نمایش خبر
مردم سالاری

دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان بزرگترین دانشگاه علوم انسانی و اجتماعی در ایران و مناطق پیرامون ، توسط وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ، به عنوان دانشگاه برگزیده ویژه کشوری از میان 73 دانشگاه کشور انتخاب شده است .
دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان بزرگترین دانشگاه علوم انسانی و اجتماعی در ایران و مناطق پیرامون ، توسط وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ، به عنوان دانشگاه برگزیده ویژه کشوری از میان 73 دانشگاه کشور انتخاب شده است
وزیر علوم در روز 29 اردیبهشت 1399 در نشست سراسری روسا و مدیران بین الملل دانشگاه های کشور و با حضور شماری از سفرا و رایزنان علمی و فرهنگی کشورهای گوناگون ، از دکتر حسین سلیمی ، رییس دانشگاه علامه طباطبائی ، به خاطر نوآوری ها و دستاوردهای این دانشگاه در زمینه همکاری های علمی بین المللی تقدیر به عمل آورد . به این مناسبت ، گفتگویی با دکتر سید جلال دهقانی فیروز ابادی ، استاد روابط بین الملل و معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی انجام داده ایم تا برایمان از ابتکارهای انجام شده و برنامه های آتی این دانشگاه در زمینه فعالیت های بین المللی بگوید
* پرسش : آیا بین المللی شدن در یک دانشگاه علوم انسانی با دانشگاه های جامع ، فنی مهندسی و یا پزشکی تفاوتی دارد؟ ـ پاسخ : بله ، تفاوت ماهوی میان رشته ها و دروس در علوم انسانی و اجتماعی با دیگر شاخه های علم و فناوری سبب شده است که برنامه ریزی برای گسترش همکاری های علمی بین المللی در این زمینه در دانشگاه ما متفاوت از دیگر جاها باشد . در حالی که در اغلب شاخه های دانش ، مانند علوم مهندسی و پزشکی ، با تولید و انباشت علم در کشورهای صنعتی ، به ویژه در غرب ، روبرو هستیم؛ رشته های علوم انسانی و اجتماعی از این توانمندی برخوردارند که ماهیتی مستقل داشته و در هر جامعه و فرهنگ ، ویژگی های منحصر به خود را بروز دهند در واقع ، رویکردها و نظریه های جامعه شناسی ، اقتصاد ، علوم سیاسی ، حقوق ، ادبیات ، و بسیاری دیگر از رشته ها ، از گوناگونی و گستره مطالعاتی پهناوری برخوردارند از این رو ، نمی توان یک نظریه علوم اجتماعی که در یک نقطه از جهان ارایه شده و سازگار با محیط و جامعه و مردم آن بخش از جهان است را به سراسر جهان تعمیم داد این امر ، فرصتی مناسب را در اختیار پژوهشگران و استادان رشته های علوم انسانی و اجتماعی می گذارد تا با اتکا به پیشینه فرهنگی و اجتماعی هر جامعه ای ، به تحلیل و ارایه نظریه در حوزه های گوناگون علم بپردازند این امر به ویژه در کشورهایی با تمدن های کهن که سنت ها و مکاتب فکری ویژه خود را دارا می باشند ، منابعی ارزشمند را در اختیار دانشگاهیان می گذارد تا با بازخوانی و تفسیر نوین از منابع کهن ، ایده های نوینی را به جهان مدرن ارایه دهند بنابراین ، در رشته های علوم انسانی و اجتماعی ، روابط علمی دو سویه خواهد بود و اندیشمندان از خاور و باختر جهان می توانند در گفتگوهای تمدنی و فرهنگی به تبادل ایده و تجربه بپردازند * پرسش : در این زمینه ، دانشگاه علامه طباطبائی چه رویکردی را برای فراهم اوردن زمینه تبادل دانش و تجربه در حوزه علوم انسانی و اجتماعی دنبال کرده است؟ ـ پاسخ : رویکرد دانشگاه ما ، دوری از دو گرایش خودشیفتگی و خودباختگی بوده است
در واقع ، ما کوشیده ایم تا با فراهم اوردن زمینه گفتگو و تبادل علمی میان استادان و دانشجویان خود با همتایانشان در دیگر کشورها ، نخست از اینکه گمان کنیم بی نیاز از دانستن و آگاهی نسبت به علوم نوین هستیم دوری نماییم و دوم آنکه ، با ترغیب و تشویق مطالعات بنیادین در متون و مکاتب کهن فکری در حوزه فرهنگ و تمدن ایرانی ـ اسلامی ، زمینه باورمندی استادان و دانشجویان را نسبت به اینکه ما نیز سخنان و ایده ها و تجربه های ارزشمندی داریم که می توانیم با جهانیان به اشتراک بگذاریم را فراهم اوریم . این امر به ما کمک کرده تا در برابر دانشمندان دیگر کشورها کمتر دچار خودباختگی شده و با اعتماد به نفس کافی در نشست های علمی و مجامع بین المللی حضور یابیم در واقع ، افزایش آمد و شدهای علمی و فراهم آوردن زمینه های گوناگون برای حضور استادان و دانشجویان ما در برنامه های علمی بین المللی ، پویایی ویژه ای در حوزه همکاری های علمی بین المللی در دانشگاه پدید اورده است
ما بر این باور بوده ایم که سهم دانشمندان ایرانی در زمینه حضور در نهادها و انجمن های علمی بین المللی به نسبت جایگاه علمی و میزان تولید علم در کشور ، در مقایسه با بسیاری دیگر از کشورهای جهان ، اندک است و ما باید به تربیت بازیگرانی علمی برای ایفای نقش در سطح بین المللی روی بیاوریم تا بتوانیم جایگاه علمی درخوری را برای ایران فراهم اوریم . این امر تنها از راه گسترش همکاری با دانشگاه ها ، نهادها و انجمن های علمی بین المللی ممکن است از این رو ، از سال 1392 دانشگاه پشتیبانی های ویژه ای از فعالیت های خانواده علمی خود به عمل آورده و دستاوردهای پر ثمر آن را امروز شاهد هستیم * پرسش : مهمترین شاخص هایی که سبب شده اند دانشگاه علامه طباطبائی در جایگاه دانشگاه برگزیده ویژه کشوری در زمینه فعالیت های بین المللی جای بگیرد کدامند؟ ـ نخست آنکه ما سیاست عدم تمرکز را در همکاری های علمی بین المللی دنبال کرده ایم این بدان معناست که هر یک از استادان و دانشجویانی که ایده هایی برای همکاری با یک نهاد یا دانشگاه در کشوری دیگر را داشته اند ، این فرصت در اختیارشان گذاشته شده که زمینه بستن تفاهم نامه و اجرای برنامه های مشترک را دنبال کنند و دستاوردهای علمی خوبی به همراه آورند از این رو ، بیش از هفتاد درصد تفاهم نامه های امضا شده ما با دانشگاه های جهان ، به مرحله اجرا نیز در آمده اند که به گفته وزارت علوم ، یک رکورد در میان تفاهمنامه های علمی امضا شده توسط دانشگاه های کشور می باشد ما همچنین برای تداوم این همکاری ها و نهادسازی برای اجرای برنامه های بلندمدت ، تاکنون هفت مرکز مشترک بین المللی در ایران و دیگر کشورها راه اندازی کرده ایم که به نوبه خود ، ابتکار نوینی در همکاری های دانشگاهی در سطح بین المللی به شمار می رود همچنین سالانه شمار زیادی از برترین استادان و پژوهشگران حوزه های علوم انسانی و اجتماعی برای شرکت در همایش های علمی ، برگزاری کارگاه های آموزشی ، گذراندن دوره های فرصت مطالعاتی و بازدید و ایراد سخنرانی به دانشگاه ما می آیند این امر سبب شده که یک فضای چند فرهنگی در کلاس ها و دانشکده ها شکل بگیرد و استادان و دانشجویان به آسانی فرصت تعامل و گفتگو با این اندیشمندان را داشته باشند افزایش شمار دانشجویان خارجی از 82 تن به بیش از 530 تن نیز فضای خوابگاه ها و کلاس های درس را به عرصه هایی برای همزیستی و بحث و گفتگوی علمی در سطحی بین المللی ارتقا داده است دانشگاه همچنین پشتیبان حضور استادان و دانشجویان نخبه در برنامه های علمی بین المللی بوده و سالانه صدها تن به برنامه های گوناگون کوتاه و بلندمدت اعزام می شوند در این میان ، گسترش فرهنگ ایرانی و زبان فارسی در دیگر کشورهای جهان ، از اهمیت ویژه ای برای ما برخوردار بوده است
از این رو ، با استفاده از توان علمی استادان و دانشجویان رشته های زبان و ادبیات فارسی و آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان ، در کشورهای گوناگون ، از جمله اسپانیا ، ترکیه ، روسیه ، کره جنوبی ، چین ، قزاقستان ، بنگلادش و بسیاری دیگر از کشورها ، زمینه تدریس کوتاه و بلندمدت زبان و ادبیات فارسی را فراهم کرده ایم . اینهمه ، سبب شده که رسالت یک دانشگاه که خدمت به جامعه است را در سطح بین المللی به خوبی به انجام رسانیم
* پرسش : آیا همه گیری بیماری کرونا در ماه های اخیر تاثیری بر فعالیت های علمی بین المللی دانشگاه گذاشته است؟ ـ اگرچه در روزها و هفته های نخست گسترش این بیماری مشکلاتی پدید آمد و ما باید زمینه بازگشت دانشجویان بین المللی به خانه هایشان را فراهم می کردیم و بسیاری از برنامه های علمی مشترک ما که از پیش تدوین شده بودند ، به دست تعویق افتادند ، اما ما به سرعت توانستیم با بهره گیری از فناوری های نوین ، عرصه تازه ای از فعالیت های بین المللی را تعریف کنیم و به اجرا در آوریم .
از 15 فروردین 1399 تا پایان اردیبهشت ماه ، 52 نشست تخصصی علمی بین المللی در دانشگاه ما به صورت آنلاین برگزار شده است که 21 مورد تدریس استادان ما برای استادان و دانشجویان دیگر کشورها بوده ، 27 مورد تدریس استادان دیگر کشورها در کلاس ها و دانشکده های ما بوده و 4 مورد نیز میزگردهای مشترک برای بحث و گفتگو درباره مسایل علمی ، از جمله راه های حفظ انسجام اجتماعی در دوران همه گیری بیماری کرونا بوده است .
همچنین کرسی یونسکو در دانشگاه علامه طباطبائی با تشکیل یک کارگروه تخصصی با حضور پژوهشگران و استادانی از دو کشور ایران و افغانستان ، توانسته است یک پروژه بین المللی را با پشتیبانی سازمان بهداشت جهانی برای تولید محتوای آگاهی بخش علمی در زمینه پیشگیری و درمان بیماری کرونا ویژه مردم فارسی زبان منطقه به اجرا در آورد . بنابراین ، به نظر می رسد که ارتباطات علمی آنلاین ، پنجره های تازه ای برای همکاری های علمی بین المللی به روی ما گشوده است در پایان ، مایلم از همکارانم در مدیریت همکاری های علمی بین المللی دانشگاه که یک گروه کارشناسی جوان و باانگیزه و پشتکار بالا هستند و با آگاهی نسبت به اهمیت گسترش همکاری های علمی در سطح بین المللی ، در پیشبرد این برنامه ها و اجرای نوآوری ها اقدامات موثری انجام داده اند ، سپاسگزاری نمایم