در کنار روش های آموزش حضوری در شرایط پس از کرونا ضروری است .
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1399/02/09 - 1399/02/10
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
مهر
1399/02/10
11:51
وزیر علوم در نامه ای به روسای دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی ، پژوهش و فناوری کشور بر ضرورت تشکیل «صندوق نیکوکاری دانشگاهیان» تاکید کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم ، منصور غلامی ، وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری ، در نامه ای به رؤسای دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی ، پژوهش و فناوری کشور ، بر ضرورت اقدام دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی ، پژوهش و فناوری در قالب تشکیل «صندوق نیکوکاری دانشگاهیان» تاکید کرد .
متن این نامه به شرح زیر است : با عنایت به نقش قابل توجه دانشگاهیان و مشارکت گسترده آنها در امور خیر و عام المنفعه و با عنایت به ضرورت انسجام بخشی و ساماندهی آن و در راستای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری در طرح مواسات ، همدلی و کمک مؤمنانه ، دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی ، پژوهش و فناوری با هدف ، عمل به ایده دانشگاه اجتماعی و مسئولیت اجتماعی این نهاد در ایام و لیالی پربرکت ماه مبارک رمضان برای شرکت در پویش ملی "زندگی دست یاریگر توست" در قالب تشکیل «صندوق نیکوکاری دانشگاهیان» اقدام لازم را معمول دارند . این اقدام به منظور مشارکت مالی و داوطلبانه دانشگاهیان و فراهم آوردن منابع برای تامین بخشی از نیازهای ضروری دانشگاهیان درگیر پیامدهای درمانی ، اقتصادی و روانی بیماری کووید 19 انجام می شود بدیهی است که در برخی از دانشگاه ها و مراکز ، در این خصوص ظرفیتی وجود دارد که می تواند از آن استفاده شود و کار را تسهیل کند آئین نامه اجرایی تشکیل «صندوق نیکوکاری دانشگاهیان» اینجا قابل دسترسی است
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1399/02/09 - 1399/02/10
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
مهر
1399/02/10
11:46

معاونان آموزشی دانشگاه ها در نشست مجازی معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی عدم ارائه اینترنت رایگان و کندی و قطعی اینترنت را معضل و مشکل آموزش مجازی عنوان کردند .
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم ، نشست مجازی معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها ، روز گذشته با حضور وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری معاونان و مدیران حوزه ستادی برگزار شد در این نشست تعدادی از معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها به بیان نقطه نظرات و پیشنهادات خود درخصوص آموزش های مجازی در سطح دانشگاه ها پرداختند حسین حسینی ، معاون آموزشی دانشگاه تهران ، با بیان اینکه همه دانشگاه های منطقه یک اقدام به برگزاری کلاس های مجازی کرده اند ، گفت : 70 درصد دانشجویان در استفاده از دروس مجازی که 90 درصد دروس را شامل می شود ، مشارکت داشته اند وی افزود : اگر همگرایی و همخوانی در برخی از چارچوب ها در میان دانشگاه های کشور وجود نداشته باشد ، موجب اختلال در روند انجام امور دانشگاهی خواهد شد از این موارد می توان به تخفیف شهریه و حذف ترم اشاره کرد که در میان دانشجویان هم توقع ایجاد می کند و هم بر روی سیستم آموزش در ترم های بعدی تأثیر می گذارد
معاون آموزشی دانشگاه تهران با اشاره به آینده آموزش الکترونیکی در دانشگاه ها گفت : ما وارد ساحت جدیدی از آموزش عالی شده ایم که فرهنگ و آداب خاص خود را می طلبد و نیاز به برنامه ریزی دارد که در این راستا می توان به مواردی از قبیل لزوم تفکیک مباحث آموزش حضوری و غیر حضوری ، تقویت آموزش های الکترونیکی؛ تنظیم سند توانمند سازی اعضای هیئت علمی ، اعطای امتیازات تشویقی به استادان و مجاز دانستن و تشکیل درصد بیشتری از دروس به صورت مجازی اشاره کرد .
دغدغه دانشگاه بابل نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم دکتر نوایی نیا ، معاون آموزشی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با بیان اینکه 100 درصد دروس در 8 دانشگاه منطقه به صورت مجازی ارائه می شود ، گفت : اکنون دغدغه اصلی دانشگاه ها نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم است زیرا برگزاری مجازی امتحانات به دلیل نبود زیر ساخت ها مشکل خواهد بود که البته در حال بررسی آن هستیم . وی همچنین با پیشنهاد تطویل ترم و تطویل زمان برگزاری امتحانات گفت : دراین صورت دانشجویان می توانند در طول ترم ارزیابی شوند تا بدینوسیله حقی از کسی ضایع نشود عدم ارائه اینترنت رایگان و کندی و قطعی اینترنت مشکل آموزش مجازی دکتر حیاتی معاون آموزشی دانشگاه تبریز نیز با اشاره به ارائه 95 درصد دروس به صورت مجاری گفت : امروز مشکل اصلی درخصوص آموزش مجازی ، عدم ارائه اینترنت رایگان و کندی و قطعی اینترنت است وی همچنین به معضلات دیگری در این زمینه از قبیل مشکل حضور دانشجویان دکتری به دلیل نبود غذا و امکانات خوابگاهی ، چگونگی تخفیف شهریه ها و بخشودگی سنوات اضافی و چگونگی پرداخت حق التدریس آموزش های مجازی اشاره کرد
دکتر ساریخانی معاون آموزشی دانشگاه بوعلی سینای همدان نیز با بیان اینکه در این دانشگاه 97 در صد دروس به صورت مجازی ارائه می شوند ، گفت : در این خصوص همگرایی بین دانشگاه ها بسیار مهم است و بهتر است وزارت علوم شرایطی را فراهم کند که همگرایی در کل کشور با توجه به شرایط هر منطقه ایجاد شود . وی همچنین نحوه ارتباط د
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1399/02/09 - 1399/02/10
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
مهر
1399/02/10
11:46
انشجویان و دسترسی همه آنان به نرم افزارها و سخت افزارهای آموزش مجازی را از معضلات ارائه این روش ذکر کرد دکتر سلیمی معاون آموزشی دانشگاه رازی کرمانشاه با اعلام اینکه 95 درصد کلاس های این دانشگاه به صورت برخط برگزار می شود ، گفت : اگر کلاس های برون خط را هم به این آمار اضافه کنیم این آموزش ها به صد در صد می رسند انتقاد از گرانی و کندی اینترنت وی با انتقاد از گرانی و کندی اینترنت که موجبات به وجود آمدن مشکل در برگزاری کلاس های مجازی می شود ، تنوع بخشی به شیوه های ارزیابی دانشجویان ، تأخیر در برگزاری آزمون های سراسری و کلاس های عملی را پیشنهاد کرد دکتر شاقول معاون آموزشی دانشگاه اصفهان با اعلام اینکه تقریباً همه دانشگاه های منطقه از اسفند ماه کار آموزش مجازی را آغاز کرده اند ، گفت : این بیماری برای دانشگاه ها یک فرصت طلایی بود و یک کارکرد فرهنگی هم داشت که همه اساتید و دانشجویان مهیای این نوع آموزش شدند
وی با بیان انعطاف دانشگاه اصفهان در امور آموزشی دانشجویان و جبران خسارات مالی و درسی دانشجویان گفت : با توجه به شرایط کنونی ، وزارت علوم در خصوص حضور دانشجویان در دانشگاه ها زیاد تعجیل نکند و همچنین اجازه لازم برای تمهیدات آموزش الکترونیکی و ترکیبی برای تمام دروس در تمام مقاطع را فراهم کند .
دکتر افشاری فرد معاون آموزشی دانشگاه شیراز با اشاره به هماهنگی با 12 دانشگاه منطقه درخصوص برگزاری امتحانات پایان ترم به صورت مجازی گفت : همچنین در خصوص حذف دروس و حذف ترم هم وحدت رویه داریم به طوری که حذف ترم را به عهده کمیسیون موارد خاص گذاشته ایم و حذف دروس را 12 واحد برای کارشناسی و 6 واحد برای کارشناسی ارشد اعلام کردیم . وی افزود : برنامه ریزی کرده ایم که با همه دانشجویانی که در سر کلاس مجازی حاضر نمی شوند تماس گرفته شود تا مشکلات شأن را برطرف کنیم انتقاد از عدم ارائه اینترنت رایگان در دانشگاه ها افشاری فرد با انتقاد از عدم ارائه اینترنت رایگان در دانشگاه ها گفت : در دانشگاه شیراز طرح همیار دانشجو در حال اجراست دکتر احتشام زاده معاون آموزشی دانشگاه شهید باهنر کرمان و دبیر منطقه 8 آموزشی با اعلام اینکه این منطقه شامل مراکز آموزش عالی سه استان کرمان ، هرمزگان و سیستان و بلوچستان می شود ، گفت : لازم است که محتوای آموزش های مجازی بررسی و تدوین شوند عدم ارائه اینترنت رایگان معضل آموزش مجازی وی همچنین عدم ارائه اینترنت رایگان و مقاومت برخی از اساتید و دانشجویان با ارائه کلاس ها به صورت مجازی را از معضلات این روش اعلام کرد دکتر پیش قدم معاون آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد با انتقاد از عدم دسترسی برخی از دانشجویان به اینترنت گفت : ما با دانشجویان قرارداد کلاس حضوری امضا کرده ایم و لازم است در شرایط کنونی به آنان سهل بگیریم وی با بیان اینکه کرونا باعث شده بسیاری از اساتید با آموزش مجازی آشنا شوند ، گفت : به دانشگاه ها اجازه دهید ارائه پایان نامه ها و دروس عملی را به صورت مجازی تجربه کنند دکتر پیش قدم با ارائه پیشنهاد لزوم کیفی سازی آموزش مجازی گفت : موارد اصلی در خصوص آموزش مجازی راه اندازی و کمی سازی این نوع آموزش و درگیر کردن کلیه استادان و دانشجویان با ارائه آموزش های مجازی است جلیلی فر معاون آموزشی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه در این دانشگاه سیستم مجازی از قبل فعال بوده و دروس زبان ، ادبیات و فیزیک از این طریق ارائه می شد ، گفت : ما آماده سرویس دهی آموزش مجازی بودیم و در این راستا دستور العمل کاملی منتشر کردیم و از همان روزهای اول وارد آموزش مجازی شدیم رایزنی برای حل مشکل نظام وظیفه وی با بیان اینکه 100 درصد دروس به صورت مجازی (50 درصد برخط و 50 درصد برون خط) ارائه می شوند ، گفت : برای ادامه تحصیل دانشجویان که مشکل نظام وظیفه دارند لازم است وزارت علوم با این سازمان هماهنگی لازم را به عمل آورد وی همچنین تأخیر در آزمون جامع و آزمون های ارشد و دکتری و همچنین پذیرش دانشجویان جدید در نیم سال دوم سال تحصیلی 1400 – 1399 را پیشنهاد کرد
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1399/02/09 - 1399/02/10
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
پایگاه اطلاع رسانی دولت
1399/02/10
09:25

منصور غلامی ، وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری در نشست مجازی معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها اعلام کرد : در شرایط امروز ، همه دانشگاه ها باید انعطاف پذیری و چابکی در بخش آموزش را حفظ کنند و در هر صورت سیستم آموزش دانشگاه ها باید فعال باشد.
منصور غلامی ، وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری در نشست مجازی معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها اعلام کرد : در شرایط امروز ، همه دانشگاه ها باید انعطاف پذیری و چابکی در بخش آموزش را حفظ کنند و در هر صورت سیستم آموزش دانشگاه ها باید فعال باشد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم ، در نشست فوق العاده و مجازی معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور که صبح امروز (سه شنبه) در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد ، دکتر غلامی با تبریک پیشاپیش روز معلم و تقدیر از اساتید نمونه در فرصتی مناسب ، اظهار داشت : حرکت جدید در حوزه آموزش عالی و تغییر از کلاس های درس حضوری به آموزش های الکترونیکی در فاصله زمانی خیلی کوتاه و بدون آمادگی قبلی ، یک دستاورد بزرگ در کشور و اتفاقی خیلی خوب و قابل توجه بوده است .
وزیر علوم با بیان اینکه استفاده از آموزش های مجازی در این مدت محدود ، دستاورد بسیار بزرگی است ، گفت : همگی باید در حفظ و ارتقای این دستاورد ، بیش از پیش کوشا باشیم و در این راستا معاونان آموزشی دانشگاه ها باید گروه های آموزشی را فعال تر کنند زیرا این گروه ها به دلیل ارتباط انسانی نزدیک تر و شناخت علمی بیشتر می توانند در این خصوص عملکرد موثرتری داشته باشند . دکتر غلامی با اشاره به لزوم انعطاف پذیری در آیین نامه ها و برنامه های آموزشی دانشگاه ها در دوران کرونایی گفت : لازم است که اهمیت دستاوردهایی که در ارائه آموزش های غیرحضوری به دست آمده ، حتماً ذکر شود و فعالیت همکارانی که در ارائه دروس غیرحضوری فعال بوده اند ، قابل تقدیر است
وی همچنین با تاکید بر تقدیر ازاستادان فعال و پرتلاش که در شرایط دشوار اخیر کلاس های خود را در قالب آموزش های الکترونیکی با کیفیت خوبی برگزار و به دانشگاه و دانشجویان کمک کرده اند ، گفت : تشکیل جلسات و شوراهای مختلف در دانشگاه ها با حضور جمعی اعضای هیات علمی و مسئولان مرتبط باید به شکل جدی مورد نظارت قرار گیرد . وزیر علوم با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی دقیق و هماهنگ درخصوص مسائل آموزشی دانشگاه ها گفت : مسئولان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی باید با اطلاع رسانی شفاف تر و اقدامات دقیق تر ، نگرانی های دانشجویان عزیز و خانواده های محترم شان را برطرف کنند در خصوص ویروس کرونا ، اخبار و اطلاعات ستاد ملی کرونا می تواند اطمینان بخش باشد و ما هم اعلام کرده ایم که تابع تصمیمات این ستاد هستیم تا بدین وسیله از بروز شایعات و نگرانی ها کاسته شود
دکتر غلامی با بیان اینکه لازم است دانشگاه ها هم ستادی برای ارائه اطلاعات صحیح داشته باشند ، اظهار داشت : باید در هر صورت با پوشش کامل برنامه آموزش دانشگاه ها را به پیش ببریم ، اینکه احتمال دارد در آینده نزدیک آموزش حضوری داشته باشیم ، رد نمی شود ولی در هر صورت باید برای ارائه هر دو نوع آموزش حضوری و غیرحضوری آمادگی کامل داشته باشیم .
وی با تاکید بر آموزش های ترکیبی در دانشگاه ها گفت : حفاظت و حراست از دستاوردها وتجربه های خوب برگزاری آموزش های الکترونیک در دانشگاه ها لازم و ضروری است و تلاش و برنامه ریزی جدی و دقیق برای کم کردن نواقص موجود سخت افزاری و نرم افزاری و استفاده از این روش به عنوان یک مدل آموزشی در کنار روش های آموزش حضوری در شرایط پس از کرونا باید انجام شود .
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1399/02/09 - 1399/02/10
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
پایگاه اطلاع رسانی دولت
1399/02/10
09:25
دکتر غلامی افزود : ضروری است که با استفاده از ظرفیت های ایجاد شده و تجربه های به دست آمده ، یک سامانه ملی و جامع آموزش های الکترونیکی ایجاد شود و اقدامات انجام شده در این زمینه در آن جمع آوری شده و برای کمک به همه موسسات آموزش عالی مورد استفاده گیرد تجربه جهانی هم به همین شکل است که دانشگاه های بزرگ جهان هم در کنترل شرایط فعلی به تجربیات قبلی شان متکی می شوند تا نقطه ضعف ها و نقص هایشان را رفع کنند وی با انتقاد از بیان تعطیلی دانشگاه ها گفت : به هیچ وجه نباید این القاء در جامعه شکل بگیرد که دانشگاه ها تعطیل هستند؛ خیر دانشگاه ها به هیچ وجه تعطیل نیستند فقط کلاس های درس به صورت حضوری برگزار نمی شود و فعلاً آموزش های برخط و مجازی جایگزین آن شده است سایر بخش های دانشگاه ها اعم از اداری ، پژوهشی ، آزمایشگاه ها و بخش های دیگر فعال و مشغول ارائه خدمات هستند وزیر علوم در پایان سخنان خود بر مساعدت دانشگاه ها در خصوص ارائه دفاع از پایان نامه ها به صورت غیرحضوری ، همکاری بیشتر با دانشجویان کارشناسی ارشد که ترم آخرشان را می گذرانند وانجام امور فارغ التحصیلی دانشجویان کارشناسی تاکید کرد
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1399/02/09 - 1399/02/10
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
تسنیم
1399/02/09
13:26

وزیر علوم بر لزوم حفظ و تقویت ظرفیت های ایجاد شده در دانشگاه ها برای آموزش های مجازی تاکید کرد و گفت : در شرایط اجباری کرونا اکثر دانشگاه ها در زمینه آموزش مجازی ورود کردند .

اخبار سیاسی به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم به نقل از وزارت علوم ، نخستین جلسه شورای هماهنگی سازمان ها و مجامع بین المللی با حضور دکتر غلامی ، وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری ، معاونان وزیر ، مسئول همکاری های علمی بین المللی وزارت امور خارجه و روسای شبکه های دانشگاه مجازی جهان اسلام ، شبکه نانوفناوری جهان اسلام و شبکه پارک های علم و فناوری جهان اسلام با محوریت آیین نامه همکاری علمی با سازمان ها و مجامع بین المللی امروز (دوشنبه) در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد .
منصور غلامی در این نشست با اشاره به اینکه اهمیت دانشگاه های مجازی امروز بیش از پیش محسوس و قابل درک برای جامعه شده است ، اظهار داشت : در شرایط اجباری کرونا اکثر دانشگاه ها در زمینه آموزش های مجازی ورود کرده اند و بایستی از این ظرفیت ایجاد شده در دانشگاه ها به بهترین نحو استفاده کرده و آن را تقویت کنیم .
نامه دانشجویان به معاون وزیر علوم| ناکارآمدی دستورالعمل حضور دانشجویان دکتری در دانشگاه هاوزیر علوم؛ سرقت اطلاعات از سازمان امور دانشجویان صحت نداردوزیر علوم ، تحقیقات و فناوری بر لزوم حفظ و تقویت ظرفیت های ایجاد شده در دانشگاه ها برای آموزش های مجازی تاکید کرد و گفت : با توجه به اهمیت حضور ایران در مجامع بین المللی علمی و محوریت آن در میان بسیاری از کشورهای اسلامی ، بایستی به سوی اشتراک گذاری تجربه ها ، محتواهای علمی ، دوره های آموزشی و تبادل استاد و دانشجو با دیگر کشورها حرکت کنیم . وی افزود : پس از تصویب آئین نامه لازم است که در نشست های بعدی ، تمرکز شورا بر روی به اشتراک گذاری تجربیات و دوره های علمی و تبادل استاد و دانشجو باشد با توجه به شرایط ظالمانه تحریم ها علیه ایران ، اهمیت حضور ما در مجامع بین المللی علاوه بر بخش دیپلماسی علمی از نظر سیاست بین المللی نیز بسیار حائز اهمیت است وزیر علوم در ادامه با تاکید بر روند رو به رشد کشور در زمینه حضور در مجامع علمی بین المللی خاطرنشان کرد : هم دولت و هم حاکمیت کشور اهمیت بسیار زیادی برای فعالیت های بین المللی قائل هستند مقام معظم رهبری هم در فرمایشات خود بارها بر موضوع جایگاه علمی کشور در دنیا تاکید کرده اند اگرچه برخی محدودیت های مالی در زمینه حضور ما در مجامع بین المللی وجود دارد اما تجربه نشان داده تلاش های ما موفقیت آمیز بوده است
وی در پایان افزود : علاوه بر اهمیت محوریت و مرکزیت در دانشگاه های مجازی ، دانشگاه D8 نیز می تواند این مرکزیت ایران را بیش از پیش تحکیم ببخشد و ستاد وزارت علوم نیز آمادگی کامل خود را برای همکاری با سازمان ها ، دانشگاه ها و نیز وزارت امور خارجه برای تسهیل در پیشبرد اهداف بین المللی علمی را اعلام می دارد . انتهای پیام/
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1399/02/09 - 1399/02/10
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
فارس نیوز
1399/02/10
12:08
نشست مجازی معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها با حضور وزیر علوم و مدیران حوزه ستادی برگزار شد

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم ، حسینی ، معاون آموزشی دانشگاه تهران و دبیر منطقه یک آموزش عالی کشور ، با بیان اینکه همه دانشگاه های منطقه یک اقدام به برگزاری کلاس های مجازی کرده اند ، گفت : 70 درصد دانشجویان در استفاده از دروس مجازی که 90 درصد دروس را شامل می شود ، مشارکت داشته اند . وی افزود : اگر همگرایی و همخوانی در برخی از چارچوب ها در میان دانشگاه های کشور وجود نداشته باشد ، موجب اختلال در روند انجام امور دانشگاهی خواهد شد از این موارد می توان به تخفیف شهریه و حذف ترم اشاره کرد که در میان دانشجویان هم توقع ایجاد می کند وهم بر روی سیستم آموزش در ترم های بعدی تأثیر می گذارد
حسینی با اشاره به آینده آمورش الکترونیکی در دانشگاه ها گفت : ما وارد ساحت جدیدی از آموزش عالی شده ایم که فرهنگ و آداب خاص خود را می طلبد و نیاز به برنامه ریزی دارد که در این راستا می توان به مواردی از قبیل لزوم تفکیک مباحث آموزش حضوری و غیر حضوری ، تقویت آموزش های الکترونیکی؛ تنظیم سند توانمند سازی اعضای هیئت علمی ، اعطای امتیازات تشویقی به استادان و مجاز دانستن و تشکیل در صد بیشتری از دروس به صورت مجازی اشاره کرد .
نوایی نیا ، معاون آموزشی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و دبیر منطقه 2 آموزشی با بیان اینکه 100 درصد دروس در 8 دانشگاه منطقه به صورت مجازی ارائه می شود ، گفت : اکنون دغدغه اصلی دانشگاه ها نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم است زیرا برگزاری مجازی امتحانات به دلیل نبود زیر ساخت ها مشکل خواهد بود که البته در حال بررسی آن هستیم . وی همچنین با پیشنهاد تطویل ترم و تطویل زمان برگزاری امتحانات گفت : دراین صورت دانشجویان می توانند در طول ترم ارزیابی شوند تا بدینوسیله حقی از کسی ضایع نشود حیاتی معاون آموزشی دانشگاه تبریز و دبیر منطقه 3 آموزش دانشگاهی نیز با اشاره به ارائه 95 درصد دروس به صورت مجاری گفت : امروز مشکل اصلی درخصوص آموزش مجازی ، عدم ارائه اینترنت رایگان و کندی و قطعی اینترنت است وی همچنین به معضلات دیگری در این زمینه از قبیل مشکل حضور دانشجویان دکترا به دلیل نبود غذا و امکانات خوابگاهی ، چگونگی تخفیف شهریه ها و بخشودگی سنوات اضافی و چگونگی پرداخت حق التدریس آموزش های مجازی اشاره کرد
ساریخانی معاون آموزشی دانشگاه بوعلی سینای همدان و دبیر منطقه 4 آموزشی نیز با بیان اینکه در این دانشگاه 97 در صد دروس به صورت مجازی ارائه می شوند ، گفت : در این خصوص همگرایی بین دانشگاه ها بسیار مهم است و بهتر است وزارت علوم شرایطی را فراهم کند که همگرایی در کل کشور با توجه به شرایط هر منطقه ایجاد شود . وی همچنین نحوه ارتباط دانشجویان و دسترسی همه آنان به نرم افزارها و سخت افزار های آموزش مجازی را از معضلات ارائه این روش ذکر کرد سلیمی معاون آموزشی دانشگاه رازی کرمانشاه و دبیر منطقه 5 آموزشی با اعلام اینکه 95 درصد کلاس های این دانشگاه به صورت برخط برگزار می شود ، گفت : اگر کلاس های برون خط را هم به این آمار اضافه
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1399/02/09 - 1399/02/10
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
فارس نیوز
1399/02/10
12:08
کنیم این آموزش ها به صد در صد می رسند وی با انتقاد ازگرانی و کندی اینترنت که موجبات به وجود آمدن مشکل در برگزاری کلاس های مجازی می شود ، تنوع بخشی به شیوه های ارزیابی دانشجویان ، تأخیر در برگزاری آزمون های سراسری و کلاس های عملی را پیشنهاد کرد شاقول معاون آموزشی دانشگاه اصفهان و دبیر منطقه 6 آموزشی با اعلام اینکه تقریباً همه دانشگاه های منطقه از اسفند ماه کار آموزش مجازی را آغاز کرده اند ، گفت : این بیماری برای دانشگاه ها یک فرصت طلایی بود و یک کارکرد فرهنگی هم داشت که همه اساتید و دانشجویان مهیای این نوع آموزش شدند
وی با بیان انعطاف دانشگاه اصفهان در امور آموزشی دانشجویان و جبران خسارات مالی و درسی دانشجویان گفت : با توجه به شرایط کنونی ، وزارت علوم در خصوص حضور دانشجویان در دانشگاه ها زیاد تعجیل نکند و همچنین اجازه لازم برای تمهیدات آموزش الکترونیکی و ترکیبی برای تمام دروس در تمام مقاطع را فراهم کند .
افشاری فردمعاون آموزشی دانشگاه شیراز و دبیر منطقه 7 آموزشی با اشاره به هماهنگی با 12 دانشگاه منطقه درخصوص برگزاری امتحانات پایان ترم به صورت مجازی گفت : همچنین در خصوص حذف دروس و حذف ترم هم وحدت رویه داریم به طوری که حذف ترم را به عهده کمیسیون موارد خاص گذاشته ایم و حذف دروس را 12 واحد برای کارشناسی و 6 واحد برای کارشناسی ارشد اعلام کردیم . وی افزود : برنامه ریزی کرده ایم که با همه دانشجویانی که در سر کلاس مجازی حاضر نمی شوند تماس گرفته شود تا مشکلات شأن را برطرف کنیم دکتر افشاری فرد با انتقاد از عدم ارائه اینترنت رایگان در دانشگاه ها گفت : در دانشگاه شیراز طرح همیار دانشجو در حال اجراست احتشام زاده معاون آموزشی دانشگاه شهید باهنر کرمان و دبیر منطقه 8 آموزشی با اعلام اینکه این منطقه شامل مراکز آموزش عالی سه استان کرمان ، هرمزگان و سیستان و بلوچستان می شود ، گفت : لازم است که محتوای آموزش های مجازی بررسی و تدوین شوند وی همچنین عدم ارائه اینترنت رایگان و مقاومت برخی از اساتید و دانشجویان با ارائه کلاس ها به صورت مجازی را از معضلات این روش اعلام کرد پیش قدم معاون آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد و دبیر منطقه 9 آموزشی با انتقاد از عدم دسترسی برخی از دانشجویان به اینترنت گفت : ما با دانشجویان قرارداد کلاس حضوری امضا کرده ایم و لازم است در شرایط کنونی به آنان سهل بگیریم وی با بیان اینکه کرونا باعث شده بسیاری از اساتید با آموزش مجازی آشنا شوند ، گفت : به دانشگاه ها اجازه دهید ارائه پایان نامه ها و دروس عملی را به صورت مجازی تجربه کنند پیش قدم با ارائه پیشنهاد لزوم کیفی سازی آموزش مجازی گفت : موارد اصلی در خصوص آموزش مجازی راه اندازی و کمی سازی این نوع آموزش و درگیر کردن کلیه استادان و دانشجویان با ارائه آموزش های مجازی است
جلیلی فر معاون آموزشی دانشگاه شهید چمران اهواز و دبیر منطقه 10 آموزش عالی کشور با بیان اینکه در این دانشگاه سیستم مجازی از قبل فعال بوده و دروس زبان ، ادبیات و فیزیک از این طریق ارائه می شد ، گفت : ما آماده سرویس دهی آموزش مجازی بودیم و در این راستا دستور العمل کاملی منتشر کردیم و از همان روزهای اول وارد آموزش مجازی شدیم . وی با بیان اینکه 100 درصد دروس به صورت مجازی (50 درصد برخط و 50 درصد برون خط) ارائه می شوند ، گفت : برای ادامه تحصیل دانشجویان که مشکل نظام وظیفه دارند لازم است وزارت علوم با این سازمان هماهنگی لازم را به عمل آورد وی همچنین تأخیر در آزمون جامع و آزمون های ارشد و دکتری و همچنین پذیرش دانشجویان جدید در نیم سال دوم سال تحصیلی 1400 – 1399 را پیشنهاد کرد انتهای پیام/
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1399/02/09 - 1399/02/10
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
فارس نیوز
1399/02/10
12:14

وزیر علوم در نامه ای به رؤسای دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی ، پژوهش و فناوری کشور بر ضرورت اقدام دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی ، پژوهش و فناوری در قالب تشکیل «صندوق نیکوکاری دانشگاهیان» تاکید کرد .

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم ، منصور غلامی ، وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری ، در نامه ای به رؤسای دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی ، پژوهش و فناوری کشور ، بر ضرورت اقدام دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی ، پژوهش و فناوری در قالب تشکیل «صندوق نیکوکاری دانشگاهیان» تاکید کرد .
در متن این نامه آمده است : با عنایت به نقش قابل توجه دانشگاهیان و مشارکت گسترده ایشان در امور خیر و عام المنفعه و با عنایت به ضرورت انسجام بخشی و ساماندهی آن و در راستای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری در طرح مواسات ، همدلی و کمک مؤمنانه ، دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی ، پژوهش و فناوری با هدف ، عمل به ایده دانشگاه اجتماعی و مسئولیت اجتماعی این نهاد در ایام و لیالی پربرکت ماه مبارک رمضان برای شرکت در پویش ملی "زندگی دست یاریگر توست" در قالب تشکیل «صندوق نیکوکاری دانشگاهیان» اقدام لازم را معمول دارند . این اقدام به منظور مشارکت مالی و داوطلبانه دانشگاهیان و فراهم آوردن منابع برای تامین بخشی از نیازهای ضروری دانشگاهیان درگیر پیامدهای درمانی ، اقتصادی و روانی بیماری کووید 19 انجام می شود بدیهی است که در برخی از دانشگاه ها و مراکز ، در این خصوص ظرفیتی وجود دارد که می تواند از آن استفاده شود و کار را تسهیل کند انتهای پیام/
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1399/02/09 - 1399/02/10
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
شبستان
1399/02/09
13:21
غلامی اعلام کرد : با استفاده از ظرفیت های ایجاد شده و تجربه های بدست آمده باید یک سامانه ملی و جامع آموزش های الکترونیکی ایجاد شود
به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ، نشست مجازی وزیر علوم و مسئولان وزارتخانه با معاونان آموزشی دانشگاه های کشور امروز صبح برگزار شد «منصور غلامی» در این برنامه گفت : حرکت جدید در حوزه آموزش عالی و تغییر از کلاس های درس حضوری به آموزش های الکترونیکی در فاصله زمانی خیلی کوتاه و بدون آمادگی قبلی ، یک دستاورد بزرگ در کشور و اتفاقی خیلی خوب و قابل توجه بوده است وی ادامه داد : مسئولان دانشگاه ها و آموزش عالی با اطلاع رسانی شفاف تر و اقدامات دقیق تر ، نگرانی های دانشجویان و خانواده های آنها را برطرف کنند وزیر علوم افزود : با استفاده از ظرفیت های ایجاد شده و تجربه های بدست آمده باید یک سامانه ملی و جامع آموزش های الکترونیکی ایجاد شود پایان پیام/260
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1399/02/09 - 1399/02/10
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
تابناک
1399/02/10
10:34

تابناک/وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری در نخستین جلسه شورای هماهنگی سازمان ها و مجامع بین المللی علمی بر لزوم حفظ و تقویت ظرفیت های ایجاد شده در دانشگاه ها برای آموزش های مجازی تاکید کرد و گفت : با توجه به اهمیت حضور ایران در مجامع بین المللی علمی و محوریت آن در میان بسیاری از کشورهای اسلامی ، بایستی به سوی اشتراک گذاری تجربه ها ، محتواهای علمی ، دوره های آموزشی و تبادل استاد و دانشجو با دیگر کشورها حرکت کنیم.

تابناک/وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری در نخستین جلسه شورای هماهنگی سازمان ها و مجامع بین المللی علمی بر لزوم حفظ و تقویت ظرفیت های ایجاد شده در دانشگاه ها برای آموزش های مجازی تاکید کرد و گفت : با توجه به اهمیت حضور ایران در مجامع بین المللی علمی و محوریت آن در میان بسیاری از کشورهای اسلامی ، بایستی به سوی اشتراک گذاری تجربه ها ، محتواهای علمی ، دوره های آموزشی و تبادل استاد و دانشجو با دیگر کشورها حرکت کنیم .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از روابط عمومی وزارت علوم ، نخستین جلسه شورای هماهنگی سازمان ها و مجامع بین المللی با حضور دکتر غلامی ، وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری ، معاونان وزیر ، مسئول همکاری های علمی بین المللی وزارت امور خارجه و روسای شبکه های دانشگاه مجازی جهان اسلام ، شبکه نانوفناوری جهان اسلام و شبکه پارک های علم و فناوری جهان اسلام با محوریت آیین نامه همکاری علمی با سازمان ها و مجامع بین المللی امروز (دوشنبه) در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد .
دکتر غلامی در این نشست با اشاره به اینکه اهمیت دانشگاه های مجازی امروز بیش از پیش محسوس و قابل درک برای جامعه شده است ، اظهار داشت : در شرایط اجباری کرونا اکثر دانشگاه ها در زمینه آموزش های مجازی ورود کرده اند و بایستی از این ظرفیت ایجاد شده در دانشگاه ها به بهترین نحو استفاده کرده و آن را تقویت کنیم . وی افزود : پس از تصویب آئین نامه لازم است که در نشست های بعدی ، تمرکز شورا بر روی به اشتراک گذاری تجربیات و دوره های علمی و تبادل استاد و دانشجو باشد با توجه به شرایط ظالمانه تحریم ها علیه ایران ، اهمیت حضور ما در مجامع بین المللی علاوه بر بخش دیپلماسی علمی از نظر سیاست بین المللی نیز بسیار حائز اهمیت است وزیر علوم در ادامه با تاکید بر روند رو به رشد کشور در زمینه حضور در مجامع علمی بین المللی خاطرنشان کرد : هم دولت و هم حاکمیت کشور اهمیت بسیار زیادی برای فعالیت های بین المللی قائل هستند مقام معظم رهبری هم در فرمایشات خود بارها بر موضوع جایگاه علمی کشور در دنیا تاکید کرده اند اگرچه برخی محدودیت های مالی در زمینه حضور ما در مجامع بین المللی وجود دارد اما تجربه نشان داده تلاش های ما موفقیت آمیز بوده است
وی در پایان افزود : علاوه بر اهمیت محوریت و مرکزیت در دانشگاه های مجازی ، دانشگاه D8 نیز می تواند این مرکزیت ایران را بیش از پیش تحکیم ببخشد و ستاد وزارت علوم نیز آمادگی کامل خود را برای همکاری با سازمان ها ، دانشگاه ها و نیز وزارت امور خارجه برای تسهیل در پیشبرد اهداف بین المللی علمی را اعلام می دارد .
ضرورت توسعه دیپلماسی علمی کشوردکتر حسین سالارآملی ، قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل نیز در این نشست با اشاره به اینکه وزارت علوم هم اکنون عضو بیش از 70 سازمان بین المللی علمی است اظهار داشت : این عضویت ها به سه سطح حکومتی مثل یونسکو ، سطح وزارتخانه ای مثل انجمن علمی ورزشی دانشگاه ها و سطح موسسات و دانشگاه ، مثل انجمن آسیایی پارک های علم و فناوری تقسیم می شوند .
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1399/02/09 - 1399/02/10
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
تابناک
1399/02/10
10:34
از جمله چالش های موجود در این بخش می توان به این موضوع اشاره کرد که متاسفانه برخی سازمان ها به صورت ملی کار نمی کنند موضوع دیگر نیز مربوط به اعتبارات مالی برای عضویت در مجامع بین المللی است
وی در ادامه با اشاره به وظایف شورا و شبکه های همکاری بین المللی گفت : شبکه های دانشگاه مجازی جهان اسلام ، شبکه نانوفناوری جهان اسلام و شبکه پارک های علم و فناوری جهان اسلام سه شبکه ای هستند که میزبانی آنها به جمهوری اسلامی ایران واگذار شده و وظیفه توسعه همکاری های علمی آموزشی و فناوری در جهان اسلام ، ارتقای همکاری دانشگاه های مجازی اسلامی و همچنین توسعه فناوری نانو میان 57 کشور اسلامی را برعهده دارند . به گفته دکتر سالارآملی ، وظیفه شورایی که امروز جلسه نخست آن برگزار می شود نیز ساماندهی و نهادینه سازی عضویت همکاری با سازمان های بین المللی و همچنین سیاست گذاری کلان در زمینه فعالیت در سازمان ها و مجامع بین المللی است هدف نهایی ما نیز توسعه دیپلماسی علمی کشور است در ادامه این نشست گزارشی در خصوص سازمان همکاری های اسلامی کامستک(COMSTEC) ارائه شد از جمله اهداف این سازمان می توان به ارزیابی منابع انسانی کشورهای اسلامی عضو ، تقویت همکاری علمی و فناوری بین کشورهای عضو و ایجاد ساختار مناسب برای برنامه ریزی علمی و فناوری اشاره کرد همکاری کشورهای اسلامی با محوریت ایراندکتر علی باستی ، رئیس پارک علم و فناوری گیلان در ادامه نشست با اشاره به اینکه شبکه پارک های علم و فناوری کشورهای اسلامی در گیلان مستقر است ، گفت : از جمله وظایف این شبکه می توان به برگزاری کارگاه های تخصصی و فراهم کردن زمینه انتقال فناوری اشاره کرد هم اکنون 31 عضو از 21 کشور اسلامی به همراه 30 عضو از ایران در این شبکه حضور دارند وی افزود : برخی از اقدامات شبکه از سال 1391 تا 1397 شامل نشست مجمع عمومی ، برگزاری 9 کارگاه آموزش بین المللی و انعقاد 4 تفاهم نامه بین المللی می شود در سال 98 نیز به برخی دیگر از اقدامات همچون حضور میدانی در پارک های کشورهای همسایه ، انتقال فناوری و انجام کارهای مشترک با پارک های مهم ترکیه مثل تکنوپارک پرداخته شد
دکتر کریم نجفی برزگر ، رئیس شبکه دانشگاه های مجازی کشورهای اسلامی نیز در این نشست اظهار داشت : در خصوص شبکه دانشگاه های مجازی جهان اسلام مستقر در دانشگاه پیام نور باید گفت که میزبانی این شبکه از سال 1391 به وزارت علوم واگذار شد اما فعالیت های آن به طور رسمی از سال 1397 شروع شد . این شبکه که بخشی از کامستک بوده 60 دانشگاه عضو دارد در ابتدای فعالیت به مطالعه راهبردی نقاط ضعف و قوت کشورهای عضو پرداخته شد و اقدام دیگر تدوین اساسنامه و ارسال به کشورهای عضو و نیز برگزاری موفق نخستین مجمع بوده است مجمع دوم نیز مهرماه سال 98 برگزار شد برنامه های آتی این شبکه شامل برگزاری سومین مجمع عمومی در دانشگاه اقبال پاکستان و نشست شبکه های عضو کامستک است دکتر علیرضا خاوندی ، رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی نیز در ادامه نشست در زمینه شبکه کشورهای اسلامی در بخش نانوتکنولوژی(INN) گفت : مسئولیت این شبکه به پژوهشگاه موادو انرژی واگذار شده است از جمله وظایف این شبکه می توان به ارتقای نانو فناوری در حوزه کامستک اشاره کرد اردیبهشت 92 اولین مجمع این شبکه برگزار و اساسنامه آن تصویب شد در ادامه نیز مسئول اداره همکاری های بین المللی وزارت امور خارجه با تاکید بر برجسته شدن حاکمیت علمی در جهان امروز گفت : اهمیت همکاری های علمی و جایگاه علم در دنیای امروز بیش از پیش مشخص شده است علم و فناوری در بحران هایی مثل کرونا قدرت خود را نشان داده است در وزارت امور خارجه از آیین نامه حمایت می کنیم در آسیب شناسی این بخش لازم به ذکر است که متاسفانه برخی ضعف ها در هماهنگی های داخلی وجود دارد که باید تقویت شود معضل دیگر در زمینه میزان حضور در نشست های بین المللی است گفتنی است که سازمان کنفرانس اسلامی دارای دو نهاد علمی
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1399/02/09 - 1399/02/10
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
تابناک
1399/02/10
10:34
و فناوری است که اولین آن به نام کمیته دائمی همکاریهای علمی و فناوری کامستک (COMSTEC) در پاکستان و دومین آن به عنوان سازمان علمی آموزشی و فرهنگی ملل اسلامی(ISESCO) در مراکش مستقر است سه نهاد گسترده علمی زیر نظر کاستیک از جمله شبکه دانشگاههای مجازی جهان اسلام ، شبکه نانوفناوری جهان اسلام و شبکه پارک علم و فناوری جهان اسلام در ایران مستقر هستند وزارت علوم در آذر ماه 98 به منظور سازماندهی و نهادینه کردن این همکاری ها ، آیین نامه همکاری علمی آموزشی و فناوری با سازمان ها و مجامع بین المللی را تهیه و به دانشگاه ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور ابلاغ کرده است
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1399/02/09 - 1399/02/10
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
وزارت علوم
1399/02/09
16:41

دکتر علی خاکی صدیق ، معاون آموزشی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری امروز (سه شنبه) در نشست مجازی معاونان آموزشی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور که با حضور وزیر علوم ، معاونان و مدیران حوزه ستادی در محل این وزارتخانه برگزار شد ، ضرورت ها و الزام های تبدیلِ تهدید کرونا به فرصت و روی آوردن به روش های نوین آموزشی را تشریح کرد .

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم ، دکتر خاکی صدیق در این نشست مجازی اظهار داشت : با انتخاب راهبردهای مناسب آموزشی و به حداقل رساندن آسیب ها ، جبران کاستی ها ، بهره مندی دانشگاه ها از مزایای آموزش الکترونیکی و توان و آمادگی مراکز آموزش عالی در برخورد با شرایط مشابه می توان این تهدید را به فرصتی مناسب در زمینه آموزش الکترونیک تبدیل کرد . به گفته وی ، گام های اجرایی در مسیر ایجاد و گسترش آموزش های الکترونیکی ، بازنگری در مقررات آموزشی و تفویض اختیار به دانشگاه ها ، آموزش و فرهنگ سازی و سنجش و ارزیابی ، از اقدامات ضروری در این شرایط است
معاون آموزشی وزارت علوم ، به گام های اجرایی اشاره کرد و افزود : صدور بخشنامه به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ، تشکیل کارگروه تخصصی آموزش های الکترونیکی ، توجه به آموزش های غیرحضوری ، پیگیری تقویت زیر ساخت ها در دانشگاه ها و افزایش سقف مجاز آموزش الکترونیکی در دانشگاه ها از گام هایی بودند که در اسفندماه سال 1398 اجرایی شدند . دکتر خاکی صدیق در ادامه تصریح کرد : ابلاغ دستورالعمل امکان آموزش حضوری دانشجویان دوره دکتری از آغاز اردیبهشت 1399 و ارسال پروتکل بهداشتی مرتبط با حوزه آموزش برای آمادگی در بازگشایی دانشگاه ها و اجرای امتحانات پایان ترم از سایر اقدامات اجرایی در این شرایط بوده است وی به تعداد دانشجویان در حال آموزش الکترونیکی در دانشگاه های مختلف اشاره کرد و افزود : از مجموع 3 میلیون دانشجویان کل کشور در دانشگاه های دولتی متمرکز 83 7 درصد دانشجویان ، در دانشگاه پیام نور 93 درصد ، فنی و حرفه ای 66 1 درصد ، علمی کاربردی 100 درصد و دانشگاه های غیر دولتی و غیر انتفاعی 74 4 درصد و در مجموع کل 86 2 درصد دانشجویان در حال استفاده از آموزش های الکترونیکی در دانشگاه ها هستند دکتر خاکی صدیق در زمینه آموزش ، ترویج و فرهنگ سازی گفت : ارسال راهنمای عمل و نکات تربیتی و روان شناختی ، برپایی کارگاه های آموزشی در سطح دانشگاه ها ، انجام مصاحبه های رسانه ای و راه اندازی وب گاه اختصاصی آموزش الکترونیکی از جمله فعالیت های اجرایی در این زمینه ها بوده است
معاون آموزشی وزارت علوم در بحث سنجش و ارزیابی خاطرنشان کرد : درخواست گزارش از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و بررسی و تحلیل وضعیت آموزش الکترونیکی در کشور انجام شده و ارزیابی عملکرد دانشگاه ها در حوزه آموزش الکترونیکی جهت بررسی وضعیت کنونی و سیاست گذاری آینده و دسته بندی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی انجام گرفته است . وی درخصوص چالش های پیش رو در آینده گفت : برگزاری امتحانات پایان ترم و برگزاری ترم تابستانی و آغاز نیمسال اول 1400 1399 ، اصلاح آیین نامه ها ، توسعه آموزش الکترونیکی و نظارت و ارزیابی از مسائل آینده در حوزه آموزش الکترونیک در دانشگاه ها به شمار می رود س س 51/ ل م 54/ ع ع 57
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1399/02/09 - 1399/02/10
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
مهر
1399/02/09
20:31
معاون آموزشی وزیر علوم برگزاری امتحانات پایان ترم و برگزاری ترم تابستان را از چالش های پیش روی آموزش عالی در ترم جاری عنوان کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم ، علی خاکی صدیق ، امروز (سه شنبه) در نشست مجازی معاونان آموزشی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور که با حضور وزیر علوم ، معاونان و مدیران حوزه ستادی در محل این وزارتخانه برگزار شد ، ضرورت ها و الزام های تبدیلِ تهدید کرونا به فرصت و روی آوردن به روش های نوین آموزشی را تشریح کرد .
خاکی صدیق در این نشست مجازی اظهار داشت : با انتخاب راهبردهای مناسب آموزشی و به حداقل رساندن آسیب ها ، جبران کاستی ها ، بهره مندی دانشگاه ها از مزایای آموزش الکترونیکی و توان و آمادگی مراکز آموزش عالی در برخورد با شرایط مشابه می توان این تهدید را به فرصتی مناسب در زمینه آموزش الکترونیک تبدیل کرد . به گفته وی ، گام های اجرایی در مسیر ایجاد و گسترش آموزش های الکترونیکی ، بازنگری در مقررات آموزشی و تفویض اختیار به دانشگاه ها ، آموزش و فرهنگ سازی و سنجش و ارزیابی ، از اقدامات ضروری در این شرایط است
معاون آموزشی وزارت علوم ، به گام های اجرایی اشاره کرد و افزود : صدور بخشنامه به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ، تشکیل کارگروه تخصصی آموزش های الکترونیکی ، توجه به آموزش های غیرحضوری ، پیگیری تقویت زیر ساخت ها در دانشگاه ها و افزایش سقف مجاز آموزش الکترونیکی در دانشگاه ها از گام هایی بودند که در اسفندماه سال 1398 اجرایی شدند . خاکی صدیق در ادامه تصریح کرد : ابلاغ دستورالعمل امکان آموزش حضوری دانشجویان دوره دکتری از آغاز اردیبهشت 1399 و ارسال پروتکل بهداشتی مرتبط با حوزه آموزش برای آمادگی در بازگشایی دانشگاه ها و اجرای امتحانات پایان ترم از سایر اقدامات اجرایی در این شرایط بوده است وی به تعداد دانشجویان در حال آموزش الکترونیکی در دانشگاه های مختلف اشاره کرد و افزود : از مجموع 3 میلیون دانشجویان کل کشور در دانشگاه های دولتی متمرکز 83 7 درصد دانشجویان ، در دانشگاه پیام نور 93 درصد ، فنی و حرفه ای 66 1 درصد ، علمی کاربردی 100 درصد و دانشگاه های غیر دولتی و غیر انتفاعی 74 4 درصد و در مجموع کل 86 2 درصد دانشجویان در حال استفاده از آموزش های الکترونیکی در دانشگاه ها هستند خاکی صدیق در زمینه آموزش ، ترویج و فرهنگ سازی گفت : ارسال راهنمای عمل و نکات تربیتی و روان شناختی ، برپایی کارگاه های آموزشی در سطح دانشگاه ها ، انجام مصاحبه های رسانه ای و راه اندازی وب گاه اختصاصی آموزش الکترونیکی از جمله فعالیت های اجرایی در این زمینه ها بوده است
معاون آموزشی وزارت علوم در بحث سنجش و ارزیابی خاطرنشان کرد : درخواست گزارش از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و بررسی و تحلیل وضعیت آموزش الکترونیکی در کشور انجام شده و ارزیابی عملکرد دانشگاه ها در حوزه آموزش الکترونیکی جهت بررسی وضعیت کنونی و سیاست گذاری آینده و دسته بندی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی انجام گرفته است . وی درخصوص چالش های پیش رو در آینده گفت : برگزاری امتحانات پایان ترم و برگزاری ترم تابستانی و آغاز نیمسال اول 1400 1399 ، اصلاح آیین نامه ها ، توسعه آموزش الکترونیکی و نظارت و ارزیابی از مسائل آینده در حوزه آموزش الکترونیک در دانشگاه ها به شمار می رود
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1399/02/09 - 1399/02/10
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
فارس نیوز
1399/02/09
19:02

معاون آموزشی وزارت علوم ضرورت ها و الزام های تبدیل تهدید کرونا به فرصت و روی آوردن به روش های نوین آموزشی را تشریح کرد .

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم ، علی خاکی صدیق ، معاون آموزشی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری امروز (سه شنبه) در نشست مجازی معاونان آموزشی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور که با حضور وزیر علوم ، معاونان و مدیران حوزه ستادی در محل این وزارتخانه برگزار شد ، ضرورت ها و الزام های تبدیلِ تهدید کرونا به فرصت و روی آوردن به روش های نوین آموزشی را تشریح کرد .
خاکی صدیق در این نشست مجازی اظهار داشت : با انتخاب راهبردهای مناسب آموزشی و به حداقل رساندن آسیب ها ، جبران کاستی ها ، بهره مندی دانشگاه ها از مزایای آموزش الکترونیکی و توان و آمادگی مراکز آموزش عالی در برخورد با شرایط مشابه می توان این تهدید را به فرصتی مناسب در زمینه آموزش الکترونیک تبدیل کرد . به گفته وی ، گام های اجرایی در مسیر ایجاد و گسترش آموزش های الکترونیکی ، بازنگری در مقررات آموزشی و تفویض اختیار به دانشگاه ها ، آموزش و فرهنگ سازی و سنجش و ارزیابی ، از اقدامات ضروری در این شرایط است
معاون آموزشی وزارت علوم ، به گام های اجرایی اشاره کرد و افزود : صدور بخشنامه به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ، تشکیل کارگروه تخصصی آموزش های الکترونیکی ، توجه به آموزش های غیرحضوری ، پیگیری تقویت زیر ساخت ها در دانشگاه ها و افزایش سقف مجاز آموزش الکترونیکی در دانشگاه ها از گام هایی بودند که در اسفندماه سال 1398 اجرایی شدند . دکتر خاکی صدیق در ادامه تصریح کرد : ابلاغ دستورالعمل امکان آموزش حضوری دانشجویان دوره دکتری از آغاز اردیبهشت 1399 و ارسال پروتکل بهداشتی مرتبط با حوزه آموزش برای آمادگی در بازگشایی دانشگاه ها و اجرای امتحانات پایان ترم از سایر اقدامات اجرایی در این شرایط بوده است وی به تعداد دانشجویان در حال آموزش الکترونیکی در دانشگاه های مختلف اشاره کرد و افزود : از مجموع 3 میلیون دانشجویان کل کشور در دانشگاه های دولتی متمرکز 83 7 درصد دانشجویان ، در دانشگاه پیام نور 93 درصد ، فنی و حرفه ای 66 1 درصد ، علمی کاربردی 100 درصد و دانشگاه های غیر دولتی و غیر انتفاعی 74 4 درصد و در مجموع کل 86 2 درصد دانشجویان در حال استفاده از آموزش های الکترونیکی در دانشگاه ها هستند خاکی صدیق در زمینه آموزش ، ترویج و فرهنگ سازی گفت : ارسال راهنمای عمل و نکات تربیتی و روان شناختی ، برپایی کارگاه های آموزشی در سطح دانشگاه ها ، انجام مصاحبه های رسانه ای و راه اندازی وب گاه اختصاصی آموزش الکترونیکی از جمله فعالیت های اجرایی در این زمینه ها بوده است
معاون آموزشی وزارت علوم در بحث سنجش و ارزیابی خاطرنشان کرد : درخواست گزارش از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و بررسی و تحلیل وضعیت آموزش الکترونیکی در کشور انجام شده و ارزیابی عملکرد دانشگاه ها در حوزه آموزش الکترونیکی جهت بررسی وضعیت کنونی و سیاست گذاری آینده و دسته بندی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی انجام گرفته است . وی درخصوص چالش های پیش رو در آینده گفت : برگزاری امتحانات پایان ترم و برگزاری ترم تابستانی و آغاز نیمسال اول 1400 1399 ، اصلاح آیین نامه ها ، توسعه آموزش الکترونیکی و نظارت و ارزیابی از مسائل آینده در حوزه آموزش الکترونیک در دانشگاه ها به شمار می رود انتهای پیام/
1
گزیده اخبار و رویدادها - اخبار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
1399/02/09 - 1399/02/10
اخبار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
وزارت علوم
دانشجو
1399/02/09
22:44
معاون آموزشی وزیر علوم برگزاری امتحانات پایان ترم و برگزاری ترم تابستان را از چالش های پیش روی آموزش عالی در ترم جاری عنوان کرد

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو ، علی خاکی صدیق ، امروز (سه شنبه) در نشست مجازی معاونان آموزشی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور که با حضور وزیر علوم ، معاونان و مدیران حوزه ستادی در محل این وزارتخانه برگزار شد ، ضرورت ها و الزام های تبدیلِ تهدید کرونا به فرصت و روی آوردن به روش های نوین آموزشی را تشریح کرد .
خاکی صدیق در این نشست مجازی اظ